  • 1. Data: 2004-08-16 08:55:16
    Temat: nieprzyjemne polecenie z US
    Od: "Demian" <t...@p...onet.pl>

    Witam,
    zwracam się do Forumowiczów z takim oto problemem.

    Znajoma kupiła sobie 4 lata temu działkę. Kilka dni temu z urzędu skarbowego
    nakaz przedstawienia źródeł sfinanansowania zakupu. Żeby było trudniej nakaz
    obejmuje wypełnienie tabel: szczegółowych kosztów życia (!) z 10 lat.
    Działka o wartości ok 120 tys została kupiona w sporej części z wieloletnich
    oszczędności swoich, rodziców oraz dziadka (bez żadnych umów) i
    niewielkiego kredytu.
    Pytanie brzmi jak to udokumentować. Jak udokumentować "datek" od dziadka,
    który od 3 lat już nie żyje. Czy w ogóle US ma prawo badać systuację
    majątkową, a w zasadzie historię 10- letnią. Czy to jest standardowa
    procedura? No i, co najważniejsze, co grozi w razie nieprzyjęcia przez US
    takiego sprawozdania.
    Z góry serdecznie dziękuję

  • 2. Data: 2004-08-16 10:00:56
    Temat: Re: nieprzyjemne polecenie z US
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    <t...@p...onet.pl> napisal(a):
> [...]
    > obejmuje wypełnienie tabel: szczegółowych kosztów życia (!) z 10 lat.

    To już któryś raz spotykam się z takim żądaniem USów i nigdy nie udało
    mi się od nikogo wydusić podstawy prawnej do spowiadania się z WYDATKÓW.
    Mają prawo chcieć wyjaśnień co do przychodów, ale nie wydatków.

    Ja bym ich poprosił o podanie podstawy prawnej, a potem dopiero
    kombinował dalej, kiedy już odpowiedzą.

    > Działka o wartości ok 120 tys została kupiona w sporej części z wieloletnich
    > oszczędności swoich, rodziców oraz dziadka (bez żadnych umów) i
    > niewielkiego kredytu.

    OK

    > Pytanie brzmi jak to udokumentować. Jak udokumentować "datek" od dziadka,
    > który od 3 lat już nie żyje.

    Trochę kicha, udokumentować się nie da.

    > Czy w ogóle US ma prawo badać systuację
    > majątkową, a w zasadzie historię 10- letnią. Czy to jest standardowa
    > procedura?

    Jeśli chodzi o przychody - tak.

    > No i, co najważniejsze, co grozi w razie nieprzyjęcia przez US
    > takiego sprawozdania.

    Oni muszą przyjąć, mogą jedynie nie być usatysfakcjonowani
    wyjaśnieniami. ;-)

    W razie czego napisz, że były dochody z prostytucji własnej.
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl - rejsy morskie

  • 3. Data: 2004-08-16 11:48:51
    Od: "Piotrek" <p...@n...org>

    > W razie czego napisz, że były dochody z prostytucji własnej.
    > --
    Zdaje się, że jeszcze zbiórka runa leśnego może przynieść niezłe dochody ;)

    Pozdr,
    Piotrek.

  • 4. Data: 2004-08-16 20:31:35
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > Zdaje się, że jeszcze zbiórka runa leśnego może przynieść niezłe dochody
    ;)

    Chyba tez czerpanie z dochodow z wlasnego nierzadu nie zostalo do tej pory
    opodatkowane. ;-) W polaczeniu z runem lesnym masz niezle wytlumaczenie. A
    tak powaznie to moj ojciec jak go wezwali w podobnej sprawie powiedzial
    jano, zeby sie gonili, bo on nie bedzie sie tlumaczyl z kilkuletniergo
    dorobku swojego zycia. Urzad skarbowy powinien podac podstawe prawna do
    takiego pisemka. Sam jestem ciekaw jaka podali??

    Adam

  • 5. Data: 2004-08-16 20:53:58
    Od: "W.R." <h...@p...pl>

    Dnia Mon, 16 Aug 2004 10:55:16 +0200, Demian napisał

    > Działka o wartości ok 120 tys została kupiona w sporej części z wieloletnich
    > oszczędności swoich, rodziców oraz dziadka (bez żadnych umów) i
    > niewielkiego kredytu.

    No to trzeba przygotować sie na ciąganie po urzędach tych członków
    rodziny, którzy zostaną wskazani jako dardczyńcy (no i oczywiście
    żyją).
    Ponadto US przegrzebie ich dochody, starając się wykazać za wszelką
    cenę, że nie mogli ofiarować takich kwot. Przesłuchania są dość
    nieprzyjemne, więc zwłaszcza jeśli wzywane są osoby starsze, warto
    korzystać z przysługującego stronie prawa do asystowania przy tych
    czynnościach. Ale to oczywiście dopiero w wypadku, jeśli US uzna
    dostarczone wyjaśnienia za niewystarczające i zdecyduje się wszcząć
    postępowanie (a niestety zapewne się zdecyduje).
    > Pytanie brzmi jak to udokumentować. Jak udokumentować "datek" od
    > dziadka, który od 3 lat już nie żyje.

    Przy pomocu wszelkich dostępnych środków dowodowych. Np. zeznań
    świadków przekazania darowizn itp. Pomocne może być wszystko - jest to
    materiał dowodowy, który US musi przetrawić i do którego musi się
    ustosunkować. I tu może popełnić błąd jakiś, co może się przydać
    przed WSA.
    >Czy w ogóle US ma prawo badać
    > systuację majątkową, a w zasadzie historię 10- letnią. Czy to jest
    > standardowa procedura? No i, co najważniejsze, co grozi w razie
    > nieprzyjęcia przez US takiego sprawozdania.

    Generalnie trzeba się przygotować na to, że urzędasy bedą za wszelką
    cenę dążyć do wykazania, że wydatki nie miały pokrycia w dochodach i
    ustalić zobowiązanie w wysokości 75% nieujawnionych dochodów. IMHO
    warto brać czynny udział w całym postępowaniu, starannie czytać
    protokoły, które będą sporządzać, wnioskować wszelkie pomocne
    dowody i uważać, żeby przy okazji nie wkopać się jeszcze bardziej
    (np. przyznając się do darowizny, która powinna być opodatkowana a
    zobowiązanie jeszcze się nie przedawniło).

    Chyba że - czego serdecznie życzę - US uzna Państwa wyjaśnienia za
    wystarczające nie nie będzie wszczynał postępowania.

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 6. Data: 2004-08-16 22:00:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Aug 2004, Samotnik wrote:

> [...]
    >+ mi się od nikogo wydusić podstawy prawnej do spowiadania się z WYDATKÓW.
    >+ Mają prawo chcieć wyjaśnień co do przychodów, ale nie wydatków.

    Osobiście też tak myślę.

    Ponadto jest sprawa "zebrania informacji o majątku", szczególnie
    w świetle wielkiej burzy w Sejmie związanej czasu pewnego (dwa
    lata temu, sierpień 2002 !) z pomysłem "amnestii podatkowej" związanej
    ze składaniem oświadczeń majątkowych (przez *wszystkich* obywateli).
    Z dyskusji wynikało że NIE MOŻNA... :>
    Dla jasności: sam uważam iż zbieranie deklaracji majątkowych byłoby
    słusznym pomysłem. Ale jeśli "nie wolno" - to *u wszystkich*, a nie
    że *u niektórych* wolno a u niektórych nie...
    Krótko mówiąc - z 3 części obrotu majątkowego, czyli *dochodów*,
    *wydatków* i *posiadanego majątku* posłowie postanowili że podatnik
    ma się tłumaczyć z dochodów. Tylko...
    [...dla malkontentów...]
    Że co, że idiotyzm ?
    To DLACZEGO NIE PRZYJĘTO "lustracji"... ??

    >+ Ja bym ich poprosił o podanie podstawy prawnej, a potem dopiero
    >+ kombinował dalej, kiedy już odpowiedzą.

    Jak ktoś "trafi" i zastosuje to prosimy o reklamę z wniosków :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-08-16 22:06:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Aug 2004, W.R. wrote:

    >+ Dnia Mon, 16 Aug 2004 10:55:16 +0200, Demian napisał
    [...]
> [...]
    >+ Ponadto US przegrzebie ich dochody, starając się wykazać za wszelką
    >+ cenę, że nie mogli ofiarować takich kwot. Przesłuchania są dość
    [...]
> [...]
    >+ cenę dążyć do wykazania, że wydatki nie miały pokrycia w dochodach i
    >+ ustalić zobowiązanie w wysokości 75% nieujawnionych dochodów.

    Dotąd zgoda.

    >+ dowody i uważać, żeby przy okazji nie wkopać się jeszcze bardziej
    >+ (np. przyznając się do darowizny, która powinna być opodatkowana
    >+ a zobowiązanie jeszcze się nie przedawniło).

    Jak powiadasz ? "Gdy nabycie w drodze darowizny nie zostało
    zgłoszone do opodatkowania" ? (cytat przypadkiem ;))
    To ja tak przy okazji.... Slayer przy podobnym temacie spytał mnie
    czy przeczytałem art.6.4 stosownej ustawy ;) co Demianowi (i nie
    tylko jednego artykułu :)) polecam takoż do rozważenia :) (znaczy:
    żeby przeczytać... ja tam doradzcą nie jestem, ale co Sejm zapisał
    to zapisał i wytwory Sejmu czytać trzeba !)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 8. Data: 2004-08-17 06:12:31
    Od: "Jano" <m...@h...gula>

    Użytkownik "Demian" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > majątkową, a w zasadzie historię 10- letnią. Czy to jest standardowa
    > procedura? No i, co najważniejsze, co grozi w razie nieprzyjęcia przez

    Kiedyś tłumaczyłem siostrę mieszkającą za granicą.
    Tu US potrzebował jakąś podkładkę żeby zakończyć postępowanie.
    Ludzie żyją za 300zł zasiłku miesięcznie (cała rodzina!!) i tu już masz
    podstawę do szacowania swoich wydatków.
    Jakiś kredyt udokumentować.
    Podeprzeć się słąbą pamięcią co jadłeś przez 10 lat.
    Ubrać dziurawe buty i starą kurtkę i pokazać na czym oszczędasz.
    Jak myślą inaczej to niech Ci udowodnią.
    A poza tym praca rąk własnych przez lata i pieniądze w skarpecie. Żadnych
    dokumentów bankowych.

  • 9. Data: 2004-08-17 06:44:01
    Od: "Karpow" <n...@n...pl>

    Ja myślę ,że pomysł z prostytucją własną był najlepszy.
    Nikt nie powinien się czepiać no chyba,że któraś urzędniczka będzie
    koniecznie chciała wypróbować twoje umiejętności :-).

  • 10. Data: 2004-08-17 07:46:20
    Od: "Demian" <t...@p...onet.pl>

    Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 "Ordynacja podatkowa" Art 155