  • 1. Data: 2005-02-16 14:14:01
    Temat: Re: dzialalnosc a podatki
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    ThauthiM wrote:
    > Witam serdecznie,
    >
    > jestem nowy w tej kwestii, wiec bardzo prosze o wyjasnienie mi paru
    > kwestii zwiazanych z prowadzeniem dzialalnosci gospodarczej (kwestia
    > prawna):
    >
    > 1. Jestem platnikiem VAT. Gdy sprzedaje usluge innej firmie wystawiam
    > jej fakture VAT. Co wystawiam osobie fizycznej (nie prowadzacej
    > dzialalnosci gosp)? Tez fakture VAT?

    Tez. Nie musisz tylko wpisywac na niej NIP-u konsumenta.

    > 2. Przypuscmy, ze jestem powiazany z pewnym czlowiekiem umowa o
    > dzielo (z przekazaniem praw autorskich). On wykonuje dla mnie jakas
    > usluge. Jak maja sie do tego podatki? To znaczy... ja odliczam sobie
    > caly poniesiony koszt (wszystko, co mu place), czy tak?

    Odliczasz jego wynagrodzenie brutto

    A on
    > odprowadza do US podatek w wysokosci 9.5% kwoty, ktora ode mnie
    > otrzymal, czy tak?

    NIE - to Ty odprowadzasz za niego do US podatek w wysokosci efektywnie 9,5%
    od wynagrodzenia brutto (zaokroglone do 10 gr) - skladasz przy tym
    deklaracje PIT-4

    > 3. Add2 Czy w takim przypadku osoba powiazana ze mna umowa o dzielo
    > jest zobowiazana do comiesiecznego skladania PITu i odprowadzania

    To TY placisz za niego zaliczki - on dostaje od Ciebie kase netto i nic go
    nie obchodzi przez caly rok.
    Na nastepny rok Ty do konca lutego wystawiasz mu PIT 8B i na jego podstawie
    on sie rozlicza wypelniajac roczna deklaracje PIT-37 lub PIT 36

    > 4. Czy wydatki zwiazane z poleceniem przelewu z firmowego konta
    > bankowego sa rowniez uznawane za koszty, ktore moge sobie odliczyc od
    > przychodu? Jesli tak... to co jest dowodem ksiegowym. Czy jesli jest
    > do bank internetowy (mbank) to dowodem ksiegowym moze byc historia
    > rachunku, ktora mozna znalezc w internecie, czy potrzebny jest wyciag
    > z konta?

    Dowodem ksiegowym moze byc wydrukowane potwierdzenie wykonania operacji - w
    tym konkretnmym przypadku obciazenia rachunku kwota przelewu.

    > 5. Add4 Jak ma sie do tego VAT? Czy w kwocie, ktora place za dokonanie
    > przelewu jest jakies podatek VAT, ktory moge odliczyc?

    NIE - uslugi bankowe sa zwolnione z VAT

    Pozdrawiam
    SDD

  • 2. Data: 2005-02-16 14:15:59
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    SDD wrote:

    > Tez. Nie musisz tylko wpisywac na niej NIP-u konsumenta.

    Jeśli klient sabie zażyczy. W przeciwnym wypadku paragon fiskalny lub
    nic

    Lub 0,8*19%. Zależy co to za dzieło.

  • 3. Data: 2005-02-16 14:52:54
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    jureq wrote:

    > Lub 0,8*19%. Zależy co to za dzieło.

    Autor watku wspominal cos o przekazaniu praw autorskich, wiec nie
    wspominalem juz o 0,8*19%

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2005-02-16 14:53:23
    Temat: dzialalnosc a podatki
    Od: ThauthiM <u...@i...pl>

    Witam serdecznie,

[...]

    (wszystko, co mu place), czy tak? A on odprowadza do US podatek w
    wysokosci 9.5% kwoty, ktora ode mnie otrzymal, czy tak?

    3. Add2 Czy w takim przypadku osoba powiazana ze mna umowa o dzielo jest
    zobowiazana do comiesiecznego skladania PITu i odprowadzania
    comiesiecznej zaliczki do US? Czy ta zaliczke odprowadza sie od razu po
    otrzymaniu ode mnie pieniedzy? Jak to sie ma do kwoty wolnej od podatku?
    On nie placi podatku dopoki nie przekroczy tej kwoty, czy po prostu placi
    normalnie zaliczki, a na koniec roku US zwraca mu odpowiednia kwote?

[...]

    6. Jak dlugo wazny jest podatek VAT, ktory zaplacilem w danym miesiacu?
    Tzn przypuscmy, ze na podstawie umow z innymi firmami mam do zaplacenia w
    lutym 1000zl VATu. Z kosztow mi wynika, ze zrobilem zakupow na wieksza
    kwote i zaplacilem 2000zl VATu. Z tego wynika, ze mam 1000zl VATu straty.
    Czy ten 1000zl moge sobie odliczyc tylko w lutym, czy tez w miesiacach
    nastepnych? Przez ile kolejnych miesiecy moge sobie to odliczac?

    Z gory dziekuje wszystkim za zainteresowanie i pomoc

  • 5. Data: 2005-02-16 16:29:06
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "ThauthiM" <u...@i...pl> wrote in message

    > zaokraglam w dol, czy w gore?

    podatek zaokrąglasz do 4 groszy w dół, od 5 groszy w górę

    Magdi

  • 6. Data: 2005-02-16 16:41:10
    Od: ThauthiM <u...@i...pl>

    > Autor watku wspominal cos o przekazaniu praw autorskich, wiec nie
    > wspominalem juz o 0,8*19%
    >
    > Pozdrawiam
    > SDD

    Dziekuje bardzo za pomoc:)

  • 7. Data: 2005-02-16 16:42:40
    Od: ThauthiM <u...@i...pl>

    > NIE - to Ty odprowadzasz za niego do US podatek w wysokosci efektywnie 9,5%
    > od wynagrodzenia brutto (zaokroglone do 10 gr) - skladasz przy tym
    > deklaracje PIT-4

    zaokraglam w dol, czy w gore?

  • 8. Data: 2005-02-18 07:49:01
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Magdalena wrote:

    > 9,5%

    > podatek zaokrąglasz do 4 groszy w dół, od 5 groszy w górę

    Najpierw jeszcze zaokrąglasz podstawę (w twoim wypadku
    podstawa=0,5*kwota_na_rachunku) do pełnych złotych. Sposób taki sam:
    0-49 groszy w dól, 50-99 groszy w górę.