  • 1. Data: 2008-03-18 13:31:50
    Temat: szkoły a Vat
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    Witam,

    kolega mi mówi, że szkoły mogą kupować sprzęt komputerowy bez Vatu, jak
    spełnią określone warunki. Jak to wygląda? Miał ktoś z tym doświadczenia
    jakieś?

    --
    Tristan
    napisz tu: i...@k...com.pl k...@g...com

  • 2. Data: 2008-03-18 15:21:59
    Temat: Re: szkoły a Vat
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    Tristan <n...@s...pl> napisal:
    > kolega mi mówi, że szkoły mogą kupować sprzęt komputerowy bez Vatu, jak
    > spełnią określone warunki. Jak to wygląda? Miał ktoś z tym doświadczenia
    > jakieś?

    Wylaczone spod zwolnienia sa laptopy, wiec tu VAT-u sie nie uniknie.
    W pozostalych przypadkach kazdy zakup przetargowy musi miec klepniete
    papiery w ministerstwie - znam z autopsji na uczelni. W szkolach
    podstawowych i srednich moze byc nieco inaczej.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2008-03-18 15:37:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2008, Tristan wrote:

    > Witam,
    >
    > kolega mi mówi, że szkoły mogą kupować sprzęt komputerowy bez Vatu, jak
    > spełnią określone warunki. Jak to wygląda? Miał ktoś z tym doświadczenia
    > jakieś?

    Nie miałem doświadczeń, ale warunki są w ust.13-15 ;)
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    Art. 83
    1. Stawkę podatku w wysokoœci 0% stosuje się do:
    26) dostaw sprzętu komputerowego:

    a) dla placówek oœwiatowych,

    b) dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu
    dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oœwiatowym

    - przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.
    13. Opodatkowaniu stawkš podatku w wysokoœci 0% podlegajš towary
    wymienione w załšczniku nr 8 do ustawy.

    14. Dokonujšcy dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę
    podatku 0%, pod warunkiem:

    1) posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujšcy
    danš placówkę oœwiatowš, zgodnie z odrębnymi przepisami - w przypadku
    dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

    2) posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego
    placówce oœwiatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego
    przez organ nadzorujšcy placówkę oœwiatowš, zgodnie z odrębnymi przepisami
    - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

    15. Dostawca obowišzany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w
    ust. 14, do właœciwego urzędu skarbowego.
    ---

    IMHO przepis jest wyjątkowo jasny.

    BTW: a o licencjach jest w innym miejscu, ale to chyba tylko zwolnienie
    przy "darmowej dostawie".

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-03-18 16:42:40
    Od: Karol Nawrot <k...@a...gwshm.edu.pl>

    Jacek_P pisze:
    > Wylaczone spod zwolnienia sa laptopy, wiec tu VAT-u sie nie uniknie.
    Hmmm... A dlaczego? Pytam, poniewaz przez ostatnie 4 lata kupilem kilka
    laptopow w ten sposb (u roznych dostawcow) i nigdy nie bylo z tym problemow.
    Masz moze jakies orzecznictwo na ten temat?

    --
    Remember that you're perfect; God makes no mistakes <Bon Jovi>

  • 5. Data: 2008-03-18 18:08:18
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    Karol Nawrot <k...@a...gwshm.edu.pl> napisal:
    > Hmmm... A dlaczego? Pytam, poniewaz przez ostatnie 4 lata kupilem kilka
    > laptopow w ten sposb (u roznych dostawcow) i nigdy nie bylo z tym problemow.
    > Masz moze jakies orzecznictwo na ten temat?

    Mamy na pismie wykladnie ministerstwa (jeszcze niepodzielonego MEN-u),
    ze zwolnienie z VAT nie obejmuje komputerow przenosnych. Amen :(
    W efekcie pracownie dla studentow kompletujemy bez VAT-u, ale juz
    laptopy dla wykladowcow z VAT-em.

    Byc moze Twoj dzial zaopatrzenia lub dostawcy robili manewry nazewnicze,
    w wyniku czego laptop de facto stawal sie stacjonarnym de iure. Ale to
    dosc ryzykowne w przypadku kontroli.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 6. Data: 2008-03-18 18:31:10
    Od: Karol Nawrot <k...@a...gwshm.edu.pl>

    Jacek_P pisze:
> [...]
    > ze zwolnienie z VAT nie obejmuje komputerow przenosnych. Amen :(
    > W efekcie pracownie dla studentow kompletujemy bez VAT-u, ale juz
    A moglbym Cie prosic o podeslanie tych wytycznych faxem/mailem? Jestem
    bardzo ciekaw, jak to wyglada i bylbym bardzo wdzieczny.

    > Byc moze Twoj dzial zaopatrzenia lub dostawcy robili manewry nazewnicze,
    > w wyniku czego laptop de facto stawal sie stacjonarnym de iure. Ale to
    > dosc ryzykowne w przypadku kontroli.
    Ja pracuje w malej uczelni i ja osobiscie zajmuje sie zamowieniami
    sprzetu komputerowego (kieruje dzialem IT). W zamowieniach kierowanych
    do ministerstwa zawsze wprost pisalem nazwy laptopow (przez te lata bylo
    ich 10-15). I nigdy ministerstwo nie robilo problemow z potwierdzeniem
    zamowienia.
    Generalnie kontroli bardzo sie nie boje, bo - z tego co wiem - problem
    moze miec conajwyzej dostwaca sprzetu. Ale jak pisalem nigdy problemow
    nie mialem ani z dostawcami, ani z ministerstwem.

    A przy okazji: nie moge pojac, dlaczego projektory nie sa zwolnione....

    --
    Remember that you're perfect; God makes no mistakes <Bon Jovi>

  • 7. Data: 2008-03-18 21:07:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Mar 2008, Karol Nawrot wrote:

> [...]
    > ministerstwa zawsze wprost pisalem nazwy laptopow (przez te lata bylo ich
    > 10-15). I nigdy ministerstwo nie robilo problemow z potwierdzeniem

    Ale to są dwa ODRĘBNE warunki!
    Jedno to posiadanie "potwierdzenia".
    A drugie to pasowanie do wpisu w tabelce.

    IMVHO - notebook nie jest "jednostką centralną", bo stanowi kompakt
    (zintegrowany zestaw JC z peryferiami, od monitora przez klawiaturę).
    Kolejna pozycja zaś to wyraźnie "zestawy komputerów stacjonarnych",
    przenośne odpadają.

    > Generalnie kontroli bardzo sie nie boje, bo - z tego co wiem - problem moze
    > miec conajwyzej dostwaca sprzetu.

    :)

    > A przy okazji: nie moge pojac, dlaczego projektory nie sa zwolnione....

    Hm. Za dużo VATu by państwu umykało ;P

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2008-03-18 21:29:00
    Od: Karol Nawrot <k...@a...gwshm.edu.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Ale to są dwa ODRĘBNE warunki!
    > Jedno to posiadanie "potwierdzenia".
    > A drugie to pasowanie do wpisu w tabelce.
    Trudno sie nie zgodzic. Urzednik tylko potwierdza, ze sprzet bedzie
    dostarczony do placowki oswiatowej i chyba naiwnoscia byloby sadzic, ze
    urzednik bedzie weryfikowal jego tresc, nawet jesli wie, do czego jest
    takie potwierdzenie....

> [...]
    > (zintegrowany zestaw JC z peryferiami, od monitora przez klawiaturę).
    > Kolejna pozycja zaś to wyraźnie "zestawy komputerów stacjonarnych",
    To tez jest racja. My troche za bardzo uogolnilismy ten zapis. A biorac
    pod uwage fakt, ze US nie chca zwalniac z VATu urzadzen wielofunkcyjnych
    drukarka/skaner/kopiarka, wiec z laptopem tez moga miec problemy....

    > :)
    To jest z mojej strony cyniczne, ale w koncu, to sprzedawca nie
    odprowadzil VATu, wiec niech on sie martwi. ;-)
    Ale tak serio, to robilismy nieswiadomie. Przyjelismy dawno temu, ze
    komputery sa zwolnione z VATu, a ze nikt sie nie czepial, to bylo OK. ;-)
    Musze jutro uswiadomic pare osob w pracy. ;-)

    > Hm. Za dużo VATu by państwu umykało ;P
    Nie satysfakcjonuje mnie Twoja odpowiedz. ;-)

    --
    Remember that you're perfect; God makes no mistakes <Bon Jovi>

    Karol KAKUS Nawrot -- k...@a...gwshm.edu.pl

  • 9. Data: 2008-03-18 23:47:48
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    Karol Nawrot <k...@a...gwshm.edu.pl> napisal:
    > A moglbym Cie prosic o podeslanie tych wytycznych faxem/mailem? Jestem
    > bardzo ciekaw, jak to wyglada i bylbym bardzo wdzieczny.

    Nie moglbys, bo nie pracuje w dziale zamowien publicznych ani w dziale
    zaopatrzenia. Moje informacje uzyskalem od nich w chwili, gdy domagalem
    sie zwolnienia z VAT-u zamawianych przez nas laptopow.

> [...]
    > do ministerstwa zawsze wprost pisalem nazwy laptopow (przez te lata bylo
    > ich 10-15). I nigdy ministerstwo nie robilo problemow z potwierdzeniem

    Ale pisales nazwy laptopow np. ASUS, Acer, czy pisales slowo 'laptop'
    lub 'notebook'?

    > Generalnie kontroli bardzo sie nie boje, bo - z tego co wiem - problem
    > moze miec conajwyzej dostwaca sprzetu.

    A tu moglbys sie zdrowo zdziwic ;)

    > Ale jak pisalem nigdy problemow
    > nie mialem ani z dostawcami, ani z ministerstwem.

    Zawsze jest kiedys ten pierwszy raz...

    > A przy okazji: nie moge pojac, dlaczego projektory nie sa zwolnione....

    O! A u nas akurat poszly bez VAT-u, o ile dobrze pamietam, bo zakup byl
    w lipcu zeszlego roku. Widocznie, co kraj, to obyczaj.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 10. Data: 2008-03-19 08:09:26
    Od: "ianus" <U...@o...pl>

    > Witam,
    >
    > kolega mi mówi, że szkoły mogą kupować sprzęt komputerowy bez Vatu, jak
    > spełnią określone warunki. Jak to wygląda? Miał ktoś z tym doświadczenia
    > jakieś?

    Pisemne zamówienie + oświadczenie, że szkoła spełnia warunki ustawy +
    potwierdzenie od organu prowadzącego.
    Co można kupować określono w ustawie. Taka nieduża tabelka - załącznik do
    ustawy.
    I nie tyle bez VAT tylko z zerową stawką.

    JS