  • 1. Data: 2002-02-07 13:01:37
    Temat: środki trwałe - granice mozliwych korekt
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    mam pytanko do tęgiej głowy (np. głowy Orki).

    Muszę uporządkować rejestr środków trwałych.
    Nie ja go prowadziłam, ten kto go prowadził odszedł okryty niesławą
    (chyba były tam ze 3 ręce przez ostatnie 3 lata).
    i znajduje w nim takie kwiatki:

    Przyp. 1
    Noże co cięcia PCV (komplet, kilkadziesiąt sztuk), kosztowały łacznie
    ponad 20000 - trzeba je sprowadzac z niemiec więc sprowadza sie je raz
    na jakis czas, hurtowo. Taki nożyk wytrzymuje max. 2 miesiące.
    Cała partie wpisano jako jedna pozycję w rejestrze środków trwałych w
    roku 1999.
    Nozy dawno nie ma. Co z tym zrobić?
    W 1999r był spory zysk i co za tym idzie podatek, koszty by sie
    przydały, a noże amortyzowano 6% rocznie (przypisane do dziwnej grupy
    651 której nie ma).
    Co z tym teraz zrobić, ciągle wisi prawie 17tys zł. Zlikwidować?
    Korygować?
    Rachunkowo jeszcze pół biedy, ale podatkowo?
    Zaznaczam że nie ja zamykam rok 2001 i nie mam możliwości upchnąć tego
    w 2001.

    Przyp. 2 (podobny)
    Cos co nazywa się "głowica do frezarki" (takie cos co trzyma nóż).
    Głowicę kupiono żeby wymienić zużytą, kosztowała ok 15tys, na dodatek
    została zamontowana w wynajętej maszynie.
    I cóz widzimy - jest to inwestycja w obcym środku trwałym! I znowu
    dziwna grupa 651 i 6% amortyzacji liniowo.
    Jak to odkręcić?

    Przyp.3
    Zestawy komputerowe amortyzowane liniowa 30%, a na dodatek rozbite na
    : komputer, monitor, drukarkę, modem zewnęrzny(!!!) - kupione w 2000r.
    Od 2002 przejde na przyspieszona, ale za porzednie lata chyba juz nic
    nie da się zrobić, prawda?

    Przyp.4
    Zestaw komputerowy amortyzowany:
    1 rok : 30% liniowo (2 miesiące)
    2 rok: przyspieszona *2
    3 rok: z powrotem 30% liniowa (chociaz w opisie metody amortyzacji na
    2001r. jest przyspieszona, naliczono amortyzacji tylko 30%)
    Rozumiem, że od nowego roku moge wrócić na przyspieszoną?
    To by rozwiązało sprawę - zamortyzacja zamknełaby sie w tym roku.

    Przyp. 4
    Do części środków trwałych są źle przypisane rodzaje z kjlasyfikacji,
    a co za tym idzie, również stawki.
    Np. sprężarka - dziwna grupa 651 i stawka 6% liniowo zamiast grupy 444
    (jak byk "sprężarki", nawet myslec nie trzeba) degresywnie (w roku
    przyjęcia do użytkowania i rok później był duży zysk, teraz jest
    strata).
    O ile metody juz zmienić nie mogę, to czy moge zmienic stawkę na 14% -
    obecnie obowiązującą, czy może tak jak było w 1999 - max 12,5%
    Czy da sie to jakos skorygować w latach poprzednich ze względu na
    błędne zakwalifikowanie środka?

    Orko, HELP!
    Mam złe przeczucia że to nie wszystki kwiatki, jestem w połowie
    rejestru...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2002-02-07 14:30:11
    Temat: Re: środki trwałe - granice mozliwych korekt
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Maddy <m...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@i...pl...

> [...]
    > Rachunkowo jeszcze pół biedy, ale podatkowo?
    > Zaznaczam że nie ja zamykam rok 2001 i nie mam możliwości upchnąć tego
    -----------
    Możesz sporządzić korektę zeznania za 1999 r. i złożyć ją do US wraz z
    wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.
    Pociagnie to jednak za sobą konieczność sporządzenia również korekty
    zeznania za 2000 r. (wyłączenie z KUP odpisów amortyzacyjnych) wraz z
    dopłatą podatku i odsetek za zwłokę.
    -------------

> [...]
    > I cóz widzimy - jest to inwestycja w obcym środku trwałym! I znowu
    > dziwna grupa 651 i 6% amortyzacji liniowo.
    --------------
    Masz dwa wyjścia - albo stwierdzić, że zaliczenie do inwestycji w obcym ŚT
    było prawidłowe i nadal amortyzować.
    Jeżeli stawka jest zaniżona to od początku 2002 dokonać zmiany stawki.

    Drugie - można potraktować ten wydatek jako koszt remontu (wniosek o
    stwierdzenie nadpłaty) - ale pod warunkiem, że z umowy dzierżawy wynikało,
    iż tego typu wydatki obciążają dzierżawcę.
    --------------

> [...]
    > : komputer, monitor, drukarkę, modem zewnęrzny(!!!) - kupione w 2000r.
    > Od 2002 przejde na przyspieszona, ale za porzednie lata chyba juz nic
    -------
    Prawda
    ------

> [...]
    > Rozumiem, że od nowego roku moge wrócić na przyspieszoną?
    > To by rozwiązało sprawę - zamortyzacja zamknełaby sie w tym roku.
    -----
    Tak
    -----

> [...]
    > obecnie obowiązującą, czy może tak jak było w 1999 - max 12,5%
    > Czy da sie to jakos skorygować w latach poprzednich ze względu na
    Tego bym nie ruszała - art. 16i ust. 5 updp mówi tylko o obniżaniu bądź o
    przyjęciu poprzedniej stawki.

    Orka

  • 3. Data: 2002-02-07 18:02:46
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Orka wrote:

    > Użytkownik Maddy <m...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    > napisał:3...@i...pl...

    >(...ciach...)

    Wielkie dzięki, Orko, zawsze mozna na Ciebie liczyć.
    A więc ogolnie tak jak mi sie wydawało.
    To juz wiem na czym stoję.

    > -------
    > Tego bym nie ruszała - art. 16i ust. 5 updp mówi tylko o obniżaniu bądź o
    > przyjęciu poprzedniej stawki.
    Zaraz, bo sie pogubiłam.
    Przy przypadku głowic piszesz że jeżeli stawka jest zaniżona to mogę od
    2002 amortyzowac wg właściwej. Przy sprężarce tez jest zaniżona ze względu
    na błędne zaklasyfikowanie do grupy 6 zamiast 4. poprawna stawka to 12,5,
    bo taka była w roku przyjęcia środka do użytkowania.
    Więc chyba to "nie ruszanie" dotyczy korekty amortyzacji za lata poprzednie?
    Na logikę wyszło mi tak:
    zmiana metody z liniowej na degresywna - nie można
    korekta amortyzacji za poprzednie lata - nie można
    zmiana stawki amortyzacji od 2002 na prawidłową wg. przepisów z 1999 - można
    zmiana stawki na prawidłową wg przepisów na 2002r - ???
    Dobrze rozumuję? (poza tym "???" :-)

    Najbardzie wkurza mnie że większość środków była amortyzowana liniowo,
    zamiast degresywnie, albo nawet jednorazowo, co teraz sie mści.
    Firma zjeżdża w dół a amortyzacja obecnie pogarsza jeszcze wynik finansowy.
    A mogła zmiejszyć podatek w poprzednich latach.
    No coz, ja tu tylko sprzątam...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2002-02-07 18:32:25
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:7...@l...localdomain...

> [...]

    > na błędne zaklasyfikowanie do grupy 6 zamiast 4. poprawna stawka to 12,5,
    > bo taka była w roku przyjęcia środka do użytkowania.
    Przepraszam - przy głowicy rozpędziłam się.
    W przypadku głowicy również będzie problem z podwyższeniem stawki od 2002
    r. - ten nieszczęsny przepis art. art. 16i ust. 5 updp :-(

    Orka

  • 5. Data: 2002-02-08 07:33:50
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Orka napisał(a):

    > Przepraszam - przy głowicy rozpędziłam się.
    > W przypadku głowicy również będzie problem z podwyższeniem stawki od 2002
    > r. - ten nieszczęsny przepis art. art. 16i ust. 5 updp :-(

    Wielkie dzięki. No trudno, nie ja nabałaganiłam, cudu nie zrobie.
    Musi zostać jak jest.

    A wracają do przypadku noży, to czy nie można by ich zlikwidować ze
    względu na całkowite zużycie? W końcu dawno ich nie ma. Spisac
    protokół i upchnąć w koszty w miesiący likwidacji?
    Bo korygowanie lat poprzednich, w sytuacji kiedy każdy rok robiło inne
    biuro rachunkowe a na dodatek i tak kontrole siedzą tu bez przerwy
    (zwrot VAT co miesiąc) jest słabo wykonalne.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2002-02-08 10:12:43
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

> [...]

    > względu na całkowite zużycie? W końcu dawno ich nie ma. Spisac
    > protokół i upchnąć w koszty w miesiący likwidacji?
    Możesz spróbować - może (??) nikt nie dopatrzy się, że w 1999 r. dokonano
    błędnej klasyfikacji.

    Orka