  • 1. Data: 2010-03-15 08:29:37
    Temat: konsekwencje nieplacenia podatku od nieruchomosci
    Od: pukpuk <m...@g...com>

    Witam
    Jest sobie dom prywatny na prywatnym gruncie. W domu nikt nie mieszka,
    ale jest w nim prowadzona legalnie dzialalnosc gospodarcza. Stosowny
    podatek od nieruchomosci jest uiszczany co roku, jak pan burmistrz na
    mocy prawa przykazal.

    Umiera osoba, ktora zajmowala sie formalnosciami w tym zakresie,
    lacznie z wysylaniem kasy.
    Pozostale osoby zainteresowane olewaja/zapominaja/maja jakies zbiorowe
    zacmienie, w kazdym razie podatek przestaje byc placony.
    W księgach wieczystych nic sie nie zmienia. Dzialalnosc jest
    prowadzona nadal. W ogole wszyscy sobie spokojnie zyja.
    To trwa 10 lat.

    Nie mam wiedzy, czy cokolwiek z urzedu w tym temacie przychodzilo,
    dlatego teraz zadam kilka mniej lub bardziej glupich pytan:

    Pytanie 1: Czy jest mozliwe, by urzad miasta/gminy nie zaniepokoil
    sie, ze nie dostaje podatku i nie wyslal jakiegos wezwania/ponaglenia
    na adres nieruchomosci?
    Pytanie 2: Jakie jest normalne postępowanie urzędu w sytuacji jak
    wyzej? Wysyla x wezwan? A jesli brak reakcji? Kieruje sprawe o zaplate
    do sadu? Potem komornik?
    Pytanie 3: Gdyby teraz chciec sprawe wyprostowac, to pewnie zalegly
    podatek z tych 10 lat nalezaloby zaplacic, plus odsetki?

    Bylabym wdzieczna za chocby najbardziej lakoniczna pomoc lub wskazanie
    gdzie poza urzedem szukac odpowiedzi na pyt. 2 i 3. W Ordynacji
    podatkowej, a moze jakichs innych przepisach dotyczacych egzekucji
    podatkow lokalnych?

  • 2. Data: 2010-03-15 08:40:20
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-03-15 09:29, pukpuk pisze:

    > Pytanie 1: Czy jest mozliwe, by urzad miasta/gminy nie zaniepokoil
    > sie, ze nie dostaje podatku i nie wyslal jakiegos wezwania/ponaglenia
    > na adres nieruchomosci?

    Mało prawdopodobne ale możliwe.

    > Pytanie 2: Jakie jest normalne postępowanie urzędu w sytuacji jak
    > wyzej? Wysyla x wezwan? A jesli brak reakcji? Kieruje sprawe o zaplate
    > do sadu? Potem komornik?

    Nie ma sądu - wezwania i poborca skarbowy.

    > Pytanie 3: Gdyby teraz chciec sprawe wyprostowac, to pewnie zalegly
    > podatek z tych 10 lat nalezaloby zaplacic, plus odsetki?

    Podatki przedawniają się po 5 latach o ile nie przerwano biegu
    przedawnienia. IMHO mało prawdopodobne że tego nie było. :(

    --
    spp