  • 1. Data: 2003-04-25 10:59:57
    Temat: Kiedy jest sie podatnikiem VAT?
    Od: "Yennifer" <y...@a...pl>

    Witam
    Prosze o pomoc w rozstrzygnieciu tej kwestii.
    Czy wpis do ewidencji dz. gosp. -dzialalnosci podlegajacej podatkowej czyni
    nas juz platnikow VAT (ze wzg. na przedmiot dzialalnosci)?
    Czy wazna jest rzeczywiscie wykonywana dzialalnosc przynoszaca dochod?
    Zakladajac sytuacje, ze osoba fizyczna chcaca swiadczyc np uslugi
    podlegajace zwolnieniu z VAT, w pozniejszym czasie rozszeza dzialalnosc na
    uslugi objete VAT - w momencie zakladania firmy wpisuje jako przedmiot
    dzialalnosci - i to co zamierza robic teraz i to co w przyszlosci. Czy wiec
    powinna zlozyc do US zgloszenie VAT R i odrazu VAT 6 (o wyborze zwolnienia
    ze wzg na obrot)? Czy nie jest podatnikiem VAT - poniewaz nie wykonuje ( w
    danej chwili) czynnosci opodatkowanych VAT
    Dzieki za pomoc
    --
    pozdr.
    Yenn

  • 2. Data: 2003-04-25 22:54:57
    Temat: Re: Kiedy jest sie podatnikiem VAT?
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Yennifer wrote:
    > Czy wpis do ewidencji dz. gosp. -dzialalnosci podlegajacej podatkowej czyni
    > nas juz platnikow VAT (ze wzg. na przedmiot dzialalnosci)?
    Wpis do ewidencji nie ma nic wspolnego z VATem.

    > Czy wazna jest rzeczywiscie wykonywana dzialalnosc przynoszaca dochod?
    Wazna jest wysokosc obrotow. Jezeli zaczynasz DG to przysluguje Ci
    zwolnienie z VATu do momentu przekroczenia 40.900zl rocznie obrotu
    podlegajacego oVATowaniu. Ze zwolnienia tego mozesz zrezygnowac
    skladajac deklaracje VAT-R - oplaca sie to jesli Twoimi dostawcami
    i odbiorcami sa VATowcy, jesli bedziesz dokonywal zakupow
    inwestycyjnych lub gdy produkujesz na export (0% VAT).
    Odpowiednia ustawa jest tutaj: http://www.vat.pl/pages/200.php

    > Zakladajac sytuacje, ze osoba fizyczna chcaca swiadczyc np uslugi
    > podlegajace zwolnieniu z VAT, w pozniejszym czasie rozszeza dzialalnosc na
    > uslugi objete VAT
    Jesli nie zrezygnuje ze zwolnienia, do momentu nie przekroczenia
    powyzszego limitu czesci sprzedazy oVATowanej nie jest VATowcem.
    Staje sie nim automatycznie po przekroczeniu tego limitu.

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 3. Data: 2003-04-25 23:40:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Apr 2003, Piotr Liskiewicz wrote:

> [...]
    >+
    >+ > Czy wazna jest rzeczywiscie wykonywana dzialalnosc przynoszaca dochod?

    Najwyraźniej odpowiadasz na inne pytanie :)
    To nie jest tak że do przekroczenia "kwoty magicznej" można
    być zwolnionym z VAT. Są rodzaje DG przy których nie można
    być zwolnionym i Yennifer najwyraźniej o to pyta.
    IMHO - liczy się działalność "faktycznie wykonywana".
    IMHO - tak samo jak przy problemie z ryczałtem.
    Z podstaw prawnym ja bym się powoływał na literalne brzmienie ustawy:
    nawet SN kiedyś to zrobił, choć z innego powodu :) (liczy się *fakt*
    sprzedaży, nie zamiar).

    [...]
> [...]
    >+ Jesli nie zrezygnuje ze zwolnienia, do momentu nie przekroczenia
    >+ powyzszego limitu czesci sprzedazy oVATowanej nie jest VATowcem.

    To jest uproszczenie :)
    Dajmy na to:
    +++++
    4. W przypadku podatników, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 2, przez
    wartość sprzedaży towarów określoną w ust. 1 pkt 1 rozumie się:
    2) 30-krotność kwoty prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie
    usług - w pozostałych przypadkach.
    ----
    ...i limit kurczy się błyskawicznie. 40000/30 => 1333, tak ?

    >+ Staje sie nim automatycznie po przekroczeniu tego limitu.

    ...albo np. dokonania czynności która pod zwolnienie nie podlega.

    Dajmy na to:
    +++++
    10. Zwolnień, o których mowa w ust. 1, 5 i 6, nie stosuje się do
    podatników określonych w art. 5 ust. 2, do importu towarów i usług oraz
    podatników:

    1) sprzedających:

    a) wyroby z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

    b) wyroby akcyzowe, z wyjątkiem wyrobów wymienionych w {załączniku nr 6}
    poz. 2a, 8, 9, 11 i 17,

    2) świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa
    i rzeczoznawstwa, a także usługi jubilerskie.
    ----

    Takiemu - dajmy na to - informatykowi to bardzo łatwo podpaść
    pod "doradztwo".... Zresztą murarz czy ktokolwiek również
    może nieopatrznie przyjąć fakturę "za doradztwo" (i ma VAT
    w kieszeni :))

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-04-26 10:14:41
    Od: "Yennifer" <y...@a...pl>

    wiadomości
    -2.portezjan.zabrze.pl..
    .

> [...]
    > IMHO - liczy się działalność "faktycznie wykonywana".
    > IMHO - tak samo jak przy problemie z ryczałtem.

    I tu pojawia sie pytanie w kwestii formalnej - czy zgloszenie VAT R -
    rejestracji jako podatnika Vat powinno nastapic wlasnie przed wyykonaniem
    uslugi obietej VAT? Moze w trakcie? Bo po wykonaniu - to chyba juz nie;-).
    Przeciez zeby moc skorzystac ze zwolnienia ze wzg na obrot -trzeba juz byc
    podatnikiem VAT i wybrac zwolnienie (VAT 6 bodajze?)

    Podam przykład. Firma zarejestrowala swoja dzialalnosc poprzez wpis do Ewid
    Dz Gosp - i jako zakres dzialalności podala usługi edukacyjne (zwol. z VAT)
    uslugi turystyczne (7% VAT), i np jeszcze sprzedaz (jakis maly sklepik).

    Firma otwiera prywatna szkole i swiadczy uslugi edukacyjne - i zadnej innej
    dzialalnosci nie prowadzi. Dzialalnosc przedmiotowo zwolniona z VAT -
    zadnych zgloszen VAT R, VAT 6.
    Po prostu nie jest "Vatowcem"

    Pojawia sie mozliwosc zorganizowania wycieczki - np. dla rodziców. Szkoła
    planuje taka wycieczke na powiedzmy "za miesiac". Czy powinna juz teraz
    zlozyc VAT R i potem Vat 6 - wybierajac zwolnienie ze wzgl. na obrot? Czy
    moze dopiero po wycieczce??? Ale przeciez musi jakos faktury wystawic(?).

    Jak to powinno wygladac???

    Gotfryd - widze ze wiesz o co mi chodzi :-) pomozesz rozwiklac te zagadke?

    --
    pozdr.
    Yenn

  • 5. Data: 2003-04-26 16:10:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Apr 2003, Yennifer wrote:
    [...]
> [...]
    >+ uslugi obietej VAT? Moze w trakcie? Bo po wykonaniu - to chyba juz nie;-).

    A dlaczego ?
    Nie mam teraz czasu przekopywać się, ale chyba zgłoszenie można
    zrobić "po".

    >+ Przeciez zeby moc skorzystac ze zwolnienia ze wzg na obrot -trzeba juz byc
    >+ podatnikiem VAT i wybrac zwolnienie (VAT 6 bodajze?)

    Ponieważ teraz zwolnienie jest "domyślne" to może gorzej widać :),
    ale wyboru "bycia VATowcem" możesz spokojnie dokonać przed
    dokonaniem pierwszej transakcji, kiedy jeszcze podatnikiem
    VAT nie jesteś.

> [...]
    >+ moze dopiero po wycieczce??? Ale przeciez musi jakos faktury wystawic(?).

    IMHO również wrzuciłaś 2 sprawy do jednego worka :) - wykonanie
    usługi podlegającej pod VAT oraz wykonanie usługi wyłączonej
    ze zwolnienia spod VAT (dajmy na to - jubilerskiej).
    Ponieważ aktualnie zwolnienie z VAT jest domyślne, to o ile rzeczona
    szkoła nie zgłosiła się do VATu, nie spełnia warunków "przymusu"
    (obrót) i wyświadczyła "zwykłą" usługę VAT - staje się IMO
    podatnikiem zwolnionym (na 3 lata najmniej).
    Czy wycieczki należą do usług przymusowo objętych VAT (zdejmujących
    zwolnienie) ? Bo tylko to IMO uzasadniałoby wątpliwości jak
    postąpić :)

    >+ Jak to powinno wygladac???
    >+
    >+ Gotfryd - widze ze wiesz o co mi chodzi :-) pomozesz rozwiklac te zagadke?

    Myślisz że dla mnie wszystko jest jasne ?? :)

    Jak na moje oko jest jeszcze sprawa kasy fiskalnej: jeśli wpłaty
    pobierzesz gotówką to trzeba się upewnić czy operacje nie wymaga
    kasy "przed wykonaniem": kiedyś Jola ciężko nastraszyła całą grupę :),
    ale prawdą jest że dla "nowych" podatników VAT to jest problem
    (do większości rzeczy muszą mieć kasę "przed" !).
    Szkoła chyba ujdzie - w rozporządzeniu jest coś o przypadkach
    kiedy 75% dochodu jest zwolnione (czy jakoś tak).
    No i "wyłącznie przelewem bankowym" też rozwiązuje problem kasy :)
    Zajrzyj na mofnet i poszukaj ostatniej wersji rozp. ds. używania
    kas fiskalnych !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2003-04-27 20:01:27
    Od: "Yennifer" <y...@a...pl>

    Gotfryd jestes nieoceniony:-)
    Dziekuje za odpowiedz. I na koniec male pytanko. (To prawie jak kwadratura
    koła)

    Przykład: Osoba zarejestrowala DZ Gosp. Zaczyna działać:-) Rozlicza sie
    KPiR.
    Nie zarejestrowala sie w US jako podatnik VAT. Czyli - jest "niewatowcem".
    Wykonuje pierwsza usluge (podlegajaca opodatkowaniu 22% VAT) - dajaca jej
    przychód. Dajmy na to - jest to swiadczenie uslug informatycznych. Wystawia
    rachunek. Nie odprowadza VAT do US. Czy postepuje zgodnie z prawem?

    ODP:
    1. Oczywiscie, ze tak - przeciez jest zwolnienie z VAT do przekroczenia
    obrotu - 10 tys EURO, i nie musi skladac VAT R (rejestrowac sie jako
    "Vatman"), poniewaz jak juz powiedziales wybor zwolnienia ze wzgledu na
    obrot jest domyslny. Wiec niewazne jest, ze wykonuje uslugi opodatkowane
    VAT - do US udam sie po przekroczeniu limitu zwolnienia.

    2. Oczywiscie, ze nie - przeciez zeby uzyskac zwolnienie z VAT - ze wzg na
    obrot trzeba byc platnikiem VAT. Czyli rejestruje sie w US jako platnik
    VAT - ze wzg na przedmiot dzialalnosci i automatem dostaje zwolnienie do
    wysokosci obrutu 10 tys euro.

    Która odpowiedz jest jedynie sluszna?
    pozdrawiam serdecznie

    --

    Yenn

  • 7. Data: 2003-04-28 07:39:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 27 Apr 2003, Yennifer wrote:
    [...]
    >+ (To prawie jak kwadratura koła)

    :)

> [...]
    [...]
    >+ 2. Oczywiscie, ze nie - przeciez zeby uzyskac zwolnienie z VAT - ze wzg na

    Do zmiany w ust. o VAT słuszna była odpowiedź 2, ale teraz IMO
    słuszna jest "1". Moim zdaniem w tekście "2" jest drobna
    prowokacja z "płatnikiem" :) (w całej ustawie znalazłem tylko
    jeden przypadek płatnika: egzekutorów [sąd, komornik] sprzedających
    rzeczy zajęte wyrokiem; normalnie "każdy płaci za siebie" czyli
    jest podatnikiem).
    Podatnikiem VAT staje się z mocy ustawy, a nie przez złożenie
    "papierka"; w stanie sprzed zmiany takie wystawienie rachunku
    bez VAT (kiedy należało wystawić f-rę VAT) pociągało za sobą
    konieczność odprowadzenia VAT i sankcji VAT (30% dodatkowo).
    Skoro dziś domyślnie jest się podatnikiem VAT zwolnionym
    podmiotowo... to nie widzę problemu :)

    Kwadraturą koła jest co najwyżej problem przy takim postawieniu
    sprawy: podatnik nie rejestruje się do VAT, wystawia rachunek.
    Jest w tym momencie podatnikiem zwolnionym.
    Następnie wykonuje czynność wyłączoną spod zwolnienia (dajmy
    na to: doradztwo lub jubilerską). Pytanie którego nie trawiłem
    ani nie widziałem komentarzy do odpowiedzi - czy owa czynność:
    - jest sama z siebie wyłączona ze zwolnienia VAT (i *tylko*
    od niej należy się VAT)
    - powoduje przymusowe przejście na VAT podatnika zwolnionego

    Za 2. rozwiązaniem przemawiałaby logika. Za 1. rozwiązaniem
    przemawia zapis ustawowy że "nie wcześniej niż w 3 lata
    od wyboru" - ale wcale nie powiedziano że *ten* zapis
    jest nadrzędny :)

    Jakby kto miał komentarze (własne lub obce) to poproszę :)

    >+ pozdrawiam serdecznie

    wzajem ! - Gotfryd

  • 8. Data: 2003-05-15 13:52:33
    Od: "pj" <a...@i...pl>

    czyli ktos pracujacy na kontrakcie menedzerskim moze zapomniec o zwolnieniu
    z Vatu, jak sądzę?

[...]

    jan.zabrze.pl...

  • 9. Data: 2003-05-15 21:57:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 15 May 2003, pj wrote:

    >+ czyli ktos pracujacy na kontrakcie menedzerskim moze zapomniec o zwolnieniu
    >+ z Vatu, jak sądzę?

    Nie podejmę się zdecydowanie odpowiadać, ale jeśli elementy
    "doradztwa" są...to ja bym nie ryzykował. Ponadto kwota
    "zwolniona" jest na tyle niska (licząc że na ZUS też trzeba
    zarobić - a liczy się przychód !) że do "pełnej" DG (tj. nie
    będącej dodatkiem do zatrudnienia) chyba trudno bez VATu
    się zabierać :(

    [...]
    >+ 2) świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa
    >+ i rzeczoznawstwa, a także usługi jubilerskie. "

    Ano.

    pozdrowienia, Gotfryd