  • 1. Data: 2006-04-04 21:52:51
    Temat: podatki w USA work & travel
    Od: "VLAD" <v...@o...pl>

    Witam
    Planuję w tym roku wyjazd do USA jako student w systemie work & travel.
    W związku z tym że wszędzie operuje się zarobkami brutto zastanawiam się
    jakie podatki i inne opłaty będą odliczane od zarobków.

    Wyjazd będzie na 5 miesięcy z czego 4 miesiące pracy za ok 1400$/miesiąc
    brutto.
    Gdzieś wyczytałem ze przy pobycie poniżej 160 dni nie płaci się podatku w
    USA - ale nie wiem na ile to wiarygodna informacja.

    Czy ktoś może mi podpowiedzieć jakie podatki + inne opłaty zostaną pobrane z
    w/w kwoty?
    Czy po powrocie można starać się o zwrot podatku na jakiś specjalnych
    zasadach czy tylko wg standardowego PIT (tak jak przy pracy w Polsce).

    --
    VLAD

  • 2. Data: 2006-04-04 22:45:49
    Temat: Re: podatki w USA work & travel
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    VLAD wrote:
> [...]
    > jakie podatki i inne opłaty będą odliczane od zarobków.
    >
    > Wyjazd będzie na 5 miesięcy z czego 4 miesiące pracy za ok 1400$/miesiąc
    Odlicz od tego jakieś jakieś 30% na podatki i wyjdzie ci ile na rękę
    dostaniesz.

    > Gdzieś wyczytałem ze przy pobycie poniżej 160 dni nie płaci się podatku w
    > USA - ale nie wiem na ile to wiarygodna informacja.
    Płaci się.

    > Czy ktoś może mi podpowiedzieć jakie podatki + inne opłaty zostaną pobrane z
    > w/w kwoty?
    Podatek federalny (10-15%), podatek stanowy (6-10%), medicare (1.45 %
    ??), social security (6 %),

    ubezpieczenie zdrowotne (sam sobie pewnie będziesz musiał zapłacić
    jakies $200/mies), zapewne mieszkanie też z własnej kieszeni.

    Być może cześć z nich nie zapłacisz, ale musiałbym zerknąć czego się nie
    płaci na work & travel.

    Dowiedz się też czy ubezpieczenie zdrowotne i mieszkanie płacisz sam,
    czy ci opłacą.

    > Czy po powrocie można starać się o zwrot podatku na jakiś specjalnych
    > zasadach czy tylko wg standardowego PIT (tak jak przy pracy w Polsce).

    Rozliczasz się z amerykańskim fiskusem na takich samych zasadach jak
    amerykanie.
    Wypełniasz ichniejsze formularze: na pewno podatek federalny na 1040-NR,
    nie wiem czy podatek stanowy też będziesz musiał płacić, każdy stan ma
    inny formularz więc nie da się tak z góry powiedzieć.
    Czas na rozliczenie podatku masz do 15 kwietnia następnego roku.

    W Polsce zarobki z USA doliczasz do zarobków w Polsce i rozliczasz się z
    tego z polskim US na pit-36 odejmując podatek zapłacony w US.

    Radzę wypełnić formularze amerykańskie bo oni zawsze robią tak, że
    pobierają więcej niż się należy, więc wypełnienie go da ci jakiś tam
    zwrot. Przyślą ci czek.