1. Data: 2007-07-05 07:27:11
Temat:umowa o dzieło, kto płaci podatek, jaki pit
Od:"PiotrB." <p...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dzień dobry,

Będę zlecał pracę na umowę o dzieło. Mam DG. Osoba wykonująca
dzieło nie jest moim pracownikiem. Osoba ta mieszka w innym powiecie
(inny US).
Chciałbym sam wpłacać podatek do US za tę osobę,
ponoć jest taka możliwość.

- zawieram umowę na piśmie, gdzie zaznaczam, ze będę odprowadzał
zaliczkę na podatek w imieniu Wykonawcy
- Wykonawca wystawia mi rachunek
- wypełniam pit-11/8B, przesyłam do Wykonawcy i US Wykonawcy
- wpłacam zaliczkę do US Wykonawcy ze swojego konta firmowego???
- wliczam w koszty rachunek od Wykonawcy

Tak to ma wyglądać czy coś przeoczyłem?

Piotr

2. Data: 2007-07-05 12:24:51
Temat:Re: umowa o dzieło, kto płaci podatek, jaki pit
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 5 Jul 2007, PiotrB. wrote:

> Dzień dobry,

...bry!

> Będę zlecał pracę na umowę o dzieło.

Niemożliwe!
Trzy różne czynności prawne naraz? :O

> Mam DG. Osoba wykonująca
> dzieło nie jest moim pracownikiem.

Kiedy piszesz że "pracę" :O
Dobra, czepiam się.
Ale skoro chcesz napisać że idzie o powierzenie wykonania dzieła to tak
pisz. Jak ktoś kiedyś będzie chciał Ci dogryźć, to może zachęcić ZUS,
UP i IP do sprawdzenia jak to z tą "pracą" było, skoro nawet się nią
publicznie chwaliłeś :|

> Osoba ta mieszka w innym powiecie
> (inny US).
> Chciałbym sam wpłacać podatek do US za tę osobę,
> ponoć jest taka możliwość.

IMVHO - konieczność.

> - zawieram umowę na piśmie, gdzie zaznaczam, ze będę odprowadzał
> zaliczkę na podatek w imieniu Wykonawcy
> - Wykonawca wystawia mi rachunek
> - wypełniam pit-11/8B, przesyłam do Wykonawcy i US Wykonawcy

Dopiero po zakończeniu roku podatkowego.
No chyba że słowo "praca" mamy traktować poważnie, pracy dotyczą
przepisy szczególne.

> - wpłacam zaliczkę do US Wykonawcy ze swojego konta firmowego???

Tak. A niby jak inaczej? :)

> - wliczam w koszty rachunek od Wykonawcy

:)

pzdr, Gotfryd

3. Data: 2007-07-05 12:36:53
Od:"PiotrB." <p...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 05-07-2007 o 14:24:51 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
napisał:

> Niemożliwe!
> Trzy różne czynności prawne naraz? :O

to już nie można zlecić pracy polegającej na wykonaniu dzieła?;P

> [...]
> pisz. Jak ktoś kiedyś będzie chciał Ci dogryźć, to może zachęcić ZUS,
> UP i IP do sprawdzenia jak to z tą "pracą" było, skoro nawet się nią

ok. ale spokojnie. ta robota w żaden sposób nie podpada
pod umowę o pracę ani umowę zlecenia. :)

> IMVHO - konieczność.

pochrzaniło mi się.

> Dopiero po zakończeniu roku podatkowego.

nie można wcześniej?
może być przecież kilka pit-11/8B dla jednej osoby czy jednak nie?

Piotr

4. Data: 2007-07-05 12:49:07
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 5 Jul 2007, PiotrB. wrote:

> to już nie można zlecić pracy polegającej na wykonaniu dzieła?;P

:D

> nie można wcześniej?

Hm. Zakazu nie widzę.

> może być przecież kilka pit-11/8B dla jednej osoby czy jednak nie?

Na mój gust nie - kolejne PIT8B wypadałoby uznać za korektę.
Przepis przewiduje wcześniejsze wydanie tylko w przypadku umowy
o pracę.
Jak piszę wyżej - zakazu nie widzę, ale z tego nie wynika że
wolno złożyć ich kilka. Moim zdaniem skoro ustawa nakazuje
wystawić RAZ, to trzeba raz. No chyba, że z różnych powodów
trzeba wystawić korektę :)
Jak znam życie - na widok PIT-8B "KOREKTA" wezwą na czynności
wyjaśniające :)

pzdr, Gotfryd

5. Data: 2007-07-05 13:09:52
Od:"PiotrB." <p...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 05-07-2007 o 14:49:07 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
napisał:

> [...]
> trzeba wystawić korektę :)
> Jak znam życie - na widok PIT-8B "KOREKTA" wezwą na czynności

rozumiem, czyli jeden na koniec roku, bo dzieł ma być więcej:)
dzięki.

Piotr

6. Data: 2007-07-05 13:50:10
Od:"witek" <w...@g...pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

"PiotrB." <p...@n...pl> wrote in message

> to już nie można zlecić pracy polegającej na wykonaniu dzieła?;P

Nie i nigdy nie mozna było.
- Można kogoś przyjąć do pracy
- Można komus zlecić wykonanie czynności w postaci umowy zlecenia
- Można komuś zlecić wykonanie dzieła w postaci umowy o dzieło.

7. Data: 2007-07-05 14:24:10
Od:Jagna <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia Thu, 5 Jul 2007 14:24:51 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

:)

> IMVHO - konieczność.

Możliwość :) (IMHO), bo przecież:

art. 44 ust. 3a uopdof, niegdysiejszy PIT 53.
Oczywiście dopilnowałabym wtedy takiego zapisu w umowie, ale jednak.
I wtedy brak PIT 8b

Jagna

8. Data: 2007-07-05 14:44:21
Od:"PiotrB." <p...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

Dnia 05-07-2007 o 15:50:10 witek <w...@g...pl.invalid> napisał:

> Nie i nigdy nie mozna by?o.
> - Mo?na kogo? przyj?ae do pracy
> - Mo?na komus zleciae wykonanie czynno?ci w postaci umowy zlecenia
> - Mo?na komu? zleciae wykonanie dzie?a w postaci umowy o dzie?o.

no dobra wyraziłem się zbyt potocznie.

Piotr

9. Data: 2007-07-05 14:55:49
Od:'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid> szukaj wiadomości tego autora

witek w <news:f6isul$egq$1@inews.gazeta.pl>:

> "PiotrB." <p...@n...pl> wrote in message

> Nie i nigdy nie mozna było.
> - Można kogoś przyjąć do pracy

Na umowa o pracę

> - Można komus zlecić wykonanie czynności w postaci umowy zlecenia

Zacznijmy od "zlecić" -- "powierzyć komuś wykonanie jakiejś pracy"
<http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=2546309>

Taki sobie zapis z KC z art. 735...
należy się wynagrodzenie odpowiadające wykonanej _pracy_.

> - Można komuś zlecić wykonanie dzieła w postaci umowy o dzieło.

Taki sobie zapis z KC z art. 629...
Jeżeli strony określiły wynagrodzenie na podstawie zestawienia planowanych
_prac_

No i... ;P

--
Tomasz Nycz
[priv-->>X-Email]

10. Data: 2007-07-05 15:25:44
Od:Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

On Thu, 5 Jul 2007, witek wrote:

> [...]
> - Można komus zlecić wykonanie czynności w postaci umowy zlecenia
> - Można komuś zlecić wykonanie dzieła w postaci umowy o dzieło.

Ja to nawet bardziej restrykcyjnie ujmuję, i powiadam że umowę
o dzieło to co najwyżej można powierzyć (do wykonania) :)

pzdr, Gotfryd