  • 1. Data: 2007-09-25 08:38:23
    Temat: spóźnione zeznanie - czynny żal
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Witam,

    Spóźniłem się z pitem rocznym, wysłałem dzień lub 2 później. Razem z
    zeznaniem złożyłem czynny żal.

    Niestety, dostałem wezwanie do działu karno skarbowego. Przez telefon
    dowiedziałem się że czeka na mnie mandat. Na swoje zdziwienie że przecież
    wysłałem czynny żal, dowiedziałem się że czynny żal "nie działa" w tym
    przypadku, bo "działa" on jeżeli poinformuję US o naruszeniu przepisów
    zanim US się o tym sam dowie, a przecież US wiedział o tym że zarabiałem,
    bo miał choćby informacje od mojego pracodawcy.

    Czy to rzeczywiście tak działa? Wg. mnie, to ja ich poinformowałem
    wcześniej, jako że wysłałem priorytetem, więc dowiedzieli się że zeznanie
    zostało wysłane po terminie o kilka dni wcześniej zanim by do nich dotarło
    moje zeznanie wysłane w terminie, ale przesyłką ekonomiczną.

    Z tego co rozumiem mam 2 opcje: albo pisać prośbę o odstąpienie od ukarania,
    i zapłacenie mandatu jakby nie odstąpili, albo trwać przy swojej
    interpretacji i kopać się z koniem.

    Pytanie tylko czy mam rację i jeżeli tak, to czy coś wykopię czy tylko
    więcej zapłacę i nachodzę się po sądach?

    p. m.

  • 2. Data: 2007-09-25 09:04:03
    Temat: Re: spóźnione zeznanie - czynny żal
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    mvoicem pisze:
    > Witam,
    >
    > Spóźniłem się z pitem rocznym, wysłałem dzień lub 2 później. Razem z
    > zeznaniem złożyłem czynny żal.

    Czynny żal w tym przypadku nie obowiązuje w tym sensie, że nie ma
    obowiązku już go składać. Natomiast mandat za przekroczenie terminu
    złożenia PITa jest jak najbardziej zgodny z prawem. Fakt popełnienia
    wykroczenia jest bowiem bezsporny. Dlatego proponuję porozmawiać po
    ludzku z urzędnikiem i poprosić o łagodne potraktowanie :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-09-25 09:06:19
    Od: "Karoll" <k...@w...plNOSPAM>

    > Pytanie tylko czy mam rację i jeżeli tak, to czy coś wykopię czy tylko
    > więcej zapłacę i nachodzę się po sądach?
    >
    > p. m.

    Algorytm jest następujący:

    1. Jesteś miły. Idziesz do urzędu i MIŁO rozmawiasz z prowadzącym sprawę. On
    Ci proponuje mandat np. 2000 (tak było w moim przypadku), ty mówisz że
    jesteś miły i niewinny ale symboliczną kwote 100 lub 200 PLN możesz
    zapłacić. Jeśli nie to wysyłasz pismo do naczelnika. Pniżej to co ja
    wysłałem i zadziałało. Już sie nie odezwali.
    2. Jeśli spawę skierują do sądu, to biorąc pod uwagę, że w twoim przypadku
    był dodatkowo czynny żal natychmiat po, sprawę masz wygraną. Nie zybyt
    często to robią, bo pracy od cholery, a wygrana niepewna, lepiej w tym
    czasie przycisnąc 10 kmiotków, na prewno ktoś zapłaci.

    Wysokiego mandatu nie radzę przyjmować, bo poczują krew i będą jeżdzić jak
    bo łysej kobyle

    Karol

    W odpowiedzi na wezwanie z dnia .... w sprawie spóźnionego przesłania
    deklaracji VAT-7 za grudzień .... roku i rozmowy w urzędzie ze .........,
    Kierownikiem Samodzielnego Referatu ds. Karno-Skarbowych wyjaśniam.

    Termin wysłania deklaracji VAT-7 za grudzień upływał w dniu........
    Deklaracje przesłałam do urzędu listem poleconym w dniu ........

    Opóźnienie w złożeniu deklaracji VAT-7 było spowodowane zbiegiem
    okoliczności i chociaż można powiedzieć, że było przeze mnie zawinione to
    trudno mi się zgodzić z faktem wszczynania przeciwko mnie postępowania karno
    skarbowego. Błahość tego naruszenia przepisów jest oczywista. Zdarzenie to
    nie miało żadnego wpływu na pracę Urzędu, należność została uregulowana z
    odsetkami. Czyżby nie istniały naprawdę poważne przewinienia karno skarbowe?

    Przechodząc jednak do zarzutu.

    Nie złożenie przeze mnie deklaracji rzeczywiście wyczerpuje znamiona
    wykroczenia z art. 56. § 4 ustawy kodeks karny skarbowy. Zapominano jednak o
    części ogólnej kks. Zgodnie z art. 4 § 1:

    "Przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe można popełnić umyślnie, a
    także nieumyślnie, jeżeli kodeks tak stanowi".

    W tym wypadku jednak tak nie stanowi, więc możemy mówić o popełnieniu przeze
    mnie wykroczenia tylko w przypadku umyślnego nie złożenia w terminie
    deklaracji VAT-7. Umyślnego, czyli "sprawca ma zamiar jego popełnienia, to
    jest chce go popełnić albo przewidując możliwość jego popełnienia, na to się
    godzi." Wynika z tego, że by popełnić czyn będący w myśl kodeksu karnego
    skarbowego wykroczeniem, o którym zostałam poinformowana w wezwaniu przez
    pana .................., powinnam specjalnie /umyślnie/ nie złożyć ww.
    deklaracji. Tylko po co? Umyślnie oznacza w jakimś celu. Trudno mi jednak
    wymyślić powód, dla którego miałabym mieć interes w takim zachowaniu.

    Jednocześnie zaznaczam, że jestem płatnikiem VAT od 5 lat i deklaracje
    zawsze składałam terminowo.

    Kodeks tłumaczy natomiast, co rozumieć należy pod pojęciem nieumyślnego
    popełnienia danego czynu: - art. 4 § 3.

    " Czyn zabroniony popełniony jest nieumyślnie, jeżeli sprawca nie mając
    zamiaru jego popełnienia, popełnia go jednak na skutek niezachowania
    ostrożności wymaganej w danych okolicznościach, mimo że możliwość
    popełnienia tego czynu przewidywał albo mógł przewidzieć."

    I rzeczywiście w moim przypadku doszło w pewnym sensie do niezachowania
    ostrożności, ponieważ wysłanie deklaracji powierzyłam znajomej osobie, która
    nie tylko zapomniała jej wysłać to na dodatek ją zagubiła. Natychmiast, jak
    się o tym dowiedziałam, wypełniłam deklaracje ponownie i przesłałam na adres
    urzędu.

    Wnioskuję więc o odstąpienie od ukarania mojej osoby z uwagi na brak
    ustawowych znamion wykroczenia.

  • 4. Data: 2007-09-25 09:35:28
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > obowiązku już go składać. Natomiast mandat za przekroczenie terminu
    > złożenia PITa jest jak najbardziej zgodny z prawem. Fakt popełnienia

    Fakt popełnienia wykroczenia jest bezsporny, ale chyba czynny żal chroni
    mnie przed mandatem za to wykroczenie. Mylę się?

    p. m.

  • 5. Data: 2007-09-25 09:41:14
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    mvoicem pisze:

    > Fakt popełnienia wykroczenia jest bezsporny, ale chyba czynny żal chroni
    > mnie przed mandatem za to wykroczenie. Mylę się?

    Tak, mylisz się.

  • 6. Data: 2007-09-25 10:19:37
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Liwiusz wrote:
    [...]
    > Tak, mylisz się.

    To w takim razie po co jest instytucja czynnego żalu, skoro nie chroni?

    p. m.

  • 7. Data: 2007-09-25 10:34:45
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    mvoicem pisze:
    > Liwiusz wrote:
    > [...]
    >>

    > To w takim razie po co jest instytucja czynnego żalu, skoro nie chroni?

    Wiesz, chyba się pospieszyłem z tym kategorycznym pomijaniem czynnego
    żalu w tej sprawie. Faktem jest, że nastąpiły zmiany, iż przy składaniu
    korekt zeznań czynny żal nie jest wymagany.

    A tutaj - zgodnie z art. 16 kodeksu karnego skarbowego - czynny żal
    złożony przed udokumentowaniem przez urząd wykroczenia, powinien
    skutkować (przy zachowaniu innych warunków) brakiem kary.

    Tak więc niech się jeszcze ktoś wypowie w tej sprawie ;)

  • 8. Data: 2007-09-25 13:32:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Sep 2007, Liwiusz wrote:

> [...]

    Chroni wtedy, jak podatnik przynaje się nim US się dowiedział że popełnił
    wykroczenie/przestępstwo. A ściślej:

    § 5. Zawiadomienie jest bezskuteczne, jeżeli zostało złożone:

    1) w czasie, kiedy organ œcigania miał już wyraŸnie udokumentowanš
    wiadomoœć o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia
    skarbowego,

    US powiada, że *miał udokumentowaną*, bo miał dane o osiąganiu
    przychodów a nie miał deklaracji.
    Czy to się zgadza?

> [...]
    >
    > A tutaj - zgodnie z art. 16 kodeksu karnego skarbowego - czynny żal złożony
    > przed udokumentowaniem przez urząd wykroczenia,

    Udokumentowaniem *przez urząd*? Komu? :)
    W zapisie jest iż "organ *miał udokumentowane*", a nie że *komuś* to
    musiał udokmentować.

    > Tak więc niech się jeszcze ktoś wypowie w tej sprawie ;)

    Na grupie już były spory, czy "miał udokumentowane" musi oznaczać,
    że miał *świadomość* iż owe dokumenty ma, czyli że człowiek się z nimi
    zapoznał.
    IMO to (niestety) też nadinterpretacja :(

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2007-09-25 14:01:02
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > skarbowego,
    >
    > US powiada, że *miał udokumentowaną*, bo miał dane o osiąganiu

    No wg. mnie niezupełnie się zgadza, bo:
    - gdybym wysłał w terminie (30 kwietnia), to US by miał moje zeznanie w
    okolicach 7 maja, albo i później.
    - wobec powyższego, do 7 maja US nie wie czy to że nie ma mojego zeznania
    wynika z tego że tego zeznania nie złożyłem, czy z tego że jeszcze to
    zeznanie idzie pocztą, trudno więc mówić o udokumentowanym wykroczeniu.
    - jeżeli wysłałem 1 maja czynny żal + zeznanie priorytetem, dotarło ono 2-3
    maja do US, do tego czasu US nie miał udokumentowanego wykroczenia, ergo
    nie ma prawa mnie za to wykroczenie ukarać.

    Czy jest jakaś luka w moim rozumowaniu?

    p. m.

  • 10. Data: 2007-09-25 17:42:18
    Od: <s...@a...pl>

> [...]
    > maja do US, do tego czasu US nie miał udokumentowanego wykroczenia, ergo
    > nie ma prawa mnie za to wykroczenie ukarać.

    Tak, jesli musisz złozyć PIT, to ktoś wcześniej musiał złożyć PIT-11 (twórca
    wątku napisał, że US mógł wiedzieć o jego dochodach od pracodawcy). Urząd
    więc ma udkumentowane wykroczenie. PIT pracodawcy ma, podatnika nie :(