  • 1. Data: 2007-12-18 20:26:48
    Temat: umowa użyczenia
    Od: "lonia80" <l...@p...net.pl>

    Mam taką sytuacje; syn który zamieszkuje ze mną w lokalu spółdzielczym
    którego wraz z żoną jesteśmy właścicielami rozpoczął działalność gospodarczą
    (taksówka osobowa) zarejestrowaną na adres zamieszkania, urząd skarbowy
    wymaga od niego przedstawienia umowy najmu lub umowy użyczenia. Oczywiście
    podpiszemy mu umowę użyczenia, ale tu mam pytania: czy umowa musi obejmować
    np. 1 pomieszczenie czy może to być 5m kw.? czy taką umowę trzeba gdzieś
    zarejestrować? opłacić? czy muszę zawarcie jej gdzieś zgłosić(spółdzielnia
    mieszkaniowa)?Czy mimo że będzie to umowa bezpłatnego użyczenia będę musiał
    opłacać jakiś podatek?
    liczę na pomoc pozdrawiam lonia

  • 2. Data: 2007-12-20 08:43:08
    Temat: Re: umowa użyczenia
    Od: "minoryt" <b...@g...pl>

    Użytkownik "lonia80" <l...@p...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > zgłosić(spółdzielnia mieszkaniowa)?Czy mimo że będzie to umowa bezpłatnego
    > użyczenia będę musiał opłacać jakiś podatek?

    Piszesz umowe użyczenia i tyle,wybierasz np jeden pokój.Nie trzeba z tym
    nigdzie latać.

    pozdrawaiam

  • 3. Data: 2007-12-21 19:12:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 18 Dec 2007, lonia80 wrote:

> [...]
    > podpiszemy mu umowę użyczenia, ale tu mam pytania: czy umowa musi obejmować
    > np. 1 pomieszczenie czy może to być 5m kw.?

    IMVHO nie ma przeszkód żeby to była np. umowa na *współ*użytkowanie.

    > czy taką umowę trzeba gdzieś
    > zarejestrować? opłacić? czy muszę zawarcie jej gdzieś zgłosić(spółdzielnia
    > mieszkaniowa)?

    AFAIK istnieją wywody, że spółdzielnia może się domagać "zgłaszania"
    (oraz podwyższania czynszu) jeśli istnieją UZASADNIONE powody, dla których
    dg powodowałaby wyższe koszty eksploatacyjne.

    > Czy mimo że będzie to umowa bezpłatnego użyczenia będę musiał
    > opłacać jakiś podatek?

    Art.16.2:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    ...tylko doczytać DO KOŃCA.
    Chodzi o to, że czasami prowadzący DG "wydzielają koszty" na część
    mieszkania przeznaczoną dla DG (pozwala na to wprost przepis o prowadzeniu
    KPiR). Pic w tym, że to uprawnienie nie przysługuje osobom korzystającym
    z użyczenia lokalu (właśnie na końcu przepisu z ustawy :)).

    pzdr, Gotfryd