  • 1. Data: 2007-10-10 16:42:06
    Temat: przeniesienie środków trwałych...darowizna
    Od: Heliotrope <h...@o...pl>

    Witam!
    Chciałbym uczynić rozłam w swojej firmie i z jednej firmy zrobić dwie
    ( z tym,że ta druga firma otwarta byłąby na nowego własciciela ). W
    związku z tym konieczne jest podzielenie majątku firmy. I teraz rodzą
    sie pytania:

    Czy powyższe działania zostaną jakoś opodatkowane?

    Czy konieczne jest okreslenie wartosci srodków trwałych przez
    rzeczoznawce?

    Sprawa no 2
    Cześć sprzętu mam z kolei w jeszcze innej firmie ( najblizsza rodzina)
    i chciałbym też je formalnie przenieść do nowej firmy. Czy zostanie to
    potraktowane jako darowizna? Czy darowizna jest obecnie opodatkowana?

    Z gory dziex za odp

  • 2. Data: 2007-10-11 07:03:55
    Temat: Re: przeniesienie środków trwałych...darowizna
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 10 Oct 2007 09:42:06 -0700, Heliotrope napisał(a):

> [...]
    > i chciałbym też je formalnie przenieść do nowej firmy. Czy zostanie to
    > potraktowane jako darowizna? Czy darowizna jest obecnie opodatkowana?

    Oczywiście nie podałeś najważniejszego. A mianowicie formy prawnej tych
    wszystkich firm - czy to jest działalność gospodarcza osoby fizycznej
    (jeśli tak to czyja?), spółka, jaka spółka (cywilna, jawna, zoo, akcyjna,
    inna?)?

  • 3. Data: 2007-10-12 21:46:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Oct 2007, Heliotrope wrote:

> [...]
    > sie pytania:
    >
    > Czy powyższe działania zostaną jakoś opodatkowane?

    Zacząłbym od obawy o VAT.
    IMO jak się wstępnie zajrzy do ustawy, to:
    - sprzedaż ST i innego majątku jako sprzedaż podlega pod VAT, czyli
    jedna strona ma naliczony, druga ma należny i już
    - sprzedaż *przedsiębiorstwa* jednak pod VAT nie podlega (art.6.1), ale
    przy "części firmy" obawiam się że nie ma to zastosowania
    - za to obawiam się, że przy haśle darowizna będzie tak, że darujący
    oczywiście musi VAT zapłacić (wystawiając FW) za to obdarowany go
    już nie odliczy.

    Czyli niezależnie od dochodowego mamy "VAT w plecy".
    Mylę sie?

    > Czy konieczne jest okreslenie wartosci srodków trwałych przez
    > rzeczoznawce?

    To dla celów VAT czy dochodowego?
    Bo jak kilka lat zmienili zapisy dla ST i wyposażenia, tak do dziś
    obiecują że poprawią, ale na razie AFAIR ciągle jest że VAT trzeba
    zapłacić od wartości *nabycia* (nonsens, ale tak jest).
    Do dochodowego się nie wtykam (chwilowo) :)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-10-15 07:46:55
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > - sprzedaż *przedsiębiorstwa* jednak pod VAT nie podlega (art.6.1), ale
    > przy "części firmy" obawiam się że nie ma to zastosowania

    dlaczego? warunkiem jest zorganizowana część, co na pewno będzie miało
    miejsce, jeżeli są prowadzone równolegle co najmniej , tak to nazwijmy,
    2 rodzaje działalności.Np:

    Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie
    z dnia 23 października 1998 r.
    SA/Sz 2013/97
    LexPolonica nr 340638
    Przepis art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, w zakresie istotnym w sprawie
    stanowi, że przepisów ustawy nie stosuje się do sprzedaży innej
    zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowiącej wyodrębniony
    organizacyjnie zakład (oddział).

    W sformułowaniach, ,,zorganizowanej" i ,,stanowiącej" wyodrębniony
    organizacyjnie zakład (oddział) zawarte jest wymaganie, aby będąca
    przedmiotem sprzedaży część przedsiębiorstwa była u sprzedawcy
    zorganizowana i stanowiła wyodrębniony organizacyjnie zakład (oddział).

    Wyodrębnienie organizacyjne, o jakim mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy
    VAT, miałoby miejsce, gdyby Spółka prowadziła w lokalach użytkowych
    działalność gospodarczą (handlową, usługową) na własny rachunek, choćby
    nie osobiście.

    Tego poglądu nie podziela większość sądów, ale pojawił sie i taki:

    Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku

    z dnia 24 marca 1995 r.
    SA/Gd 1818/94
    LexPolonica nr 324979

    Glosa 1998/1 str. 35

    Glosa 1998/4 str. 35

    Monitor Podatkowy 1995/8 str. 236

    Przegląd Orzecznictwa Podatkowego 1997/3 poz. 77

    Przez ,,zorganizowaną część przedsiębiorstwa", o którym mowa w art. 3
    ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i
    usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. 1993 r. Nr 11 poz. 50 ze zm.),
    należy rozumieć taki zespół składników materialnych i niematerialnych,
    który może stanowić odrębne przedsiębiorstwo, a w szczególności zakład,
    sklep, punkt usługowy.

  • 5. Data: 2007-10-15 10:20:43
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    gonia pisze:

> [...]
    > 2 rodzaje działalności.Np:
    >
    > Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie
    ~ ----------------------- !!!!!!!!

    Nawet nie doczytałam tych wyroków do końca, spojrzałam na daty.

    Ale widziałaś, koleżanko że w 2004 roku znacząco zmieniła sie ustawa o
    podatku od towarów i usług? Na tyle że mamy nowa ustawę, nie nowelizację.
    Przepis, na podstawie którego wydano te wyroki od ponad 3 lat nie
    obowiązuje.

    Obecnie nie ma już mowy o sprzedaży zorganizowanej części
    przedsiębiorstwa. Jest czarno na białym
    "Art. 6. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    1) transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału)
    samodzielnie sporządzającego bilans; [...]"

    Ten przepis pozostawia dużo mniej pola do interpretacji niż przepis ze
    starej ustawy i znacznie zawęża czynności nie podlegające VAT.
    Sprzedaż dowolnej ilości środków trwałych i innego majątku nie
    kwalifikuje sie jako zbycie przedsiębiorstwa (bo firma macierzysta dalej
    istnieje, nie można, parafrazując, sprzedać ciasteczka i mieć
    ciasteczka) a oddziału samodzielnie sporządzającego bilans nie było.

    Bardzo proszę pamiętać, że wyrok sprzed 10 la t, ma 99% szansy odnosić
    się do całkowicie innego stanu prawnego niż obowiązuje obecnie. Takich
    mamy twórczych ustawodawców, cóż...

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2007-10-15 12:24:27
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Maddy napisał:

    > ~ ----------------------- !!!!!!!!
    >
    > Nawet nie doczytałam tych wyroków do końca, spojrzałam na daty.

    i błąd, należało doczytać

    > Ale widziałaś, koleżanko że w 2004 roku znacząco zmieniła sie ustawa o
    > podatku od towarów i usług?

    myślę, że zauważyłam ten fakt

    faktycznie, nie wzięłam pod uwagę faktu, że w nowej ustawie obcięto
    "lub innej zorganizowanej części przedsiębiorstwa stanowiącej
    wyodrębniony organizacyjnie zakład (oddział)"

    dalej funkcjonowała mi zmiana z 1995 roku,

    kiedy zmieniono przepis art. 3 z

    1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:

    1) sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części,

    na

    1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:

    1) sprzedaży przedsiębiorstwa, zakładu (oddziału) samodzielnie
    sporządzającego bilans lub innej zorganizowanej części przedsiębiorstwa
    stanowiącej wyodrębniony organizacyjnie zakład (oddział),

    nie zmienia to faktu, że tylko jeden z przedstawionych wyroków pozwalał
    sprzedać środki trwałe jako zosrganizowaną część przedsiębiorstwa, w
    drugim wyraźnie sąd nie podzielił takiego stanowiska.