  • 1. Data: 2014-12-19 10:27:32
    Temat: dot.spółdzielni mieszkaniowej - przedawnienie zobowiązania
    Od: wg <w...@n...pl>

    Opis sytuacji: właścicielka mieszkania wyjechała za granicę i słuch
    po niej zaginął. Po pewnym czasie spółdzielnia sprzedała jej mieszkanie
    i z otrzymanych pieniędzy uregulowała dług z tytułu opłat za mieszkanie.
    Pozostała niemała kwota, która powinna być zwrócona właścicielce. Ale
    zero kontaktu. Spółdzielnia lokuje tą kwotę na wyodrębnionym koncie
    bankowym i odprowadza od uzyskanych z tej lokaty odsetek zaliczkę na
    podatek w imieniu byłej właścicielki.
    Pytania:
    1) podobno po 10-ciu latach nieodebrane pieniądze stają się własnością
    spółdzielni? czy ktoś mógłby potwierdzić i podać odpowiedni paragraf?
    2) Załóżmy , że spółdzielnia po 10-ciu latach przejmie te pieniądze i
    przeznaczy na działalność związaną z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.
    Czy kwota ta będzie zwolniona z podatku dochodowego jako pochodząca
    i przeznaczona na GZM?

    Świątecznie. Witold Grabowski

    ---
    Avast.

  • 2. Data: 2014-12-20 20:54:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "wg" <w...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przeznaczy na działalność związaną z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.
    > Czy kwota ta będzie zwolniona z podatku dochodowego jako pochodząca

    Trochę zbyt mało informacji. Czy to było mieszkanie własnościowe, czy
    spółdzielcze? No bo jak to było mieszkanie własnościowe, to nie za bardzo
    sobie w praktyce wyobrażam, jak przez komornika. A jak przez komornika, to
    pozostałą kwotą powinien raczej zarządzać kurator, a nie Spółdzielnia.

    Jeśli z kolei spółdzielcze, to ono nie nie było własnością "właścicielki".
    Przysługuje jej to,. co przysługuje i tyle. Pasowałby tu 10-cio letni
    termin przedawnienia roszczeń, ale cały korowód z odprowadzaniem podatku
    już moim zdaniem nie, bo nie są jej przedstawicielem chociażby.

  • 3. Data: 2014-12-22 11:21:41
    Od: wg <w...@n...pl>

> [...]
    > bardzo sobie w praktyce wyobrażam, jak przez komornika. A jak przez
    > komornika, to pozostałą kwotą powinien raczej zarządzać kurator, a nie

    można i spółdzielcze i własnościowe np.
    http://www.jelonka.com/news,single,init,article,3444
    7

    Pieniądze z nadwyżki znalazły się na koncie spółdzielni - w jaki sposób
    nie dojdę teraz. Jestem przekonany , że zgodnie z prawem.

    Skoro zarząd uznał, że są to pieniądze do zwrotu to logiczne wydaje się
    , że odsetki z ich lokowania wzbogacają byłą właścicielkę. (?)
    Dlatego spółdzielnia oblicza i odprowadza podatek od zysków kapitałowych
    osoby, która zaginęła ale jeszcze nie została uznana za zmarłą. Bez
    formalnego upoważnienia ale zgodnie ze stanem faktycznym.
    Dzięki za odzew.

    ---
    Avast.

  • 4. Data: 2014-12-22 17:26:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > można i spółdzielcze i własnościowe np.
    > http://www.jelonka.com/news,single,init,article,3444
    7

    To nie jest dobry przykłąd. W wypadku opisanym w artykule meiszkanie
    sprzedawał komornik i wątpię, by przekazał spółdzieln kwotę większą, niż
    należna.

    > Pieniądze z nadwyżki znalazły się na koncie spółdzielni - w jaki sposób
    > nie dojdę teraz. Jestem przekonany , że zgodnie z prawem.

    Ale to ma kluczowe znaczenie dla naszej dyskusji. Bo co innego, gdy
    spółdzielnia włada tymi środkami we włąsnym imieniu, a jedynie świadoma, że
    kiedyś kttoś moze sie po nie zgłosić. A co innego, jak włada nimi w imieniu
    członka.

    > Skoro zarząd uznał, że są to pieniądze do zwrotu to logiczne wydaje się ,
    > że odsetki z ich lokowania wzbogacają byłą właścicielkę. (?)
    No nie do końca. Bo jeśli mieli obowiązek środki jej przekazać, a nie
    zrobili tego i nie oddali do depozytu sądowego, to należą sie odsetki
    ustawowe.

> [...]
    > osoby, która zaginęła ale jeszcze nie została uznana za zmarłą. Bez
    > formalnego upoważnienia ale zgodnie ze stanem faktycznym.

    Ten stan nie jest zgodny z faktycznym - z tego co piszesz.

  • 5. Data: 2014-12-23 11:10:02
    Od: wg <w...@n...pl>

    i tu masz rację, musiałem się dopytać aby rozjaśnić

    mieszkanie własnościowe,
    spółdzielnia wyrokiem sądu uzyskała prawo do jego sprzedaży,
    komornik był w tym o tyle, że reprezentował inną osobę, która miała
    roszczenia do byłej właścicielki , i został spłacony

    nadwyżka nad długiem dla spółdzielni , czekając na powrót byłej
    właścicielki mieszkania, jest lokowana na wyodrębnionym koncie,
    a od uzyskiwanych odsetek odprowadzany jest podatek

    Wracając do mojego dylematu : czy trzeba będzie opodatkować
    kwotę, po którą nikt się nie zgłosi w ustawowym terminie 10-ciu lat,
    to dochodzę do wniosku, że tak, podatek trzeba będzie zapłacić.

    Chyba, że ktoś przedstawi dobre argumenty, że tego typu dodatkowy
    przychód można potraktować jako pochodzący z działalności związanej
    z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

    Jak widziałem w praktyce opodatkowywane są inne nadwyżki uzyskane
    z rozliczeń z byłymi właścicielami pochodzące z nadpłat w czynszach za
    mieszkania.
    (gdy nie odebrali kwoty nadwyżki w ciągu trzech lat - były to kwoty
    kilku- , kilkudziesięcio- złotowe).

  • 6. Data: 2014-12-24 00:14:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 22 Dec 2014, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "wg" <w...@n...pl> napisał
    > No nie do końca. Bo jeśli mieli obowiązek środki jej przekazać, a nie zrobili
    > tego i nie oddali do depozytu sądowego, to należą sie odsetki ustawowe.

    Hm... a nie podpada taki przypadek pod prowadzenie cudzych praw
    bez zlecenia?
    Ba, "orzeczenie sądu zastępuje oświadczenie woli", a wtedy nawet
    zlecenie by to było (które nie wygasa wskutek śmierci dającego
    zlecenie, więc nawet stwierdzenie śmieci nic nie zmieni, dopóki
    nie pojawią się "umocowani" stwierdzeniem spadku spadkobiercy).

    Co się nie zgadza?

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2014-12-24 00:42:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Dec 2014, wg wrote:

    > Wracając do mojego dylematu : czy trzeba będzie opodatkować
    > kwotę, po którą nikt się nie zgłosi w ustawowym terminie 10-ciu lat,
    > to dochodzę do wniosku, że tak, podatek trzeba będzie zapłacić.

    A skąd założenie, że się nie zgłosi?
    Myślisz że gmina odpuści przejęcie spadku?
    (jak przejmie, to ewentualny podatek lub zwolnienie od niego
    będzie już problemem gminy).

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2014-12-24 09:37:01
    Od: wg <w...@n...pl>

    W dniu 2014-12-24 o 00:42, Gotfryd Smolik news pisze:

    > A skąd założenie, że się nie zgłosi?
    Bo od wyjazdu (ponad 12 lat) nie było z poprzednią właścicielka
    kontaktu, a mieszkała w kamienicy na tyle długo, że można by się
    spodziewać choćby kartki na Święta.
    Zarząd swego czasu próbował odnaleźć kogoś z rodziny.

    > Myślisz że gmina odpuści przejęcie spadku?
    > (jak przejmie, to ewentualny podatek lub zwolnienie od niego
    > będzie już problemem gminy).
    Uświadomiłem sobie, że właściwym pytaniem w tej sprawie byłaby próba
    ustalenia konsekwencji prawnych 10-cio letniego nieodebrania pieniędzy.
    I procedur przy tym obowiązujących.
    Pewnie to nie ta grupa dyskusyjna.

    Widząc tylko kontówkę z rozliczeniem należności na nazwisko byłej
    właścicielki i wyciągi z konta lokaty przyjąłem, że jest to zobowiązanie
    podobne do innych.

    Niech zarząd się pomartwi o zabezpieczenie prawne.

    Świątecznie. witek

    ---
    Avast.

  • 9. Data: 2014-12-24 23:16:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > zlecenie, więc nawet stwierdzenie śmieci nic nie zmieni, dopóki
    > nie pojawią się "umocowani" stwierdzeniem spadku spadkobiercy).

    Tylko który sąd zasądzie wierzycielowi więcej niż mu się należy i każe
    zarządzać tym w imieniu dłużnika?

  • 10. Data: 2014-12-24 23:20:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Uświadomiłem sobie, że właściwym pytaniem w tej sprawie byłaby próba
    > ustalenia konsekwencji prawnych 10-cio letniego nieodebrania pieniędzy.

    Ja bym raczej się zastanowił nad konsekwencjami przywłaszczenia tych
    pieniędzy, a nieodebrania.

    > I procedur przy tym obowiązujących.
    > Pewnie to nie ta grupa dyskusyjna.

    Zacznijmy od ustalenia, w jaki sposób SPółdzielnia, czy Wspólnota - bo już
    nie wiem kto - weszli w posiadanie nienależacych do nich środków. Czemu
    komornik im przekazał więcej, niż było w tytule wykonawczym?

> [...]
    > podobne do innych.
    >
    > Niech zarząd się pomartwi o zabezpieczenie prawne.

    Zarząd nie powinien w ogóle mieć tego problemu.