  • 1. Data: 2007-10-09 23:11:06
    Temat: do wyposażenia, środków trwałych
    Od: mariusz <NO_SPAM@NO_SPAM.pl>

    Chcę wnieść do firmy komputer jako środek trwały, czy raczej też do
    wyposażenia bo jak słyszałem w środkach trwałych od 1500zł (?) wartości.
    Komputer jest prywatną własnością od kilku lat, nie posiadam już na niego
    faktury. Jak wszystko to zrealizować? Będę wdzięczny za odniesienia do
    przepisów, linków.

    m.

  • 2. Data: 2007-10-10 03:48:10
    Temat: Re: do wyposażenia, środków trwałych
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    mariusz wrote:
> [...]
    > Komputer jest prywatną własnością od kilku lat, nie posiadam już na niego
    > faktury. Jak wszystko to zrealizować? Będę wdzięczny za odniesienia do

    Jako środek trwały możesz mieć również długopis za 1,50 plz jeśli
    planujesz go używać dłużej niż rok. Tak więc tym bardziej nie ma
    problemu, żeby komputer za < 1500 plz był środkiem trwałym.

    Piszesz po prostu oświadczenie o przekazaniu własnego środka trwałego na
    DG. Na przykład coś takiego:

    "OŚWIADCZENIE O PRZEKAZANIU WŁASNEGO ŚRODKA TRWAŁEGO NA DZIAŁALNOŚĆ
    GOSPODARCZĄ

    Oświadczam, że jestem właścicielem stacji roboczej o parametrach:

    procesor: ..........
    pamięć RAM: ..........
    dyski: ..........
    napęd DVD: ..........

    Z dniem ............ przekazuję wyżej wymieniony środek trwały na
    prowadzoną przeze mnie działalność gospodarczą.

    Na podstawie cen rynkowych podobnych przedmiotów, przy uwzględnieniu
    dotychczasowego stopnia zużycia środka trwałego, wyceniam jego wartość
    na ...... (słownie: .........) złotych i taką wartość przyjmuję jako
    wartość początkowa do amortyzacji."

    Jeśli nie masz faktury to dobrze zapewnić sobie "dupokrytkę" pod
    postacią np. wydruku z kilku aukcji dla podobnego sprzętu.

    Piotrek

  • 3. Data: 2007-10-10 06:52:46
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 10 Oct 2007 05:48:10 +0200, Piotrek napisał(a):

> [...]
    >
    > Jeśli nie masz faktury to dobrze zapewnić sobie "dupokrytkę" pod
    > postacią np. wydruku z kilku aukcji dla podobnego sprzętu.

    Prawie dobrze. Jeśli masz fakturę lub inny kwitek na zakup komputera to
    jako wartość początkową bierzesz cenę z faktury. Jeśli nie masz , to
    wyceniasz według cen z grudnia ubiegłęgo roku.

  • 4. Data: 2007-10-10 07:04:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Oct 2007, Piotrek wrote:

> [...]
    [...]
    > Jako środek trwały możesz mieć również długopis za 1,50 plz jeśli planujesz
    > go używać dłużej niż rok. Tak więc tym bardziej nie ma problemu, żeby
    > komputer za < 1500 plz był środkiem trwałym.

    Jeszcze żeby była jasność: przekazanie "na wyposażenie" mija się z celem,
    bo nie da prawa do zaliczenia w koszty, a jedynie skomplikuje ew.
    "wyprowadzenie" tego kompa z DG.
    Może Mariusz wyjaśni dlaczego chciał go wprowadzić "raczej do
    wyposażenia" :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-10-10 07:10:19
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    jureq wrote:
    > Prawie dobrze. Jeśli masz fakturę lub inny kwitek na zakup komputera to
    > jako wartość początkową bierzesz cenę z faktury. Jeśli nie masz , to
    > wyceniasz według cen z grudnia ubiegłęgo roku.

    To właśnie miałem na myśli ;-)

    Dziękuję :-)

    Piotrek

  • 6. Data: 2007-10-12 12:40:15
    Od: mariusz <NO_SPAM@NO_SPAM.pl>

    Dnia Wed, 10 Oct 2007 09:04:52 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > "wyprowadzenie" tego kompa z DG.
    > Może Mariusz wyjaśni dlaczego chciał go wprowadzić "raczej do

    Hm, prawdę mówiąc nie zależy mi na odliczeniach. Chcę tylko mieć te
    komputery w ewidencji, aby można było udowodnić, że korzystanie np. z
    Allegro.pl, czy też sprzedaż programu była faktyczna, bo gyby firma nie
    miała komputera to jak to byłoby możliwe? ;-)
    Tak więc, jeżeli wpiszę do ewidencji śr. trwałych komputer to mogę w tym
    miesiącu go wrzucić w koszty? Jeżeli to jest jakoś uwarunkowane, to wole
    nie bo w sumie nie zależy mi ;-)

    Dziękuję za wcześniejsze wypowiedzi

  • 7. Data: 2007-10-12 21:13:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Oct 2007, mariusz wrote:

> [...]
    > Allegro.pl, czy też sprzedaż programu była faktyczna, bo gyby firma nie
    > miała komputera to jak to byłoby możliwe? ;-)

    O Ludwiku XV (bodaj, +/-1 :)) czytałeś?
    Trawersując: "firma to Ty".
    Jak *TY* masz komputer, to jest to możliwe ;)

    To co potocznie nazywane jest "majątkiem firmowym" faktycznie ma
    status TWOJEGO majątku, *zaewidencjonowanego w DG*.
    Jest tak, że np. towary handlowe i materiały produkcyjne podlegają
    ewidencjonowaniu obowiązkowo.
    W zakresie ST i wyposażenia kiedyś (bodaj do 2003) dało się wskazać
    powód, dla którego POWINNO ono być ewidencjonowane.
    Od zmiany ustawy (i wprowadzenia wyraźnego zapisu, że przychodem z DG
    jest sprzedaż ZAEWIDENCJONOWANEGO majątku, czyli takiego z którego
    odliczono lub można było odliczyć koszt) takiego obowiazku nie ma jak
    wskazać - AFAIR niedawno widziałem albo interpretację IS albo wyrok
    NSA (chyba na .podatki.pl) że faktycznie nie ma.

    > Tak więc, jeżeli wpiszę do ewidencji śr. trwałych komputer to mogę w tym
    > miesiącu go wrzucić w koszty?

    NIE :>
    W koszty wrzuca się *wartość*, a nie komputer :), w przypadku ST polega
    to na amortyzacji, oczywiście do 3500 zł można stosować amortyzację
    jednorazową.
    Idzie o drobny acz istotny szczegół: podstawą kosztu *nie jest* ani
    wartość nabycia ani wycena komputera.
    Podstawą zaliczenia w koszt jest wpis do EST, z ktorego wynika rata
    amortyzacyjna (być może 100%) :)

    > Jeżeli to jest jakoś uwarunkowane

    Dla ST dla których nie ma jak odliczyć VAT uwarunkowane jest TYLKO
    tak, że odpłatne zbycie tego ST generuje przychód z DG.
    Natomiast "przekazanie na potrzeby osobiste" się nie liczy (żeby była
    jasność: sprzedaż tak "wyprowadzonego" ST oczywiście TAK!).

    pzdr, Gotfryd