  • 1. Data: 2015-07-03 00:36:15
    Temat: faktura zaliczka
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Witam,

    Sprzedający: sp. z o.o.
    Kupujący: 1os. DG + VAT

    Zamówiłem towar za który zapłaciłem zaliczkę w czerwcu.
    Sprzedawca wystawił mi fakturę zaliczkę 7 dni po wpłacie zaliczki (jeszcze w
    czerwcu),
    twierdząc że tak musi i koniec.
    Z tego co ja znalazłem po ostatnich zmianach w VAT to taką fakturę może mi
    wystawić do 15. dnia miesiąca następnego po miesiącu w którym dokonałem
    zaliczki.
    Czy dobrze wyczytałem i taki jest stan aktualny?
    Czy dobrze rozumuję że dla sprzedawcy to w zasadzie obojętne czy wystawi fakturę
    zaliczkę w czerwcu czy w lipcu bo do VAT i tak musi przyjąć datę zapłaty, a u
    mnie jak dostanę fakturę w czerwcu to odliczam ten VAT w czerwcu, ale jak
    dostanę w lipcu to odliczam w lipcu?
    Czy dobrze to kumam?
    Chodzi mi o to że z pewnych względów wolałbym ten VAT odliczyć sobie w lipcu ;)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2015-07-03 07:10:51
    Temat: Re: faktura zaliczka
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2015-07-03 o 00:36, Piotr pisze:

    > Chodzi mi o to że z pewnych względów wolałbym ten VAT odliczyć sobie w
    > lipcu ;)

    Nie analizując zasad wystawiania i opodatkowania
    faktur zaliczkowych - to przecież odliczyć VAT możesz
    do dwóch czy trzech miesięcy po otrzymaniu faktury,
    więc jest Ci chyba obojętna
    kwestia tego jednego miesiąca.

  • 3. Data: 2015-07-03 07:11:23
    Od: cef <c...@i...pl>

  • 4. Data: 2015-07-04 00:50:20
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości :
> [...]
    > faktur zaliczkowych - to przecież odliczyć VAT możesz
    > do dwóch czy trzech miesięcy po otrzymaniu faktury,

    Ale faktur zaliczkowych to również dotyczy?

  • 5. Data: 2015-07-04 08:12:16
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2015-07-04 o 00:50, Piotr pisze:

    > Ale faktur zaliczkowych to również dotyczy?

    Nie widzę w ustawie ograniczenia.
    Zakładam, że wystarczy lektura art 86
    Odliczenie jest możliwe do dwóch kolejnych
    okresów rozliczeniowych więc masz pole do manewru.

  • 6. Data: 2015-07-06 00:12:36
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Użytkownik "cef" napisał w wiadomości :

    > Nie widzę w ustawie ograniczenia.
    > Zakładam, że wystarczy lektura art 86
    > Odliczenie jest możliwe do dwóch kolejnych
    > okresów rozliczeniowych więc masz pole do manewru.

    W takim razie dziękuję, co prawda o ww zasadzie wiedziałem ale jakoś w tym
    przypadku o niej nie pomyślałem.
    A BTW jak to jest w końcu z tym wystawianiem faktury zaliczkowej - dobrze
    wyczytałem że można ją wystawić nie tak jak dawniej do 7 dni od wpłaty tylko do
    15. dnia miesiąca następnego?
    I tak się zastanawiam kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla wystawiającego:
    kiedy otrzyma zaliczkę czy kiedy wystawi fakturę zaliczkową?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2015-07-07 10:47:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Jul 2015, Piotr wrote:

    > A BTW jak to jest w końcu z tym wystawianiem faktury zaliczkowej - dobrze
    > wyczytałem że można ją wystawić nie tak jak dawniej do 7 dni od wpłaty tylko
    > do 15. dnia miesiąca następnego?

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,2
    0150701,ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towaro
    w-i-uslug.html
    +++
    Art. 106i.
    [...]
    2. Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano
    całoœć lub częœć zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, fakturę
    wystawia się nie póŸniej niż 15. dnia miesišca następujšcego po miesišcu,
    w którym otrzymano całoœć lub częœć zapłaty od nabywcy.
    ---

    > I tak się zastanawiam kiedy powstaje obowiązek podatkowy dla wystawiającego:
    > kiedy otrzyma zaliczkę czy kiedy wystawi fakturę zaliczkową?

    W niektórych przypadkach licząc od faktury, ale to dotyczy tylko listy
    z art.19.5.4 (prąd, gaz, telekom, ochrona, najem i dzierżawa, obsługa
    "prawnobiurowa" plus odesłanie do załącznika)
    Z zasady "wraz z otrzymaniem".
    Czytasz art.19 i wiesz ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2015-07-08 01:00:09
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-07-07 o 10:47, Gotfryd Smolik news pisze:
> [...]
    > z art.19.5.4 (prąd, gaz, telekom, ochrona, najem i dzierżawa, obsługa
    > "prawnobiurowa" plus odesłanie do załącznika)
    W przypadku dochodowego, żeby podatnikom nie było za łatwo, nadal jest
    zgoła odmiennie? ;-)

    Maciek

  • 9. Data: 2015-07-08 19:06:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Jul 2015, Maciek wrote:

    > W przypadku dochodowego, żeby podatnikom nie było za łatwo, nadal jest
    > zgoła odmiennie? ;-)

    Nie, nie.
    Co do zasady (nie licząc listy wyjątków) jest tak samo.
    Mea culpa że napisałem "wraz z otrzymaniem" a nie napisałem czego :)
    (a jest wraz z otrzymaniem WPŁATY a nie faktury :D)
    Ale zajrzenie do art.19 by to wyjaśniło ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2015-07-08 21:32:08
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2015-07-08 o 19:06, Gotfryd Smolik news pisze:
> [...]
    > (a jest wraz z otrzymaniem WPŁATY a nie faktury :D)
    > Ale zajrzenie do art.19 by to wyjaśniło ;)
    Czyli teraz po otrzymaniu wpłaty (zaliczki) od razu się ją księguje i
    odprowadza podatek dochodowy (od razu, czyli mam na myśli w aktualnym
    okresie rozliczeniowym)? Dałbym sobie coś uciąć, że jakiś czas temu
    zaliczki księgowało się dopiero po dostarczeniu towaru/usługi, którego
    dotyczyła zaliczka i wystawieniu końcowej faktury. Tak z ciekawości
    pytam, bo jakoś chyba nie zdarzyło mi się wystawiać faktur zaliczkowych,
    albo jest to na tyle duży folklor, że nawet tego nie pamiętam ;-)

    Maciek