  • 1. Data: 2010-11-09 11:12:48
    Temat: podatek od nieruchomości a działalność gospodarcza
    Od: "rt" <x...@W...gazeta.pl>

    Witam

    zarejestrowałem działaności gospodarcxza w domu rodziców, jeden z pokoi
    jest "przeznaczony" dla celów działalności. W pokoju meble i wyposazenie
    pozostało to samo co przed działalnościa - normalnie słuzy do celów
    mieszkalno-sypialnych a oprocz tego trzymam tam swoje papiery i komputer z
    drukarką. Widziałem ze dopoki miejsce wykonania nie jest przystosowane i
    pozbawione funkcji mieszkalnych nie placi sie dodatkowego podatku od
    nieruchomosci- opinia jakiegos doradzcy podatkowego w intencie - czy mozecie
    mi podac podstawe prawną ? ewentualnie skierować gdzie szukać przpisów - bo
    po roku własnie przyszlo mi pismo w sprawie podatku od nieruchomości.

    Pozdrawiam
    rt

  • 2. Data: 2010-11-09 11:29:10
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-11-09 12:12, rt wrote:
> [...]
    > mi podac podstawe prawną ? ewentualnie skierować gdzie szukać przpisów - bo
    > po roku własnie przyszlo mi pismo w sprawie podatku od nieruchomości.

    Starsze niż węgiel, ale przepisy w tym zakresie IMHO się nie zmieniły.
    Click --> http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/83E53A5516

    Przepisy masz w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.

    Piotrek

  • 3. Data: 2010-11-09 11:47:55
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    rt wrote:

> [...]
    > ewentualnie skierować gdzie szukać przpisów - bo po roku własnie
    > przyszlo mi pismo w sprawie podatku od nieruchomości.

    Nie ma na to podstawy prawnej. "Zachowanie funkcji mieszkalnej"
    czy "utrata charakteru mieszkalnego"
    to taki istniejący sztucznie byt, nie ma o tym nic w prawie.
    Natomiast jak zajrzysz do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
    to powinienes odszukać, że opodatkowanie dotyczy części budynków
    mieszkalnych
    zajetych na prowadzenie działalności oraz, że płatnikiem są właściciele
    nieruchomosci-
    w tym wypadku budynku.
    Wg mojego rozumienia, jeśli dom (budynek) należy do rodziców, to przed
    podatkiem
    nie uciekniesz.

  • 4. Data: 2010-11-09 11:57:27
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:

    > Wg mojego rozumienia, jeśli dom (budynek) należy do rodziców, to przed
    > podatkiem
    > nie uciekniesz.

    Chyba ogłupiałem właśnie: przecież rodzice nie prowadzą
    działalności, więc też ich to nie dotyczy.

  • 5. Data: 2010-11-09 13:57:26
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 09-11-2010 12:12, rt pisze:
> [...]
    > mi podac podstawe prawną ? ewentualnie skierować gdzie szukać przpisów - bo
    > po roku własnie przyszlo mi pismo w sprawie podatku od nieruchomości.

    Działalność gospodarczą prowadzę w domu. Na ten cel przeznaczyłam jeden
    pokój. Jednak w rzeczywistości moja działalność nie wymaga specjalnie
    wyodrębnionego pomieszczenia i pokój ten używany jest również w celach
    mieszkaniowych. Jaką stawkę podatku od nieruchomości powinnam zastosować?

    W odniesieniu do nieruchomości, które wykorzystywane są w ramach
    prowadzonej działalności gospodarczej, przedsiębiorca zobowiązany jest
    opłacać podatek od nieruchomości według stawek najwyższych. Wynika to z
    art. 5 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r.
    nr 95, poz. 613 ze zm.). Dotyczy to również budynków mieszkalnych lub
    ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. W świetle
    powyższego, jeżeli część powierzchni mieszkalnej zajęta jest na
    prowadzenie firmy, wówczas od tej części wnosi się podatek od
    nieruchomości z zastosowaniem stawki najwyższej, a od pozostałej - jak
    dla powierzchni mieszkalnych.

    Warto w tym miejscu przywołać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z
    dnia 11 sierpnia 1992 r. (sygn. akt SA/Wr 650/92), w którym Sąd orzekł,
    iż dla celu opodatkowania części budynku mieszkalnego stawką najwyższą,
    konieczne jest, aby ta część wykorzystywana była wyłącznie na cele
    związane z prowadzoną działalnością gospodarczą - czyli aby nie pełniła
    żadnych funkcji mieszkalnych. W sprawie opodatkowania podatkiem od
    nieruchomości mieszkania, w którym zlokalizowana jest firma, stanowisko
    zajął również Prezydent Łodzi. W piśmie z dnia 3 sierpnia 2007 r. (nr
    IIIRF 31100/1/02/07) przeczytać możemy m.in., że: "(...) Jeżeli (...) lokal
    mieszkalny lub jego część został zajęty na prowadzenie działalności
    gospodarczej, ale powierzchnie zajmowane na prowadzenie działalności
    gospodarczej służą jednocześnie celom mieszkalnym, to będą one
    korzystały ze stawki (...) jak dla budynków mieszkalnych. Należy zwrócić
    uwagę, że potwierdzeniem faktycznego zajęcia budynku mieszkalnego lub
    jego części na prowadzenie działalności gospodarczej może być między
    innymi fakt rozliczania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej
    kosztów związanych z utrzymaniem budynku mieszkalnego lub jego części
    (np. kosztów zużycia energii, wody, centralnego ogrzewania, wywozu
    śmieci itp.) lub wprowadzenie tego budynku lub jego części do ewidencji
    środków trwałych".

    W świetle powyższego, jeżeli pokój Czytelniczki równocześnie
    wykorzystywany jest na cele prowadzonej działalności gospodarczej oraz
    na cele mieszkalne, to całe mieszkanie powinno być opodatkowane według
    stawek określonych dla budynków mieszkalnych.

    - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 88 (712) z dn. 2010.11.04, strona 4

    --
    Adam

  • 6. Data: 2010-11-09 15:24:34
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    elephanto wrote:

> [...]
    > prowadzenie działalności gospodarczej służą jednocześnie celom
    > mieszkalnym, to będą one korzystały ze stawki (...) jak dla budynków

    Ktoś potrafi uzasadnić z czego sądy wyprowadzają takie wnioski?
    Tzn dlaczego do płacenia wyższej stawki konieczne jest, żeby część
    wykorzystywana była wyłącznie
    na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą - czyli aby
    nie pełniła żadnych funkcji mieszkalnych. Czy po prostu jeden sąd sobie
    tak orzekł, a reszta idzie "po linii"?

  • 7. Data: 2010-11-09 16:16:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Nov 2010, cef wrote:

> [...]
    > wykorzystywana była wyłącznie
    > na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą - czyli aby
    > nie pełniła żadnych funkcji mieszkalnych.

    Ustawa na cele określenia stawki (wyższej) stosuje pojęcie "zajętych
    na prowadzenie DG".
    Pomieszczenie wykorzystywane do DG, które jednak pełni funkcję
    mieszkalną, w żadnym razie nie jest "zajęte" - podstawową
    właściwością funkcji allocate jest wykluczenie równoczesnego
    użycia konkurencyjnego ;)
    Dla porządku:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatkach
    -i-oplatach-lokalnych-1_2_34.html
    http://sjp.pwn.pl/slownik/2542516/zaj%C4%85%C4%87

    > Czy po prostu jeden sąd sobie
    > tak orzekł, a reszta idzie "po linii"?

    Być może tak, ale IMO słownikowe znaczenie słowa "zająć" jest
    wystarczająco jasne aby stwierdzić, że w omawianych przypadkach
    "zajęcia" nie ma.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-11-09 16:21:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Nov 2010, cef wrote:

> [...]
    > Natomiast jak zajrzysz do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,
    > to powinienes odszukać, że opodatkowanie dotyczy części budynków mieszkalnych

    No i wszystko na ten temat.
    Czy sugerujesz, że przestrzeń jest "zajęta" na jakiś cel, jeśli
    *jednocześnie* służy *innemu* celowi?

    Między słowami "wykorzystywania" a "zajęcie" jest różnica, IMO
    drastyczna, właśnie w wykluczeniu wykorzystywania w sposób
    sprzeczny z "zajmowaniem" ("zajęcie jest wielokontekstowe,
    ale w każdym kontekście odrębnie oznacza wyłączność: fakt
    "zajęcie przeze mnie" nie oznacza, że w tym pomieszczeniu
    nie mogą znajdować się moi goście, ale oznacza że staję się
    jedynym dysponentem, a w przypadku kiedy kontekstem jest
    wykorzystywanie - IMO jednoznacznie oznacza, że nie ma
    miejsca inne wykorzystywanie).

    Prawnicy się kłócą o takie czy inne położenie przecinka (i zgoda
    że to miewa krytyczne znaczenie), a Ty niepoważnie traktujesz
    całe słowo ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2010-11-09 16:22:56
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 09-11-2010 16:24, cef pisze:

> [...]
    > na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą - czyli aby
    > nie pełniła żadnych funkcji mieszkalnych. Czy po prostu jeden sąd sobie

    Z ustawy o podatkach i oplatach lokalnych :)

    Art. 5. 1. Rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku
    od nieruchomości, z tym że stawki nie mogą przekroczyć rocznie:

    1) (...)
    2) od budynków lub ich części:
    a) (...)
    b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od
    budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie
    działalności gospodarczej - 20,51 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej,

    Wystarczy, aby "budynek" byl zwiazany z prowadzeniem dzialalnosci
    gospodarczej, ale juz "budynek mieszklany" musi byc zajety na
    prowadzenie dzialalnosci.

    http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/83E53A5516 - wyrok na ktory sie
    powoluja w artykule.

    --
    Adam

  • 10. Data: 2010-11-09 16:29:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Nov 2010, cef wrote:

> [...]

    Z tym się nie zgadzam i w sąsiednim poście wyłożyłem dlaczego.

    > Chyba ogłupiałem właśnie: przecież rodzice nie prowadzą
    > działalności, więc też ich to nie dotyczy.

    Nie ma tak dobrze.
    Jeśliby opodatkowanie rzeczywiscie miało miejsce, na skutek podlegania,
    np. w wyniku wydzielenia odrębnego pomieszczenia wykorzystywanego
    wyłącznie na DG, to jak najbardziej ich dotyczy.
    Ustawa określa obowiązek podatkowy dla posiadacza tylko w razie
    posiadania samoistnego, jeśli rodzice oddali lokal w użytkowanie
    to sami sobie są winni :P (a poważniej - użytkowanie na określony
    cel wymaga zgody, więc skoro ją ma, to rodzice są podatnikami
    mimo że sami DG nie prowadzą; sam stałby się podatnikiem
    jakby "zajął na DG" *wbrew* umowie).

    Jeszcze raz: wszystko pod warunkiem, że zaszłoby podleganie pod
    podatek od "nieruchomości w DG".

    pzdr, Gotfryd