  • 1. Data: 2015-03-20 13:47:11
    Temat: Re: podatki za umowy
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2015-03-20, pracownik <k...@w...pl> wrote:

    [...]

    > bym prosił o wyjaśnienie czy faktycznie obecnie tak się pozmieniały przepisy
    > że to zleceniodawca płaci podatki na umowy o działo?

    A kiedy było inaczej?

    > Teraz mamy marzec i czekam na PIT11 od pracodawcy żeby się rozliczyć, pita
    > nie otrzymuję, wysyłam prośbę do firmy i dostaję odpowiedź że umowy do 200zł
    > nie podlegają rozliczeniu z urzędem skarbowym. Też bym prosił o wyjaśnienie
    > czy to prawda?

    Prawda. Co NIE znaczy, że nie był podatek zapłacony.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 2. Data: 2015-03-20 16:00:38
    Temat: podatki za umowy
    Od: "pracownik" <k...@w...pl>

    Dość mocno nie jestem na bieżąco z obecnymi przepisami dotyczącym prawa
    pracy, więc prosił bym o wyjaśnienia.
    Pracowałem kilka dni w pewnej firmie, straszne cwaniaki i krętacze, tak więc
    umowę zawarli dopiero po zakończeniu pracy, była to umowa z tytułem umowy o
    dzieło, oczywiście to fikcja bo wykonywałem tą samą pracę co pracownicy na
    umowach. Zdziwiło mnie tylko to że firma od tej umowy o dzieło pobrała z
    mojego wynagrodzenia zaliczkę na podatek a wypłaciła mi kwotę netto. I tutaj
[...]

    Wiec mamy taką sytuację że pracodawca pobrał zaliczkę na podatek z
    wynagrodzenia, ale nie rozliczył się z niej z US. Co w powyższej sprawie
    należy zrobić i ewentualnie jak odzyskać zabrane mi pieniądze?

  • 3. Data: 2015-03-20 23:34:49
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    W dniu 2015-03-20 16:00, pracownik pisze:
    > czy faktycznie obecnie tak
    > się pozmieniały przepisy że to zleceniodawca płaci podatki na umowy o
    > działo?

    ???
    Nic się nie pozmieniało, tzn. zawsze płacił, niezależnie od tego, czy to
    zlecenie, czy dzieło.

> [...]
    > pita nie otrzymuję, wysyłam prośbę do firmy i dostaję odpowiedź że umowy
    > do 200zł nie podlegają rozliczeniu z urzędem skarbowym. Też bym prosił o

    Rozliczeniu podlegają, ale nieco innemu :)
    Tzn. przy kwotach do 200zł firma ma wpłacić podatek zryczałtowany (co
    pewnie zrobiła) w postaci % i temat zamknięty. Nie sumuje się tego w
    picie rocznym.
    Andrzej
    www.radom.city

  • 4. Data: 2015-03-20 23:38:25
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2015-03-20, praownik <k...@w...pl> wrote:

    [...]

    > Od zawsze było tak że praodawca płacił zaliczki od umowy o pracę i zlecenia
    > a od umowy o dzieło podatek opłacał zleceniobiorca.

    Nieprawda. Są przypadki gdzie płatnikiem podatków jest wykonawca [1], ale
    to raczej mniejszość umów (zakładam, że nie prowadzisz działalności gosp.).

    [1] Np. przy umowach firma-firma, albo pomiędzy dwiema osobami nieprowadzącymi
    działalności gospodarczej

    > Więc umowy ponizej 200zł nie podlegają rozliczeniu z US ale jest obowiązek
    > płacenia za nie podatku bez żadnego rozliczenia?

    W umowach poniżej 200 zł obowiązuje ryczałt. Wpłaca się podatek, nie generuje
    się papierów. Informacji o tym jest sporo.
    Np. http://ksiegowosc.infor.pl/podatki/podatki-osobiste/
    pit/295289,Umowy-zlecenia-do-200-zl-opodatkowanie-ry
    czaltem-18-PIT.html

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2015-03-21 00:43:24
    Od: "praownik" <k...@w...pl>

    Wojciech Bancer napisał:

> [...]

    Więc umowy ponizej 200zł nie podlegają rozliczeniu z US ale jest obowiązek
    płacenia za nie podatku bez żadnego rozliczenia?

    Prosił bym, jeśli się nie orientujesz, to nie udzielaj odpowiedzi i nie
    wprowadzaj w błąd.

  • 6. Data: 2015-03-21 00:50:53
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    praownik wrote:

    > Od zawsze było tak że praodawca płacił zaliczki od umowy o pracę i
    > zlecenia a od umowy o dzieło podatek opłacał zleceniobiorca.

    Chyba nigdy tak nie było.
    Cos ci sie pomerdało.

    > Więc umowy ponizej 200zł nie podlegają rozliczeniu z US ale jest
    > obowiązek płacenia za nie podatku bez żadnego rozliczenia?

    tak.
    Podatek potrąca i wpłaca zleceniodawca.

    Przy umowach do 200 zł to nie jest zaliczka tylko od razu zryczałtowany
    podatek.
    Ty sie juz z tego nigdzie nie rozliczasz.
    Wadą jest tylko to, że nie ma szansy go odzyskać.

    > Prosił bym, jeśli się nie orientujesz, to nie udzielaj odpowiedzi i nie
    > wprowadzaj w błąd.

    ja narazie to najmniej sie orientujesz ty.

  • 7. Data: 2015-03-21 23:43:50
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Podatnik,

    Sunday, March 22, 2015, 1:53:44 AM, you wrote:

    pit/295289,Umowy-zlecenia-do-200-zl-opodatkowanie-ry
    czaltem-18-PIT.html
    > Z podanego linku widzę że przepis jest świeży i obowiązuje dopiero od 2011r,

    Przepis jest stary i obowiązuje od lat.

    > ale nic tam nie ma o b raku obowiązku rozliczenia z US.

    Pracodawca ma obowiązek.

    > Chcesz powiedzieć że pracodawca od takiej umowy płaci podatek, ale nie ma
    > obowiązku tego dokumentować

    Dokumentuje w swoich papierach.

    > a ja nie mam obowiązku tego wykazywać w PIT?

    A po co?

    > Jak się US spyta skąd miałem an samochód to powiem ze miałem kilkaset umów
    > poniżej 200zł:)

    Udowodnij. Pokaż umowy.

    > Aż dziw bierze że pracodawcy się jeszcze nie wycwanili i nie podpisują
    > takich umów zamiast śmieciówek:)

    Kto wie - może są i tacy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2015-03-22 01:53:44
    Od: "Podatnik" <k...@w...pl>

    Wojciech Bancer napisał:
> [...]

    ale nic tam nie ma o b raku obowiązku rozliczenia z US.
    Chcesz powiedzieć że pracodawca od takiej umowy płaci podatek, ale nie ma
    obowiązku tego dokumentować a ja nie mam obowiązku tego wykazywać w PIT?

  • 9. Data: 2015-03-22 01:56:58
    Od: "Podatnik" <k...@w...pl>

    witek napisał:
    > Chyba nigdy tak nie było.
    > Cos ci sie pomerdało.

    Nic mi się nie pomerdało, bo pierwsze słysze żebym płacił podatek komuś kto
    mi wstawił okna.

    > Ty sie juz z tego nigdzie nie rozliczasz.
    > Wadą jest tylko to, że nie ma szansy go odzyskać.

    Czyli nowa luka na ukrywanie lewych dochodów?

  • 10. Data: 2015-03-22 04:30:32
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Podatnik wrote:
> [...]
    >>

    > Z podanego linku widzę że przepis jest świeży i obowiązuje dopiero od
    > 2011r, ale nic tam nie ma o b raku obowiązku rozliczenia z US.

    jest słowo ryczałtowy.

    > Chcesz powiedzieć że pracodawca od takiej umowy płaci podatek, ale nie
    > ma obowiązku tego dokumentować a ja nie mam obowiązku tego wykazywać w PIT?

    tak

    > Jak się US spyta skąd miałem an samochód to powiem ze miałem kilkaset
    > umów poniżej 200zł:)

    przecież umowy masz, co nie?
    Rachunki, ktorę formalnie sam wystawiałeś do tych umów też.

    No i jak szło przelewem, to wyciąg z konta też.

    > Aż dziw bierze że pracodawcy się jeszcze nie wycwanili i nie podpisują
    > takich umów zamiast śmieciówek:)

    kiedyś ten przepis już było i to długo, potem zniknął gdzieś koło 2000
    roku i potem znowu się pojawił i swiat sie jakoś nie zawalił.

    Chodzi po prostu o uproszczenie systemu dla drobnych umow.