  • 1. Data: 2002-04-25 06:36:59
    Temat: odpis skladki na ub. zdrowotne
    Od: "Pawel F. Rozenek" <s...@m...ariadna.pl>

    W 2001 co miesiac swoj podatek dochodowy pomniejszalem o kwote uz. zdr. w
    PIT5. Czy teraz w PIT 36 mam prawo wpisac laczna kwote tysiac costam w
    rubryce 187? (oczywiscie zakladajac, ze podatek byl wiekszy niz te tysiac
    costam).

    Odnosze wrazenie, ze mialbym w tym miejscu podwojny odpis ub. zdr., raz w
    pit5 co miesiac, a raz w pit 36.

    Pozdrowienia!

    --
    Pawel F. Rozenek

    wspoladministrator i wspoltworca
    serwisu http://www.eter.ariadna.pl

    ===============================
    http://www.eter.ariadna.pl/gielda - internetowa gielda sprzetu radiowego
    http://www.eter.ariadna.pl/lista - lista dyskusyjna dla krotkofalowcow
    http://www.eter.ariadna.pl/konto - bezplatne konta 50 MB dla radioamatorow
    http://www.eter.ariadna.pl/bannery - system wymiany bannerow dla
    krotkofalowcow

  • 2. Data: 2002-04-25 06:54:15
    Temat: Re: odpis skladki na ub. zdrowotne
    Od: "HANIA" <h...@w...pl>

    W pit-36 rozliczasz przecież cały rok, więc jakie podwójne odliczenie?
    Oczywiście, że należy odliczyć ubezpieczenie zdrowotne.
    Pozdrawiam. Hania.

  • 3. Data: 2002-04-25 08:04:06
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Pawel F. Rozenek" <s...@m...ariadna.pl> napisał w
    wiadomości news:aa886d$qf2$1@news.lublin.pl...
> [...]
    te tysiac
    > costam).
    >
    > Odnosze wrazenie, ze mialbym w tym miejscu podwojny odpis ub.
    Masz racje. Odlicza sie albo co miesiac, albo generalnie za caly
    rok w rozliczeniu koncowym. Inaczej - skladki beda podwojnie
    odliczone!
    WSm

  • 4. Data: 2002-04-25 08:25:28
    Od: "HANIA" <h...@w...pl>

    Nie masz racji. W PIT-5 co miesiąc rozlicza się składki narastająco od
    początku roku, i tak samo trzeba zrobić w rozliczeniu rocznym. Gdzie tu jest
    podwójne odliczenie?
    Hania

  • 5. Data: 2002-04-25 08:30:58
    Od: "Berbec" <b...@z...com.pl>

    > Masz racje. Odlicza sie albo co miesiac, albo generalnie za caly
    > rok w rozliczeniu koncowym. Inaczej - skladki beda podwojnie
    > odliczone!

    Nie kumam o co Ci chodzi. Przeciez dochod, ktory wpisuje sie w poz.178
    (PIT36) jest dochodem przed odliczeniem skladek na zdrowotne, podstawa (181)
    tez, podatek (186) tez i potem odlicza sie zdrowotne zaplacone za caly rok,
    wiec co ma z tym wspolnego PIT5???

    Ryszard.

  • 6. Data: 2002-04-26 05:13:54
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Apr 2002, WSm wrote:
> [...]
    >+ Masz racje. Odlicza sie albo co miesiac, albo generalnie za caly
    >+ rok w rozliczeniu koncowym. Inaczej - skladki beda podwojnie

    Ciekawe jak do tego doszedłeś ;)
    Przecież odliczenie od zaliczki skutkuje tym, że nie
    płacisz tej częsci podatku - czyli "wykaże się" w podsumowaniu
    że masz go zapłacić - a zapłacić nie masz, bo jest odliczeniem;
    więc należy go odliczyć :)

    Miesięcznie:
    wpłata_zaliczki_na_podatek = podatek_z_wszystkim - zaliczka_na_zdrowotne
    ..przy czym zaliczkę na zdrowotne PŁACISZ - ale jako "ZUS" a nie
    "podatek".

    Rocznie:
    podatek_należny = podatek_z_wszystkim - składka_zdrowotna

    ..a jednocześnie:
    podatek_zapłacony = suma_zaliczek = suma_całości - suma_zdrowotnych
    ...ale zdrowotne WPŁACIŁEŚ, nie jako zaliczkę na podatek
    a jako składkę ZUS.
    Więc trzeba jeszcze raz odjąć ;)

    Komplikacja początkowo miała za cel ("jakoby") tylko wydzielenie
    składki zdrowotnej (m.in. jej nieodliczalność na rzecz innych celów),
    z czasem została przerobiona na samodzielny byt - i za chwilę
    będzie to osobna płatność, nieodliczalna od podatku :] (najpierw
    'trochę' nie da się odliczyć, za 5 lat więcej... :()

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2002-04-26 17:44:55
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne"
    <s...@s...com.pl> napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl
    > On Thu, 25 Apr 2002, WSm wrote:
    [...]
    > Ciekawe jak do tego doszedłeś ;)
    [...]
    Odpowiadajac na zadane pytanie, nie pisalem o rozliczeniu
    miesiecznym, rocznym, rubrykach, czy formularzach. Pisze o fakcie
    odliczenia skladki. Nie mozna jej dwa razy odliczac - miesiecznie
    i dodatkowo, powtornie na koncu roku. A to, ze w rozliczeniu
    rocznym ja sie umieszcza - to juz co innego. Widocznie mam
    niewyrazne pismo - przepraszam.
    WSm

  • 8. Data: 2002-04-26 21:34:57
    Od: "Ryszard G" <r...@p...fm>

    Użytkownik "WSm" <w...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > i dodatkowo, powtornie na koncu roku. A to, ze w rozliczeniu
    > rocznym ja sie umieszcza - to juz co innego. Widocznie mam

    Witaj
    Nie rozumiesz zasady płacenia podatku dochodowego :(
    Podatek płacisz od dochodu za rok poprzedni, korzystając z odliczeń od
    dochodu, i po obiczeniu podatku, z odliczeń od podatku.

    W ciągu roku płacisz jedynie _zaliczki_ na podatek i sposób obliczenia
    tych zaliczek ( a więc i dokonane odliczenia, z których mogłeś skorzystać
    lub nie ) mają wpływu na obliczenie podatku za cały rok.

    Na PIT-5 obliczałeś zaliczki miesięczne na podatek a nie podatek.
    Dzięki temu obciążenie podatkiem rozkłada się na cały rok a "dziura
    budrżetowa" nie tak szybko się powiększa.

    Na PIT-36 obliczasz podatek, który po wyliczeniu pomniejszasz o zaliczki
    na podatek wpłacane miesięcznie i wystepuje wtedy konieczność dopłaty
    podatku lub nadwyżka do zwrotu na twoje konto.

    Mylące może być to, że zaliczki na PIT-5 oblicza się od dochodu narastąco
    od początku roku ( ale przecierz za grudzień zaliczek sie nie oblicza bo
    jest ona w wysokość takiej jak za listopad i razem z nią wpłacana ).

    Skoro możesz odliczeć w rozliczeniu rocznym ubezpieczenie zdrowotne, to
    mozesz je odliczać też przy obliczaniu miesięcznych zaliczek na podatek,
    inaczej miałbyś dużą nadpłatę, wpłaconego w postaci zaliczek, podatku.

    Ale w rozliczeniu rocznym ubezpieczenie zdrowotne, to przecież te same
    kwoty, ktore odliczałeś przy obliczaniu zaliczek.

    pozdrawiam
    Ryszard G.

  • 9. Data: 2002-04-27 18:10:24
    Od: "WSm" <w...@s...pl>

    Użytkownik "Ryszard G" <r...@p...fm> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "WSm" <w...@s...pl> napisał w wiadomości

    tanpol.com.pl
    [...]
> [...]
    skorzystać
    > lub nie ) mają wpływu na obliczenie podatku za cały rok.
    Przyznaje racje, mylilem sie.
    WSm