  • 1. Data: 2006-11-05 22:08:51
    Temat: jak księgujecie w KPiR opłaty i prowizje bankowe?
    Od: s...@o...pl

    Byłem święcie przekonany, że trzeba zrobić dowód wewnętrzny a na nim nanieść
    kwoty wynikające z wyciągu bankowego. Ku mojemu zdziwieniu, paragraf 14
    rozporządzenia o KPiR pkt 2 zawiera katalog zawężający i mówi że dowody mogą
    dotyczyć WYŁACZNIE dziewięciu grup wydatków i nie wymienia opłat bankowych.

    Okey, mogę drukować sobie 12 transakcji obciążająych mnie prowizją 0,99zł
    za dokonanie przelewu. Ale czy to ma jakikolwiek sens? Nie lepiej byłoby
    sporządzić jeden dowód wewnętrzny? A wygląda na to, że Minister Finansów
    mi tego zabronił...

    pozdr
    Aleksander

  • 2. Data: 2006-11-05 23:13:35
    Od: s...@o...pl

> [...]
    > za dokonanie przelewu. Ale czy to ma jakikolwiek sens? Nie lepiej byłoby
    > sporządzić jeden dowód wewnętrzny? A wygląda na to, że Minister Finansów

    na forum dyskusyjnym www.podatki.pl znalazłem temat dot. tej sprawy
    temat 5477 - ksiegowanie oplat bankowych 24-03-2006 użytkowniczka Coma napisała:

    Nazwij to "zestawieniem zbiorczym opłat bankowych" i masz problem z głowy.
    Faktycznie rozporządzenie nie przewiduje możliwości księgowania dowodem
    wewnętrznym opłat bankowych, ale w praktyce nie zdarza się by kontrola
    skarbowa zakwestionowa księgowanie opłat bankowych dowodem wewnętrznym.

    W zasadzie, jeśli już czepiamy się słówek, to paragraf 13 rozp. o KPiR
    mówi tylko o dziennych zestawieniach dowodów i ogranicza to do faktur sprzedaży

    Nie wiem, czy to ważne, ale nie znalazłem w rozporządzeniu o KPiR żadnego
    zdania pozwalającego na sporzadzenie przez podatnika jakiegokolwiek dokumentu,
    niezależnie od nazwy, który wyszczególniałby poniesione opłaty.

    pozdr
    Aleksander

  • 3. Data: 2006-11-05 23:37:16
    Temat: Re: jak ksi?gujecie w KPiR op?aty i prowizje bankowe?
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 06-11-2006 o 00:13:35 <s...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > dokumentu,
    > niezależnie od nazwy, który wyszczególniałby poniesione opłaty.

    Powiem tak, nie miałem kontroli ale z tego co czytam i słucham
    to wychodzi mi że ropozrządzenie minister pisał w wannie(żeby lekko
    powiedzieć)
    i sporo kwiatków które nijak do realiów się mają tam zasiał.
    Przykłądowo - jakbyś zaksięgował różnice kursowe - tzn na czym?
    Nie ma jasno powiedziane więc się ludziska wyteżają i jeden robi tak a
    inny siak.

    Jest kilka wyroków które mówią że wadliwość dowodu księgowego nie
    przekreśla
    prawidłowości zaliczenia w koszt, więc i kontroler zapewne nie będzie
    specjalnie
    się czepiał czegoś co obronisz jak KUP na 100%(vide te zbiorcze dowody na
    prowizje bankowe)
    - chociaż mandat można pewnie dostać.

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2006-11-06 00:51:41
    Temat: Re: jak ksiĂŞgujecie w KPiR opÂłaty i prowizje bankowe?
    Od: s...@o...pl

    znaczy trzeba księgować każdą prowizję na podstawie
    odrębnego wydruku który sobie wydrukuję z internetu?

    parafrazując kawał o papieżu i coca coli ("ile dał ten piekarz?")
    można retorycznie zapytać, ile dali producenci papieru i atramentu
    za tworzenie tak głupawych przepisów... ale co mi tam, podrukuję sobie...

    pozdr
    Aleksander

  • 5. Data: 2006-11-06 09:44:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 5 Nov 2006, s...@o...pl wrote:

> [...]
    > dotyczyć WYŁACZNIE dziewięciu grup wydatków i nie wymienia opłat bankowych.

    Tak, bo te księguje się "wprost".

    > Okey, mogę drukować sobie 12 transakcji obciążająych mnie prowizją 0,99zł
    > za dokonanie przelewu.

    I tak robię.
    Oczywiście ujmuję to jednym zapisem w KPiR, z listą identyfikatorów
    transakcji - razem z kwotą przychodu z odsetek (jeśli w danym banku
    jest) - pod pozycją "rozliczenie przychodów i opłat prowadzenia konta
    bankowego".

    > Ale czy to ma jakikolwiek sens? Nie lepiej byłoby
    > sporządzić jeden dowód wewnętrzny?

    Przecież do takiego DW musiałbyś i tak mieć dowody pierwotne :)
    Masz "paragon z jednostki dokonującej sprzedaży detalicznej".
    Albo "dowody opłat związanych z wydatkami na lokal".
    Wystawiając DW nie wpisujesz tam przecież wartości "z kapelusza",
    tylko masz dowody pierwotne poniesienia wydatku.
    Takie DW jak na dietę delegacyjną (że są "gołym" DW) są rzadkie i do
    tego ew. US może żadać "dowodu że miała miejsce" (IMO bilet na
    przejazd jest dobrym dowodem :], zeznanie kontrahenta również).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2006-11-06 09:51:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Nov 2006, s...@o...pl wrote:

    > Nie wiem, czy to ważne, ale nie znalazłem w rozporządzeniu o KPiR żadnego
    > zdania pozwalającego na sporzadzenie przez podatnika jakiegokolwiek dokumentu,
    > niezależnie od nazwy, który wyszczególniałby poniesione opłaty.

    ???
    Par.14.2 - lista rzeczy na które wolno wystawiać DW *kosztowe*.
    Na inne nie wolno (mają być dowody zewnętrzne).
    Chyba że masz na myśli "opłaty bankowe" :) - no to te księguje się
    wprost.
    Oczywiście DW na *przychody* można sobie wystawiać różne :)

    I rzecz o której wspominasz: wystawienie zbędnego DW nie stanowi
    podstawy do uznania księgi za "nierzetelną".
    Natomiast IMO może być problem jak się wystawi DW a nie ma
    "prawidłowego" dowodu poniesienia kosztu.
    Przykładowo: czasami się spotyka że ktoś wystawia DW celem ujecia
    amortyzacji (zamiast wpisać pozycję EST) - zbędne DW problemem
    nie będzie, ale brak EST i owszem :O
    W omawianym przypadku, to czy ktos sobie spis operacji bankowych
    nazwie "zestawieniem" jest bez znaczenia - to JEST DW, dowód
    wystawiany wewnętrznie, i nie stanowi dowodu księgowego.
    Ale jeśli podatnik *ma* dowody poniesienia kosztu - czyli owe
    dowody opłat bankowych - to nie widać powodu żeby go "ugryźć".
    Chyba że za marnowanie papieru ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2006-11-06 09:59:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Nov 2006, t wrote:

    > Powiem tak, nie miałem kontroli ale z tego co czytam i słucham
    > to wychodzi mi że ropozrządzenie minister pisał w wannie(żeby lekko
    > powiedzieć)

    :)

    > Przykłądowo - jakbyś zaksięgował różnice kursowe - tzn na czym?

    Dla przychodu sprawa jest jasna: par.14 KPiR ogranicza pole
    manewru tylko dla kosztów, dla przychodów można sobie wystawić
    DW na cokolwiek :)
    Dla kosztów jest poważniej... ale rozporządzenie nie może naruszać
    ustawy, przepis jest niekonstytucyjny :>

> [...]
    > specjalnie
    > się czepiał czegoś co obronisz jak KUP na 100%(vide te zbiorcze dowody na

    IMVHO jak owe prowizje będą leżały pod ręką (w postaci wydruków) to
    mandat byłby czepianiem się :] - nikt takiego przypadku nigdy nie
    podał.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2006-11-06 10:10:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Nov 2006, s...@o...pl wrote:

    > znaczy trzeba księgować każdą prowizję na podstawie
    > odrębnego wydruku który sobie wydrukuję z internetu?

    IMO tak jest *zdecydowanie* lepiej.
    Bynajmniej nie sugeruję ze te odrębne wydruki muszą być osobno
    wpisywane do KPiR - bo sam tak nie robię (wpisuję listę
    do jednej pozycji), nie sugeruję czy DW będzie zły czy nie
    (rozporządzenie nie przewiduje i już) - ale IMO posiadanie
    "dowodów pierwotnych" jest dobrym pomysłem :)

    > parafrazując kawał o papieżu i coca coli ("ile dał ten piekarz?")

    ? Nie wszyscy znają, ja np. nie :]

    > ale co mi tam, podrukuję sobie...

    http://fineprint.com/products/fineprint/index.html
    ...albo coś podobnego (jest wiecej takich programów).
    A wiele driverów drukarek ma wbudowaną taką funkcjonalność.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2006-11-06 10:55:22
    Od: s...@v...pl

    > I tak robię.

    > Przecież do takiego DW musiałbyś i tak mieć dowody pierwotne :)

    W inteligo mogę wybrać sobie, aby na porządzanym wydruku i w pliku PDF
    pojawiały się TYLKO prowizje i opłaty albo wszystkie transakcje lub tylko
    niektóre ich rodzaje (np. tylko przelewy lub tylko płatności) A teraz pytanie:

    1) Czy wystarcza zestawienie samych prowizji?
    2) A jesli nie, to czy wystarcza kompletny wyciąg?
    3) konieczne jest drukowanie wszystkich dowódów poniesienia 12 prowizji po 0,99?
    4) Czy muszę drukować każdą prowizję na odrębnym A4, czy mogę zrobić wydruk
    pomniejszony i na jednym dwustronnym A3 umieścić sobie 12 potwierdzeń (3 strony
    A4 a na każdej 4 potwierdzenia) oraz własne zestawienie tych transakcji do
    zaksięgowania jednym zapisem.

    pozdr
    Aleksander

  • 10. Data: 2006-11-06 11:12:40
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 06-11-2006 o 11:55:22 <s...@v...pl> napisał(a):

> [...]
    > strony
    > A4 a na każdej 4 potwierdzenia) oraz własne zestawienie tych transakcji

    Było już o fakturach - że możesz sobie np 12 kopii różych faktur na jednym
    A4
    druknąć, nikt nie miał zastrzeżeń, w przepisach też nie zabraniają więc
    .... :)