  • 1. Data: 2002-02-07 11:46:23
    Temat: miesieczna odprawa - jak podstawa prawna ???
    Od: "Marcin Brzozowski" <a...@a...pl>

    Pracownik chce miesieczna odprawe.
    zwolniony z przyczyn zakaładu (po 3 miesiecznym wypowiedzeniu)
    Firma mala - wlsasciciel i pracownik.
    ZWIAZKOW ZADOWOYCH NIE MA
    a on chce odprawke.
    Pokazal xero z jakiejs gazety i tam tez tak pisza.
    A Kodeksie Pracy nie znalazlem.

    gdzie tego szukac?
    moze ma ktos tez link link?

    Marcin Brzozowski

  • 2. Data: 2002-02-07 12:08:35
    Temat: Re: miesieczna odprawa - jak podstawa prawna ???
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    "Kasia Mikołajczyk" napisał(a):

    > Użytkownik "Marcin Brzozowski" <a...@a...pl> napisał w wiadomości
    >
    > USTAWA z dnia 28 grudnia 1989 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z
    > pracownikami stosunków pracy z przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz o
    > zmianie niektórych ustaw. (Dz. U. z dnia 27 stycznia 1990 r. Nr 4, poz. 19)
    > Ja ją znalazłam tutaj:
    > http://www.portal.pl/tpi/run?n=baza_aktow_prawnych&p
    2=D19900004_0019D1996002
    > 4_0110
    > i tam art. 8 ust. 1.
    > Kasia

    A odprawa to mu się należy 3 miesięczna, jeżeli miał 3 miesiące
    wypowiedzenia.
    No chyba że to nie były ustawowe 3 miesiące, tylko wynikały z dobrej
    woli pracodawcy.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-02-07 12:10:29
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <K...@c...pl>

  • 4. Data: 2002-02-07 12:37:36
    Od: "Kaizen" <x...@c...sz>

    Użytkownik "Maddy" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    > A odprawa to mu się należy 3 miesięczna, jeżeli miał 3 miesiące
    > wypowiedzenia.
    > No chyba że to nie były ustawowe 3 miesiące, tylko wynikały z dobrej
    > woli pracodawcy.

    Maddy i znowu jesteś w błędzie.
    Okres wypowiedzenia 3 miesięczny obowiązuje po 3 latach pracy u danego
    pracodawcy, zaś odprawka 3 miesięczna (lecz nie więcej niż 15x minimalna)
    dopiero po 20 latach pracy w sumie, u wszystkich pracodawców.

    --
    Pozdrawiam,
    Kaizen x...@c...sz

  • 5. Data: 2002-02-07 12:41:20
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <K...@c...pl>

> [...]

    > wypowiedzenia.
    > No chyba że to nie były ustawowe 3 miesiące, tylko wynikały z dobrej

    Ale zgodnie z tym artykułem poniżej (z ww. ustawy) to chyba tylko wtedy,
    jeżeli jego łączny staż pracy u wszystkich pracodawców wynosi 20 lat i
    więcej:

    Art. 8. 1. Pracownikowi, z którym został rozwiązany stosunek pracy z
    przyczyn, o którym mowa w art. 1 ust. 1 i 2, przysługuje odprawa pieniężna.
    2. Odprawa pieniężna przysługuje w wysokości:
    1) jednomiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował łącznie
    mniej niż 10 lat,
    2) dwumiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował łącznie 10
    lat, lecz mniej niż 20 lat,
    3) trzymiesięcznego wynagrodzenia, jeżeli pracownik przepracował łącznie 20
    lat i więcej.
    Odprawę pieniężną ustala się według zasad obowiązujących przy obliczaniu
    ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy. Wydatki z tego tytułu są
    pokrywane ze środków zakładu pracy.

    Kasia

  • 6. Data: 2002-02-07 14:16:08
    Od: "Buker" <m...@w...pl>

> [...]
    > ZWIAZKOW ZADOWOYCH NIE MA
    > a on chce odprawke.
    > Pokazal xero z jakiejs gazety i tam tez tak pisza.

    Powinno chyba wszystko wyjaśnić:

    USTAWA
    z dnia 28 grudnia 1989 r.
    o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z
    przyczyn dotyczących zakładu pracy oraz o zmianie niektórych ustaw.

    Art. 1. 1. Przepisy ustawy stosuje się do zakładów pracy, w których
    następuje zmniejszenie zatrudnienia z przyczyn ekonomicznych lub w związku
    ze zmianami organizacyjnymi, produkcyjnymi albo technologicznymi, w tym
    także, gdy zmiany te następują w celu poprawy warunków pracy lub warunków
    środowiska naturalnego, jeżeli powodują one konieczność jednorazowego lub w
    okresie nie dłuższym niż 3 miesiące rozwiązania stosunków pracy z grupą
    pracowników obejmującą co najmniej 10% załogi w zakładach zatrudniających do
    1000 pracowników lub co najmniej 100 pracowników w zakładach zatrudniających
    powyżej 1000 pracowników.

    2. Przepisy ustawy stosuje się także do zakładów pracy w przypadku
    ogłoszenia ich upadłości lub likwidacji, z zastrzeżeniem przepisów art. 7a.

    Art. 8. 1. Pracownikowi, z którym został rozwiązany stosunek pracy z
    przyczyn, o których mowa w art. 1, przysługuje odprawa pieniężna.

[...]

    2a. Wysokość odprawy nie może przekraczać kwoty 15-krotnego najniższego
    wynagrodzenia obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy, ustalonego
    przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej na podstawie odrębnych przepisów.

    3. Odprawa pieniężna nie przysługuje jednak pracownikowi:

    1) 2) który do dnia rozwiązania stosunku pracy przyjął propozycję
    zatrudnienia w zakładzie pracy przejmującym w całości lub w części mienie
    dotychczas zatrudniającego go zakładu albo w zakładzie pracy powstałym w
    wyniku takiego przejęcia,

    3) który po rozwiązaniu stosunku pracy rozpoczyna działalność gospodarczą na
    własny rachunek lub w ramach spółki albo spółdzielni w związku z przejęciem
    określonych składników mienia ruchomego lub nieruchomego zakładu pracy;
    dotyczy to także pracownika, który w chwili rozwiązania stosunku pracy jest
    wspólnikiem w spółce lub członkiem spółdzielni dokonującej takiego
    przejęcia.

    4) zatrudnionemu w niepełnym wymiarze czasu pracy i otrzymującemu emeryturę
    lub rentę albo zatrudnionemu w innym zakładzie pracy w pełnym wymiarze czasu
    pracy lub w kilku zakładach pracy łącznie w pełnym wymiarze czasu pracy,

    5) prowadzącemu działalność gospodarczą na własny rachunek,

    6) prowadzącemu gospodarstwo rolne o powierzchni użytków rolnych powyżej 5
    ha przeliczeniowych albo gospodarstwo stanowiące dział specjalny produkcji
    rolnej w rozumieniu przepisów podatkowych, z którego wysokość podatku
    rolnego przekracza wysokość podatku z 5 ha przeliczeniowych.

    4. W razie zbiegu prawa do odprawy przewidzianej w ust. 1 i jednorazowej
    odprawy pieniężnej w związku z przejściem na emeryturę lub rentę inwalidzką,
    pracownikowi przysługuje jedna, korzystniejsza dla niego odprawa.