  • 1. Data: 2008-04-10 07:37:30
    Temat: umowa zlecenie a ZUS i urząd skarbowy
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

    Witam
    Mam taki problem, chciałem dać zlecenie osobie fizycznej na drobne prace.
    Od strony formalnej trzeba podpisać umowe zlecenie.
    Od strony ZUS to dowiedziałem się , że trzeba to zgłosić i co miesiąc
    wypełniać druki wykazujące zapłacone kwoty tej osobie i oczywiście część
    kwoty wpłacać na ubezpieczenie i tu wszystko jest jasne.
    Ale nie wiem, czy tylko to wystarczy, bo nie prowadze działalności
    gospodarczej tylko pracuje na etacie.
    Przy działalności to trzeda zgłaszać w Skarbowym i Urzędzie Miasta, a w tym
    przypadku to nie wiem, niby to jakaś forma pracy, ale przeciez to zlecenie,
    nie zatrudnienie?
    Może wypowie się ktoś kompetentny i znający sprawe.

    Pozdrawiam
    mareK

  • 2. Data: 2008-04-10 10:22:05
    Temat: Re: umowa zlecenie a ZUS i urząd skarbowy
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    mareK wrote:
    > Witam
    > Mam taki problem, chciałem dać zlecenie osobie fizycznej na drobne prace.
    > Od strony formalnej trzeba podpisać umowe zlecenie.

    Podpisz z tą osobą umowę o dzieło. Wtedy odpada Ci ZUS (jeśli wykonawca
    dzieła nie jest Twoim pracownikiem).

    Umowę o dzieło powinieneś podpisać zwłaszcza, jeśli zależy Ci na efekcie
    tej pracy a nie na samym fakcie jej wykonywania.

    Piotrek

  • 3. Data: 2008-04-10 11:49:14
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    mareK pisze:
    > Witam
    > Mam taki problem, chciałem dać zlecenie osobie fizycznej na drobne prace.
    > Od strony formalnej trzeba podpisać umowe zlecenie.

    A co to konkretnie ma być, bo może da się to ująć umową o dzieło i wtedy
    ZUS odpada.

  • 4. Data: 2008-04-10 14:26:54
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

    > A co to konkretnie ma być, bo może da się to ująć umową o dzieło i wtedy
    > ZUS odpada.

    Niestety to musi być umowa zlecenie, gdyz tylko taka daje za grosze
    ubezpieczenie zdrowotne zleceniobiorcy, a to jest tu najistotniejsze.
    mareK

  • 5. Data: 2008-04-10 16:14:04
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Aaaaa ;-)
    To najbardziej opłaca się zdaje się jako pomoc domową zatrudnic, bo jej składkę
    odliczasz od swojego podatku czy jakoś
    tak?
    JaC

    -----

  • 6. Data: 2008-04-10 18:35:41
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik " 666" <u...@w...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > To najbardziej opłaca się zdaje się jako pomoc domową zatrudnic, bo jej
    > składkę odliczasz od swojego podatku czy jakoś

    PLONK
    Za upór w pisaniu nad cytatem.

  • 7. Data: 2008-04-11 09:08:09
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "mareK" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Może wypowie się ktoś kompetentny i znający sprawe.

    Jesli nei masz dzialalnosci nie mozesz zawrzec umowy zlecenie ze
    zleceniobiorca, gdzie bedziesz platnikiem jej skladek.
    Tak jak ktos napisal, mozesz zatrudnic ewentualnie jaka pomoc domowa.
    Albo po prostu ta osoba powinna poszukac kogos z dzialalnoscia, kto da jej
    zlecenie za 100 zl miesiecznie. Uwzgledniajac wrzucenie zatrudnienia w
    koszty dzialalnosci to taka przyjemnosc kosztuje zleceniodawce chyba ok 30
    zl miesiecznie, wiec za 50 zl po znajomosci sie powinien ktos zgodzic :)
    Ubezpieczenei dobrowolne - dla porownania to ok 250 zl

    Rozuimiem, ze ta osoba nie moze sie zarejestrowac w Urzedzie Pracy, bo
    wykonuje dzieła?
    I malzonka ubezpieczonego tez nie ma?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2008-04-11 10:24:25
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    A dlaczego nie?
    JaC

    -----

  • 9. Data: 2008-04-11 13:11:58
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Ubezpieczenei dobrowolne - dla porownania to ok 250 zl
    >
    > Rozuimiem, ze ta osoba nie moze sie zarejestrowac w Urzedzie Pracy, bo

    Wszystko się zgadza oprócz pierwszego zdania - umowa zlecenie nie ma nic
    wspólnego z rodzajem zlecenia czy to jest pomoc domowa, konserwacja AGD,
    malowanie, wyszukiwanie w internecie, porzadkowanie działki itd. zasady sa
    takie same, a to że ze względu na biurokracje /co miesiąc papierki do ZUS i
    Skarbowego/ mało kto tak robi, bo woli płacić pani sprzątającej na czarno,
    nie wynika ,że jest to niemożliwe.

    Na razie wiem wszystko tylko od strony ZUS, gdzie powiedziano mi, że nawet
    osoba nigdzie nie pracująca, może zlecić komuś jakąś usługe i nie potrzeba
    do tego żadnej działalności gospodarczej.

    Brakuje mi jeszcze kompletnej informacji od strony Urzędu Skarbowego.
    Na razie wiem , że trzeba co miesiąc odprowadzić zaliczke na podatek 19%,
    ale może są jakieś jeszcze formalności, ponieważ sprawa jest nietypowa ,może
    ktoś zna ją już z własnego doświadczenia.

    A co do kosztów to od 50zł zlecenia, to około 20zł ubezpieczenie i 10 zł
    zaliczka w skarbowym,a dla porównania dobrowolne ubezpieczenie - tylko
    zdrowotne juz 280zł na miesiąc.

    mareK

  • 10. Data: 2008-04-11 18:14:27
    Od: "mareK" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > ale może są jakieś jeszcze formalności, ponieważ sprawa jest nietypowa
    > ,może ktoś zna ją już z własnego doświadczenia.

    Okazuje sie ,że zaliczke płaci się tylko jeśli zleceniodawca prowadzi
    działalność, jeśli nie to tej zaliczki nie trzeba odprowadzać, co znakomicie
    upraszcza sprawę.
    Chyba, że cos źle zrozumiałem ,ale "PRZYKŁAD Jak K. zlecił" z Gazety
    Prawnej jest jednoznaczny.
    http://www.gazetaprawna.pl/abc_przedsiebiorcy/?dok=1
    776.119.22.2.21.1.0.1.htm

    mareK