  • 1. Data: 2004-06-23 16:26:13
    Temat: umowa użyczenia lokalu - odliczać czy nie odliczać ?
    Od: "Alex" <d...@n...poczta.onet.pl>

    Załóżmy taką sytuację.

    Mama użycza nieodpłatnie synowi na potrzeby prowadzenie DG
    część (np. 25%) mieszkania (którego jest właścicielką).

    Czy można wliczyć w koszty uzyskania przychodu 25% czynszu
    (oraz 25% opłat za prąd, wodę itd) czy też nie ?

    W uzasadnieniu prosiłbym o podstawę prawną.

    Dzięki,
    Alex.

  • 2. Data: 2004-06-23 17:00:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Jun 2004, Alex wrote:

> [...]
    >+
    >+ Czy można wliczyć w koszty uzyskania przychodu 25% czynszu

    Moment.
    Jak nieodpłatnie to skąd *CZYNSZ* czyli zapłata za wynajem ??

    I zapodaj o *czyj* koszt chodzi (w końcu może być tak że mama
    wynajmuje 3/4 mieszkania komuś a 1/4 tobie - niby skąd mamy
    to wiedzieć ?)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 3. Data: 2004-06-24 07:24:53
    Od: "Damian Surdyn" <s...@i...pl>

    Użytkownik "Alex" <d...@n...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Czy można wliczyć w koszty uzyskania przychodu 25% czynszu
    > (oraz 25% opłat za prąd, wodę itd) czy też nie ?

    Jeżeli mama użycza Panu nieodpłatnie część mieszkania na potrzeby
    prowadzonej działalności gospodarczej to uzyskuje pan przychód w wysokości
    rynkowej wartości czynszu. art 11 ust. 2a pkt. 3 updof.

    Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2004-06-24 07:31:54
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Damian Surdyn" <s...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    wysokości
    > rynkowej wartości czynszu. art 11 ust. 2a pkt. 3 updof.

    Jeśli już to art 14.2 pkt 8),
    ale jak sądzę mama zalicza się do grupy,
    która jest wyłączona z tego zapisu

  • 5. Data: 2004-06-24 08:02:29
    Od: "Damian Surdyn" <s...@i...pl>

    > Jeśli już to art 14.2 pkt 8),
    > ale jak sądzę mama zalicza się do grupy,
    > która jest wyłączona z tego zapisu

    Słusznie, mama należy do grupy pierwszej i w związku z tym wyłącza się z
    przychodów z działalności gospodarczej nieodpłatne świadczenia od niej
    otrzymane.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2004-06-24 10:01:10
    Od: "Alex" <d...@n...poczta.onet.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    >
    > I zapodaj o *czyj* koszt chodzi (w końcu może być tak że mama
    > wynajmuje 3/4 mieszkania komuś a 1/4 tobie - niby skąd mamy

    Już precyzuję. Czynsz, nie zapłata za wynajem, ale chodz mi o czynsz,
    czyli rachunek, jaki trzeba co miesiąc opłacać za mieszkanie (nie opłata
    dla mamy, tylko dla spółdzielni).

    Chodzi o ewentualny mój koszt - generalnie mieszkanie obecnie stoi puste,
    nie jest nikomu wyjmowane - ponieważ rozpoczynam DG, więc jako
    siedzibę wpisałem to mieszkanie (w którym jestem zameldowany) - i teraz
    chodzi mi o to, że jeśli 25% tego mieszkania, jest wykorzystywane na
    prowadzenie DG, to czy mogę w koszty prowadzenia swojej DG wpisać
    np. odmalowanie pokoju itp.

    Pozdrowienia,
    Alex.

  • 7. Data: 2004-06-24 22:06:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Jun 2004, Alex wrote:

> [...]
    >+
    >+ > Moment.
    >+ > Jak nieodpłatnie to skąd *CZYNSZ* czyli zapłata za wynajem ??
    [...]
    >+ Już precyzuję. Czynsz, nie zapłata za wynajem, ale chodz mi o czynsz,
    >+ czyli rachunek, jaki trzeba co miesiąc opłacać za mieszkanie (nie opłata
    >+ dla mamy, tylko dla spółdzielni).

    To NIE JEST CZYNSZ ! To są opłaty eksploatacyjne, fundusz remontowy
    i może być mnóstwo innych opłat :) ale nie czynsz:

    http://wiem.onet.pl/szukaj.html?V=&S=czynsz&x=26&y=4

> [...]
    >+ chodzi mi o to, że jeśli 25% tego mieszkania, jest wykorzystywane na
    >+ prowadzenie DG, to czy mogę w koszty prowadzenia swojej DG wpisać

    IM*H*O... o tyle o ile możesz w swoim lokalu lub wynajmowanym.
    Zastrzeżenie o nieuznawaniu za koszt dotyczy AFAIK tylko
    "wartości czynszowej" a wyszło że ty o czynsz NIE pytasz...
    Ale na owo "o ile" nie podejmuję się odpowiedzieć :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)