  • 1. Data: 2007-10-10 16:51:14
    Temat: sprzedaz przedsiebiorstwa - jak?
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Jest sobie spolka jawna, ktora na przestrzeni kilku lat wybudowala
    we wlasnym zakresie siec telekomunikacyjna. Dwoch z trzech wspolnikow
    sp. j. zalozylo sp. z o.o. i chca (za zgoda trzeciego wspolnika) sprzedac
    wspomniana siec do sp. z o.o. Na okres przejsciowy, spolki podpisaly
    umowe o dzierzawe infrastruktury.

    Czy mozna zakwalifikowac to jako sprzedaz przedsiebiorstwa?
    Jak przeprowadzic taka operacje w swietle ustawowych ograniczen
    w transakcjach pomiedzy podmiotami powiazanymi? Czy US nie zakwestionuje
    wartosci transakcji? Co zrobic z VATem?

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * Jabber ID: v...@c...pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ8JIV *

  • 2. Data: 2007-10-10 17:40:39
    Temat: Re: sprzedaz przedsiebiorstwa - jak?
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 10-10-2007 o 18:51:14 Przemyslaw Frasunek
    <v...@f...lublin.pl> napisał(a):

    > Jak przeprowadzic taka operacje w swietle ustawowych ograniczen
    > w transakcjach pomiedzy podmiotami powiazanymi? Czy US nie zakwestionuje
    > wartosci transakcji? Co zrobic z VATem?

    Jeśli wartość(a co za tym idzie -ryzyko) jest spora to możecie się ugadać
    z minfinem
    na cenę transakcyjną - opłata za taki bezpiecznik już od 5k.

  • 3. Data: 2007-10-10 20:41:27
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 10 Oct 2007 16:51:14 +0000 (UTC), Przemyslaw Frasunek napisał(a):

> [...]
    > sp. j. zalozylo sp. z o.o. i chca (za zgoda trzeciego wspolnika) sprzedac
    > wspomniana siec do sp. z o.o. Na okres przejsciowy, spolki podpisaly

    A dlaczego sprzedaż?
    Można by jeszcze rozważyć możliwość aportu do spółki. Nie wiem, co tak
    naprawdę chcecie uzyskać. Bo jeśli, jak najmniej bolesne przeniesienie tej
    sieci do spółki, to aport w zamian za udziały byłby najbardziej opłacalny.

    > Czy mozna zakwalifikowac to jako sprzedaz przedsiebiorstwa?

    A spółka jawna to co? Likwidujecie?

    > Jak przeprowadzic taka operacje w swietle ustawowych ograniczen
    > w transakcjach pomiedzy podmiotami powiazanymi? Czy US nie zakwestionuje
    > wartosci transakcji? Co zrobic z VATem?

    Przy aporcie nie zakwestionuje raczej. Podatek dochodowy nie wystąpi w
    momencie objęcia udziałów za aport. Dopiero wtedy, gdy udziałowcy zechcą
    sprzedać udziały w spółce.

    A i VAT-u tu nie uświadczysz :), bo w § 8 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MF z
    27.04.2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o ptu,
    czynność wniesienia aportem, zwolniona jest z podatku VAT.

    Mimo to, jest tu pewien kłopot z VAT-em, ale nie będę się rozpisywała, bo
    być może nie to poeta miał na myśli... ;)

    Może chcecie po prostu wyciągnąć kasunię ze zoo, zasilić budżet, a trzeci
    wspólnik jawnej z tym zoo nic wspólnego mieć nie chce? ;>

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 4. Data: 2007-10-10 22:19:46
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 10.10.2007 Jagna <j...@p...onet.pl> napisał/a:
    > A dlaczego sprzedaż?

    Ano dlatego, ze trzeci wspolnik ma dostac gotowke, a nie udzialy
    w sp. z o.o.

    > A spółka jawna to co? Likwidujecie?

    Nie, przyda sie jeszcze. Zreszta ma zawartych kilka dlugoterminowych
    umow, m.in. leasingowych.

  • 5. Data: 2007-10-10 22:22:10
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 10.10.2007 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał/a:
    > Jeśli wartość(a co za tym idzie -ryzyko) jest spora to możecie się ugadać
    > z minfinem
    > na cenę transakcyjną - opłata za taki bezpiecznik już od 5k.

    O, nie wiedzialem o takiej mozliwosci. Do przemyslenia. Pomimo, ze kwota
    transakcji nie jest mala, to na razie, wolalbym uniknac ponoszesnia
    dodatkowych kosztow.

  • 6. Data: 2007-10-12 21:49:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 10 Oct 2007, Przemyslaw Frasunek wrote:

> [...]
    > umowe o dzierzawe infrastruktury.
    >
    > Czy mozna zakwalifikowac to jako sprzedaz przedsiebiorstwa?

    Czy ta sieć jest "oddziałem samodzielnie sporządzającym bilans"?
    (nie bić, PYTAM, bo tak jest w ustawie!)

    > Co zrobic z VATem?

    ...właśnie to mam na myśli :) (i tylko to, nie dochodowy)

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-10-15 07:34:18
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Przemyslaw Frasunek napisał:
> [...]
    > umowe o dzierzawe infrastruktury.
    >
    > Czy mozna zakwalifikowac to jako sprzedaz przedsiebiorstwa?

    Sprzedaż przedsiębiorstwa to nie tylko sprzedaż środków trwałych.

    Zgodnie z art. 55[1] kodeksu cywilnego przedsiębiorstwo jest
    zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych
    przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w
    szczególności:

    1) oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione
    części (nazwa przedsiębiorstwa);

    2) własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów,
    towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

    3) prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub
    ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości
    wynikające z innych stosunków prawnych;

    4) wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

    5) koncesje, licencje i zezwolenia;

    6) patenty i inne prawa własności przemysłowej;

    7) majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

    8) tajemnice przedsiębiorstwa;

    9) księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

    --------------

    Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego - Ośrodek Zamiejscowy w Gdańsku

    z dnia 6 października 1995 r.

    SA/Gd 1959/94

    LexPolonica nr 313985

    Glosa 1996/6 str. 28

    Prawo Gospodarcze 1996/3 str. 30

    Sprzedaż poszczególnych elementów przedsiębiorstwa, choćby nawet
    przedstawiały one znaczną wartość w porównaniu z wartością całego
    przedsiębiorstwa, nie stanowi podstawy do uznania, iż faktycznie
    nastąpiła jego sprzedaż.

    Przedsiębiorstwo (art. 55[1] kc) jako przedmiot zbycia musi stanowić
    całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym.

  • 8. Data: 2007-10-15 20:36:06
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 12.10.2007 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:
    > Czy ta sieć jest "oddziałem samodzielnie sporządzającym bilans"?
    > (nie bić, PYTAM, bo tak jest w ustawie!)

    A jak mam rozumiec sporzadzanie bilansu? Spolka jawna prowadzi
    podatkowa ksiege przychodow i rozchodow. Bilansow nie sporzadza,
    chyba, ze ja o czyms nie wiem :)

    > ...właśnie to mam na myśli :) (i tylko to, nie dochodowy)

    Tak, domyslam sie - chodzi o art. 6 pkt 1 ustawy o ptu. Natomiast, majac
    na uwadze par. 8 pkt. 6 rozporzadzenia mf z dnia 27.04.2004 za cholere
    nie rozumiem roznicy, pomiedzy tym, ze:

    - sprzedaz CALEGO przedsiebiorstwa (zgodnie z definicja w art. 551 kc)
    nie podlega ustawie o ptu;

    - sprzedaz skladnika majatkowego przedsiebiorstwa jest zwolniona z ptu;

    Niestety, jesli chodzi o VAT, jestem leszczem, wiec nie rozumiem
    subtelnej roznicy w powyzszych sformulowaniach. Aaaa! Pomocy!

  • 9. Data: 2007-10-16 08:03:08
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Przemyslaw Frasunek" <v...@f...lublin.pl> napisał
    w wiadomości news:slrnfh7jpm.5hk.venglin+usenet@lagoon.freebsd.lu
    blin.pl...

    > A jak mam rozumiec sporzadzanie bilansu? Spolka jawna prowadzi
    > podatkowa ksiege przychodow i rozchodow. Bilansow nie sporzadza,
    > chyba, ze ja o czyms nie wiem :)

    No i dlatego pod ten przepis się nie łapie.