  • 1. Data: 2005-01-30 14:36:26
    Temat: umożenie zaległości w zus
    Od: "Anna" <a...@w...pl>

    Proszę o podanie podstawy prawnej do umożenia zaległości w ZUS. Z jakiego
    tytułu może takie umożenie nastąpić i jakie przesłanki powinny być
    spełnione?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    A.

  • 2. Data: 2005-01-30 16:35:36
    Temat: Re: umożenie zaległości w zus
    Od: "netmax" <n...@o...pl>

    pracuje w zusie w egzekucji (co prawda jeszcze 2 tygodnie) , ale nie bylo
    chyba przypadku zeby umozyli komus zaleglosc....byly
    restrukturyzacje....jest szansa ewentulanie na rozlozenie na raty

  • 3. Data: 2005-01-30 18:20:30
    Od: "toster" <t...@W...pl>

    "netmax" <n...@o...pl> wrote in message
    > pracuje w zusie w egzekucji (co prawda jeszcze 2 tygodnie) , ale nie bylo
    > chyba przypadku zeby umozyli komus zaleglosc....byly
    > restrukturyzacje....jest szansa ewentulanie na rozlozenie na raty

    A choć odsetki? UmoRZyli komuś?
    T.

  • 4. Data: 2005-01-30 19:10:56
    Od: "MarekZ" <m...@w...irc.pl>

    Użytkownik "toster" <t...@W...pl> napisał w wiadomości

    > A choć odsetki? UmoRZyli komuś?

    Jakbys byl kopalnią, zapewne mialbys szanse ;-). A tak to pozostaje ich nie
    placic bez umorzenia.

    marekz

  • 5. Data: 2005-01-30 21:56:16
    Od: "netmax" <n...@o...pl>

    odsetki tez chyba odpadaja...mozliwe jest tylko zaprzestanie ich naliczania.

  • 6. Data: 2005-01-30 23:10:49
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "netmax" <n...@o...pl> napisał w wiadomości
    > pracuje w zusie w egzekucji (co prawda jeszcze 2 tygodnie) , ale nie bylo
    > chyba przypadku zeby umozyli komus zaleglosc....byly
    > restrukturyzacje....jest szansa ewentulanie na rozlozenie na raty

    Re : Prawdę rzeczesz (ja też o "umożeniu" nie słyszałem). Ale o ustawie z
    dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych i
    poniższych jej artykułach o UMORZENIU urzędnikowi ZUS-u nie wiedzieć nie
    przystoi. Zalecam więc młodemu urzędnikowi lekturkę stosownego dziennika
    ustaw ( a przy okazji zakup słownika ortograficznego )
    Art. 28. 1. Należności z tytułu składek mogą być umarzane w całości lub w
    części przez Zakład, z uwzględnieniem ust. 2-4.

    2. Należności z tytułu składek mogą być umarzane tylko w przypadku ich
    całkowitej nieściągalności, z zastrzeżeniem ust. 3a.

    3. Całkowita nieściągalność, o której mowa w ust. 2, zachodzi, gdy:

    1) dłużnik zmarł nie pozostawiając żadnego majątku lub pozostawił ruchomości
    nie podlegające egzekucji na podstawie odrębnych przepisów albo pozostawił
    przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie
    przekracza kwoty stanowiącej trzykrotność przeciętnego wynagrodzenia i
    jednocześnie brak jest następców prawnych oraz nie ma możliwości
    przeniesienia odpowiedzialności na osoby trzecie,

    2) sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył
    postępowanie upadłościowe z przyczyn, o których mowa w art. 13 i art. 361
    pkt 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe i naprawcze,

    3) nastąpiło zaprzestanie prowadzenia działalności przy jednoczesnym braku
    majątku, z którego można egzekwować należności, małżonka, następców
    prawnych, możliwości przeniesienia odpowiedzialności na osoby trzecie w
    rozumieniu przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa
    (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.),

    4) nie nastąpiło zaspokojenie należności w zakończonym postępowaniu
    likwidacyjnym,

    4a) wysokość nieopłaconej składki nie przekracza kwoty kosztów upomnienia w
    postępowaniu egzekucyjnym,

    5) naczelnik urzędu skarbowego lub komornik sądowy stwierdził brak majątku,
    z którego można prowadzić egzekucję,

    6) jest oczywiste, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwot
    przekraczających wydatki egzekucyjne.

    3a. Należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne ubezpieczonych
    będących równocześnie płatnikami składek na te ubezpieczenia mogą być w
    uzasadnionych przypadkach umarzane pomimo braku ich całkowitej
    nieściągalności.

    3b. Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określi, w drodze
    rozporządzenia, szczegółowe zasady umarzania, o którym mowa w ust. 3a, z
    uwzględnieniem przesłanek uzasadniających umorzenie, biorąc pod uwagę ważny
    interes osoby zobowiązanej do opłacenia należności z tytułu składek oraz
    stan finansów ubezpieczeń społecznych.

    4. Umorzenie składek powoduje także umorzenie odsetek za zwłokę, kosztów
    upomnienia i dodatkowej opłaty.

    5. W przypadku, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, decyzję umarzającą należności
    z tytułu składek pozostawia się w aktach sprawy.

    Art. 29. 1. Ze względów gospodarczych lub innych przyczyn zasługujących na
    uwzględnienie Zakład może na wniosek dłużnika odroczyć termin płatności
    należności z tytułu składek oraz rozłożyć należność na raty, uwzględniając
    możliwości płatnicze dłużnika oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych.
    Odroczenie terminu płatności może dotyczyć jedynie należności finansowanej
    przez płatnika składek.

    1a. Odroczenie terminu płatności należności z tytułu składek oraz rozłożenie
    należności na raty następuje w formie umowy.

    2. Od składek, które rozłożono na raty, nie nalicza się odsetek za zwłokę
    począwszy od następnego dnia po dniu wpływu wniosku o udzielenie tych ulg.

    3. Jeżeli dłużnik nie spłaci w terminie ustalonych przez Zakład rat,
    pozostała kwota staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami za zwłokę
    naliczonymi na zasadach określonych w ustawie - Ordynacja podatkowa.

    4. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, Zakład ustala opłatę
    prolongacyjną na zasadach i w wysokości przewidzianej w ustawie - Ordynacja
    podatkowa dla podatków stanowiących dochód budżetu państwa.

    Art. 30. Do składek finansowanych przez ubezpieczonych nie będących
    płatnikami składek nie stosuje się art. 28 i 29.

  • 7. Data: 2005-01-30 23:21:56
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    I jeszcze dodatek gratis w ramach społecznej akcji edukowania urzędników
    ZUS przez ubezpieczonych i płatników składek :
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

    z dnia 31 lipca 2003 r.

    w sprawie szczegółowych zasad umarzania należności z tytułu składek na
    ubezpieczenia społeczne

    (Dz. U. Nr 141, poz. 1365)

    Na podstawie art. 28 ust. 3b ustawy z dnia 13 października 1998 r. o
    systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887, z późn. zm. )
    zarządza się, co następuje:

    § 1. Rozporządzenie określa szczegółowe zasady umarzania przez Zakład
    Ubezpieczeń Społecznych należności z tytułu składek na ubezpieczenia
    społeczne ubezpieczonych będących równocześnie płatnikami tych składek.

    § 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:

    1) należności z tytułu składek - należności z tytułu składek na
    ubezpieczenia społeczne ubezpieczonych będących równocześnie płatnikami tych
    składek;

    2) Zakład - Zakład Ubezpieczeń Społecznych;

    3) zobowiązany - płatnika składek zobowiązanego do opłacenia należności z
    tytułu składek, następcę prawnego płatnika składek, któremu Zakład wydał
    decyzję o zakresie odpowiedzialności za zobowiązania z tytułu tych składek,
    albo osobę trzecią, na którą decyzją Zakładu przeniesiona została
    odpowiedzialność za zobowiązania płatnika składek z tytułu tych składek.

    § 3. 1. Zakład może umorzyć należności z tytułu składek, jeżeli zobowiązany
    wykaże, że ze względu na stan majątkowy i sytuację rodzinną nie jest w
    stanie opłacić tych należności, ponieważ pociągnęłoby to zbyt ciężkie skutki
    dla zobowiązanego i jego rodziny, w szczególności w przypadku:

    1) gdy opłacenie należności z tytułu składek pozbawiłoby zobowiązanego i
    jego rodzinę możliwości zaspokojenia niezbędnych potrzeb życiowych;

    2) poniesienia strat materialnych w wyniku klęski żywiołowej lub innego
    nadzwyczajnego zdarzenia powodujących, że opłacenie należności z tytułu
    składek mogłoby pozbawić zobowiązanego możliwości dalszego prowadzenia
    działalności;

    3) przewlekłej choroby zobowiązanego lub konieczności sprawowania opieki nad
    przewlekle chorym członkiem rodziny, pozbawiającej zobowiązanego możliwości
    uzyskiwania dochodu umożliwiającego opłacenie należności.

    2. Za rodzinę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, uważa się wspólnie
    zamieszkujące i gospodarujące z zobowiązanym osoby spokrewnione lub
    niespokrewnione pozostające z zobowiązanym w faktycznym związku.

    3. Za działalność, o której mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się pozarolniczą
    działalność w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o
    systemie ubezpieczeń społecznych.

    § 4. Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

    Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej: J. Hausner

  • 8. Data: 2005-01-30 23:59:53
    Temat: Brawo Andrzej R. ale...
    Od: "s...@g...pl" <s...@g...pl>

    Bardzo dobra akcja szkoleniowa dla urzędników ZUS :) Brawo Andrzej R.
    <P>
    Chciałbym jednak zauważyć, że netmax - z działu egzekucji ZUS (!) - nie
    napisał, że brakuje odpowiednich przepisów, ale że on nie słyszał by komuś
    umorzyli...
    <P>
    Niewykluczone więc, że netmax rozumiał dosłownie to, co napisał...
    <P>
    Netmax ??

  • 9. Data: 2005-01-31 05:52:13
    Temat: Re: Brawo Andrzej R. ale...
    Od: "Andrzej R." <a...@n...pl>

    Użytkownik "s...@g...pl" <s...@g...pl> napisał
    (...) Niewykluczone więc, że netmax rozumiał dosłownie to, co napisał...

    Re : Szanowny Sebo !
    Kiedyś za taką odpowiedź, jakiej próbkę przeczytaliśmy, z gabinetu
    profesora najpierw wylatywał w powietrzu student, a za nim frunął jego
    indeks.

    Pytanie sformułowano jasno i precyzyjnie. Jeśli przyjmiemy, że na
    merytoryczne stanowiska urzędnicze (a takim jest stanowisko w dziale
    egzekucji) ZUS przyjmuje zwykle absolwentów kierunków prawniczych, które
    przewidują zaliczenia i egzaminy z prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, to
    :
    1) Albo nasz pupilek ma ciocię dyrektora oddziału ZUS i za tą istotną
    przyczyną od wymogu wykształcenia odstąpiono
    2) Albo prace zaliczeniowe i magisterską kupił, ew. napisał metodą ctrl+c ->
    ctrl+v

    AR

  • 10. Data: 2005-01-31 08:25:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 31 Jan 2005, Andrzej R. wrote:
    >+ Pytanie sformułowano jasno i precyzyjnie.

    Zgadza się.
    Wyjątkowo ;> stanę w obronie netmaxa: po przeczytaniu fanastego
    posta "pracuję na zlecenie" (i zostaniu obtentegowanym przez
    grupowiczów za "czepianie się") można dostać kręćka i z przyzwyczajenia
    spróbować doszukiwać się 'potocznego znaczenia pytania' - mimo że
    rzecz jasna go tam NIE BYŁO !
    Przez 'potoczne znaczenie' w omawianym przypadku rozumiem 'mam
    kłopoty z ZUSem, jak moge nie zapłacić'.
    Zeznaję iż nie mam nic do obetentegowania netmaxa za sam fakt "wyciągania
    nieistniejących wniosków". Należało (mu) się ;)
    Ale *jeśli* tak było - to postawione dalej w poście tezy wcale
    prawdziwe być nie muszą.
    A brzmią obraźliwie...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd