  • 1. Data: 2008-10-20 18:35:52
    Temat: rozliczenie wspolmalzonkow a limit podatkowy
    Od: "Wiktor Czarodziej" <z...@N...gazeta.pl>

    Witam.
    Znalazlem na stronie
    http://www.twoja-firma.pl/artykuly/764,pit-2009-nowe
    -skale-podatkowe-kto-zyska-a-kto-straci,3.html
    informacje o progach do rozliczenia sie z podatku.
    Jako ze od tego roku moge rozliczac sie po raz pierwszy malzonka mam kilka pytan:

    1) czy juz za 2008 bedzie sie mozna rozliczac stawkami 18/32
    2) czy limit progu podatkowego dotyczy jednej osoby czy tez w przypadku
    rozliczenia sie wraz z malzonkiem limit ulega podwojeniu (ja+zona=2x44490)
    3) co tak naprawde daje nam rozliczenie wspolne, sporo osob sobie chwali ale
    nie jestem w stanie powiedziec nic konkretnego

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 2. Data: 2008-10-20 18:54:01
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Wiktor Czarodziej w <news:gdij28$o7g$1@inews.gazeta.pl>:

> [...]
    > Jako ze od tego roku moge rozliczac sie po raz pierwszy malzonka mam kilka pytan:

    > 1) czy juz za 2008 bedzie sie mozna rozliczac stawkami 18/32

    "Podatek dochodowy w 2009 roku będzie pobierany według następującej
    skali"

    Czego nie rozumiesz w tym zdaniu?

    > 2) czy limit progu podatkowego dotyczy jednej osoby czy tez w przypadku
    > rozliczenia sie wraz z malzonkiem limit ulega podwojeniu (ja+zona=2x44490)

    Tak. ;P

    > 3) co tak naprawde daje nam rozliczenie wspolne, sporo osob sobie chwali ale
    > nie jestem w stanie powiedziec nic konkretnego

    Przykład bardzo uproszczony dla 2008:

    Ty zarobisz 1000, Twoja żona 85528 -- osobno Ty nie zapłacisz grosza
    podatku i Twoja żona 20177, rozliczycie sie razem to zapłacicie
    (86528/2*19%-586)*2 czyli jakieś 7000.
    13 000 zwrotu

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 3. Data: 2008-10-20 19:05:15
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Wiktor Czarodziej wrote:
> [...]
    > kilka pytan:
    >
    > 1) czy juz za 2008 bedzie sie mozna rozliczac stawkami 18/32

    A przeczytałeś ten artykuł czy tylko znalazłeś :-)
    Nad tabelkami jest opis.

    > 2) czy limit progu podatkowego dotyczy jednej osoby czy tez w
    > przypadku rozliczenia sie wraz z malzonkiem limit ulega podwojeniu
    > (ja+zona=2x44490)

    To nie tak. Limit się nie podwaja. To dochód do obliczeń
    bedzie dzielony.

    3) co tak naprawde daje nam rozliczenie wspolne,
    > sporo osob sobie chwali ale
    > nie jestem w stanie powiedziec nic konkretnego

    Jeśli jesteś z małżonką w tym samym przedziale
    skali podatkowej licząc podatek odrębnie, to nie zyskacie.
    Ale jeśli w różnych to już się opłaca - minimalnym
    zyskiem będzie kwota zmniejszająca podatek.
    Zrób sobie symulacje, to się dowiesz.

  • 4. Data: 2008-10-20 19:06:39
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2008-10-20, cef <c...@i...pl> wrote:

    [...]

> [...]
    > Ale jeśli w różnych to już się opłaca - minimalnym
    > zyskiem będzie kwota zmniejszająca podatek.

    I 2x większa ulga na internet (o ile dotyczy).

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl