  • 1. Data: 2004-08-24 06:34:55
    Temat: podatek od sprzedaży samochodu przed upływem 6 miesięcy od jego kupna ??
    Od: "pepe" <p...@o...pl>

    Witam

    Planuje kupić własnie samochód, zarejesstrować go... i jednocześnie szukać
    kupca na niego..
    czy jest coś takiego że od kupionego używanego samochódu następnie
    zarejestrowanego na mnie i powiedzmy po około 2-3 miesiącach sprzedanego
    musza zapłacić jakiś podatek w stylu od wzbogacenia ... ?? ktoś mi
    napomknął że dopiero po 6 miesiącach taki samochód mozna sprzedać żeby nie
    płacić owego podatku .. ??
    Jeżeli ktoś może mnie oświecić nim sięgne dalej to bedę bardzo wdzięczny..

    dzięki i pozdrawiam.

  • 2. Data: 2004-08-24 23:24:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Aug 2004, pepe wrote:

    >+ Witam
    >+
    >+ Planuje kupić własnie samochód, zarejesstrować go... i jednocześnie szukać
    >+ kupca na niego..

    ...a chcesz zarobić czy stracić ;) oraz dać *dowód* że kupiłeś
    "z zamiarem" czy nie ? :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-08-25 08:28:08
    Od: "pepe" <p...@o...pl>

    Dzięki za wyczerpującą odpowiedź,,, nie jest istotne co chce tym zrobić
    wobec Twojego mniemania..
    czekam poprostu na odpowiedź a nie dochodzenia śledcze..
    gratuluje..

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

  • 4. Data: 2004-08-25 09:40:19
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Aug 2004, pepe wrote:

    >+ Dzięki za wyczerpującą odpowiedź,,, nie jest istotne co chce tym zrobić
    >+ wobec Twojego mniemania..

    No to wg mojej wiedzy się zwyczajnie mylisz.
    Ale mogę się mylić ;>

    >+ czekam poprostu na odpowiedź a nie dochodzenia śledcze..

    Życzę powodzenia :) - mi się nie chce rozpatrywać wszystkich możliwych
    kombinacji. A "dochodzenie śledcze" to ci nie ja zrobię tylko US: jak
    nie zrozumiałeś pytania o to "czy chcesz dać dowód że 'miałeś zamiar
    sprzedaży'" to bynajmniej nie chodziło o danie dowodu MI.

    >+ gratuluje..

    Ależ nie ma czego. Jak się nie dość wyraźnie wysłowiłem (z tym
    "dawaniem dowodów") do mam nadzieję że teraz jest jaśniej.
    Po polsku: "sprzedaż towaru nabytego z zamiarem dalszej sprzedaży
    podlega VAT", a przynajmniej takiego zdania był NSA (z zastrzeżeniem
    że pod rządami starej ustawy).
    W grę mogą wchodzić podatki:
    - dochodowy
    - VAT
    - PCC
    - od darowizn
    - akcyza (jak z zagranicy)
    - ...nie wiem co jeszcze.
    1002 możliwości (tak na oko ;>).

    Acha - i jakbyś mógł to ławtwiej czytać odpowiedzi "pod cytatem"...
    szczególnie jak za pół roku ktoś googlem będzie szukał...

    [...]

    Podtrzymują poprzedni tekst (cały) - od tego zależy czy i co podlega
    pod jaki podatek, a i tak nie pytałem o wszystko co może mieć
    wpływ (no i doradzcą nie jestem, tak że mogę wiedzieć tylko o NIEKTÓRYCH
    potrzebnych danych :])

    Jak chcesz poufnej rozmowy w dobrych warunkach i z fachową odpowiedzią
    to wypadałoby się udać do doradzcy podatkowego właśnie.
    Przy czym zdziwiony byłbym jakby nie zadał ci takiego samego pytania :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 5. Data: 2004-08-25 14:05:33
    Od: "pepe" <p...@o...pl>

    Może poprostu napisze jak wygląda cała sytuacja...
    Kupuje auto (sprowadzone) po zakupie od osoby sprowadzającej opłacam
    sobie wszyskto sam . akcyza ble ble ble i teraz chodzi o taką sytuację.. iż
    chcę je wystawiac w chwilach braku potrzeby samochodu w komis, ale
    jednocześnie w konieczności nim się poruszać, czyli w gre wchodzi już
    rejestracja itp... i chodzi o to czy jak juz zarejestruje taki samochód na
    siebie to w wypadku sprzedaży przed upływem 6 miesięcy obowiązuje mnie do
    zapłacenia jakiś podatek...?????????????????????
    Pierwszy raz w ogóle cos takiego będę robił (kiedyś trzeba zacząć) stąd moje
    wątpliwości i nieznajomość całej sytuajci...

  • 6. Data: 2004-08-26 05:56:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Aug 2004, pepe wrote:

    >+ Może poprostu napisze jak wygląda cała sytuacja...

    No toż o to poszło :)
    Kombinacji jest tak dużo, że nie możesz się spodziewać iż ktoś będzie
    cały rozdział do książki "jak opodatkować samochód" pisał :)

> [...]
    >+ siebie to w wypadku sprzedaży przed upływem 6 miesięcy obowiązuje mnie do
    >+ zapłacenia jakiś podatek...?????????????????????

    W rachubę wejdą ze dwa podatki:
    - PCC który będzie się skarbowi należał "zawsze", chyba że cię karnie
    pod VAT załapią; coś ze 2% "wartości rynkowej" (nie liczy się
    za ile sprzedasz, ale "ile samochód jest wart" - zdaniem US
    oczywiście :>)
    - podatek dochodowy, ale TYLKO JEŚLI ZAROBISZ NA SPRZEDAŻY (i stąd moje
    pytanie czy chcesz zarobić :))

    Jeśli kupisz samochód za 2000 euro i sprzedasz za 8000 zł, to zakładając
    aktualny kurs euro - nie ma powodu do uznania że "zarobiłeś".
    Ale jeśli kupisz za 200 EU... no to wyjdzie że jakieś 7000 zł zarobiłeś
    i od tej kwoty "należy się podatek": dochodowy, który płacisz jako
    *zaliczkę* ale na koniec roku doliczasz do dochodów "ogólnych" (z pracy,
    z umów osobistych...) oczywiście również zaliczając zaliczkę do należnego
    podatku. W zależności od twoich dochodów wyjdzie ci "wg skali"
    *efektywnie* 19%, 30% lub 40% dochodu (czyli owych 7 tysięcy) które
    zostaną Skarbowi.
    Tak BTW: na mój rozum wydatki takie jak prowizja komisu idą w koszty,
    czyli odliczasz od podstawy. Nie wiem czy są jakieś regulacje dot.
    akcyzy - na "ogólnych zasadach" TEŻ jest kosztem.
    Powiedzmy: zakup: 500 euro (załóżmy 2200 zł), akcyza... ile to będzie ??
    Przyjmijmy z sufitu (nie mam pojęcia :)) 500 zł, prowizja dla komisu
    - 300 zł, sprzedaż za 4000 zł. No to wyjdzie ci dochodu
    4000-2200-500-300zł czyli 1000 zł do opodatkowania.

    A co do VAT... to gdzieś mam taki wyrok NSA, który uznał iż US
    miał rację żądając od podatnika VATu (płaci się go OPRÓCZ podatku
    dochodowego !) skoro był dowód (zeznanie kupującego !) że "zakup
    był *w celu* dalszej odsprzedaży".

    >+ Pierwszy raz w ogóle cos takiego będę robił (kiedyś trzeba zacząć) stąd moje
    >+ wątpliwości i nieznajomość całej sytuajci...

    ...no to uprzedzam iż powyżej masz komentarze szarego podatnika luzem,
    doradzcą podatkowym nie jestem i czy są jeszcze jakieś "pułapki" nie
    wiem !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-08-26 09:21:43
    Od: "Slayer" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > No to wg mojej wiedzy się zwyczajnie mylisz.
    > Ale mogę się mylić ;>

    heh, człowiek sie stara o tu jeszcze może oberwać...;-P
    a swoja droga wszystkie koszty związane z nabyciem, ewentualnym remontem są
    kosztem w podatku dochodowym.
    a ja korzystając z okazji tez mam pytanko :-)
    oczywistą rzeczą jest że każda umowa kupna pojazdu za granica jest zawarta z
    fałszywa ceną zakupu (w związku z akcyzą która jest od wartości
    deklarowanej), osoba która sprzedaje taki sprowadzony pojazd równiez fałszuje
    cenę sprzedaży aby ominąć podatek dochodowy (PCC 2% strony płaca oczywiście
    od średniej wartości rynkowej)i nie wykazuje tego w zeznaniu rocznym bo
    teoretycznie dohodu nie posiada...
    pytanie:
    czy US może zrobić domiar podatku dochodowego do ceny rynkowej??

  • 8. Data: 2004-08-26 21:46:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Aug 2004, Slayer wrote:
    [...]
> [...]
    >+ teoretycznie dohodu nie posiada...
    >+ pytanie:
    >+ czy US może zrobić domiar podatku dochodowego do ceny rynkowej??

    Komu ?
    Bo sprzedawcy chyba trudno... trzeba by udowodnić że "taniej
    sprzedał".
    Ale kupującemu (na podstawie art. 11.2b w powiązaniu z art. 11.1
    oraz art. 11.2 odwołującego się właśnie do "cen rynkowych" !!),
    wszystko z "dochodowego" oczywiście...
    Choć... choć ze względu na to iż chodzi o "rzecz" US pewnie może
    rozważać "częściową darowiznę" i powołanie się w zakresie "ceny
    niższej od rynkowej" na podatek od spadków i darowizn, a ten łupie
    również w darczyńcę :]
    Zeznaję iż nie przypominam sobie czy widziałem kiedyś jakiś
    wyrok w podobnej sprawie :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)