1. Data: 2007-07-31 16:25:21
Temat:kiedy trzeba założyć działalność gospodarczą?
Od:"PN" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Witam
Prosze o odpowiedź na poniższe pytanie. Casus jest taki:
filolog j. angielskiego uczy w szkole państwowej. Dodatkowo chce sobie
dorobić poprzez udzielanie prywatnych korepetycji. Podkreślam, że wszystko
musibyć legalnie. Czy musi w tym celu założyć działalność gospodarczą?Czy
może zawrzeć po prostu z każdym uczniem umowę zlecenia lub o dzieło i
osiągnięty z tego tytułu przychód rozliczać co roku w 'zwykłym" picie?Jeśl
MUSI w tym celu założyć DG, to z czego ten obowiązek wynika?

2. Data: 2007-07-31 16:28:07
Od:"t...@o...pl" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 31-07-2007 o 18:25:21 PN <k...@w...pl> napisał(a):

> [...]
> lub o dzieło i osiągnięty z tego tytułu przychód rozliczać co roku w
> 'zwykłym" picie?Jeśl MUSI w tym celu założyć DG, to z czego ten

Nie tyle musi _założyć_ co zarejestrować. Pośrednio obowiązek ten wynika
z kodeksu wykroczeń, a bezpośrednio z ustawy o braku swobody działalności
gospodarczej
w powiązaniu z niedobitkami prawa działalności gospodarczej.

3. Data: 2007-07-31 16:44:31
Od:"PN" <k...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

Użytkownik <t...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
> gospodarczej
> w powiązaniu z niedobitkami prawa działalności gospodarczej.

Prosze wskaż czy moje rozumowanie jest prawidłowe.
Jeżeli osoba ta dotychczas świadczyła na rzecz różnych prywatnych szkół
językowych usługi polegające na nauczaniu uczniów j. angielskiego, w ramach
"umowy zlecenia - na podstawie której wystawiała rachunki" to wszystko było
ok i nie musiała rejestrować DG, ponieważ zamiast niej, daninę publiczną od
tych umów (nie wiem co tam trzeba płacić -zaliczkę na podatek dochodowy?)
odbrowadzał zlecający. Teraz gdy się chce usamodzielnić, musi zarejestrować
DG, ponieważ tą daninę sama musi opłacać, ponieważ z jakichś przyczyn osoby
fizyczne (uczniowie) zlecając jej usługi tej "daniny" nie będą za nią
płacić?
Wybacz uproszczenia, ale z prawem podatkowym nie miałem dotychczas
praktycznie nic wspólnego, a usilnie próbuję zrozumieć podstawowe zasady bez
rozpoczynania zgłębiania wiedzy od super obszernej ustawy o podatku
dochodowym od osób fizycznych (przy założeniu, że w ogóle o właściwej
ustawie myślę)

4. Data: 2007-07-31 17:11:07
Od:"t...@o...pl" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 31-07-2007 o 18:44:31 PN <k...@w...pl> napisał(a):

> [...]
> bez rozpoczynania zgłębiania wiedzy od super obszernej ustawy o podatku
> dochodowym od osób fizycznych (przy założeniu, że w ogóle o właściwej

Definicji DG jest chyba tyle co ustaw w których mowa o DG:

http://www.samozatrudnienie.pit.pl/pages/i/1052.php

Jest sobie ustawa o swobodzie działalności gospodarczej, podpart resztkami
z ustawy prawo działalności gospodarczej - i te ustawy mówią jak masz się
zarejestrować
jeśli prowadzisz DG wg definicji z tych ustaw.

Ustawa o podatku dochodowym ma troszkę inną definicję DG, do tego zawiera
furtkę
w postaci tzw działalności wykonywanej osobiście - czyli coś co
podpadałoby pod DG
ale do celów podatkowych jest wyłączone z DG - i właśnie Twoje zlecenie
zawarte z firmą stanowi taki wyjątek - rozlicza Cię płatnik i nie musisz
prowadzić
żadnych papierów, ale też nie możesz nikogo zatrudnić, podzlecić niczego
itd itp.

[ Swoją drogą takie umowy zlecenia czy dzieła chyba podpadają pod
definicję z UoSDG,
więc czemu nie trzeba tego rejestrować, przypomni mi ktoś? ]

Teraz, jeśli chcesz robić coś 'normalnego' dla kogoś kto nie ma DG, czyli
dla tzw ludności,
to to jest klasyczna DG wg chyba wszytskich ustaw - i stąd bierze się
obowiązek rejestracji
i cała szopka.

5. Data: 2007-07-31 20:11:25
Od:Wrak Tristana <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

W odpowiedzi na pismo z wtorek, 31 lipca 2007 19:11
(autor t...@o...pl
publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
wasz znak: <o...@u...compnet.com.pl>):

> [...]
> dla tzw ludności,
> to to jest klasyczna DG wg chyba wszytskich ustaw - i stąd bierze się

A co jeśli 1 ludź robi dla 1 ludzia i tyle. Np. chcę sobie prywatnie
zatrudnić pokojówkę.... Ona ma zakładać DG żeby mi jednemu świadczyć
usługi?

--
Wrak Tristana
* Forum WO: http://forum.alrauna.org/

napisz tu: p...@f...hu i...@h...pl n...@h...pl
s...@w...pl o...@z...katowice.pl i...@b...pl s...@o...pl

6. Data: 2007-07-31 20:39:38
Od:"t...@o...pl" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 31-07-2007 o 22:11:25 Wrak Tristana <n...@s...pl> napisał(a):

> [...]
>
> A co jeśli 1 ludź robi dla 1 ludzia i tyle. Np. chcę sobie prywatnie
> zatrudnić pokojówkę.... Ona ma zakładać DG żeby mi jednemu świadczyć

Furtka z działalnością wykonywaną osobiście istnieje tylko wtedy,
gdy zlecający ma DG.
A że to absurd - to oczywiste, piszę o tym przy każdej okazji.
Absurd jak sterta innych rzeczy - wystarczy
otworzyć dowolny portal podatkowy, poczytać jakie poważne kwestie się
tam roztrząsa i zejść z podziwu dla tych rzekomo poważnych expertów,
którzy nie widzą że zajmują się absurdalnymi problemami
- a jeśli widzą to mocno to ukrywają :)

7. Data: 2007-08-01 09:26:21
Od:Wrak Tristana <n...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

W odpowiedzi na pismo z wtorek, 31 lipca 2007 22:39
(autor t...@o...pl
publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
wasz znak: <o...@u...compnet.com.pl>):

> Furtka z działalnością wykonywaną osobiście istnieje tylko wtedy,
> gdy zlecający ma DG.

Dobra, mam... Teraz pytanie: Czy jak zlece pokojówce pokojowanie, to kto się
nie dowali, że pokojuje mi prywatnie, a nie w ramach DG... Czy mogę np.
zlecać pokojowanie jako DG, nie wliczać tego w KUP i wszystko będzie git
albo chociaż subversion?

8. Data: 2007-08-01 10:08:07
Od:"t...@o...pl" <t...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 01-08-2007 o 11:26:21 Wrak Tristana <n...@s...pl> napisał(a):

> [...]
> nie dowali, że pokojuje mi prywatnie, a nie w ramach DG... Czy mogę np.
> zlecać pokojowanie jako DG, nie wliczać tego w KUP i wszystko będzie git

Trudne pytanie, nie wiem, chociaż robociznę trzeba wrzucać do KPiR
a pokojowanie podpada pod robocznę jeśli nie jest w ramach DG.
Z drugiej strony jest coś gdzies jakaś kolejna furtka że teraz można
jakieś pomoce domowe
najmować do domu i jakoś to sie tam spejclanie rozlicza, tak z głowy piszę
bo coś mi się o uszy obiło i chyba gdzies w którejś ustawie też widziałem.