  • 1. Data: 2012-07-31 18:26:04
    Temat: jak nie byc zatrudnionym na czarno?
    Od: Konrad Karpieszuk <k...@g...pl>

    witam

    zazwyczaj wykonuje strony internetowe w oparciu o umowe o dzielo. trafil
    mi sie jednak klient ktory - byc moze to moje bledne przeczucie ale wole
    za wczasu wiedziec co zrobic w takiej sytuacji - spisac umowy nie chce.
    tzn mowi ze umowa bedzie, ze poszla do prawnika, ostatnio przestal w ogole
    odpowiadac na to pytanie. mija miesiac i umowy nadal nie mam.

    umowilismy sie na przelewy co tydzien i trzy transze juz do mnie przyszly.
    wiec ze nie zaplaci sie nie boje, bo placi.

    tylko co potem zrobic podatkowo z tymi pieniedzmi? ogolna kwota bedzie
    calkiem spora.

  • 2. Data: 2012-07-31 19:06:04
    Temat: Re: jak nie byc zatrudnionym na czarno?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 07/31/2012 06:26 PM, Konrad Karpieszuk wrote:
> [...]
    > tzn mowi ze umowa bedzie, ze poszla do prawnika, ostatnio przestal w ogole
    > odpowiadac na to pytanie. mija miesiac i umowy nadal nie mam.

    robic notatki, zbierac maile co i za ile mialo byc zrobione. tak zeby
    dalo sie wywnioskowac jaka byla kwota brutto calego zlecenia.

    > umowilismy sie na przelewy co tydzien i trzy transze juz do mnie przyszly.
    > wiec ze nie zaplaci sie nie boje, bo placi.

    a co wpisal jako tytul przelewu i czy placi ci brutto czy jakies podatki
    sciaga od tego i czy z tresci przelewu da sie to wywnioskowac.

    > tylko co potem zrobic podatkowo z tymi pieniedzmi? ogolna kwota bedzie
    > calkiem spora.

    rozliczyc sie jak zwykle.
    Dopisac normalnie do umow zlecen, w miejsce pobranych zaliczek
    uwzglednic zero, bo nie wiesz czy zaliczki pobral czy nie.

    na poczatku marca upomniec sie o pit-11. przypomniec, ze termin minal z
    koncem lutego.

    Do zeznania podatkowego dolaczyc wyjasnienie, ze kwota xyz zostala przez
    ciebie doliczona na podstawie wlasnych obliczen i po mimo upomnien do
    tej pory nie uzyskales naleznego ci pit-11 wiec rozliczasz sie wg twojej
    najlepszej wiedzy.
    Do zezniania dolaczyc kopie listy wyslanego do niego z przypomnieniem ze
    ci sie pit-11 nalezy oraz potwierdzenie wyslania poleconego.
    I czekac na ich ruch.

    Jak juz dostaniesz pit-11 z wykazanymi zaliczkami, zrobic korekte pit i
    odzyskac nadplacone zaliczki.

  • 3. Data: 2012-07-31 19:08:57
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-07-31, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    [...]

    > robic notatki, zbierac maile co i za ile mialo byc zrobione. tak zeby
    > dalo sie wywnioskowac jaka byla kwota brutto calego zlecenia.

    A po 5 latach oświadczyć, że licencja na użytkowanie strony wygasła. ;)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2012-07-31 19:16:16
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 07/31/2012 07:08 PM, Wojciech Bancer wrote:
    > On 2012-07-31, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > A po 5 latach oświadczyć, że licencja na użytkowanie strony wygasła. ;)

    a to wowczas nie wpisywac tego jako umowa zlecenie tylko gdzies tam jest
    oddzielna rubryczka za przychody z licencji.
    Ale to troche ryzykowne, bo z form zaplaty to nie wynika.

  • 5. Data: 2012-07-31 19:29:55
    Od: 'Tom N' <n...@1...dyndns.org.invalid>

    witek w <news:jv93ss$e4s$2@inews.gazeta.pl>:

    > a to wowczas nie wpisywac tego jako umowa zlecenie tylko gdzies tam jest
    > oddzielna rubryczka za przychody z licencji.
    > Ale to troche ryzykowne, bo z form zaplaty to nie wynika.

    Za licencję na użytkowanie strony nie można płacić/pobierać przelewem raz na
    tydzień?

    --
    Tomasz Nycz

  • 6. Data: 2012-07-31 19:30:43
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-07-31, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    [...]

    > a to wowczas nie wpisywac tego jako umowa zlecenie tylko gdzies tam jest
    > oddzielna rubryczka za przychody z licencji.

    z praw majątkowych przecież.

    > Ale to troche ryzykowne, bo z form zaplaty to nie wynika.

    Skoro strona to dzieło (w dodatku z PA).

    Skoro PA, to przekazanie praw majątkowych musi się odbyć w formie pisemnej
    "pod rygorem..." :) A skoro formy pisemnej niet, to się domniema licencję.
    A przepis o wygasaniu licencji po 5 latach (o ile nie postanowiono inaczej)
    chyba też gdzieś tam się jeszcze pałęta. :)

    Podstawa prawna:

    http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa_z_4_lutego_1994_r._tekst_jednolity_z_2006_r.%29
    - Art. 52, 53, 65 (przeniesnienie praw)
    - Art. 66 (czas trwania)

    :-)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 7. Data: 2012-07-31 20:55:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Wojciech,

    Tuesday, July 31, 2012, 7:30:43 PM, you wrote:

    > z praw majątkowych przecież.
    > Skoro strona to dzieło (w dodatku z PA).
    > Skoro PA, to przekazanie praw majątkowych musi się odbyć w formie pisemnej

    Ale dlaczego w ogóle przekazywanie praw majatkowych?

> [...]
    > Podstawa prawna:
    > http://pl.wikisource.org/wiki/Prawo_autorskie_%28ust
    awa_z_4_lutego_1994_r._tekst_jednolity_z_2006_r.%29

    Ta podstawa prawna nie nakazuje przekazywania praw majatkowych. Ona
    jedynie okresla, że przekazanie takich praw ma się odbywać w formie
    pisemnej.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2012-07-31 21:15:01
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 07/31/2012 08:55 PM, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > Ale dlaczego w ogóle przekazywanie praw majatkowych?

    tak, zeby watek byl dluzszy i mniej na temat :)

  • 9. Data: 2012-07-31 21:17:12
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-07-31, RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    [...]

    > Ale dlaczego w ogóle przekazywanie praw majatkowych?

    Z powodów praktycznych. Z dziełem w postaci "strony" bez przekazania p.m. ciężko
    cokolwiek zrobić, a w szczególności np. swobodnie modyfikować, czy oddać innej
    firmie do przeróbek.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2012-07-31 21:31:33
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Wojciech,

    Tuesday, July 31, 2012, 9:17:12 PM, you wrote:

    > Z powodów praktycznych. Z dziełem w postaci "strony" bez przekazania p.m. ciężko
    > cokolwiek zrobić, a w szczególności np. swobodnie modyfikować, czy oddać innej
    > firmie do przeróbek.

    Ale do tego nie potrzeba praw majątkowych. Gdy mialem firmę
    software'ową, to żadna siła nie przekonała mnie do przekazania praw
    majatkowych do oprogramowania. Klient kupował prawo do korzystania. A
    prawo do rzeczy, o których piszesz może mu przysługiwac na mocy
    odpowiednich zapisów w umowie. Nie wiążąc tego z obowiązkiem
    przekazywania pełni praw autorskich.

    Przekazanie praw majatkowych oznacza przekazanie wyłączności. Czyli
    zablokowanie dla autora możliwosci ponownego wykorzystania własnych
    np. skryptów. Dla każdego klienta musiałby tworzyć całkowicie od zera
    nowy produkt, narażajac się na zarzuty łamania umowy poprzednich
    klientów szukających zbieżności w kodzie.

    Własnie przez takie handlowanie prawami majatkowymi w dziedzinie
    oprogramowania oraz patentowania oczywistosci mamy całe sfory trolli
    patentowych.

    --
    Best regards,
    RoMan