  • 1. Data: 2006-03-08 23:13:58
    Temat: spółka cywilna a zus
    Od: pawelo <p...@m...pl>

    Witam
    Mam nastepujący problem:
    Jest 3 obywateli A,B,C i firma D. Obywatel A oraz B był w stosunku do
    pracy z firmą D.Obywatel C jest emerytem i nie byl zatrudniony nigdy w
    firmie D na umowe o prace lecz wykonal zlecenie o dzielo. Ustawa
    odnosnie nizszego zusu jednoznacznie stwierdza brak tego upustu w
    przypadku zalozenia firmy jednoosobowej i wystawiania faktury VAT bylemu
    pracodawcy. A jak to wygląda (nizszy zus) w przypadku spólki cywilnej?
    W Zusie powiedzieli mi ze ustawa jasno okresla ze będąc w stosunku pracy
    z bylym pracodawcą i chcac mu wystawiac fvat musze placic normalny zus.
    Natomiast w centrum wspierania samozatrudnienia udzielili mi informacji,
    ze spolka ktora ma 3 wspolwascicieli moze wystawiac te faktury i kazdemu
    z nas (poza C bo jest emerytem) przysluguja te znizki.Bardzo prosze o
    pomoc w tym zagadnieniu.

    pawel o

  • 2. Data: 2006-03-09 10:17:41
    Temat: Re: spółka cywilna a zus
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "pawelo" <p...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nas (poza C bo jest emerytem) przysluguja te znizki.Bardzo prosze o pomoc

    Ja bym w informacje z takiego centrum nie bardzo wierzyła, a w końcu to do
    ZUS- u będziecie płacili i z nim ewentualnie toczyli spór. Poproś natomiast
    w ZUS-ie o wskazanie konkretnego artykułu ustawy, o którą opierają swoją
    odpowiedź.
    Nawiązując do odpowiedzi z centrum wspierania samozatrudnienia to musisz
    wiedzieć,że spółka cywilna nie ma osobowości prawnej i nie jest
    przedsiębiorcą. Przedsiębiorcą jest każdy z jej wspólników i każdy może mieć
    inną sytuację jeżeli chodzi o rozliczenia z US i ZUS. Poczytaj sobie uopdof
    art.9a - to artykuł dotyczący wyboru opodatkowania liniowego, który to wybór
    jest analogicznie uzależniony od braku świadczenia usług byłemu pracodawcy.
    I co tam widzimy? W ust.3 ustawodawca pisze:
    "Jeżeli podatnki, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust.2
    (moje wyjaśnienie - podatek liniowy), uzyska z pozarolniczej działalności
    gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub w formie spółki niemającej
    osobowości prawnej (moje - czyli np. s.c.) przychody ze świadczenia usług na
    rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które
    podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
    1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
    2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
    - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten
    traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c
    (czyli liniowo) (...).

    Moim zdaniem analogiczna jest sytuacja z przywilejem w ZUS, niestety.
    Graszka