  • 1. Data: 2014-06-25 12:07:39
    Temat: jak teraz (po 2014.04.01) opłaca się kupować samochód?
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Jest opcja zakupu auta. Kombi bez-kratkowe, bez vat-1 itd wystarczy i
    taki ma być...
    Zakładam że nie będzie vat-26 składanego, bo może się zdarzyć że raz na
    2 tygodnie zdarzy się żona pojedzie na zakupy, albo raz na 2 lata
    pojedziemy na wakacje - to nie warte to kopania się z koniem/z US...
    Koszt zakupu pojazdu (używanego) powiedzmy 100 tys zł brutto. Możliwość
    uzyskania faktury vat na zakup.

    Jak teraz opłaca się to zrobić? Jak to się powinno zrobić?
    Zakup na DG, 50% vat (50% z 23tys = 11.5tys) i 50% (50tys zl) ceny
    zakupu w koszty, w dodatku amortyzowane przez 3 lata?

    Przy sprzedaży tego auta - np za 3 lata - będzie do oddania już 100%
    vatu ze sprzedazy, czyli np sprzedając za 50tys, będzie 11.5tys vatu do
    oddania (czyli wychodzimy na zero całkowite). Plus dochodowy z
    pozostałej kwoty...
    Znajomy mi tu radzi, że zakup "prywatnie" a potem jakieś kombinacje w
    użyczenia na cele prowadzenia działalnosci "jak wynajem" i koszt
    "własnego wynajmu" w całości lub w 50% w koszty (ale to jakaś karkołomna
    konstrukcja)...

    Jak to zrobić, by przy 1osobowej DG nie utonąć w papierach, ale też nie
    płacić 3x kasy w podatki za to samo (tzn raz w ramach DG przy zarobieniu
    czegoś, a drugi raz w zakupie auta na cele DG, i trzeci przy jego sprzedaży)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2014-06-25 16:36:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Jun 2014, BartekK wrote:

> [...]
    > jakieś kombinacje w użyczenia na cele prowadzenia działalnosci "jak
    > wynajem" i koszt "własnego wynajmu" w całości lub w 50% w koszty (ale to

    Bardzo.
    Użyczenie i wynajem są podmiotowe, więc nie wchodzą w rachubę.
    Dla samochodu nie ujętego w majątku DG jest konkretnie określona wersja
    zaliczania w koszty znana pod nazwą "kilometrówka", czy ona zniknęła?
    (nie, dalece nie dlatego żebym polecał)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2014-06-25 17:15:30
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Jak ja kupuję samochód, którego używam do dojazdów do pracy i w pracy na
    etacie, to nikt mi niczego nie oddaje ani nie odlicza.

    I sprawiedliwie by było, gdyby tak mieli wszyscy.

    MJ

  • 4. Data: 2014-06-25 17:20:09
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-06-25 17:15, Michał Jankowski wrote:
    > Jak ja kupuję samochód, którego używam [...] w pracy na
    > etacie, to nikt mi niczego nie oddaje ani nie odlicza.

    Ale to już Twój problem, że tak się (nie) dogadałeś z pracodawcą.

    > I sprawiedliwie by było, gdyby tak mieli wszyscy.

    Ale my tu o prawie, a nie o sprawiedliwości ;-)

    P.

  • 5. Data: 2014-06-25 21:43:41
    Od: dddddddd <f...@e...com>

    W dniu 2014-06-25 17:15, Michał Jankowski pisze:
    > Jak ja kupuję samochód, którego używam do dojazdów do pracy i w pracy na
    > etacie, to nikt mi niczego nie oddaje ani nie odlicza.

    a za mnie nikt nie opłaca ZUSów i podatków

    > I sprawiedliwie by było, gdyby tak mieli wszyscy.

    czyli co, twoim zdaniem eksploatacja auta nie powinna być zaliczana w
    koszty działalności?

    Łukasz

  • 6. Data: 2014-06-25 22:20:18
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2014-06-25 17:15, Michał Jankowski pisze:
    > Jak ja kupuję samochód, którego używam do dojazdów do pracy i w pracy na
    > etacie, to nikt mi niczego nie oddaje ani nie odlicza.
    Znaczy nieodpłatnie użyczasz go swojemu pracodawcy? A podatek od
    rynkowej wartości wynajmu podobnego pojazdu - odprowadziliście?

    > I sprawiedliwie by było, gdyby tak mieli wszyscy.
    "A sprawiedliwie by było, jakby wszyscy mieli po 1 koszuli. Bo ja tak mam."
    Guzik nie sprawiedliwie, poczytaj cokolwiek albo spytaj się kogoś, kto
    prowadzi działalność gospodarczą - jak jest skonstruowane rozliczanie
    podatku, i dlaczego to, co służy uzyskaniu dochodu, odlicza się od tego
    podatku. (swoją drogą - to powinni tłumaczyć w szkole, jakiejkowiek).

    W skrócie - jeśli muszę wydać pewne pieniądze, np na zakup materiału,
    narzędzi, czy dojazdu do wykonania usługi - to powinienem mieć możliwość
    odliczenia tych poniesionych kosztów z kwoty jaką zarobiłem. A z tego co
    zostaje (co zarobiłem po odliczeniu kosztów) dopiero płacić podatek.
    Bo inaczej okazuje się, że "zarobiłem" np 100 zł a 80zł musiałem wydać
    by zarobić. Jeśli stosujemy twoją (i naszą rządową obecną) politykę
    podatkową - to podatki zapłacę nie od 100-80 = 20zł zysku, tylko od
    100-(50% z 80zł) = od 60zł. A że realnie zarobiłęm tylko 20zł, to wg.
    ciebie sprawiedliwe? Co powoduje, że podatek od 60zł jest wyższy, niż
    realne zarobione 20zł. Albo inaczej podchodząc - płace podatek od 20zł
    oraz od 40zł "których nie zarobiłem" (bo musiałem wydać by zarobić).
    Dodatkowo jeszcze będę ukarany pełnym. podatkiem gdy będę chciał
    sprzedać to auto za jakiś czas.

    I nie porównuj "konsumenta-klienta prywatnego" do osoby prowadzącej
    działalność. Ty sprzedasz auto i zapłacisz najwyżej 2% podatku PPC (czy
    kupujący teraz chyba płaci?), a ja sprzedam auto - i oddam państwu 23%
    jego wartości w postaci VAT, oraz 19% wartości w postaci podatku
    dochodowego. Auto takie samo, cena dla klienta ta sama. Więc jeśli mam
    to oddać przy sprzedaży, to muszę też móc odliczyć (mniej oddać) przy
    zakupie...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2014-06-25 23:04:11
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2014-06-25 22:20, BartekK pisze:

> [...]
    > dochodowego. Auto takie samo, cena dla klienta ta sama. Więc jeśli mam
    > to oddać przy sprzedaży, to muszę też móc odliczyć (mniej oddać) przy

    Nie ma zakazu dla osoby prowadzącej działalność kupna samochodu na
    takich samych zasadach, jak osoby nieprowadzącej tej działalności.

    MJ

  • 8. Data: 2014-06-25 23:27:08
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-06-25 23:04, Michał Jankowski wrote:

    > Nie ma zakazu dla osoby prowadzącej działalność kupna samochodu na
    > takich samych zasadach, jak osoby nieprowadzącej tej działalności.

    Nie ma też zakazu używania *środka trwałego* do celów osobistych, nie
    związanych z prowadzoną DG.

    Oczywistą oczywistością jest, że przedsiębiorca nie powinien w takim
    przypadku (i zgodnie z Twoją sprawiedliwością) wliczać w koszty mediów -
    nazwijmy to - eksploatacyjnych. Ani odliczać od nich VAT.

    Tak samo jak oczywistą oczywistością jest, że powinien mieć możliwość
    wliczenia w koszty rzeczonych mediów i odliczenia *całego* VAT (z
    dokładnością do proporcji opodatkowane/nieopodatkowane).

    I tu się IMHO zaczyna zabawa w kotka i myszkę, albo jak kto woli dymanie
    przedsiębiorcy przez państwo i vice versa ...

    Piotrek

  • 9. Data: 2014-06-25 23:38:48
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-06-25 23:27, Piotrek wrote:
    > Tak samo jak oczywistą oczywistością jest, że powinien mieć możliwość
    > wliczenia w koszty rzeczonych mediów i odliczenia *całego* VAT (z
    > dokładnością do proporcji opodatkowane/nieopodatkowane).

    Autokorekta:
    Tak samo jak oczywistą oczywistością jest, że w przypadku użycia środka
    trwałego do celów związanych DG powinien mieć możliwość wliczenia w

  • 10. Data: 2014-06-25 23:41:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > Znaczy nieodpłatnie użyczasz go swojemu pracodawcy? A podatek od rynkowej
    > wartości wynajmu podobnego pojazdu - odprowadziliście?

    To jest BARDZO dobre pytanie :>
    I podważa tezy z zarzutu - art.21.1.13
    Zarówno "oddaje" jak i jest zwolnione z podatku.
    No chyba że "nie oddaje" i podatek jak wspomniałeś :>

    > a ja sprzedam auto - i oddam państwu 23% jego
    > wartości w postaci VAT, oraz 19% wartości w postaci podatku dochodowego.

    Dochodowego się nie czepiaj - to jest po prostu "zwrot podatku" który
    został obniżony przy amortyzacji. Skoro pojazd nie został "zużyty", to
    właśnie dokonuje się korekta podatku.

    pzdr, Gotfryd