  • 1. Data: 2007-04-17 07:01:35
    Temat: który PIT (rozliczenie roczne)
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    Witam,

    W 2006 po raz pierwszy (jako rencista) podjąłem DG i (niestety) poniosłem
    stratę. Żona pracuje na etacie. Który PIT powinienem złożyć? Możemy się
    rozliczać wspólnie?

  • 2. Data: 2007-04-17 07:24:29
    Temat: Re: który PIT (rozliczenie roczne)
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl> wrote in message
    > Witam,
    >
    > W 2006 po raz pierwszy (jako rencista) podjąłem DG i (niestety) poniosłem
    > stratę. Żona pracuje na etacie. Który PIT powinienem złożyć? Możemy się
    > rozliczać wspólnie?

    Myślę że PIT-36 (poprawcie jeśli sie mylę). Na stronie 4, w informacji o
    załącznikach, jest m.in. pozycja L 203 - Sprawozdanie finansowe. Czy musze
    je załączyć, i w jakiej formie?

  • 3. Data: 2007-04-17 08:17:51
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Piotr Wozniacki <p...@w...pl> wrote:

    > Myślę że PIT-36 (poprawcie jeśli sie mylę). Na stronie 4, w informacji o
    > załącznikach, jest m.in. pozycja L 203 - Sprawozdanie finansowe. Czy musze
    > je załączyć, i w jakiej formie?

    Nie. Wypelniasz tylko PIT-B i PIT-36.

    a.

  • 4. Data: 2007-04-17 08:43:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Apr 2007, Piotr Wozniacki wrote:

    > Witam,
    >
    > W 2006 po raz pierwszy (jako rencista) podjąłem DG i (niestety) poniosłem
    > stratę. Żona pracuje na etacie. Który PIT powinienem złożyć?

    A jaką formę opodatkowania wybrałeś? Jak "normalnie" - to PIT-36

    > Możemy się rozliczać wspólnie?

    Jeśli opodatkowałeś się "normalnie" to tak. Na liniowym i ryczałcie nie.
    Zakładam że wiesz, iż straty z DG nie można odliczyć od dochodów żony.
    Ale jest sens - z powodu składek ZUS :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-04-17 10:27:26
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    > Jeśli opodatkowałeś się "normalnie" to tak. Na liniowym i ryczałcie nie.
    > Zakładam że wiesz, iż straty z DG nie można odliczyć od dochodów żony.
> [...]

    Tu mam właśnie najwięcej wątpliwości, Gotfrydzie. Skoro rozliczam się
    wpólnie, to jak rozdzielić swoją stratę z DG (wykazaną w PIT-B), od dochodów
    żony? Bardzo proszę o łopatologię, bo robię to po raz pierwszy (i daj Boże
    ostatni; strata znaczy:)))

  • 6. Data: 2007-04-17 10:35:01
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

> [...]
    > wpólnie, to jak rozdzielić swoją stratę z DG (wykazaną w PIT-B), od
    > dochodów żony? Bardzo proszę o łopatologię, bo robię to po raz pierwszy (i
    A i jeszcze jedno: w DG wliczałem w koszty internet; czy niezależnie mogę
    odliczyć ulgę internetową żony (Faktury były na mnie, więc pewnie nie mogę).

  • 7. Data: 2007-04-17 12:30:21
    Od: w...@a...pl (Wemif)

    Piotr Wozniacki <p...@w...pl> wrote:

    > A i jeszcze jedno: w DG wliczałem w koszty internet; czy niezależnie mogę
    > odliczyć ulgę internetową żony (Faktury były na mnie, więc pewnie nie mogę).

    Jesli faktury byly na firme, to nie mozesz odliczyc ich w picie, jesli na
    Ciebie ale bez firmy to nie mozesz odliczyc VAT ani wrzucic w kpir (ew. tylko
    czesc), a od podatku zony to chyba i tak nie mozesz odliczyc jesli faktura nie
    byla na zone.

    a.

  • 8. Data: 2007-04-17 20:18:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > wpólnie, to jak rozdzielić swoją stratę z DG (wykazaną w PIT-B), od dochodów

    Prosto.
    Na deklaracji są pola do OSOBNEGO wykazywania dochodu i straty,
    jak *z danego źródła* wychodzi dochód to sumujesz w kolumnie
    "d" (poz. 41, 45 itd), jak wychodzi strata to wykazujesz
    w ODDZIELNEJ kolumnie "e" (i nie sumujesz, za polem 80 jest
    "zablokowana" kratka :)).

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-04-18 15:42:36
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

> [...]
    > "d" (poz. 41, 45 itd), jak wychodzi strata to wykazujesz
    > w ODDZIELNEJ kolumnie "e" (i nie sumujesz, za polem 80 jest

    No tak - ale zablokowane pole "straty" jest zarówno w sekcji D1 (dochody i
    straty podatnika, czyli moje) jak i sekcji D2 (dochody i straty małżonka) -
    więc nadal nie wiem, co masz na myśli pisząc w poprzednim poscie, "iż
    straty z DG nie można odliczyć od dochodów żony". Bo z tej niemożności
    wykazania swojej straty z tytułu DG wynika wg mnie, że mogę ją rozliczyć:

    - w kolejnych 5 latach (max 50% rocznie), albo
    - tylko w KPiR, nie zaś w PIT-36

    Prosze, rozwiej moje wątpliwości. Pozdrawiam

    Piotr

  • 10. Data: 2007-04-19 07:04:32
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Apr 2007, Piotr Wozniacki wrote:

> [...]
    > więc nadal nie wiem, co masz na myśli pisząc w poprzednim poscie, "iż straty
    > z DG nie można odliczyć od dochodów żony".

    Odniosłem się do stanu opisanego.
    Oczywiście strat nie można odliczać od żadnych dochodów z innego źródła,
    czy to swojego czy małżonka to już bez różnicy.

    > Bo z tej niemożności wykazania
    > swojej straty z tytułu DG wynika wg mnie, że mogę ją rozliczyć:
    >
    > - w kolejnych 5 latach (max 50% rocznie),

    Tak i tylko tak.

    > albo
    > - tylko w KPiR, nie zaś w PIT-36

    Straty *za ubiegłe lata* rozlicza się *po* wykazaniu dochodu, robiło
    się to na PIT-5 (i tak IMO powinno być nadal, czyli strat rozliczane
    *poza* KPiR) a na PIT-36 masz je w poz. 131 i 132 - tak BTW nie ma
    tam "zabezpieczenia" żeby odliczenie było zrobione tylko od dopuszczalnych
    dochodów, IMO odliczenie strat powinno być w tabeli głównej, no
    ale zrobili jak zrobili a podatnik ma się orientować :(

    pzdr, Gotfryd