  • 1. Data: 2008-09-03 10:24:59
    Temat: koszty a data rozpoczęcia DG + ...
    Od: KK <r...@a...wp.pl>

    Witam

    Rozpocznę prowadzenie DG i mam kilka pytań.

    Mianowicie jak zaksięgować wydatki np. na reklamę (ulotki, plakaty,
    oklejenia samochodu) poniesione przed terminem rozpoczęcia działalności?
    Czy firma która mi to wykona może wystawić fakturę VAT? Czy może lepiej
    poczekać do oficjalnego otwarcia i wtedy wszystko załatwiać? Wydaje mi
    się że podobne pytanie niedawno było na grupie ale nie mogę znaleźć.

    Czy mogę zakupić sam monitor, klawiaturę, mysz i wpisać do KUP? Będzie
    to służyć do serwisowania komputerów.

    Czy zbierać wszystkie faktury dot. eksploatacji samochodu czy tylko do
    limitu kilometrów (300 x 0,8358 = 250,74)?

    Czy wydatki poniesione przy rejestrowaniu DG można wrzucić w koszty
    (wpis do EDG, pieczątki, rejestracja VAT)?

    O zatrudnieniu księgowego nie myślę bo to będzie zajęcie dodatkowe.
    Dopiero jak się biznes rozkręci :) to wtedy pomyślę.

    Pozdrawiam
    KK

  • 2. Data: 2008-09-03 10:36:57
    Temat: Re: koszty a data rozpoczęcia DG + ...
    Od: r...@o...pl

    KK napisał(a):

    > Mianowicie jak zaksi?gowa? wydatki np. na reklam? (ulotki, plakaty,
    > oklejenia samochodu) poniesione przed terminem rozpocz?cia dzia?alno?ci?
    > Czy firma kt?ra mi to wykona mo?e wystawi? faktur? VAT? Czy mo?e lepiej
    > poczeka? do oficjalnego otwarcia i wtedy wszystko za?atwia?? Wydaje mi
    > si? ?e podobne pytanie niedawno by?o na grupie ale nie mog? znale??.

    Nie pamietam, jak to bylo z kosztami, ale akcje reklamowe to przeciez
    czesc DG,
    wiec skoro je prowadzisz to najwyrazniej rozpoczales juz DG. Czy jak
    sie pojawi
    z takiej akcji klient to powiesz mu zeby poczekal az sie wpiszesz do
    ewidencji
    dzialalnosci gospodarczej ;) ?

    > Czy mog? zakupi? sam monitor, klawiatur?, mysz i wpisa? do KUP? B?dzie
    > to s?u?y? do serwisowania komputer?w.

    Komputerow klientow? Tzn dostaniesz komputer bez monitora, klawiatury
    i myszki
    do serwisu czy zle rozumiem? Jesli rozumiem dobrze, to IMHO mozesz to
    wpisac
    do KUP jako wyposazenie, albo jako srodki trwale. Kwestia czy srodkiem
    trwalym bedzie
    caly zestaw monitor+klaw+mysz.

    > Czy zbiera? wszystkie faktury dot. eksploatacji samochodu czy tylko do
    > limitu kilometr?w (300 x 0,8358 = 250,74)?

    A samochod bedzie "na firme" (tzn jako srodek trwaly), czy bedziesz
    korzystal
    z prywatnego? Jesli bedzie srodkiem trwaly to IMVHO(z glowy) -
    wszystko jak leci
    bedzie KUP(pomijajac jakies tam akcje z paliwem na ktorych sie nie
    znam),
    a jesli auto bedzie prywatne to wtedy bedziesz musial prowadzic
    kilometrowke.

    > Czy wydatki poniesione przy rejestrowaniu DG mo?na wrzuci? w koszty
    > (wpis do EDG, piecz?tki, rejestracja VAT)?

    Tak. Z tym ze zastanow sie nad tym VATem. Dla pobocznej dzialalnosci
    swoadczonej dla ludnosci to moze sie nie oplacac, zarowno finansowo,
    jak i czasowo(VAT to jest podatek z mnostwem wyjatkow do wyjatkow,
    co prawda przy prostej dzialalnosci nie jest taki straszny, ale po co
    sie meczyc
    niepotrzebnie).

    > O zatrudnieniu ksi?gowego nie my?l? bo to b?dzie zaj?cie dodatkowe.
    > Dopiero jak si? biznes rozkr?ci :) to wtedy pomy?l?.

    Ale wiesz ze wtedy 90% ksiegowych to beda leszcze przy Tobie ;)
    Niektorzy grupowicze mogliby ksiazki o ksiegowych napisac :)

  • 3. Data: 2008-09-03 11:56:28
    Od: KK <r...@a...wp.pl>

    r...@o...pl pisze:

> [...]
    > sie pojawi
    > z takiej akcji klient to powiesz mu zeby poczekal az sie wpiszesz do

    Formalności już w zasadzie załatwione tylko do daty rozpoczęcia jeszcze
    trochę czasu zostało. Reklamować nie muszę się przed datą rozpoczęcia
    tylko chciałbym mieć wszystko przygotowane. Kwestią jest tylko czy
    zamówić, zapłacić i fakturę chcieć z datą po rozpoczęciu czy wszystko na
    raz ale już po rozpoczęciu.

> [...]
    > wpisac
    > do KUP jako wyposazenie, albo jako srodki trwale. Kwestia czy srodkiem

    Właśnie tak. Zazwyczaj jest to sama jednostka centralna bez zbędnych
    gratów a niewygodne jest takie ciągłe przepinanie wszystkiego. Poza tym
    mam laptoka i żadnej możliwości użycia go do ww. celu.

> [...]
    > znam),
    > a jesli auto bedzie prywatne to wtedy bedziesz musial prowadzic

    Będzie samochód prywatny. Rozliczany z kilometra do limitu który
    podałem. No chyba że złe wartości znalazłem.

> [...]
    > jak i czasowo(VAT to jest podatek z mnostwem wyjatkow do wyjatkow,
    > co prawda przy prostej dzialalnosci nie jest taki straszny, ale po co

    Zastanawiałem się nad tym i chciałbym aby była to działalność B2B. :) A
    tu wydaje mi się że VAT będzie atrakcyjniejszy dla potencjalnych
    klientów.(?) Ale co z tego będzie to zobaczymy.

    > Ale wiesz ze wtedy 90% ksiegowych to beda leszcze przy Tobie ;)
    > Niektorzy grupowicze mogliby ksiazki o ksiegowych napisac :)

    Kiedyś rodzice prowadzili DG i też mają niezbyt ciekawe zdanie na ten
    temat. Poza tym dosyć regularnie przeglądam grupy p.s.p.p, p.b, p.p.d. i
    podoba mi się.

    A tak poza tym to z jakimi ustawami/rozporządzeniami się zapoznać. PIT i
    VAT i ...???

  • 4. Data: 2008-09-03 12:29:42
    Od: r...@o...pl

    On 3 Wrz, 13:56, KK <r...@a...wp.pl> wrote:

> [...]
    > tylko chciałbym mieć wszystko przygotowane. Kwestią jest tylko czy
    > zamówić, zapłacić i fakturę chcieć z datą po rozpoczęciu czy wszystko na

    Aha, na wszelki wypadek kombinuj tak zeby data faktury i data sprzeazy
    na fakturze
    byly nie wczesniej niz data rozpoczecia DG. Ale mysle ze to rybka, bo
    zdaje sie
    ze juz byly wyroki czy interpretacje ze przygotowywanie sie do DG jest
    ok
    i mozna zaliczyc takie wydatki do kosztow - zwlaszcza ze kwoty tez
    pewnie nieduze
    skoro to dzialalnosc dodatkowa.

    > Właśnie tak. Zazwyczaj jest to sama jednostka centralna bez zbędnych
    > gratów a niewygodne jest takie ciągłe przepinanie wszystkiego.

    Ale mowisz o LCD za 500 zeta + klaw za 20 i mysz za 20 ?
    To mozna wrzucic bezposrednio w koszty i nie myslec jak to
    zaklasyfikowac.
    Minus tego jest taki, ze przy konczeniu DG te 540zl zasili Ci remanent
    koncowy
    i bedzie od tego 10% podatek. Wiec lepszym wyjsciem byloby zrobienie z
    tego
    srodka trwalego i jednorazowa amortyzacja tych 540zl.
    Ale to najlepiej poczekac na Gotfryda albo innego wyjadacza,
    czy sie nie zapedzilem z uznaniem takiego zestawu za ST.

    > Będzie samochód prywatny. Rozliczany z kilometra do limitu który
    > podałem. No chyba że złe wartości znalazłem.

    Nie wiem, na kilometrowce sie nie znam, ale ZTCP to ten limit to jest
    gorny pulap
    kosztow, czyli odliczasz tyle ile wydales, nie wiecej niz limit
    kilometrowki.

    > Zastanawiałem się nad tym i chciałbym aby była to działalność B2B. :) A
    > tu wydaje mi się że VAT będzie atrakcyjniejszy dla potencjalnych
    > klientów.(?) Ale co z tego będzie to zobaczymy.

    Raczej dla Ciebie bedzie korzystniejszy - klient VAT z Twojej faktury
    sobie
    i tak odliczy, a dodatkowo Ty bedziesz mogl odliczyc VAT z zakupow.
    Gdyby serwisowal kompy "ludnosci"(B2C :-) ), to "ludnosc" sobie VATu
    nie odliczy,
    wiec jestes drozszy o ten VAT od konkurencji ktora na VAT nie weszla.

    > Kiedyś rodzice prowadzili DG i też mają niezbyt ciekawe zdanie na ten
    > temat. Poza tym dosyć regularnie przeglądam grupy p.s.p.p, p.b, p.p.d. i
    > podoba mi się.

    Ano, te grupy to skarbnica, gdyby ludzie wiedzieli ze cos takiego
    istnieje
    i dobrze tam gadaja, to 90% ksiegowych by zasililo posredniaki :)

    > A tak poza tym to z jakimi ustawami/rozporządzeniami się zapoznać. PIT i
    > VAT i ...???

    rozporzadzenie do KPiR, chyba ze wybierzesz ryczalt ale IMVHO ryczalt
    bylby 17%
    wiec sie nie oplaca bo te kosztow na te 2% chyba zawsze da sie
    nazbierac.
    Jesli bedziesz vatmanem to rozporzadzenie fakturowe, jesli nie
    bedziesz to rozporzadzenie
    o rachunkach :) No i archiwum grupy czytac czytac czytac :)

    Jak bedziesz sie orientowal w przepisach, to mozesz szukac powoli
    ksiegowego(albo doradcy podatkowego),
    i eliminowac od razu tych, ktorzy beda sie blaznic na prostych
    pytaniach.

  • 5. Data: 2008-09-04 05:10:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Sep 2008, r...@o...pl wrote:

> [...]
    > srodka trwalego i jednorazowa amortyzacja tych 540zl.
    > Ale to najlepiej poczekac na Gotfryda albo innego wyjadacza,

    Wrr... ja się nie znam (sprawdzić w googlu ;))
    Ale IMHO w tym przypadku za ST musiałby być uznany cały komp.
    Czyli nie "jednorazowej amortyzacji tych 540zł" :) (trzeba policzyć
    całą WP) traktowanych odrębnie.

    Żeby "KK" miał zaraz gdzie szukać to link:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...albo:
    ...albo:
    http://podatki.pl/akty/ra260791.htm
    (wymaga rejestracji, darmowej)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2008-09-05 07:45:20
    Od: KK <r...@a...wp.pl>

    A jak to jest z obowiązkiem posiadania kasy fiskalnej. Czy muszę ją mieć
    przed sprzedaniem pierwszej rzeczy która wymaga zewidencjonowania na
    kasie czy dopiero po sprzedaży pierwszej rzeczy powstaje obowiązek
    zamontowania kasy?

    KK