  • 1. Data: 2003-07-03 19:35:21
    Temat: małżeństwo prowadzącego dg z pracownicą
    Od: "pawel J" <p...@p...onet.pl>

    Witam
    Mój brat w sobotę bierze ślub. On ma na siebie zarejestrowaną DG, ale
    pracuje w innej firmie więc do ZUS płaci tylko zdrowotne. Jego przyszła żona
    jest jego obecną pracownicą.
    i teraz moje pytania:
    1) wyrejestrowuję pracownicę z ZUS z kodu 011000 z przyczyny 602 z datą
    06.07 (ślub 05.07), ponieważ żona nie może pracować w firmie u męża -mam
    rację?
    2) rejestruję żone jako współpracującą z kodem 051100 i odprowadzam
    wszystkie składki.
    Z datą 06.07 ? Czy ma znaczenie do ewentualnego pójścia na chorobowe
    ciągłąść ubezpieczenia?
    Czy można zgłosić tą osobę z datą np 31.07 ?
    3) Czy składki na ub. społ.odprowadzone od osoby współpracującej księguję w
    koszty ? Czy wykazuję na PIT-5?
    4) Czy zgłaszam coś do urzędu skarbowego?

    Byłbym bardzo wdzięczny za odpowiedzi.
    PawełJ

  • 2. Data: 2003-07-03 23:56:11
    Temat: Re: małżeństwo prowadzącego dg z pracownicą
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Jul 2003, pawel J wrote:
    [...]
    >+ 3) Czy składki na ub. społ.odprowadzone od osoby współpracującej
    >+ księguję w koszty ?

    Możesz, nie musisz. Traktujesz tak jak "własne" !
    A przynajmniej nikt nigdy nie podjął się pokazywania palcem
    w przepisach że jest inaczej :)

    >+ Czy wykazuję na PIT-5?

    Jeśli policzyłeś w KUP to nie, jeśli nie to tak.
    Zajrzyj do ustawy :)

    [...reszta - nie wiem...]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-07-04 15:50:45
    Od: "pawel J" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > A przynajmniej nikt nigdy nie podjął się pokazywania palcem
    > w przepisach że jest inaczej :)
    > Jeśli policzyłeś w KUP to nie, jeśli nie to tak.

    Dzięki za to.
    A czy żona może być pracownikiem u męża?, czy musi być osobą współpracującą?
    PawełJ

  • 4. Data: 2003-07-04 17:03:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jul 2003, pawel J wrote:
    [...]
    >+ A czy żona może być pracownikiem u męża?,

    IMHO może. Nie oznacza to że przestaje być osobą współpracującą
    a dla odmiany oznacza że jej pensja nie będzie KUP: taki sam
    "patent" jak pensja właściciela 1-osobowej sp.z o.o. :], a że
    nikt dwa razy podtku płacić nie lubi - no to "na zdrowy rozum
    nikt nie będzie próbował żony zatrudnić" :)

    >+ czy musi być osobą współpracującą?

    Musi !

    pozdrowienia, Gotfryd