  • 1. Data: 2007-07-31 16:25:21
    Temat: kiedy trzeba założyć działalność gospodarczą?
    Od: "PN" <k...@w...pl>

    Witam
    Prosze o odpowiedź na poniższe pytanie. Casus jest taki:
    filolog j. angielskiego uczy w szkole państwowej. Dodatkowo chce sobie
    dorobić poprzez udzielanie prywatnych korepetycji. Podkreślam, że wszystko
    musibyć legalnie. Czy musi w tym celu założyć działalność gospodarczą?Czy
    może zawrzeć po prostu z każdym uczniem umowę zlecenia lub o dzieło i
    osiągnięty z tego tytułu przychód rozliczać co roku w 'zwykłym" picie?Jeśl
    MUSI w tym celu założyć DG, to z czego ten obowiązek wynika?
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-07-31 16:28:07
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 31-07-2007 o 18:25:21 PN <k...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > lub o dzieło i osiągnięty z tego tytułu przychód rozliczać co roku w
    > 'zwykłym" picie?Jeśl MUSI w tym celu założyć DG, to z czego ten

    Nie tyle musi _założyć_ co zarejestrować. Pośrednio obowiązek ten wynika
    z kodeksu wykroczeń, a bezpośrednio z ustawy o braku swobody działalności
    gospodarczej
    w powiązaniu z niedobitkami prawa działalności gospodarczej.

  • 3. Data: 2007-07-31 16:44:31
    Od: "PN" <k...@w...pl>

    Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > gospodarczej
    > w powiązaniu z niedobitkami prawa działalności gospodarczej.

    Prosze wskaż czy moje rozumowanie jest prawidłowe.
    Jeżeli osoba ta dotychczas świadczyła na rzecz różnych prywatnych szkół
    językowych usługi polegające na nauczaniu uczniów j. angielskiego, w ramach
    "umowy zlecenia - na podstawie której wystawiała rachunki" to wszystko było
    ok i nie musiała rejestrować DG, ponieważ zamiast niej, daninę publiczną od
    tych umów (nie wiem co tam trzeba płacić -zaliczkę na podatek dochodowy?)
    odbrowadzał zlecający. Teraz gdy się chce usamodzielnić, musi zarejestrować
    DG, ponieważ tą daninę sama musi opłacać, ponieważ z jakichś przyczyn osoby
    fizyczne (uczniowie) zlecając jej usługi tej "daniny" nie będą za nią
    płacić?
    Wybacz uproszczenia, ale z prawem podatkowym nie miałem dotychczas
    praktycznie nic wspólnego, a usilnie próbuję zrozumieć podstawowe zasady bez
    rozpoczynania zgłębiania wiedzy od super obszernej ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych (przy założeniu, że w ogóle o właściwej
    ustawie myślę)

  • 4. Data: 2007-07-31 17:11:07
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 31-07-2007 o 18:44:31 PN <k...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > bez rozpoczynania zgłębiania wiedzy od super obszernej ustawy o podatku
    > dochodowym od osób fizycznych (przy założeniu, że w ogóle o właściwej

    Definicji DG jest chyba tyle co ustaw w których mowa o DG:

    http://www.samozatrudnienie.pit.pl/pages/i/1052.php

    Jest sobie ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, podpart resztkami
    z ustawy prawo działalności gospodarczej - i te ustawy mówią jak masz się
    zarejestrować
    jeśli prowadzisz DG wg definicji z tych ustaw.

    Ustawa o podatku dochodowym ma troszkę inną definicję DG, do tego zawiera
    furtkę
    w postaci tzw działalności wykonywanej osobiście - czyli coś co
    podpadałoby pod DG
    ale do celów podatkowych jest wyłączone z DG - i właśnie Twoje zlecenie
    zawarte z firmą stanowi taki wyjątek - rozlicza Cię płatnik i nie musisz
    prowadzić
    żadnych papierów, ale też nie możesz nikogo zatrudnić, podzlecić niczego
    itd itp.

    [ Swoją drogą takie umowy zlecenia czy dzieła chyba podpadają pod
    definicję z UoSDG,
    więc czemu nie trzeba tego rejestrować, przypomni mi ktoś? ]

    Teraz, jeśli chcesz robić coś 'normalnego' dla kogoś kto nie ma DG, czyli
    dla tzw ludności,
    to to jest klasyczna DG wg chyba wszytskich ustaw - i stąd bierze się
    obowiązek rejestracji
    i cała szopka.

  • 5. Data: 2007-07-31 20:11:25
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 31 lipca 2007 19:11
    (autor t...@o...pl
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <o...@u...compnet.com.pl>):

> [...]
    > dla tzw ludności,
    > to to jest klasyczna DG wg chyba wszytskich ustaw - i stąd bierze się

    A co jeśli 1 ludź robi dla 1 ludzia i tyle. Np. chcę sobie prywatnie
    zatrudnić pokojówkę.... Ona ma zakładać DG żeby mi jednemu świadczyć
    usługi?

    --
    Wrak Tristana
    * Forum WO: http://forum.alrauna.org/

    napisz tu: p...@f...hu i...@h...pl n...@h...pl
    s...@w...pl o...@z...katowice.pl i...@b...pl s...@o...pl

  • 6. Data: 2007-07-31 20:39:38
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 31-07-2007 o 22:11:25 Wrak Tristana <n...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > A co jeśli 1 ludź robi dla 1 ludzia i tyle. Np. chcę sobie prywatnie
    > zatrudnić pokojówkę.... Ona ma zakładać DG żeby mi jednemu świadczyć

    Furtka z działalnością wykonywaną osobiście istnieje tylko wtedy,
    gdy zlecający ma DG.
    A że to absurd - to oczywiste, piszę o tym przy każdej okazji.
    Absurd jak sterta innych rzeczy - wystarczy
    otworzyć dowolny portal podatkowy, poczytać jakie poważne kwestie się
    tam roztrząsa i zejść z podziwu dla tych rzekomo poważnych expertów,
    którzy nie widzą że zajmują się absurdalnymi problemami
    - a jeśli widzą to mocno to ukrywają :)

  • 7. Data: 2007-08-01 09:26:21
    Od: Wrak Tristana <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z wtorek, 31 lipca 2007 22:39
    (autor t...@o...pl
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <o...@u...compnet.com.pl>):

    > Furtka z działalnością wykonywaną osobiście istnieje tylko wtedy,
    > gdy zlecający ma DG.

    Dobra, mam... Teraz pytanie: Czy jak zlece pokojówce pokojowanie, to kto się
    nie dowali, że pokojuje mi prywatnie, a nie w ramach DG... Czy mogę np.
    zlecać pokojowanie jako DG, nie wliczać tego w KUP i wszystko będzie git
    albo chociaż subversion?

  • 8. Data: 2007-08-01 10:08:07

    Dnia 01-08-2007 o 11:26:21 Wrak Tristana <n...@s...pl> napisał(a):

> [...]
    > nie dowali, że pokojuje mi prywatnie, a nie w ramach DG... Czy mogę np.
    > zlecać pokojowanie jako DG, nie wliczać tego w KUP i wszystko będzie git

    Trudne pytanie, nie wiem, chociaż robociznę trzeba wrzucać do KPiR
    a pokojowanie podpada pod robocznę jeśli nie jest w ramach DG.
    Z drugiej strony jest coś gdzies jakaś kolejna furtka że teraz można
    jakieś pomoce domowe
    najmować do domu i jakoś to sie tam spejclanie rozlicza, tak z głowy piszę
    bo coś mi się o uszy obiło i chyba gdzies w którejś ustawie też widziałem.