  • 1. Data: 2007-07-05 07:27:11
    Temat: umowa o dzieło, kto płaci podatek, jaki pit
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dzień dobry,

    Będę zlecał pracę na umowę o dzieło. Mam DG. Osoba wykonująca
    dzieło nie jest moim pracownikiem. Osoba ta mieszka w innym powiecie
    (inny US).
    Chciałbym sam wpłacać podatek do US za tę osobę,
    ponoć jest taka możliwość.

    - zawieram umowę na piśmie, gdzie zaznaczam, ze będę odprowadzał
    zaliczkę na podatek w imieniu Wykonawcy
    - Wykonawca wystawia mi rachunek
    - wypełniam pit-11/8B, przesyłam do Wykonawcy i US Wykonawcy
    - wpłacam zaliczkę do US Wykonawcy ze swojego konta firmowego???
    - wliczam w koszty rachunek od Wykonawcy

    Tak to ma wyglądać czy coś przeoczyłem?

    Piotr

  • 2. Data: 2007-07-05 12:24:51
    Temat: Re: umowa o dzieło, kto płaci podatek, jaki pit
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Jul 2007, PiotrB. wrote:

    > Dzień dobry,

    ...bry!

    > Będę zlecał pracę na umowę o dzieło.

    Niemożliwe!
    Trzy różne czynności prawne naraz? :O

    > Mam DG. Osoba wykonująca
    > dzieło nie jest moim pracownikiem.

    Kiedy piszesz że "pracę" :O
    Dobra, czepiam się.
    Ale skoro chcesz napisać że idzie o powierzenie wykonania dzieła to tak
    pisz. Jak ktoś kiedyś będzie chciał Ci dogryźć, to może zachęcić ZUS,
    UP i IP do sprawdzenia jak to z tą "pracą" było, skoro nawet się nią
    publicznie chwaliłeś :|

    > Osoba ta mieszka w innym powiecie
    > (inny US).
    > Chciałbym sam wpłacać podatek do US za tę osobę,
    > ponoć jest taka możliwość.

    IMVHO - konieczność.

    > - zawieram umowę na piśmie, gdzie zaznaczam, ze będę odprowadzał
    > zaliczkę na podatek w imieniu Wykonawcy
    > - Wykonawca wystawia mi rachunek
    > - wypełniam pit-11/8B, przesyłam do Wykonawcy i US Wykonawcy

    Dopiero po zakończeniu roku podatkowego.
    No chyba że słowo "praca" mamy traktować poważnie, pracy dotyczą
    przepisy szczególne.

    > - wpłacam zaliczkę do US Wykonawcy ze swojego konta firmowego???

    Tak. A niby jak inaczej? :)

    > - wliczam w koszty rachunek od Wykonawcy

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-07-05 12:36:53
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 05-07-2007 o 14:24:51 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > Niemożliwe!
    > Trzy różne czynności prawne naraz? :O

    to już nie można zlecić pracy polegającej na wykonaniu dzieła?;P

> [...]
    > pisz. Jak ktoś kiedyś będzie chciał Ci dogryźć, to może zachęcić ZUS,
    > UP i IP do sprawdzenia jak to z tą "pracą" było, skoro nawet się nią

    ok. ale spokojnie. ta robota w żaden sposób nie podpada
    pod umowę o pracę ani umowę zlecenia. :)

    > IMVHO - konieczność.

    pochrzaniło mi się.

    > Dopiero po zakończeniu roku podatkowego.

    nie można wcześniej?
    może być przecież kilka pit-11/8B dla jednej osoby czy jednak nie?

    Piotr

  • 4. Data: 2007-07-05 12:49:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Jul 2007, PiotrB. wrote:

    > to już nie można zlecić pracy polegającej na wykonaniu dzieła?;P

    :D

    > nie można wcześniej?

    Hm. Zakazu nie widzę.

    > może być przecież kilka pit-11/8B dla jednej osoby czy jednak nie?

    Na mój gust nie - kolejne PIT8B wypadałoby uznać za korektę.
    Przepis przewiduje wcześniejsze wydanie tylko w przypadku umowy
    o pracę.
    Jak piszę wyżej - zakazu nie widzę, ale z tego nie wynika że
    wolno złożyć ich kilka. Moim zdaniem skoro ustawa nakazuje
    wystawić RAZ, to trzeba raz. No chyba, że z różnych powodów
    trzeba wystawić korektę :)
    Jak znam życie - na widok PIT-8B "KOREKTA" wezwą na czynności
    wyjaśniające :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-07-05 13:09:52
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 05-07-2007 o 14:49:07 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

> [...]
    > trzeba wystawić korektę :)
    > Jak znam życie - na widok PIT-8B "KOREKTA" wezwą na czynności

    rozumiem, czyli jeden na koniec roku, bo dzieł ma być więcej:)
    dzięki.

    Piotr

  • 6. Data: 2007-07-05 13:50:10
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "PiotrB." <p...@n...pl> wrote in message

    > to już nie można zlecić pracy polegającej na wykonaniu dzieła?;P

    Nie i nigdy nie mozna było.
    - Można kogoś przyjąć do pracy
    - Można komus zlecić wykonanie czynności w postaci umowy zlecenia
    - Można komuś zlecić wykonanie dzieła w postaci umowy o dzieło.

  • 7. Data: 2007-07-05 14:24:10
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 5 Jul 2007 14:24:51 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    :)

    > IMVHO - konieczność.

    Możliwość :) (IMHO), bo przecież:

    art. 44 ust. 3a uopdof, niegdysiejszy PIT 53.
    Oczywiście dopilnowałabym wtedy takiego zapisu w umowie, ale jednak.
    I wtedy brak PIT 8b

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 8. Data: 2007-07-05 14:44:21
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 05-07-2007 o 15:50:10 witek <w...@g...pl.invalid> napisał:

    > Nie i nigdy nie mozna by?o.
    > - Mo?na kogo? przyj?ae do pracy
    > - Mo?na komus zleciae wykonanie czynno?ci w postaci umowy zlecenia
    > - Mo?na komu? zleciae wykonanie dzie?a w postaci umowy o dzie?o.

    no dobra wyraziłem się zbyt potocznie.

    Piotr

  • 9. Data: 2007-07-05 14:55:49
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    witek w <news:f6isul$egq$1@inews.gazeta.pl>:

    > "PiotrB." <p...@n...pl> wrote in message

    > Nie i nigdy nie mozna było.
    > - Można kogoś przyjąć do pracy

    Na umowa o pracę

    > - Można komus zlecić wykonanie czynności w postaci umowy zlecenia

    Zacznijmy od "zlecić" -- "powierzyć komuś wykonanie jakiejś pracy"
    <http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2546309>

    Taki sobie zapis z KC z art. 735...
    należy się wynagrodzenie odpowiadające wykonanej _pracy_.

    > - Można komuś zlecić wykonanie dzieła w postaci umowy o dzieło.

    Taki sobie zapis z KC z art. 629...
    Jeżeli strony określiły wynagrodzenie na podstawie zestawienia planowanych
    _prac_

    No i... ;P

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 10. Data: 2007-07-05 15:25:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 5 Jul 2007, witek wrote:

> [...]
    > - Można komus zlecić wykonanie czynności w postaci umowy zlecenia
    > - Można komuś zlecić wykonanie dzieła w postaci umowy o dzieło.

    Ja to nawet bardziej restrykcyjnie ujmuję, i powiadam że umowę
    o dzieło to co najwyżej można powierzyć (do wykonania) :)

    pzdr, Gotfryd