  • 1. Data: 2008-02-10 00:22:38
    Temat: usługa okresowa a KPiR
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Witam,

    Problem jest następujący: zgodnie z art. 14.1e przychód powstaje
    w ostatnim dniu okresu. W jaki sposób wpisać go do księgi, jeżeli...
    w tym dniu nie znam jeszcze przychodu? Wyliczam go przy wystawianiu
    faktury, mam na to 7 dni. Pytanie: czy mogę wpisać przychód np. za okres
    stycznia w księdze z lutego, w dacie wystawienia faktury? Jeśli nie, to
    jak taki przychód zaksięgować? Zasady ogólne, VAT kasowo, nie prowadzę
    ewidencji sprzedaży.

    Pytanie nieco poboczne: czy okresy o których mowa w ww. artykule muszą
    być równe? Wydaje mi się że nie ma takiego zakazu, czy zatem prawidłowe
    będzie oznaczenie daty sprzedaży jako np. 4.01.2008 - 17.02.2008?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 2. Data: 2008-02-12 14:29:16
    Temat: Re: usługa okresowa a KPiR
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 10-02-2008 o 01:22:38 Piotr Kubiak <p...@m...liamg>
    napisał(a):

> [...]
    > być równe? Wydaje mi się że nie ma takiego zakazu, czy zatem prawidłowe
    > będzie oznaczenie daty sprzedaży jako np. 4.01.2008 - 17.02.2008?

    Napisz coś więcej, bo tak to ciężko się "wstrzelić" w dobry tok myślenia.

    pozdr,
    tommyz

  • 3. Data: 2008-02-12 22:40:16
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    t...@o...pl wrote:
    > Napisz coś więcej, bo tak to ciężko się "wstrzelić" w dobry tok myślenia.

    Służę uprzejmie:
    Umowa z klientem określa zasady wyliczania zapłaty za usługę, świadczoną
    w okresach miesięcznych. Zasady te powodują, że kwotę przychodu znam
    dopiero kilka dni po zakończeniu okresu. Przykład: fakturę wystawiona
    4.03 z datą sprzedaży "luty 2008". Do KPiR muszę taką fakturę wpisać z
    datą 29.02, prawda? Pytanie, jak to technicznie wykonać 4 marca?

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 4. Data: 2008-02-12 22:57:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 12 Feb 2008, Piotr Kubiak wrote:

> [...]
    > sprzedaży "luty 2008". Do KPiR muszę taką fakturę wpisać z datą 29.02,
    > prawda? Pytanie, jak to technicznie wykonać 4 marca?

    Uwaga, pogdybam.
    Pierwsze, to sprawa "technologii" ujmowania zdarzeń w KPiR: oczywiście
    najlepiej by było "chronologicznie", czyli "do 20. następnego miesiąca"
    wpisywać przeszłe zdarzenia, ale pamiętamy że nie masz ewidencji,
    czyli się nie da.
    Ale zaraz... dlaczego się nie da?
    VATowcem jesteś? Jesteś. To ewidencję sprzedaży VAT MUSISZ prowadzić,
    i to "nieuproszczoną".
    Może zamiast skupiać się na par.8 rozporządzenia, w myśl zasady że
    "przepis dalej napisany jest bardziej szczegółowy", wziąć i przyjrzeć
    się na przykład par.21? ;)
    http://www.gofin.pl/5,36,28357,1.html
    +++
    § 21.
    1. Jeżeli podatnik prowadzi odrębnš ewidencję, o której mowa
    w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT, zapisy w księdze dotyczšce
    przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogš być dokonywane
    na koniec miesišca łšcznš kwotš wynikajšcš z miesięcznego
    zestawienia sporzšdzonego na podstawie danych wynikajšcych
    z tej ewidencji.

    2. Zestawienie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać co najmniej
    [...]
    ---

    Drugie, to odesłanie do pojawiających się z rzadka w przeszłości gdybań
    (niekoniecznie moich :)) na temat ujmowania pewnych "niewygodnych"
    zdarzeń dwa razy: w dacie zdarzenia (sam wpis) oraz "w dacie znajomości"
    (kiedy znana jest kwota). Rozporządzenie AFAIR wręcz przewiduje takie
    postępowanie w jednym ze szczególnych przypadków (na przełomie roku).
    Do tego kiedyś było pytanie (może nawet moje): a co stoi na przeszkodzie,
    aby *zdarzenie* wpisać z dniem zajścia, a samą kwotę uzupełnić *później*?

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-02-13 23:33:19
    Od: Piotr Kubiak <p...@m...liamg>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > VATowcem jesteś? Jesteś. To ewidencję sprzedaży VAT MUSISZ prowadzić,
    > i to "nieuproszczoną".

    Zgadza się, prowadzę.

> [...]
    > na koniec miesišca łšcznš kwotš wynikajšcš z miesięcznego
    > zestawienia sporzšdzonego na podstawie danych wynikajšcych

    No to chyba nawet by pasowało, w opisanym przypadku faktura jest
    w ewidencji z marca, więc w księdze wylądowałaby 31.03. Tylko że w ten
    sposób miałbym miesiąc 'kredytu' na zaliczce PIT.

> [...]
    > (kiedy znana jest kwota). Rozporządzenie AFAIR wręcz przewiduje takie
    > postępowanie w jednym ze szczególnych przypadków (na przełomie roku).

    Czyli dwa wpisy? Pierwszy z kwotą 0, a drugi już zupełnie prawidłowy?
    Idąc tym tokiem rozumowania pierwszy wpis nie jest potrzebny, bo nie
    wpływa na wysokość podatku. Tyle że obowiązek podatkowy powstaje
    w chwili powstania przychodu, czyli w pierwszej dacie. A tam 0 jak byk.
    Obawiam się że nie da rady.

    > Do tego kiedyś było pytanie (może nawet moje): a co stoi na przeszkodzie,
    > aby *zdarzenie* wpisać z dniem zajścia, a samą kwotę uzupełnić *później*?

    Też się nad tym zastanawiałem - wychodzi mi że poza brakiem kwoty nie ma
    się do czego przyczepić. PIT będzie za właściwy miesiąc, nieuzupełnione
    przez parę dni będzie jedynie numer faktury i kwota.

    --
    Pozdrawiam,
    Piotr Kubiak

  • 6. Data: 2008-02-14 08:41:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Feb 2008, Piotr Kubiak wrote:

    > No to chyba nawet by pasowało, w opisanym przypadku faktura jest
    > w ewidencji z marca, więc w księdze wylądowałaby 31.03. Tylko że w ten sposób
    > miałbym miesiąc 'kredytu' na zaliczce PIT.

    IMVHO MF pisząc rozporządzenie wziął i nie przewidział, że "wykonanie
    usługi" nie jest tożsame z jednoznacznym określeniem jej wartości.
    A jednocześnie to co piszesz jest prawdą i byłoby sprzeczne z ustawą.
    AFAIR w poprzednich latach tam (w ustawie) *był* przepis, jawnie
    pozwalający wpisać przychód z datą f-ry, wychodzi na kiks ministra
    (przeoczył zmianę w ustawie).
    Pas, nie wiem :)

    > Czyli dwa wpisy? Pierwszy z kwotą 0, a drugi już zupełnie prawidłowy? Idąc
    > tym tokiem rozumowania pierwszy wpis nie jest potrzebny, bo nie wpływa na
    > wysokość podatku.

    Nienienie.
    Pytaniem jest czy istnieje obowiązek zrobienia tego wpisu?
    Mi wyszło, że KPiR chcesz prowadzić tak, żeby być zmuszonym do
    obowiązkowego wpisywania na bieżąco :)

    > Tyle że obowiązek podatkowy powstaje
    > w chwili powstania przychodu, czyli w pierwszej dacie. A tam 0 jak byk.

    Moment, a dlaczego wywodzisz obowiązek podatkowy z kwoty wpisanej do
    KPiR? :)
    Ja wiem, że to wbrew logice, ale m.in. o to szło: nie jest oczywiste, czy
    wpis w KPiR jest *zawsze* zgodny z prawem do zaliczenia w koszty lub
    obowiązkiem do zaliczenia w przychody.
    *Niektóre* takie przypadki minister raczył wyłuskać (np. konieczność
    korekty wartości w KPiR o kwoty towarów handlowych wydanych pracownikom
    jako "dodatek do wynagrodzenia") i nikt nie obiecał, że to są jedyne
    przypadki kiedy trzeba korygować KPiR.
    Kilka innych było w prasie (np. przy S.C. i "świadczeniach" tylko
    przez jednego lub na rzecz tylko jednego ze wspólników).

    IMHO to wygląda najsensowniej.

    pzdr, Gotfryd