  • 1. Data: 2003-10-06 20:31:54
    Temat: niedobory w kasie
    Od: "Grażyna" <r...@p...onet.pl>

    Witam
    Czy niedobory w kasie ujawnione podczas inwentaryzacji na koniec
    roku mogą być kosztem uzyskania przychodu ?
    pozdrawiam Grażyna

  • 2. Data: 2003-10-07 06:51:00
    Temat: Re: niedobory w kasie
    Od: "/slawek.d" <w...@w...ASIO.pl>

    Użytkownik "Grażyna" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czy niedobory w kasie ujawnione podczas inwentaryzacji na koniec
    > roku mogą być kosztem uzyskania przychodu ?

    Raczej nie. Z reguły niedobór kasowy jest pokrywany przez kasjera i w tym
    wypadku nie przechodzi przez koszty. Natomiast jeżeli zadecydujesz nie
    obciążać kasjera, a więc niedobór spiszesz to IMO nie ma uzasadnienia do
    zaliczenia tego w KUP.

  • 3. Data: 2003-10-07 08:34:40
    Od: "Kinga" <romm@_nospam_priv.onet.pl>

> [...]
    > wypadku nie przechodzi przez koszty. Natomiast jeżeli zadecydujesz nie
    > obciążać kasjera, a więc niedobór spiszesz to IMO nie ma uzasadnienia do

    co to znaczy IMO?

  • 4. Data: 2003-10-07 08:58:02
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > co to znaczy IMO?

    Moim nieskromnym zdaniem ;)

    Bo IMHO znaczy "moim skromnym zdaniem ...."

    --
    Krzysiek, Krakow, http://www.ceti.pl/~jimi/

  • 5. Data: 2003-10-08 18:55:02
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "/slawek.d" <w...@w...ASIO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wypadku nie przechodzi przez koszty. Natomiast jeżeli zadecydujesz nie
    > obciążać kasjera, a więc niedobór spiszesz to IMO nie ma uzasadnienia do

    Czy jest zakaz ustawowy ?

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 6. Data: 2003-10-09 23:05:10
    Od: "Czarek" <c...@s...onet.pl>

    : > > Czy niedobory w kasie ujawnione podczas inwentaryzacji na koniec
    : > > roku mogą być kosztem uzyskania przychodu ?
    : >
[...]
    :
    : Czy jest zakaz ustawowy ?

    Ciekawe. Wyobrażam sobie siebie na koniec roku (i nie tylko) taką oto
    sytuację :
    Sprzedałem usługę za 1,000 netto + 220VAT i klient zapłacił gotówką, którą
    jako kasjer zaewidencjonowałem w RK.
    Następnie wziąłem do kieszeni. Kasjer oczywiście nie zawinił (bo to przecież
    ja), ale manko powstało na 1,220.
    Zatem wpuszcam w koszty uzyskania. W deklaracji PIT 5 wykazuję stratę na 220
    zł, bo przecież miałem :
    + przychód 1,000
    - KUP (manko) 1,220
    ===============
    Strata podatkowa (220)

    Super, żyć, nie umierać, ileż to oszczędności na podatkach, hu hu!

    Ale tak na serio, to :
    Art. 22.ust. 1. Kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są
    wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem
    kosztów wymienionych w art. 23.

    W związku z tym, że utraciliśmy składnik majątku, czyli środki pieniężne
    (wcześniej zgromadzone w kasie = tzw. manko), jest to dla nas oczywista
    strata. Jednak oczywistym jest, że nie ponieśliśmy kosztu w celu uzyskania
    przychodu. Nie można stwierdzić, że celem utraty gotówki było uzyskanie
    przychodów w przyszłości.

    Myślę, że to powinno wystarczyć.

    IMHO w przypadku PIT żadne straty w majątku obrotowym nie mogą zostać uznane
    za koszt podatkowy.

    Pozdrawiam
    Czarek

  • 7. Data: 2003-10-10 18:18:00
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Czarek" <c...@s...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Myślę, że to powinno wystarczyć.

    > IMHO w przypadku PIT żadne straty w majątku obrotowym nie mogą zostać
    uznane
    > za koszt podatkowy.

    A jakbys mial kradziez lub kradziez z wlamaniem ?

    Karol

  • 8. Data: 2003-10-13 15:37:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Oct 2003, Karol wrote:

> [...]
    >+ > nie mogą zostać uznane za koszt podatkowy.
    >+
    >+ A jakbys mial kradziez lub kradziez z wlamaniem ?

    Nie ma chętnych... to podywaguję:
    - liczy się "poniesiony koszt". Na czym może polegać
    "poniesienie kosztu" w znaczeniu UoPDoOF ?
    - co chciałeś powiedzieć "jakby miał kradzież" ? Jak
    mu wyniosą towar, no to pokazuje faktury: "poniosłem
    koszt, tu jest dokument". Protokół policyjny to
    byłby tylko komentarz to pytania "a co się z tym
    towarem stało, pewnie Pan sprzedał na czarno" :)
    Z tego IMHO wynika kolejne pytanie:
    - zakładając że można takie "zniknięcie" gotówki (jak
    mniemam czeków też ?) uznać za koszt - to jakim
    dokumentem księgowym należałoby się wykazać w KPiR ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (prowokujący :))