  • 1. Data: 2005-01-30 10:02:48
    Temat: ulga Internetowa dla malzenstwa
    Od: "Piwek" <p...@g...pl>

    Jak to jest z ta ulga internetowa dla malzenstw? Ostatnio kolega, ktory
    pisuje do RZ przekonywal mnie, ze jesli na fakturze bedzie w polu odbiorca
    wpisane malzenstwo to de facto moga sobie odliczyc 2x760 zł, czyli tak jakby
    2 razy te sama fakture.

  • 2. Data: 2005-01-30 14:40:47
    Temat: Re: ulga Internetowa dla malzenstwa
    Od: Black Peter <b...@w...pf.pl>

    Piwek napisał(a):
> [...]
    > wpisane malzenstwo to de facto moga sobie odliczyc 2x760 zł, czyli tak jakby

    Ja czytalem interpretacje ze w ogole kazdy kto zamieszkuje w danym
    lokalu, do ktorego podpiety jest internet, moze odliczyc sobie te 760
    zl. Nalezy jedynie wykazac ze sie ponioslo koszty czyli np maz placi pol
    roku i zona drugie pol. Kazdy ze swojego konta bankowego. Ciekawi mnie
    jak to rozwiazac jak mam konto wspolne z malzonka ale przelewy zawsze
    wychodza opatrzone moim nazwiskiem :(

    --
    _ ) _ \
    _ \ __/ *Black Peter*

  • 3. Data: 2005-01-31 07:28:47
    Od: "Anka" <a...@g...mm.pl>

    http://www.bankier.pl/wiadomosci/article.html?articl
    e_id=1240810
    ot odpowiedź na Wasze troski
    Anka

  • 4. Data: 2005-01-31 08:35:52
    Od: Black Peter <b...@w...pf.pl>

    Anka napisał(a):
    > http://www.bankier.pl/wiadomosci/article.html?articl
    e_id=1240810
    > ot odpowiedź na Wasze troski
    > Anka

    A ja moje zrodla mam stad:
    http://www.infor.pl/isp/index.html?serwis%20isp=pora
    dyprawne&serwis=xx&P180=I01.2005.003.033000100&komen
    tarze=1
    Niestety nie mam dostepu do czesci platnej ale mam wydruk od znajomej
    osoby :)

    Osoby zarejestrowane sobie przeczytaja...

    W skrocie:
    [...] z nowej ulgi moga korzystac tylko te osoby, ktore:
    a) sa podatnikami podatku dochodowego i uzyskuja dochod opodatkowany
    wedlug skali,
    b) ponosza wydatki z tytulu uzytkowania internetu.
    Nie ma zatem znaczenia, czy osoba korzystajaca z odliczenia jest strona
    umowy o dostep do internetu, wazne jest jedynie, czy ponosi ona wydatki
    z tego tytulu.
    [...]
    Musza sie oni [przyp. malzonkowie] jednak liczyc z koniecznoscia
    przekonania urzednika, ze - pomimo iz faktura jest wystawiona na inna
    osobe jako strone umowy - to oni ponosili faktyczne wydatki z tytulu
    uzytkowania internetu. Dowodem moze byc tu przelew. [...]

    pozdrawiam

    --
    _ ) _ \
    _ \ __/ *Black Peter*

  • 5. Data: 2005-01-31 09:11:37
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/31/2005 9:35 AM, Użytkownik Black Peter napisał:

> [...]
    > osobe jako strone umowy - to oni ponosili faktyczne wydatki z tytulu
    > uzytkowania internetu. Dowodem moze byc tu przelew. [...]

    Przekonanie może być trudne bo art. 26 ust 7 pkt 1 mówi" "...wysokość
    wydatków została udokumentowana fakturą...", a więc nie przelewem, nie
    KP. Czy faktura wystawiona na osobę X dokumentuje wydatek osoby Y?
    Na marginesie nasuwa się pytanie czy faktura niegotówkowa dokumentuje
    poniesienie wydatku w rozumieniu updof? Patrząc na zdanie wprowadzające
    ust. 7 wydaje się, że w tym konkretnym przypadku *DOKUMENTUJE*.

    --
    gefragt

  • 6. Data: 2005-01-31 09:59:28
    Od: Black Peter <b...@w...pf.pl>

    du hast mich gefragt napisał(a):

    > Przekonanie może być trudne bo art. 26 ust 7 pkt 1 mówi" "...wysokość
    > wydatków została udokumentowana fakturą...", a więc nie przelewem, nie
    > KP. Czy faktura wystawiona na osobę X dokumentuje wydatek osoby Y?

    I tu tez cytat:
    [...]
    Budowa tego przepisu wskazuje wyraznie, ze faktura jest dokumentem
    niezbednym do skorzystania z ulgi, ale tylko w zakresie okreslonym
    przepisem. Zakres ten dotyczy wylacznie wysokosci wydatkow. Jest to
    zapis o tyle nieprecyzyjny, ze faktura nigdy nie dokumentuje wydatku
    poniesionego przez nabywce uslugi, a jedynie wartosc tej uslugi lub
    towaru okreslona przez sprzedawce.
    [...]

    > Na marginesie nasuwa się pytanie czy faktura niegotówkowa dokumentuje
    > poniesienie wydatku w rozumieniu updof? Patrząc na zdanie wprowadzające
    > ust. 7 wydaje się, że w tym konkretnym przypadku *DOKUMENTUJE*.

    Podstawa do odliczenia nie jest wylacznie faktura dokumentujaca uslugi
    telekomunikacyjne i dostep do internetu, lecz takze dokumenty bankowe
    powtierdzajace zaplate za te uslugi.

    pozdrawiam

    --
    _ ) _ \
    _ \ __/ *Black Peter*

  • 7. Data: 2005-01-31 10:19:13
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/31/2005 10:59 AM, Użytkownik Black Peter napisał:

> [...]
    > zapis o tyle nieprecyzyjny, ze faktura nigdy nie dokumentuje wydatku
    > poniesionego przez nabywce uslugi, a jedynie wartosc tej uslugi lub

    Nadal nie widzę uzasadnienia dla tezy, że faktura wystawiona dla X
    dokumentuje wysokość wydatków Y.

    --
    gefragt

  • 8. Data: 2005-01-31 12:00:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 Jan 2005, du hast mich gefragt wrote:
> [...]
    [...]
    > + > > Przekonanie może być trudne bo art. 26 ust 7 pkt 1 mówi"
    ^^^^^^^
> [...]
    [...]
    > + Nadal nie widzę uzasadnienia dla tezy, że faktura wystawiona dla X

    Może postaw pytanie tak: z czego ma wynikać konieczność wskazania
    *podatnika* na fakturze, pamiętając o zastrzeżeniu iż "podatnik musi
    przekonać..." (jeśli nie on jest odbiorcą faktury).
    Skoro ustawa jednoznacznie domaga się aby *tylko wysokość* (bo jak
    rozumiem taka jest interpretacja :)) wydatku była udokumentowana
    fakturą...

    Patrzę na to per analogiam :) - dajmy na to "stwierdzenia pismem".
    Owo "stwierdzenie" jest znane z KC i dotyczy *umów*.
    Interpretacja (w tym AFAIK wyroków) jest taka, iż "stwierdzenie pismem"
    oznacza istnienie *jakiegokolwiek* pisma w którym strona określa
    istnienie bądź wysokość zobowiązania - nawet bardzo odległego od umowy.
    To *nie musi* być umowa - jakby wydawało się na pierwszy rzut oka.
    Mniemam iż tu mamy przypadek podobny przez przeciwieństwo :) - ustawa
    domaga się faktury w celu ustalenia jednej jedynej cechy wydatku:
    jego wysokości. Czyli faktura nie musi stwierdzać *poniesienia
    wydatku* - interpretacja o której mowa powiada iż podatnik
    musi "ponieść wydatek" oraz iż "wartość wydatku musi być stwierdzona
    fakturą" - ale że to są *rozłączne* wymogi i domaganie się aby
    "została udokumentowana fakturš w rozumieniu przepisów o podatku od
    towarów i usług" miało znaczyć "została udokumentowana fakturš
    w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług wystawioną
    na osobę odliczającego" jest nadużyciem :)

    Przyznam iż "na ogół" trudno jest się wytłumaczyć z faktu iż kto
    inny płaci a kto inny korzysta :) - co najmniej jedna strona (spośród
    "płacący" i "korzystający") musiałaby umieć wytłumaczyć się albo
    z prowadzenia pośrednictwa albo działalności gospodarczej.
    Ale są wyjątki - zapisy KRiO (przewidujący "korzystanie z dorobku
    małżonka w trakcie trwania związku") IMHO ten problem rozwiązują.
    Przypomnę iż wskazują na to istniejące wyroki np. w sprawie VATu:
    NSA poparł podatnika iż przy takim układzie że od samochodu który
    kupuje "na swoje imię i nazwisko" jeden z małżonków (prawdopodobny
    powód: zniżki albo inne promocje :)) odliczenie VATu jest *możliwe*
    przez drugiego z małżonków - który deklaruje poprzez wprowadzenie
    samochodu do DG poprzez wpis w EST.
    Na oko wydaje się "niepoprawnie" - małżonkowie są oddzielnymi
    podatnikami. Ale NSA poparł pogląd iż w tym przypadku faktura
    dokumentuje operację "majątkową" - a ta odbywa się *i tak* "na imię
    obu małżonków" i że VAT jest sprawą *wtórną*: podatnik fakturę
    "otrzymał" (to aktualna treść wymogu z art. 86 ustawy, wyrok niemal
    na pewno dotyczył "starych" przepisów - ale IMHO zastosowanie może
    znaleźć nadal :)) oraz dotyczyła ona "jego nabycia" (znaczy: na rzecz
    jego majątku).
    Zeznaję iż osobiście zazwyczaj prezentuję dość konserwatywne
    stanowisko w kwestii 'dokumentowania wydatków' powiadając iż wpis
    w polu "nabywca" jest *deklaracją* podatnika :) (m.in. celu w którym
    nabywa - "osobiście" lub "na firmę").
    Niemniej... tak 'oczywiście' to nie jest :|

    I wracając do ustawy: skoro domaga się ona TYLKO "stwierdzenia
    wartości fakturą" to owo "stwierdzenie" przecież MA miejsce... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2005-01-31 12:56:09
    Od: Black Peter <b...@w...pf.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > "płacący" i "korzystający") musiałaby umieć wytłumaczyć się albo
    > z prowadzenia pośrednictwa albo działalności gospodarczej.

    Wszyscy wiedza ze odliczenie 760 zl dla placacych np 150 zl miesiecznie
    za internet nie pokrywa kosztow podwyzki VAT. W pewnym sensie to
    odliczenie mialo zlagodzic skutki podwyzki VAT - tak mi sie wydaje :)
    Stad te kombinacje :) jak wyciagnac wiecej.
    Ja bym wytlumaczyl to w ten sposob ze mam lacze 1,5Mbps poniewaz w domu
    korzystaja z internetu 2 osoby - ja i malzonka - i takie lacze dla nas
    jest optymalne. Takie lacze niestety kosztuje wiecej stad skoro
    kozystamy oboje wiec to i ja i zona uczestniczymy w kosztach oplat za
    internet :)

    > I wracając do ustawy: skoro domaga się ona TYLKO "stwierdzenia
    > wartości fakturą" to owo "stwierdzenie" przecież MA miejsce... :)

    Czyli popierasz te interpretacje?

    --
    _ ) _ \
    _ \ __/ *Black Peter*

  • 10. Data: 2005-01-31 13:01:34
    Od: Radoslaw P. <r...@a...net.pl>

    Mon, 31 Jan 2005 13:56:09 +0100, w <ctl9t3$9et$1@inews.gazeta.pl>, Black Peter
    <b...@w...pf.pl> napisał(-a):

    > Wszyscy wiedza ze odliczenie 760 zl dla placacych np 150 zl miesiecznie
    > za internet nie pokrywa kosztow podwyzki VAT.

    Jak nie jak tak?

    100zł + 22zł(VAT) = 122zł
    19% ze 122zł = 23,18zł do odliczenia