  • 1. Data: 2007-09-20 13:23:22
    Temat: podatek dochodowy za pracownika
    Od: "Kuba" <q...@w...pl>

    Od sierpnia jestem pierwszy raz pracowdawcą, zatrudniam pracownika na umowę
    o pracę na 1/2 etatu za 800 zł brutto
    Po odliczeniu jego części zusu 186,37 zł wychodzi podatek - 8 zł
    liczę to tak
    800 - 186,37 = 613,63
    613,63 - kwota wolna 572,54 = 41,09
    41,09 x 19% = 7,8 czyli wychodzi 8 zł zaliczki na podatek
    to jest z pewnością dobrze, ale mam problem, jakto jest z odliczeniem przez
    pracownika kwoty na dojazdy do pracy?
    odlicza się od przychodu jakąś domyślną kwotę miesięcznie czy dokładnie taką
    jaką pracownik wydaje na kartę miesięczną , potrzeba na to fakturę itp ?
    czy w moim przypadku wyjdzie w ogóle podatek za pracownika ?
    i jeszcze jedno w jaki sposób mam wpłacić ta zaliczkę za pracownika do US ,
    przez moje konto w mBanku ( nie ma tam tytułu przelewu ) żeby US wiedział że
    to za podatek pracownika ?
    pozdrawiam i dzięki za konkretne odpowiedzi
    Kuba

  • 2. Data: 2007-09-21 12:57:33
    Temat: Re: podatek dochodowy za pracownika
    Od: k...@m...pl (księgowość mebel-box)

    Kuba pisze:
> [...]
    > wiedział że to za podatek pracownika ?
    > pozdrawiam i dzięki za konkretne odpowiedzi

    O rany, wszystko pokręciłeś
    powinno to wyglądać tak:
    - z kwoty brutta (800 zł) potrącasz NAJPIERW składki ZUS
    (78,08+28,00+19,60), zostaje Ci 674,32
    - od tej kwoty liczysz zdrowotne 9% czyli 60,69 (i na razie zostawiasz
    'w pamięci')
    - teraz liczysz podatek według wzoru:
    (674,32-koszty)*0,19-ulga
    jeśli oczywiście człowiekowi przysługuje ta ulga- a w przypadku
    pracownika mozna miesięcznie odliczyć 47,71 zł
    od tego odejmujesz 31/36 kwoty zdrowotnego, czyli 52,26
    to co zostało zaokrąglasz do pełnych złotych

    czyli liczymy:
    674,32-108,50=565,82
    zaokraglamy do pełnych złotych, czyli mamy 566 zł podstawy opodatkowania
    liczymy podatek
    566*19%= 107,54
    odejmujemy od tego ulgę podatkową 47,71
    107,54-47,71=59,83
    i odpowiedni ułamek zdrowotnego
    59,83-52,26=7,57
    i to co wyszło zaokrąglamy do pełnych złotych - faktycznie wyszło 8
    zetów podatku :-)

    to wszystko przy założeniu że pracownik nie dojeżdża z innej
    miejscowości (jeśli dojeżdża to koszty można mu podnieśc do 135,63).
    Uff
    w sprawie mBanku niech się wypowie ktoś inny

    Bożena

  • 3. Data: 2007-09-22 15:00:27
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Kuba" <q...@w...pl> napisał w wiadomości

    > i jeszcze jedno w jaki sposób mam wpłacić ta zaliczkę za pracownika do US
    > , przez moje konto w mBanku ( nie ma tam tytułu przelewu ) żeby US
    > wiedział że

    Tytul PIT-4 (albo PIT-4R jak chca niektorzy).
    Identyfikator zobowiazania "PIT-4 za sierpień" (np.).

    Lepiej podszkol sie z obliczania zaliczek, bo sam widzisz jakie bzdury
    popisales.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2007-09-24 16:06:54
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "księgowość mebel-box" <k...@m...pl> napisał w
    wiadomości news:46F3BF9D.9080102@mebel-box.pl...
> [...]
    > jeśli oczywiście człowiekowi przysługuje ta ulga- a w przypadku
    > pracownika mozna miesięcznie odliczyć 47,71 zł

    Dodam, że ulgę możesz odliczyć _jedynie_ jak pracownik przed pierwszą
    wypłatą w roku podatkowym przyniesie ci oświadczenie pit-2 (nie musi byc
    to ten wzór, byleby wszystko co trzeba było na tym oświadczeniu). I to
    trzymasz w aktach pracownika, jeżeli czegoś takiego nie masz, to nawet
    jak wiesz, że pracownikowi taka ulga przysługuje, to nie możesz jej
    odliczyć :]

> [...]
    > czyli liczymy:
    > 674,32-108,50=565,82
    > zaokraglamy do pełnych złotych, czyli mamy 566 zł podstawy

    No i tu powinno się wrócić do punktu liczenia zdrowotnego, bo zaliczka
    na podatek jest mniejsza niż zdrowotne, więc zdrowotne musimy obniżyć do
    wysokości zaliczki na podatek dochodowy. Przy okazji trzeba informację o
    tym zlożyć do nfz (albo na formularzu drukowanym, albo przez aplikacją
    nfz-sko).

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)