  • 1. Data: 2008-01-25 19:20:23
    Temat: pit28 + pit37 a ulga na dziecko
    Od: "martinexx" <m...@w...pl>

    Witam,

    Może wydaje się że ponawiam pytanie na które już padły odpowiedzi ale
    chciałbym dopytać i wilekie dzięki za odpowiedzi i opinie !

    Prowadziłem własną działalność gospodarczą - ryczałt, od 2003 roku miałem ją
    zawieszoną ( a nóż kiedyś się przyda ) bo zatrudniłem się w innym mieście na
    pełen etat !

    W zeszłym roku US z tego nowego miasta wezwał mnie do wyjaśnienia sprawy tej
    działalności ?! Po wyjaśnieniu że jest ona zawieszona ( to co oni tego sami
    nie wiedzą ?! i co się stało że obudzili się po trzech latach ?) kazano mi
    złożyć zeznanie PIT28 o warotści zerowej - tzw pit zerowy - brak przychodów =
    brak podatków. Dodatkowo spowodowało to brak możliwości rozliczenia się
    wspólnie z małżonką co zmusiło mnie di dopłaty podatku za 2006 !#!# oraz pani
    z US poinformowała mnie że tak samo muszę zrobić za 2007 i też nie mogę się
    rozliczyć wspólnie - ok to jeszcze rozumiem.

    W zwiążku z tym zgłosiłem likwidację tej działalności w mieście jej
    macierzystym i w lipcu 2007 dostałem decyzję o jej likwidacji. W październiku
    zaś urodziła nam się córka. Jednocześnie zarabiam a co za tym idzie płacę
    większy podatek i pytanie:

    1. Czy w związku z faktem prowadzenia ( wg przepisów - bo faktycznie nie było
    z tego żadnego pożytku - czyto papierowo ) działalności mimo głównego źródła
    dochodu z pełnego etatu i podatku na zasadach ogólnych wg skali mogę sobie
    odliczyć tą ulgę czy nie ?

    2. Czy mimo konieczności złożenia pit28 zerowego mogę w pit 37 ująć tę ulgę ?

    Dzięki za odpowiedzi i opinie !!!

    pozdrawiam

    martinexx

  • 2. Data: 2008-01-26 09:19:42
    Temat: Re: pit28 + pit37 a ulga na dziecko
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Jan 2008, martinexx wrote:

    > Witam,
    >
    > Może wydaje się że ponawiam pytanie na które już padły odpowiedzi ale
    > chciałbym dopytać i wilekie dzięki za odpowiedzi i opinie !

    Przejrzyj archiwa, sprawa wracała nie raz.
    Niestety, jest hak "niekorzystny dla nie zdających sobie sprawy".

    > Prowadziłem własną działalność gospodarczą - ryczałt,

    W myśl przepisów "podlegałeś pod ustawę o ryczałcie".
    Jeden z elementów haka polega na tym, że zmieniono (już nie pamiętam
    w którym roku, ale ładnych parę lat temu) zapis z "uzyskuje przychody
    podlegające opodatkowaniu wg ustawy o podatku ryczałtowym" na zapis:
    "mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku
    dochodowym..."
    Podatnik który WYBRAŁ ryczałt i zachowuje źródło "podpadające", podpada
    pod "manie zastosowań"...

    > od 2003 roku miałem ją zawieszoną

    No i tu jest klops.
    Wkaż przepis, przewidujący "zawieszenie DG"?
    Takiego statusu DG ... nie ma!
    Wg przepisów o DG DG albo jest albo nie ma.
    Potocznie przez "zawieszenie" rozumie się taki stan, że DG jest
    zarejestrowana, lecz faktycznie nie wykonywana.
    Pic w tym, że o ile w przypadku ZUS jakieś sposoby obrony przed
    "płaceniem za nicnierobienie w DG" są, to przy uldze nie widać
    metody na obronę :( Nad ZUSem dywagować nie ma potrzeby, bo
    Cię nie dotyczy, ale akcentuję różnicę: aby skorzystać z ulgi,
    trzeba NIE PODLEGAĆ pod ustawę o ryczałcie.

    > ( a nóż kiedyś się przyda ) bo zatrudniłem się w innym mieście na
    > pełen etat !

    Ja wiem, że dobrze się gada post factum, ale zamiast kombinowania
    z "zawieszaniem" trzeba było *zrezygnować z ryczałtu*.
    Wiązałoby się to oczywiscie z koniecznością sporządzania kilku
    papierków do dalszego przechowywania (remanentów, założenia
    EST itp) ale byłoby lege artis.
    Nie, nie pytaj mnie dlaczego zmieniono zapis w ustawie o podatku
    dochodowym:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...na to co cytowałem, bo nie wiem, ale zmieniono.

    > W zeszłym roku US z tego nowego miasta wezwał mnie do wyjaśnienia sprawy tej
    > działalności ?! Po wyjaśnieniu że jest ona zawieszona ( to co oni tego sami
    > nie wiedzą ?!

    Wskaż przepis, konkretnie, najlepiej z podaniem linku do przepisu
    (wszystkie nowe przepisy SĄ do znalezienia w Internecie), który
    opisuje status oraz procedurę "zawieszenia". Zaznaczam: przepis.
    Teza: nie znajdziesz.
    Jak mają wiedzieć o czymś, czego nie ma?
    Uprzedzę przed czymś jeszcze, nim się na mnie (to naprawdę nie moja wina :))
    zechcesz wydrzeć :)
    Otóż US nie jest doradcą podatkowym... a przynajmniej USy tak uważają
    i ogłaszają to również w oficjalnych odpowiedziach.
    US musi odpowiedzieć na konkretne pytanie podatnika, zadane w konkretnej
    formie, ale *tylko* na nie, bez wskazywania podatnikowi rozwiązań które
    wydają się być prostsze, a w szczególności - korzystniejsze dla podatnika!
    Jak US wskaże podatnikowi rozwiązanie, które jest NIEKORZYSTNE, ale
    PRAWIDŁOWE, to wszystko w porządku... to tak nieco OT, ale wyjaśnia
    dlaczego nie można mieć pretensji "a mogli mi powiedzieć, ze mam
    zrezygnować z ryczałtu"!

    > i co się stało że obudzili się po trzech latach ?)

    No, mają pięć lat. Tu i ówdzie podnosiły się głosy, ze niektóre urzędy
    wręcz "hodują odsetki" opóźniając wszelkie czynności (aby podatnik musiał
    więcej zapłacić, jak mu się w końcu wytknie błędy).
    Z drugiej strony, wcale się nie dziwię - przecież kontrola (mam na myśli
    nie formalną kontrolę podatnika, ale kontrolę dokumentów *wewnątrz* US)
    w żadnej firmie nie musi być robiona "na bieżąco", kontroluje się
    wyrywkowo to tu to tam, czasem "seriami" obrabiając papieru pod konkretnym
    kątem (np. szef postanowi przyjrzeć się, gdzie i kiedy paruje paliwo
    tankowane przez pracowników :>), więc nic dziwnego że i w US obrabiają
    sobie "paczkami" wybrane tematy, a taki kiks jak Twój może niechcący
    rzucić się w oczy "przy okazji".

> [...]
    > dochodu z pełnego etatu i podatku na zasadach ogólnych wg skali mogę sobie

    Piszesz o roku 2007?
    No przecież podlegałeś pod ryczałt (przez część roku) :(

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-01-26 16:02:27
    Od: "martinexx" <m...@w...pl>

    >  Piszesz o roku 2007?
    >  No przecież podlegałeś pod ryczałt (przez część roku) :(
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Wielkie dzięki Gotfryd !

    Ale czy nie można tego interpretować też tak:

    Ulga nie dotyczy osób niepodlegających stawkom ogólnym ( czyli ja rozumiem że
    są to osoby które tylko ! i wyłącznie ! uzyskują dochody z tytułu np. ryczałtu
    czy karty itp. Więc wg mnie powinno się te dwie sprawy rozdzielać czyli w pit
    28 który muszę złożyć do końca stycznia nie mogę ulgi odliczyć ( de facto i
    tak bym tego nie mógł zrobić bo nie było żadnych przychodów a wiec i
    podatków ) ale za to w pit 37 ulgę mogę odliczyć bo ten pit opisuje tylko ! i
    wyłącznie moje dochody na zasadch ogólnych , czyż to nie byłoby logiczne ?
    Zresztą po to się robi dwa pity by te dwa źródła dochodu rozliczyć
    odzdzielnie , jeżeli miałoby być unaczej nie powinno być konieczności
    rozliczania na dwóch różnych pitach ?!

    Any thoughts ?

    Dzieki za opinie i pozdrawiam

    martinexx

  • 4. Data: 2008-01-26 17:06:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Jan 2008, martinexx wrote:

> [...]
    > wyłącznie moje dochody na zasadch ogólnych , czyż to nie byłoby logiczne ?

    Problem w tym, że owo ograniczenie dotyczy przychodów (ulgi od nich)
    opodatkowanych na zasadach ogólnych.
    Zapisali (owo ograniczenie) w ustawie dotyczącej zasad ogólnych,
    nie w ustawie o ryczałcie!

    > Zresztą po to się robi dwa pity by te dwa źródła dochodu rozliczyć
    > odzdzielnie ,

    Tak, ale niestety pokombinowali tak, że sterowanie ulgą działa "na
    krzyż".

    > Any thoughts ?

    Nie mam :(
    Jak ktoś zna przeciwhak niech się pochwali, ale obawiam się że US ma
    w świetle prawa rację.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-01-26 21:33:49
    Od: "Andrzej" <a...@p...pl>

    Użytkownik "martinexx" <m...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Zresztą po to się robi dwa pity by te dwa źródła dochodu rozliczyć
    > odzdzielnie , jeżeli miałoby być unaczej nie powinno być konieczności

    No i moim zdaniem jest to poprawana interpretacja. Zresztą nie widze w
    przepisie zakazu odliczania ulgi w przypadku opłacania ryczałtu.
    Przepis mówi, że ulgę odlicza się od podatku obliczonego zgodnie z art 27
    (skala podatkowa). Inna sprawa to wspólne rozliczenie. Tego raczej nie
    przeskoczysz.

  • 6. Data: 2008-01-27 14:35:19
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Gotfryd Smolik news w <news:Pine.WNT.4.64.0801260952160.3076@athlon64>:

    > Piszesz o roku 2007?
    > No przecież podlegałeś pod ryczałt (przez część roku) :(

    Jak również osiągał przychody opodatkowane wg skali

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2008-01-27 15:11:51
    Od: "martinex" <m...@w...pl>

> [...]
    > krzyż".

    >  Nie mam :(
    >  Jak ktoś zna przeciwhak niech się pochwali, ale obawiam się że US ma

    Witam ponownie ,

    Dzięki za wszystkie głosy w tej sprawie a dla potwierdzenia jednak mojej i
    kolegów tezy iż można tą ulgę jednak odliczyć w pit 37 bez znaczenia z pit 28
    załączam poniższy link:

    http://podatki.pl/sn_autoryzacja/logowanie.php5/arty
    kuly/12_2773.htm?
    idDzialu=12&idArtykulu=2773

    Pytanie nr 6 opisuje dokłanie moją sytuację i myślę iż wielu tysięcy innych
    osób w tym kraju , powodzenia i pozdrawiam

    martinex

  • 8. Data: 2008-01-27 15:16:11
    Od: "martinex" <m...@w...pl>

> [...]
    >
    > Pytanie nr 6 opisuje dokłanie moją sytuację i myślę iż wielu tysięcy innych
    > osób w tym kraju , powodzenia i pozdrawiam

    jeszcze raz link bo z tamtego niby trzeba się logować ( a sam wiem jak jest to
    irytujące )

    Z linku poniżej proszę kliknąć pierwszy wiersz z wyszukanych zagadnień i
    jesteśmy na stronie z pytaniami i odpowiedziami !

    http://podatki.pl/wyszukiwarka/index.php5?z=1&q=ulga
    +na+dziecko

    pozdrawiam raz jeszcze

    martinex

  • 9. Data: 2008-01-27 19:04:06
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    martinex wrote:

> [...]
    >
    > Pytanie nr 6 opisuje dokłanie moją sytuację i myślę iż wielu tysięcy innych
    > osób w tym kraju , powodzenia i pozdrawiam

    jesli chodzi o podatki.pl, to wg. nich umowa zlecenie jest zatrudnianiem
    pracownika, wiec ja bym trochę ostrożnie podchodził do zawartości ich
    strony.

  • 10. Data: 2008-01-28 19:59:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 26 Jan 2008, Andrzej wrote:

    > Użytkownik "martinexx" <m...@w...pl> napisał

    > No i moim zdaniem jest to poprawana interpretacja. Zresztą nie widze w
    > przepisie zakazu odliczania ulgi w przypadku opłacania ryczałtu.

    Dzięki za sprostowanie (wszystkim) - oczywiście pomyliłem ulgę ze
    "wspólnym odliczeniem" :(

    > Przepis mówi, że ulgę odlicza się od podatku obliczonego zgodnie z art 27
    > (skala podatkowa). Inna sprawa to wspólne rozliczenie. Tego raczej nie
    > przeskoczysz.

    Tak, a za to ja się wpakowałem w "pisanie z głowy czyli z niczego"...

    pzdr, Gotfryd