  • 1. Data: 2005-01-12 10:28:24
    Temat: umorzenie podatku - "wazny interes publiczny"
    Od: "jjarm" <j...@i...pl>

    Temat jest bardzo obszerny, dlatego opisze go w skrocie.
    Otoz zona odziedziczyla dom w spadku, wra z zalegloscia podatku od
    nieruchmosci. Wystapilismy o umorzenie podatku i odestek argumentujac iz
    zostal spelniony wazny interes publiczny art. 67 ustawyz dnia 29 sierpnia
    1997 Ordynacja pdoatrkowa(Dz.U. nr 137) Organ podatkowy w przypadkach
    uzasadnionych waznym interesem podatnika lub_interesem_publicznym, moze
    umorzyc w calosci lub czesci zaleglosci podatkowe lub odsetki za zwloke.

    Sttuacja wyglada nastepujaco, czym argumentujemy iz wazny interes zostal
    spelniony?
    1-W budynku od 40 lat mieszkaja lokatorzy z kwaterunku (przydzial UM)
    placacy stawki regulowane czynszu

    2-Na budynku jest zainstalowana syrena alrmowa (ostrzegawcza, system
    ostrezgania przed zagorzeniami OC tak sie to kiedys nazywalo) od
    klkudziesieciu lat...nikt (UM) nigdy nie ponosil zadnych kosztow z zwiazku
    czy to remontu dachu, ponoszenia kosztow, specyficznej sytuacji zagrozenia
    budynku z racji syreny

    3-Powierzchnia dzialki zostal pomnieszona o 1/4 w skutek jak to okreslono na
    wyrysie z UM "niedokladnosci pomiaru" oczyiwscie na szkode Ojca mojej zony -
    szkoda ewidentna!

    4-Lokatorzy placili dodatkowo czynsz obnizony o 3% z powodu zlego stanu
    technicznego budynku - rozporzadzenia RADY MIEJSKIEJ, natomiast stawka
    podatku o tej n ieruchomosci n ie byla obnizona o 3%

    Czy zgodnie z przeslanka "waznego ineteresu" publicznego nalez rozumiec
    potrzebe (dobro) ktorej zaspokojenie powinno sluzyc zbiorowasci_lokalnej,
    mieszkancom_miasta lub calemu spoleczenstwu.

    Interes ten zostal spelniony czy nie? jak uwazacie? mniemam ze zostal
    spelniony poniewaz kosztem prywatnej wlasnosci odciazano gminne zasoby
    mieszkaniowe - meldujac lokatorow, przyczyniono sie do szkody wlasciciela z
    tytulu czynszow regulowanych a wczesniej stawek najnizszych okreslanych
    przez UM, zanizano dochody wlasciciela stawkami czynszu ustalanymi przez
    UM, ograniczno prawo swobodnego dysponowania wlasnoscia prywatna,
    zainstalowane syrene alarmowa ktora sluzyla SPOLECZNOSCI LOKALNEJ, brala
    czynny udzial w zapewnieniu, ostrzeganiu SPOLECZENSTWA o zagrozeniach.

    UM twierdzi iz wazny interes publiczny nie zostal spelniony i nie mozemy sie
    ubiegac o umorzenie powstalej zaleglosci pdatkowej. Sprawa zostala odmownie
    rozpatrzona przez UM, nastepnie trafila do Samorzadowego Kolegium
    Odwolawczego, Kolegium skierowalo sprawe do ponownego rozpatrzenia przez UM,
    ci z kolei, co bylo do przewidzenia podtrzymuja stanowisko. Sprawa ponownie
    wedruje do SKO, czekamy na dalszy bieg sprawy. Poznie pewnie bedzie NSA i
    Rzecznik Praw Obywatelskich, a moze inna kolejnosc?

    Powiedzcie prosze co myslicie o powyzszym, w razie pytan pozosaje do
    dyspoycji.

    pozdrawiam
    Jarek

  • 2. Data: 2005-01-12 11:19:01
    Temat: Re: umorzenie podatku - "wazny interes publiczny"
    Od: "Wiesiek" <j...@n...pl>

    Na moje oko wyglada to tak :
    1) musisz wykazac ze nie jestes w stanie zaplacic odrazu podatku oraz
    odsetek
    znajac zycie podatku ci nie umorza, moga umorzyc odsetki , podatek
    ewentualnie na raty,
    2) argumentacja : jednorazowa splata pociagnie za soba zagrozenie
    funkcjonowania Twojej rodziny,
    3) w pierwszej kolejnosci musisz zrobic np. remonty bo inaczej tym ludziom
    sufit zwali sie na glowe.
    A odnosnie tego co uwazasz za niesparawiedliwe i niesluszne - to chyba jest
    poprostu inna sprawa.
    Czyli pozew do sadu a jak wygrasz to skompensujesz z podatkiem.
    pozdr.
    krzysiek

  • 3. Data: 2005-01-12 12:35:17
    Od: "jjarm" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Wiesiek" <j...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > funkcjonowania Twojej rodziny,
    > 3) w pierwszej kolejnosci musisz zrobic np. remonty bo inaczej tym ludziom

    wlasnie nie bardzo....dom jest sprzedany juz;-)

> [...]
    jest
    > poprostu inna sprawa.
    > Czyli pozew do sadu a jak wygrasz to skompensujesz z podatkiem.

    inna owszem, jednak nie stac mnie za oddzielna sprawe w sadzie, poza tym
    moj interes (podatnika) a raczej nie w moim szeroko pojetym interesie
    ponoszenie dodatkowych kosztow sadowych, obciazanie dodatkowe Wymiar
    Sprawiedliwosci itd...
    Jako ze podatki te wiaza sie z budynkiem chce "wykorzystac" owy "interes
    publiczny" przy tej okazji, tym bardziej ze ostatnio trafilem na taki
    dokument: "ZASADY DIALOGU SPOŁECZNEGO" DOKUMENT PROGRAMOWY RZĄDU PRZYJĘTY
    PRZEZ RADĘ MINISTRÓW W DNIU 22 PAŹDZIERNIKA 2002 R.

    w ktorym mowi sie iz sprawy winny byc zalatwiane w najprostszej lini, nie
    obciazajace dodatkowo podatnik itd....
    Uwazam ze UM nie moze odrzucac moich argumentow ktore sa fundamentalne w
    przedmiotowej sprawie....trzeba troszeczke dobrej woli....
    Tak na marginesie, scielo mnie juz totalnie jeden z argumentow uzytych przez
    Dyrektora Wydz. Finansowego UM, brzmial on mniej wiecej tak:
    Podatniczka_celowo_zabiegala_o_nabycie_spadku (sprawa sadowa/testament)
    wiedzac ze ciaza na spadku zaleglosci podatkowe" .....Generlanie z calego
    tego uzasadnienie uderza ogromny cynizm i arogancja, nie bede tego
    wszystkiego pisac.

    No nic, dzieki za Twoja odpowiedz, powodzenia;-))

    pozdrawiam
    Jarek

  • 4. Data: 2005-01-12 12:38:32
    Od: "jjarm" <j...@i...pl>

    i jeszcze w uzupelnieniu:

> [...]
    jest
    > poprostu inna sprawa.
    > Czyli pozew do sadu a jak wygrasz to skompensujesz z podatkiem.

    nie zadze skompensowac;-)) juz byl wystawiony tytul egekucyjny i zawital do
    nas egzekutor z UM celem dokonania zajec...nie pomogly tlumaczenia ze niech
    wstrzymaja ten tytul, przeciez sprawa jest w trakcie rozpatrywania w
    Samorzadowym Kolegium Odwolawczym, NIE i koniec

    dzialaja bardzo szybko

    pozdr
    Jarek

  • 5. Data: 2005-01-13 11:53:27
    Od: "Wiesiek" <j...@n...pl>

    Znajomy mial to samo, 30.12.04 byla decyzja US o zaleglosci podatkowej.
    Komornik przyszedl 31.12.04.
    pozdr.
    KJ