  • 1. Data: 2008-09-16 15:01:01
    Temat: obowiązek zaksięgowania faktury
    Od: gordom <g...@B...TEGO>

    Witam.
    Zdarzało mi się kilka razy zakupić towar podając dane do faktury firmy w
    której pracuję (Sp. z o.o.). Płaciłem z własnych pieniędzy (chciałem
    później się z moim pracodawcą rozliczyć). Po czasie jednak się
    rozmyślałem i uznawałem, że nie będę tych kwot dochodził od firmy
    ponieważ były to powiedzmy pół-prywatne zakupy. Faktur więc nie
    przekazywałem do księgowości. Czy jest to zgodne z przepisami i czy nie
    narażam swojej firmy lub sprzedawcy na jakieś kłopoty w wypadku kontroli?

    Pytam ponieważ jedna z firm zrobiła pomyłkę w NIP-ie i trzeba będzie
    skorygować dokumenty. Księgowa się połapała, że dokumentów wystawili
    więcej niż dałem jej do księgowania i zaczęła drążyć temat. Uważa, że
    tak nie należy robić i wszystkie wystawione faktury powinny zostać
    zaksięgowane (niestety nie dysponuję już tymi fakturami). Czy wynika to
    z przepisów czy raczej z jej ostrożności?

    pozdr.,
    gordom

  • 2. Data: 2008-09-16 15:17:51
    Temat: Re: obowiązek zaksięgowania faktury
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "gordom" <g...@B...TEGO> napisał w wiadomości
> [...]
    > dysponuję już tymi fakturami). Czy wynika to z przepisów czy raczej z jej

    jak to nie były WNT to zawsze można zgubić, nie doszła itp. itd.

  • 3. Data: 2008-09-16 15:43:28
    Od: gordom <g...@B...TEGO>

    W dniu 2008-09-16 17:17, gasper pisze:

    > jak to nie były WNT to zawsze można zgubić, nie doszła itp. itd.

    dzięki za informację
    pozdr.,
    gordom]

  • 4. Data: 2008-09-16 16:39:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Sep 2008, gasper wrote:

    > jak to nie były WNT to zawsze można zgubić, nie doszła itp. itd.

    Będę utrudniał takie postawienie sprawy (ktoś musi ;)).
    Jak firma jest na PK to jest problem "z kasą". Taką lub inną ;)
    Skoro towar odebrano na rzecz firmy, to czy firma nie ma aby przychodu
    z nieodpłatnego świadczenia?
    A jeśli towar NIE BYŁ na rzecz firmy, to dlaczego nie został ujęty
    na kasie fiskalnej sprzedawcy? (przypomnę o wniosku z ustawy:
    warunkiem jedynym i wystarczającym podpadania pod przepisy o kasie
    fiskalnej jest *fakt* sprzedaży dla OF - a nie to, jaki był
    zamiar).
    IMVHO towar powinien był być "przekazany do firmy" i natychmiast
    przeznaczony na potrzeby osobiste pracownika. Nie podlega wtedy
    pod kasę fiskalną.
    Stąd ew. zastrzeżenia księgowego rozumiem :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-09-16 17:59:25
    Od: "andreas" <a...@y...com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości

    > Będę utrudniał takie postawienie sprawy (ktoś musi ;)).

    A co Ci da to utrudnianie jak sprzedawca nie ma obowiązku sprawdzać (czego?),
    czy kupujący ma prawo nabywać coś w imieniu jakiegoś podmiotu.
    Pełne dane fakturowe (firma, adres ,NIP) jakiegoś podmiotu sa powszechnie
    dostepne, więc każdy może coś kupić "w imieniu" dowolnego podmiotu.
    Ja na przykład jutro kupię paczkę prezerwatyw dla Polski Koncern Naftowy ORLEN
    SA, ul. Chemików 7, 09-411 Płock, NIP: 774-00-01-454 a potem wyślę kopię do
    "Fakt"u jako przyczynę drogiego paliwa :)

    --
    andreas

  • 6. Data: 2008-09-16 18:05:20
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

> [...]
    > warunkiem jedynym i wystarczającym podpadania pod przepisy o kasie
    > fiskalnej jest *fakt* sprzedaży dla OF - a nie to, jaki był

    ale to raczej problemy SPRZEDAJĄCEGO a nie nabywcy

  • 7. Data: 2008-09-16 18:55:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Sep 2008, andreas wrote:

    > A co Ci da to utrudnianie jak sprzedawca nie ma obowiązku sprawdzać (czego?),
    > czy kupujący ma prawo nabywać coś w imieniu jakiegoś podmiotu.

    Możesz podać podstawę prawną?
    Konkretnie przepis, który uchyla to:

    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    Art. 111
    1. Podatnicy dokonujšcy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzšcych
    działalnoœci gospodarczej oraz rolników ryczałtowych
    sš obowišzani
    ^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^
    prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas
    rejestrujšcych.

    2. Podatnicy naruszajšcy obowišzek okreœlony w ust. 1 [...]
    ---

    Bo ja np. nie znam.
    Nie znam przepisu który zwalnia sprzedawcę z obowiązku doliczenia
    sprzedaży dla OFnpDGoRR do "kasy" tylko dlatego, że ta osoba
    "podała się za firmę".
    "Są zobowiązani" i do widzenia.

    Uprzedzam że spotkałem się w przeszłości z przejawami weryfikacji
    powiadomienia o "zakupie na firmę". Skrajnie rzucającym się
    przejawem był tekst "oświadczam że zakup przeznaczony jest na
    cele DG" (dawno temu się spotkałem) i miejsce na podpis.
    Skrajnie nie rzucającym się w oczy przykładem takiej weryfikacji
    jest odebranie podpisu: "osoba upoważniona do odbioru".
    Jak kupujący podpisze BEZ UPOWAŻNIENIA, to (w razie przyczepienia
    się przez US) łapie się pod Kodeks Karny :> (wcale nie pod
    karny skarbowy, pod "zwykły" karny, za złożenie oświadczenia
    wprowadzającego w błąd).
    A jak jest upoważniona do odbioru przez firmę tylko upoważnienie
    zrealizuje nieprawidłowo (zużyje na własne potrzeby, zamiast
    przekazać firmie) to już sprawa tego kto dał upoważnienie :]

    > Pełne dane fakturowe (firma, adres ,NIP) jakiegoś podmiotu sa powszechnie
    > dostepne, więc każdy może coś kupić "w imieniu" dowolnego podmiotu.

    Mówisz, ze jak ktoś ma Twoje dane to może kupić w Twoim imieniu?
    Sądzę, że się mylisz.
    Ba, sądzę, że jakby przy okazji że "kupił w imieniu" jeszcze
    do tego nie zapłacił w Twoim imieniu (a to przecież odrębna
    część transakcji, tej samej transakcji składającej się z DWU
    czynności, prawda?) to usilnie chciałbyś nam wykazać, ze
    wcale nie miał do tego prawa ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-09-16 19:14:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    [...]
    > ale to raczej problemy SPRZEDAJĄCEGO a nie nabywcy

    Ale jeśli pracownik *miał* upoważnienie firmy na takie zakupy
    (a z faktu że poprzednio mu je rozliczono wynika że *miał*), to
    już niekoniecznie.
    Szczególnie jak sprzedawca o to zadbał i pracownik na f-rze
    oświadczył że "jest osobą upoważnioną" (zgodnie z prawdą).

    Popatrz na to tak, per analogiam ;), przykładem który powinien
    skuteczniej przemówić: firma ma zawartą z drugą firmą umowę
    na kredyt kupiecki, dostaje zamówienie podpisane przez
    uprawnionego pracownika i wydaje towar uprawnionemu pracownikowi
    (temu lub innemu co zamawiającemu, ale również upoważnionemu - tym
    razem do odbioru).
    Pracownik jednak towaru nie dostarcza.
    Z p widzenia relacji firma-firma, to kto zawalił?

    Niby dlaczego ma to się różnić od przypadku, kiedy mamy do czynienia
    z realizacją transakcji, w której "zawalona" jest INNA część transakcji,
    niż zapłata?

    Zakładając że sprzedający ma oświadczenie uprawnionego do odbioru,
    albo odbierający złożył fałszywe oświadczenie (co w tym przypadku
    nie ma zastosowania), albo kupujący nieprawidłowo prowadzi księgi,
    nie ujmując w nich zakupów.
    Przypominam że z p. widzenia PK nie ma tak dobrze jak przy KPiR
    i nie można "machnąć ręką" tylko z tej przyczyny, że kupujący
    nie zaliczy wydatku w KUP: podatki *kwotowo* niby się zgadzają, ale
    rachunkowość leży i kwiczy... a ustawa (podatkowa!) stanowi "na
    podstawie PRAWIDŁOWO prowadzonycy ksiąg", a nie "na podstawie
    ksiąg z których wychodzi to samo co by by wyszło z prawidłowo
    prowadzonych" :D, odpada jedynie zarzut z KKS o uszczupleniu
    podatku :)
    A jeśli kupiony był towar handlowy, to i na KPiR można się załapać
    pod próbę doliczenia tej kwoty do "nieprawidłowo nie ujętych"
    (acz firma może się IMO bronić że nie było "przekazania do
    magazynu lub przerobu").

    Patrz również sąsiedni post :)

    pzdr, Gotfryd