  • 1. Data: 2007-10-04 22:16:28
    Temat: obcokrajowiec w PL
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    witam, czy istanieje opcja aby obcokrajowiec zalozyl jednoosobowa
    dzialalnosc gospodarcza w PL? Szukam i szukam i tylko znajduje info o
    spolkach:/ Obcokrajowiec jest czlonkiem UE, o ile ma to znaczenie. Mieszka w
    Holandii ale dosc czesto przebywa w Polsce.

    pzdr
    Anax

  • 2. Data: 2007-10-05 05:23:14
    Temat: Re: obcokrajowiec w PL
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 5 Oct 2007 00:16:28 +0200, Anax WRC napisał(a):

> [...]
    > spolkach:/ Obcokrajowiec jest czlonkiem UE, o ile ma to znaczenie. Mieszka w
    > Holandii ale dosc czesto przebywa w Polsce.

    a bo szukasz nie tam gdzie trzeba :)

    Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej:

    Art. 13.
    1. Osoby zagraniczne z państw członkowskich Unii Europejskiej, państw
    Europejskiego Obszaru Gospodarczego nienależących do Unii Europejskiej oraz
    państwniebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które
    mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych
    przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi,
    mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą na takich samych
    zasadachjak obywatele polscy.
    2. Cudzoziemcy, obywatele innych państw niż wymienione w ust. 1, którzy:
    1) posiadają w Rzeczypospolitej Polskiej:
    a) zezwolenie na osiedlenie się,
    b) zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Wspólnot Europejskich,
    c) zezwolenie na zamieszkanie na czas oznaczony udzielone w związku z
    okolicznością, o której mowa w art. 53 ust. 1 pkt 7, 13, 14 lub 16 ustawy z
    dnia 13 czerwca 2003 r. o cudzoziemcach,
    d) zgodę na pobyt tolerowany,
    e) status uchodźcy,
    2) korzystają w Rzeczypospolitej Polskiej z ochrony czasowej,
    3) są członkami rodzin w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 lipca
    2006r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz
    wyjeździez tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii
    Europejskieji członków ich rodzin (Dz. U. Nr 144, poz. 1043), dołączającymi
    do obywatelipaństw, o których mowa w ust. 1, lub przebywającymi z nimi-
    mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą na terytorium
    RzeczypospolitejPolskiej na takich samych zasadach jak obywatele polscy.
    3. Osoby zagraniczne inne niż wymienione w ust. 1 i 2 mają prawo do
    podejmowaniai wykonywania działalności gospodarczej wyłącznie w formie
    spółki: komandytowej,komandytowo-akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością
    i akcyjnej,a także do przystępowania do takich spółek oraz obejmowania bądź
    nabywaniaich udziałów lub akcji, o ile umowy międzynarodowe nie stanowią
    inaczej.

    http://www.msp.money.pl/akty_prawne/swoboda_dzialaln
    osci_gospodarczej/

    a tu masz pełną treść, gdybyś chciał coś jeszcze.

    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 3. Data: 2007-10-05 07:56:35
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jagna wrote:

    > 1. Osoby zagraniczne z państw członkowskich Unii Europejskiej [...] mogą
    > podejmować i
    > wykonywać działalność gospodarczą na takich samych zasadach jak
    > obywatele polscy.

    Z tą równością zasad to bym uważał, bo i tak pewnie się okaże,
    że trzeba tę jednosobową DG obcokrajowca rejestrować w KRS,
    a tu już takich samych zasad nie ma - zmiany kosztują.
    I pewnie wymagane są księgi handlowe.
    Ale piszę z głowy, więc nie pamiętam, czy to tyczy się tylko
    oddziałów przedsiębiorców zagranicznych, czy są jakieś formy
    pośrednie działania przewidziane.

  • 4. Data: 2007-10-05 07:57:15
    Od: "Anax WRC" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Jagna" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > a bo szukasz nie tam gdzie trzeba :)

    dziekuje:) ciekawe jak to jest z rozliczaniem sie. Jesli jest zameldowany na
    stale w HOlandii to tam bedzie podlegal dochodowemu a tutaj Vatowi? hmm
    ciekawe...
    pzdr
    Anax

  • 5. Data: 2007-10-05 08:05:42
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Anax WRC wrote:
    > dziekuje:) ciekawe jak to jest z rozliczaniem sie. Jesli jest
    > zameldowany na stale w HOlandii to tam bedzie podlegal dochodowemu a
    > tutaj Vatowi? hmm ciekawe...

    Jeśli nie ma siedziby w RP, to rejestracja tylko
    do celów podatkowych w II US W-wa.
    Nie wiem skąd przeświadczenie, że dochodowy będzie
    podlegał w Holandii? Nie zaglądałem do przepisów,ale bez tego
    na 75% mozna stwierdzić, że ze wszystkich dochodów osiągniętych
    w ramach tego nadanego NIP, bedzie się rozliczał tu,
    (w ramach obu podatków) chyba, że są jakies umowy o unikaniu
    podwójnego opodatkowania.

  • 6. Data: 2007-10-05 08:07:43
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 5 Oct 2007 09:56:35 +0200, cef napisał(a):

    > Z tą równością zasad to bym uważał, bo i tak pewnie się okaże,
    > że trzeba tę jednosobową DG obcokrajowca rejestrować w KRS,
    > a tu już takich samych zasad nie ma - zmiany kosztują.
    > I pewnie wymagane są księgi handlowe.

    nie kojarzę takiego obowiązku, ale też się temu nie przyglądałam.
    Ktoś przerabiał? ;>

    > Ale piszę z głowy, więc nie pamiętam, czy to tyczy się tylko
    > oddziałów przedsiębiorców zagranicznych, czy są jakieś formy
    > pośrednie działania przewidziane.

    A to masz od art. 85 w ustawie o swobodzie.
    Jest rozgraniczenie pomiędzy: osoba zagraniczna, a przedsiębiorca
    zagraniczny :)

    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2007-10-05 08:12:49
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 5 Oct 2007 09:57:15 +0200, Anax WRC napisał(a):

> [...]
    > stale w HOlandii to tam bedzie podlegal dochodowemu a tutaj Vatowi? hmm

    a to pewnie Gotfryd z głowy Ci powie ;)

    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 8. Data: 2007-10-05 08:52:40
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jagna wrote:

    > A to masz od art. 85 w ustawie o swobodzie.
    > Jest rozgraniczenie pomiędzy: osoba zagraniczna, a przedsiębiorca
    > zagraniczny :)

    A widzisz jakąś inną możliwość prowadzenia działalności przez osobę
    zagraniczną
    w Polsce jeśli nie w formie oddziału czy przedstawicielstwa?
    Jakiś artykuł? Bo ja czytam już drugi raz i nie widzę rozgraniczenia,
    o którym piszesz.

  • 9. Data: 2007-10-05 09:24:08
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 5 Oct 2007 10:52:40 +0200, cef napisał(a):

    > A widzisz jakąś inną możliwość prowadzenia działalności przez osobę
    > zagraniczną

    PRZEDSIĘBIORCĘ zagranicznego... Osoba była wyżej (patrz niżej)

    > w Polsce jeśli nie w formie oddziału czy przedstawicielstwa?
    > Jakiś artykuł? Bo ja czytam już drugi raz i nie widzę rozgraniczenia,
    > o którym piszesz.

    Według mnie to jest w miarę jasne ;)

    Definicja przedsiębiorcy:
    art.4.
    1. Przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy jest osoba fizyczna, osoba prawna i
    jednostkaorganizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa
    przyznajezdolność prawną - wykonująca we własnym imieniu działalność
    gospodarczą.

    do tego dodać należy "zagraniczny".
    I w tym sensie, IMO, należy rozumieć te art. od 85 i dalej.
    Czyli na chłopski rozum, firma zagraniczna, bez względu na swoją formę,
    zarejestrowana poza naszym krajem, w Polsce może otworzyć tylko
    przedstawicielstwo bądź oddział.

    a osoba zagraniczna, to art. 13.

    I nie wydaje mi się, żebym tu się myliła ;>
    --
    pozdrawiam,
    Jagna

  • 10. Data: 2007-10-05 09:41:09
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Jagna wrote:
    > Czyli na chłopski rozum, firma zagraniczna, bez względu na swoją
    > formę, zarejestrowana poza naszym krajem, w Polsce może otworzyć tylko
    > przedstawicielstwo bądź oddział.

    No tu rozumiemy tak samo.

    > a osoba zagraniczna, to art. 13.
    >
    > I nie wydaje mi się, żebym tu się myliła ;>

    Jestem skłonny przyznać Ci rację :-)
    Czyli jeśli nie prowadzi się działalności w swoim kraju,
    to w kraju innym unijnym można otworzyć sobie działalnośc
    na zasadach równoprawnych jak w tym kraju.
    Nie wiem dlaczego, ale ubzdurałem sobie, że ten obywatel z Holandii
    już tam prowadzi DG. A wtedy fikcyjna równość jest :-)