  • 1. Data: 2008-09-23 10:04:52
    Temat: użyczenie lokalu przez ojca dla syna w s.c
    Od: j4gf3l <j...@g...com>

    Witam,

    razem z kolegą zakładamy działalność w formie s.c. Dzisiaj złożyliśmy
    wpisy w EDG i czekają nas dalsze etapy rejestracji - w szczególności
    US. Dodam jeszcze, że obaj dokonaliśmy wpisu na osobne DG (DG1
    moje_imie_nazwisko, DG2 kolega_imie_nazwisko) a jako główne siedziby
    wskazaliśmy ten sam adres - docelowo siedzibę naszej spółki.

    I teraz właśnie mamy problem z siedzibą - chodzi o to, że mój Ojciec
    ma własną firmę i własny lokal i zgodził się, żebyśmy prowadzili naszą
    działalność w tym lokalu. Nie wiemy jednak jak napisać odpowiednią
    umowę, żeby żaden urząd się nie przyczepił, a żeby koszty były
    relatywnie niskie - w końcu to lokal mojego Taty.

    Pomysł jest taki, żeby napisać umowę użyczenia części lokalu przez
    mojego Ojca na potrzeby mojej działalności - jak się orientuję nie
    rodzi to konieczności płacenia podatku dochodowego ani przeze mnie ani
    przez Ojca, bo jesteśmy z Tatą bliskimi krewnymi. Czy to samo wystąpi
    jeżeli użyczenie będzie na rzecz spółki cywilnej, w której uczestniczę
    (o ile takie coś w ogóle jest możliwe)? Co wtedy z moim kolegą - jak
    wyliczyć jaki podatek ma zapłacić od takiej korzyści? Czy jeżeli umowa
    będzie mówiła o użyczeniu np. 5m kw. to on będzie musiał odprowadzać
    podatek za 2,5m? I jak wyznaczyć "korzyść finansową" - czy wystarczy
    napisać w umowie, że użyczona zostaje powierzchnia o wartości rynkowej
    XX i to wystarczy?

    Być może nie warto bawić się w to "użyczanie", jak wtedy
    najkorzystniej załatwić tą sprawę?
    Jest jeszcze problem VAT-u, czy w przypadku użyczenia też trzeba go
    odprowadzić - chodzi o Ojca jako użyczającego?

    będę wdzięczny za wszelką pomoc i pozdrawiam serdecznie

  • 2. Data: 2008-09-23 19:49:24
    Temat: Re: użyczenie lokalu przez ojca dla syna w s.c
    Od: a...@v...pl

    On 23 Wrz, 12:04, j4gf3l <j...@g...com> wrote:
> [...]
    > odprowadzić - chodzi o Ojca jako użyczającego?
    >
    > będę wdzięczny za wszelką pomoc i pozdrawiam serdecznie

    Przeciez lokal zostanie wynajety nie tobie, lesz spolce cywilnej. Jest
    to zupelnie inny podmiot, nie spokrewniony z Twoij ojcem.
    Lepiej podpisac umowe najmu-nawet na niska kwote (bedzie to najem
    czesci pomieszczenia?) np. 200-300 zl miesiecznie.

    pozdrawiam,

    anka

  • 3. Data: 2008-09-24 09:35:28
    Od: "K.K." <z...@h...oraz.pl>

> [...]
    > Lepiej podpisac umowe najmu-nawet na niska kwote (bedzie to najem
    > czesci pomieszczenia?) np. 200-300 zl miesiecznie.
    A czy nie lepiej byłoby jednak użyczyć synowi z prawem do podnajmu.
    Syn otrzymuje prawo do dysponowania lokalem, co chyba nie jest
    opodatkowane, a później przenosi to prawo do spółki, co chyba też nie jest
    opodatkowane. Chyba, bo pewności nie mam.

  • 4. Data: 2008-09-24 11:42:41
    Od: j4gf3l <j...@g...com>

    On 24 Wrz, 11:35, "K.K." <z...@h...oraz.pl>
    wrote:

> [...]
    > opodatkowane, a później przenosi to prawo do spółki, co chyba też nie jest
    > opodatkowane. Chyba, bo pewności nie mam.

    Dziękuję za odpowiedzi.
    Propozycja p. Anny jest najprostsza - tzn. najbardziej przejrzysta i
    oczywista - ale też chyba najmniej korzystna, w każdym razie tak
    zrobię w ostateczności.
    Natomiast co do propozycji p. K.K. - rozważam tą ścieżkę, przy czym o
    ile użyczenie przez Ojca faktycznie nie powinno rodzić obowiązku
    podatkowego (przynajmniej w zakresie podatku dochodowego), o tyle
    wniesienie do spółki tego prawa może wiązać się z zapłatą PCC, bo
    jednak jest to jakaś wartość (jak ją wyznaczyć, nie mam póki co
    pojęcia). Pytanie czy dalej nie będzie to również rodziło konieczności
    odprowadzania przez mojego wspólnika podatku dochodowego wynikającego
    z "korzyści" - darmowy lokal?

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2008-09-24 21:45:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 23 Sep 2008, a...@v...pl wrote:

    > Przeciez lokal zostanie wynajety nie tobie, lesz spolce cywilnej.

    A od kiedy S.C. może zawierać umowy?
    Parę dni nie śledziłem i jakąś ważną nowelizację K.C. przeoczyłem???
    :D
    hint: sama S.C. jest wyłącznie umową, która daje pewne ustawowe
    prawa wobec osób trzecich. Ale nie prawo do zawierania umów
    "w imieniu spółki".
    Umowy zawierają nadal wspólnicy we WŁASNYM imieniu!
    "w zakresie spółki" i "na potrzeby spółki", ale jako oni sami.
    A w zakresie podatku dochodowego, również przypisanego do osób
    (a nie do spółki), jasnych regulacji postępowania w przypadku
    jeśli z ustawy wynika różne zaliczanie przychodów i/lub
    kosztów u różnych wspólników - niestety brak :(

    pzdr, Gotfryd