  • 1. Data: 2007-06-18 10:23:21
    Temat: updof, KUP 2007, KPiR
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Usiłuję usystematyzować sobie księgowanie/potrącanie kup,
    no i wychodzi mi niezłe bagienko - przy memoriale(art. 22 ust 6 updof).
    Przy czym dla księgujących do 20. nast miesiąca jest jeszcze pewne pole
    manewru,
    natomiast ci co księgują na bieżąco mają jajuszko.

    (*uwaga: numery kolumn kpir sprzed ostatniej zmiany rozporzadzenia)

    Ale po kolei:

    (1.) Koszty związane z zabezpieczeniem źródła przychodów/koszty niezwiązane
    bezpośrednio z przychodami

    Art. 22 ust. 5c updof precyzuje moment ich potrącenia, a więc ok.

    Z tym że pozostaje pytanie techniczne, czy w przypadku otrzymania faktury
    po zamknięciu
    KPiR za dany miesiąc należy korygować ten miesiąc czy wpisać do kolejnego
    jako pierwsza pozycja
    (bo potrącić trzeba z datą poniesienia, czyli z datą dokumentu zgodnie z
    art 22. ust 6b -
    rozumiem że ta data ma iść do kol. 2 KPiR i inna data byłaby niezgodna z
    ustawą..).
    A przy księgowaniu na bieżąco to już kompletnie nie idzie wpisać kosztu z
    datą poniesienia,
    jeśli faktura poszła pocztą..

    (2.) Koszty związane bezpośrednio z przychodami

    a) Są to na pewno koszty zakupu materiałów handlowych i towarów. Dla tej
    grupy kosztów
    nie ma odpowiednika art. 22 ust 5c udpof, a więc najwczesniej można je
    zaksięgować z dniem
    poniesienia(czyli w dacie faktury), ale zgodnie z art. 22 ust 5 można je
    potrącić
    dopiero wtedy, gdy zostały osiągnięte odpowiadające im przychody - czyli
    defacto
    najwcześniej w dniu sprzedaży towarów lub wyrobów w których użyto
    zakupionych materiałów.

    Jednak - jeśli dobrze to rozumiem - dla materiałów i towarów jest
    specjlana ściezka
    polegająca na tym, że zgodnie z par. 16 rozporzadzenia kpirowego(w zgodzie
    z art. 24 ust. 2 updof),
    do KPiR trzeba je wpisać(czyli defacto potrącić koszt, kol. 10) z datą
    otrzymania,
    a jeśli w danym roku nie zostaną sprzedane, to wypadają przy remanencie.
    Ponadto par. 11 rozporzadzenia penalizuje KPiRa z niewpisanymi zakupami,
    więc tym bardziej trzeba wpisywać
    zgodnie z rozporzadzeniem.

    b) co jednak zrobić z kosztami ubocznymi zakupu? Zgodnie rozporządzeniem,
    nie sa tak newralgiczne jak
    koszty zakupu materiałów/towarów, więc zgodnie z ustawą należałoby je
    potrącać nie wczesniej
    niż odpowiadający im przychód. Tylko jak to wpisać do KPiR? Najpierw do
    kol. 16(pusta kolumna m.in
    na koszty odnoszące się do przychodów z przyszłych okresów) a przy
    sprzedaży
    przeksiegować do kol. 11? Tylko jak to śledzić, jeśli dostałem całą pakę
    towarów, a transport wyniósł
    100zł? Na mój gust, żeby nie popaść w paranoję, taki koszt nie jest wtedy
    związany z konkretny
    przychodem, i potrącić go trzeba w dacie faktury?

    c) koszy robocizny - niestety rozporządzenie nie określa co to są te
    koszty robocizny, jednak
    penalizuje ich niewpisanie(w par. 11).
    Na mój gust na pewno będą to wypłaty z tytułu umów o pracę, zapewne też
    wypłaty z tytułu UoD/UZ,
    jeśli druga strona nie robi tego w ramach DG.
    Natomiast koszt wykonania takiego samego zlecenia przez OF w ramach DG nie
    jest już wg mnie kosztem robocizny, gdyż wtedy to nawet koszty np. kuriera
    czy zewnętznego montera który pracuje dla Spzoo czy SA musiały by być
    kosztem robocizny - co wg mnie jest absurdalne.
    Podział ten wynika dla mnie też z faktu, że minister w par. 11
    rozporządzenia chciał spenalizować
    pracę na czarno, gdyż jeśli ja nie wpiszę w swoje księgi czyjegoś
    wynagrodzenia, to po tym wynagrodzeniu
    nie ma śladu. Natomiast zamówienie tego samego w DG OF, spółce osobowej
    czy kapitałowej zostawia ślad w papierach tego podmiotu, a więc z punktu
    widzenia fiskusa jest to taka sama transakcja jak zakup
    np. komputera.

    Wracając do sedna - czy takie koszty stanowią koszty bezpośrednio związane
    z przychodami czy też nie?
    Dajmy na to - pracownik lub zleceniobiorca montują jakis wyrób, wiemy ile
    tego zrobili i ile zarobili.
    Czy więc płatność taka jest kosztem bezpośrednio związanym z przychodem?
    Jeśli nie, to wszytsko gra,
    gdyż wpisuję to do KPiR z datą wypłaty/postawienia do dyspozycji(zgodnie z
    art. 23 ust 1 pkt 55 updof).
    Jeśli natomiast takie koszty są bezposrednio związane z przychodami(na
    zasadzie - zrobił 50szt,
    dostał 1500, więc koszt na sztukę wynosi 30zł), to wtedy mamy małego zonka
    - rozporządzenie
    każe bezwarunkowo wpisywać takie wypłaty, natomiast ustawa mówi, że nie
    można takiego kosztu potrącić
    przed uzyskaniem odpowiadającego mu przychodu. Więc jedynym wyjściem
    byłoby wpisanie teog do kol. 16
    kpir żebyu zapewnić rzetelność księgi, a następnie przeksiegowanie do kol
    13 w momencie uzyskania przychodu. Tylko jak to śledzić dla co bardziej
    złożonych sytuacji?
    Bo jeśli są to koszty bezpośrednio związane z przychodaim, a ja wpiszę je
    do kol. 13 KPiR niezaleznie od przychodu, to z rozporzadzeniem jest ok,
    natomiast łamię ustawę...

    d) koszty usług podwykonawców prowadzących DG - podobnie jak z robocizną,
    ale nie ma wymogu wpisywania
    pod groźba utraty rzetelności księgi. Czyli tutaj, jeśli koszt zahacza o
    bezpośredniość związku
    z przychodem, rozumiem że najbezpieczniej jest go potrącić wpisując do
    KPiR dopiero z datą przychodu? Ustawa bowiem nie precyzuje daty potrącenia
    kosztów bezpośrednio związanych z przychodami,
    zakreślając tylko widełki - w odpowiednim roku podatkowym, nie wcześniej
    niż poniesiono
    (czyli nie wczesniej niż data na faturze/innym dokumencie).
    Albo też można wpisać do kol 16 w dacie poniesienia a następnie do kol 14
    w momencie uzyskania
    odpowiadającego przychodu?

    Ogólnie to mam wrażenie że ustawa i rozporzadzenie się rozjechały mocno i
    jedynym kompleksowym rozwiązaniem
    byłoby wpisywanie kosztów bezpośrednich do kol. 16 w terminie wymaganym
    przez rozporzadzenie,
    a następnie przeksięgowywanie ich do odpowiedniej kolumny w momencie
    potrącenia kosztu.
    Jednak czy nie spowodowałoby to wadliwości księgi?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-06-18 12:24:41
    Temat: Re: updof, KUP 2007, KPiR
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Tak sobie odpowiadając, wychodzi mi na to, że od 2007 roku tylko "kasa"
    zapewnia względny spokój.
    Moment poniesienia to data faktury(art 22. ust 6b updof) - i nic więcej
    człowieka nie interesuje,
    potrącić można je tylko w roku poniesienia, ale to jest komfortowe - od
    momentu poniesienia do końca roku - elastycznie do bólu, do tego nie
    trzeba parować ich z przychodami.
    Czyli wychodzi na to, że memoriał to tylko dla fanatyków ?

  • 3. Data: 2007-06-18 12:27:31
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 18-06-2007 o 14:24:41 t...@o...pl <t...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > trzeba parować ich z przychodami.
    > Czyli wychodzi na to, że memoriał to tylko dla fanatyków ?

    Co jest wsparte przez:

    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=148468&i_smpp_s_strona=2

    (sygnatura: PD/415-3/07/D)

    *najpierw trzeba zrobić byle jakie wyszukiwanie, następnie powyższy link
    zadziała prawidłowo

  • 4. Data: 2007-06-18 21:45:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Jun 2007, t...@o...pl wrote:

> [...]
    [...]
    > Co jest wsparte przez:
    >
    > http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=148468&i_smpp_s_strona=2

    No i jakeś to wykoncypował z zapisu:
    "Przepis ten, ma zastosowanie do wszystkich podatników, którzy prowadzš
    podatkowš księgę przychodów i rozchodów" ?

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-06-18 22:05:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Jun 2007, t...@o...pl wrote:

> [...]
    > zamknięciu
    > KPiR za dany miesiąc należy korygować ten miesiąc czy wpisać do kolejnego

    Znasz "pytanie Maddy" i "pytanie Karola"?
    Jedno brzmi: "a co się stanie jak wpiszesz póżniej", drugie "a co za
    to grozi" :)

> [...]
    > art. 24 ust. 2 updof),
    > do KPiR trzeba je wpisać(czyli defacto potrącić koszt, kol. 10) z datą

    Najwyraźniej.

> [...]
    > potrącać nie wczesniej
    > niż odpowiadający im przychód. Tylko jak to wpisać do KPiR?

    Tak jak koszty zakupu? ;)
    Wskazuje na to wykładnia - cel określony poprzez par.3.3 rozporządzenia.
    Skoro określenie ceny zakupu może dotyczyć każdego momentu (masz prawo
    zrobienia remanentu "urzędowego podatkowego" w każdym dniu, oczywiście
    po uprzednim powiadomieniu US, prawda?) koszty uboczne powinny byc
    traktowane na takich zasadach, jak zakup towaru.

    > Na mój gust, żeby nie popaść w paranoję, taki koszt nie jest wtedy
    > związany z konkretny
    > przychodem, i potrącić go trzeba w dacie faktury?

    Przypadkiem tak samo jak TH :)

> [...]
    > jeśli druga strona nie robi tego w ramach DG.
    > Natomiast koszt wykonania takiego samego zlecenia przez OF w ramach DG nie

    Zgoda.

    > Wracając do sedna - czy takie koszty stanowią koszty bezpośrednio związane z
    > przychodami czy też nie?

    Odpowiedź "zależy" może być? ;)

    > Dajmy na to - pracownik lub zleceniobiorca montują jakis wyrób, wiemy ile
    > tego zrobili i ile zarobili.
    > Czy więc płatność taka jest kosztem bezpośrednio związanym z przychodem?

    Nie.
    Bo przychodem będzie (dopiero) sprzedaż tego wyrobu.
    IMVHO - może byc różnica przy usłudze będącej częścią usługi i usłudze
    o ch-rze "produkcyjnym" tworzącym towar.
    Ale to tak gdybająco ;)
    No i trzeba pamiętać, że są przypadki kiedy robociznę trzeba wpisać
    tylko po to, żeby ją natychmiast skorygować :]

    > Jeśli nie, to wszytsko gra,
    > gdyż wpisuję to do KPiR z datą wypłaty/postawienia do dyspozycji(zgodnie z
    > art. 23 ust 1 pkt 55 updof).

    IMO - tak jest.
    Z wyjątkami, kiedy trzeba skorygować robociznę :)
    Przykład wzorcowy - robocizna związana z wytworzeniem ST albo WNiP
    "idzie" w wartość początkową i wymaga "wykreślenia z KUP", *NAWET*
    jeśli na skutek amortyzacji jednorazowej zostanie linijkę niżej
    z powrotem wpisana jako rata amortyzacyjna (100%).
    W skrajnym wypadku (WNiP) mogą to być trzy wpisy o tej
    samej wartości, na plus, na minus i na plus :>

> [...]
    > takiego kosztu potrącić
    > przed uzyskaniem odpowiadającego mu przychodu. Więc jedynym wyjściem byłoby

    Jak widzisz - niekoniecznie, po prawdzie KPiR nie PK i nie wszystko
    wpisuje się zaraz jednocześnie na plus i minus, ale czasem trzeba wpisać
    po to żeby zaraz "wykreślić" wpisem o przeciwnej wartości :)

    > w momencie uzyskania przychodu. Tylko jak to śledzić dla co bardziej
    > złożonych sytuacji?

    Uproszczenie KPiR polega wlaśnie na tym, że nie trzeba śledzić.
    W praktyce sprowadzałoby się to do obowiązku prowadzenia magazynu.

> [...]
    > bezpośredniość związku
    > z przychodem, rozumiem że najbezpieczniej jest go potrącić wpisując do KPiR

    Pewnie powstaną spory, ale w przypadku *kiedy nie jest to produkcja*,
    czyli owa "wartość" ładowana jest w usługę (a chodzi o koszt
    podwykonawstwa) IMO tak należy zrobić.

    > Ogólnie to mam wrażenie że ustawa i rozporzadzenie się rozjechały mocno

    Taaaaaaa jest!
    Podejrzewam że ci szpece co weryfikują przepisy UPDoOF znają się na PK,
    a KPiR znają z nazwy...

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-06-19 10:32:17
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 18-06-2007 o 23:45:05 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > "Przepis ten, ma zastosowanie do wszystkich podatników, którzy prowadzš
    > podatkowš księgę przychodów i rozchodów" ?

    Nie rozumiem :)
    Napisałemtylko, że zamiast bawić się w przyporządkowywanie przychodów do
    kosztów,
    lepiej stosować uprzednią "kasę", czyli art. 22 ust. 4, wpisywać wszytskie
    papierki
    w dacie wystawienia i żyć długo i szczęśliwie :)

    Na poparcie jeszcze inna interpretacyja:

    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok_
    nr_sek=149021&i_smpp_s_strona=1

    Wystarczy wpisać "ust. 6b" w wyszukiwarce :)

    pozdr

  • 7. Data: 2007-06-19 10:47:50
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 19-06-2007 o 00:05:14 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Znasz "pytanie Maddy" i "pytanie Karola"?
    > Jedno brzmi: "a co się stanie jak wpiszesz póżniej", drugie "a co za
    > to grozi" :)

    Pytanie wzięło się stąd, że KIPy i inne szpece twierdzą że trzeba
    korygować,
    ale chyba sam zapomniałem o swoich uwagach odnośnie KIPu :)
    Zgadzam się - za datę poniesienia kosztu uważa się jakiś tam dzień,
    a koszt można potrącić w roku w którym go poniesiono, więc nie ma wg mnie
    problemu.

    > [...]
    >
    > Najwyraźniej.

    Co ciekawe, szpece z pit.pl/vat.pl sugerują między wierszami, że dla
    memoriału
    nie robi się remanentu, tylko dla kasy - przynajmniej tak zrozumiałem z
    kilku z ich e-porad.
    Miałoby to sens, w końcu remanent przy memoriale bezwiednie wykaże głupoty
    - towary zakupione pod kątem przyszłorocznej sprzedaży zostaną odjęte z
    kosztów
    mimo iż wczesniej tych kosztów nie powiększyły - tylko jak to się ma do
    poronionych przpeisów,
    które każą robić remanent zawsze i każdemu..

    > Tak jak koszty zakupu? ;)
    > Wskazuje na to wykładnia - cel określony poprzez par.3.3
    > rozporządzenia.

    Aaaaa, no widzisz jak przeoczyłem :) <!!!czytaj definicje, czytaj
    definicje!!!>

    > Zgoda.

    Jeszcze tylko WI trzeba na to mieć i juz mozna byc pewnym :)

    > Odpowiedź "zależy" może być? ;)

    Ano wiem że "być może", zależnie od sytuacji, ale chodziło mi o to co
    poniżej:

> [...]
    > No i trzeba pamiętać, że są przypadki kiedy robociznę trzeba wpisać
    > tylko po to, żeby ją natychmiast skorygować :]

    Czyli dla przeciętnego "zjadacza kpirów" klops - ja też nie mam ochoty się
    bawić
    w taką wańkę wstańkę więc idę w "kasę" :)

> [...]
    > W skrajnym wypadku (WNiP) mogą to być trzy wpisy o tej
    > samej wartości, na plus, na minus i na plus :>

    Mimo że brzmi całkiem logicznie, to chyba jednak postoję
    - gdyby amerykańce mieli takie cuda robić to Amtrack by się zatrzymał
    na kole do lokomotywy :)

    > Jak widzisz - niekoniecznie, po prawdzie KPiR nie PK i nie wszystko
    > wpisuje się zaraz jednocześnie na plus i minus, ale czasem trzeba wpisać
    > po to żeby zaraz "wykreślić" wpisem o przeciwnej wartości :)

    Ano, rozumiem, ale lepiej do 16stki palnąć IMVHO - przejrzyściej - chyba że
    wpisać do 13stki, zminusować 13 i wpisać do 16 i potem jak będzie przychód
    to vice versa? :) Ale jaja

    > Uproszczenie KPiR polega wlaśnie na tym, że nie trzeba śledzić.
    > W praktyce sprowadzałoby się to do obowiązku prowadzenia magazynu.

    To podsumuj pls, bo wyżej piszesz chyba że trzeba śledzić?

> [...]

    > Taaaaaaa jest!
    > Podejrzewam że ci szpece co weryfikują przepisy UPDoOF znają się na PK,

    Mówię - jakby jakiś amerykańczyk-drobny przedsiębiorca miał w takie cuda
    się bawić,
    to by chyba się rozpłakał i zatrudnił w Walmarcie..

    I co - "kasa" nie lepsza od tego roku?

    pozdr