  • 1. Data: 2012-06-20 23:21:37
    Temat: osoba współpracująca
    Od: julek13 <j...@o...pl>

    Wiem że temat był wałkowany wiele razy, ale pewnie stąd mój mętlik w
    głowie. Chciałbym zatrudnić syna jako osobę współpracującą (DG).
    Doczytałem zasad opłacania składek na ZUS, ale nie pojmuję zasad
    opłacania podatków i tworzenia listy płatności dla takiej osoby. Syn
    jest pełnoletni i potrzebuje umowy o pracę (nie ważne z jakiego powodu)
    i stąd moje pytanie. Będę wdzięczny bardzo za łopatologiczną odpowiedź.
    --
    julek13

  • 2. Data: 2012-06-21 09:16:48
    Temat: Re: osoba współpracująca
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Jun 2012, julek13 wrote:

> [...]
    > i tworzenia listy płatności dla takiej osoby. Syn jest pełnoletni i potrzebuje
    > umowy o pracę (nie ważne z jakiego powodu) i stąd moje pytanie.

    Nie piszesz, czy załapałeś podstawę komplikacji - chodzi o przypadek,
    kiedy dane zdarzenie kwalifikuje się do dwu (lub więcej) przypadków
    wymienionych w ustawie.
    Dzieje się wtedy tak śmiesznie, że - ponieważ kryteria bywają różne
    w różnych ustawach - dla każdej z ustaw stosuje się ten przepis,
    który dla dane ustawy jest szczegółowy.
    I teraz skoro pytasz o podatek dochodowy - skąd my mamy wiedzieć, czy
    syn o którym mowa kwalifikuje się do art.7.1 PDoOF?
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,700,,2
    0120423,ustawa-z-dnia-26071991-r-o-podatku-dochodowy
    m-od-osob.html

    Z p. widzenia przedsiębiorcy (czyli nie uzyskanego przychodu, lecz
    traktowania wynagrodzenia "w firmie") takie wynagrodzenie nie jest
    kosztem uzyskania, art.23.1.10 oraz poszczególne przypadki innego
    zaliczania w koszty (np. art.22g.4)

    Natomiast dziecko pełnoletnie nie pozostające we wspólnym gospodarstwie
    domowym jest "osobą współpracującą" tylko dla ZUS, co wyraźnie
    zapisano w art.8.2 ustawy o SUS:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,17,53,348,,2
    0120531,ustawa-z-dnia-13101998-r-o-systemie-ubezpiec
    zen-spolecznych.html

    Zauważ, że art.8.11 UoSUS zawiera słowa "dzieci własne", zaś UoPDoOF
    zawiera słowa "dzieci małoletnie".
    Prawdę mówiąc, to w sprawie "wspólnego gospodarstwa" też mi tylko
    dzwoni i chyba nie na temat, bo w UoPFoOF nie widzę szczególnego
    zastrzeżenia (z czego wynikać powinno, że dochody dzieci pełnoletnich
    nijak mają się do ew. "wspólnego gospodarstwa" czy "współpracy").

    Oczywiście, z powyższego wynika ni mniej ni więcej, niż fakt, że
    dochody z pracy (lub umów osobistych) uzyskiwane przez syna będą
    de facto opodatkowane podwójnie - raz zapłaci podatek on, a drugi
    raz zatrudniający go ojciec przez to, że skoro wynagrodzenie
    nie jest kosztem, to efektywnie płacone jest z "już opodatkowanych
    pieniędzy".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2012-06-21 10:03:43
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > gospodarstwie domowym jest "osobą współpracującą" tylko dla ZUS, co
    > wyraźnie zapisano w art.8.2 ustawy o SUS:

    Jak Ty to interpretujesz?
    Jak pełnoletnie i nie pozostaje w gospodarstwie?

  • 4. Data: 2012-06-21 10:29:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Jun 2012, cef wrote:

    > Jak Ty to interpretujesz?

    Wrrr...
    "pełnoletnie pozostające we wspólnym gospodarstwie"
    miało być, oczywiście.
    Mea culpa.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2012-06-21 23:49:36
    Od: julek <j...@g...com>

    On 21 Cze, 09:16, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

    >   I teraz skoro pytasz o podatek dochodowy - skąd my mamy wiedzieć, czy
    > syn o którym mowa kwalifikuje się do art.7.1
    PDoOF?http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,13,13,
    700,,20120423,ustawa-z-...

    Syn jest pełnoletni

> [...]
    > raz zatrudniający go ojciec przez to, że skoro wynagrodzenie
    > nie jest kosztem, to efektywnie płacone jest z "już opodatkowanych

    No właśnie to budzi wątpliwości, ponieważ na jednym z portali
    spotkałem się z opinią, że wynagrodzenie pełnoletnich dzieci
    zatrudnionych na umowę jest kosztem. Więc jest czy nie jest?

    Julek13

  • 6. Data: 2012-06-22 00:10:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 21 Jun 2012, julek wrote:

> [...]
    [...]
    > No właśnie to budzi wątpliwości,

    Chyba nie.
    Zwyczajnie oberwałem nisko latającym kwantyfikatorem ;)
    (miałem napisać "małoletnich dzieci").

    > ponieważ na jednym z portali
    > spotkałem się z opinią, że wynagrodzenie pełnoletnich dzieci
    > zatrudnionych na umowę jest kosztem. Więc jest czy nie jest?

    Z ustawy wynika że jest.
    Czyli jedyny potencjalny kłopot to widoki na spór z ZUSem co do
    "osoby wspołpracującej", zależnie od tego czy wysokość składek
    liczona z wynagrodzenia wg zasad dla pracownika będzie wyższa
    lub niższa od "gospodarczej".

    pzdr, Gotfryd