  • 1. Data: 2007-12-04 13:15:02
    Temat: użyczenie samochodu?
    Od: mk <n...@j...pl>

    Witam

    Ja oraz mój tato mamy DG VAT, KPiR.
    I teraz chciałbym pożyczać samochód taty do wyjazdów w ramach DG.
    Samochód jest taty prywatny, nie ŚT.

    Jak to najlepiej sformalizować?
    Faktura VAT za wypożyczenie, czy jakaś umowa?
    I jak to się ma do kilometrówki po mojej stronie?

    dzięki za info
    pozdr.
    mk

  • 2. Data: 2007-12-04 20:23:42
    Temat: Re: użyczenie samochodu?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Dec 2007, mk wrote:

> [...]
    > Samochód jest taty prywatny, nie ŚT.
    >
    > Jak to najlepiej sformalizować?
    > Faktura VAT za wypożyczenie, czy jakaś umowa?

    Jako osobnik nie znający się na samochodach zapodam tezy do dyskusji,
    zaraz wiórki polecą (z tych tez mam nadzieję, nie ze mnie :)) to się
    dalej wyjaśni :)
    Dla porządku się poprzyczepiam: DG taty też jest prywatna (bez cudzysłowu),
    rozumiem że chcesz napisać iż "samochód nie w ST" i tyle.

    No to:
    - faktura jest skutkiem umowy, to czy umowa będzie ustna czy notarialna
    stanowi ew. problem dowodowy
    - skoro nie ma zastosowania art.14.2.11 UoPDoOF, to mamy do czynienia
    z przychodem z najmu dokonywanego *poza* DG
    - co oczywiście w niczym nie przeszkadza rozliczeniu VAT z tej f-ry
    razem z VATem z DG, bo "najem nie DG" w rozumieniu PDoOF stanowi
    rzecz jasna DG w rozumieniu VAT :]

    > I jak to się ma do kilometrówki po mojej stronie?

    IMO - nijak.
    Natomiast martwiłbym się o zastosowanie art.23 ust.o VAT oraz art.25
    tej od dochodowego :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-12-04 21:15:18
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
> [...]
    [ciach]
> [...]
    > rzecz jasna DG w rozumieniu VAT :]

    > IMO - nijak.
    > Natomiast martwiłbym się o zastosowanie art.23 ust.o VAT oraz art.25

    A po co w to mieszać podatki. Czy ojciec chce koniecznie pieniędzy na
    używanie tego samochodu?
    Jeżeli nie to po co kombinować? Ojciec użycza synowi samochód
    (użyczenie, dla przypomnienia, zawsze jest nieodpłatne). Nieodpłatne
    świadczenia od najbliższej rodziny nie są opodatkowane.
    Syn rozlicza koszty eksploatacji samochodu przez ewidencję przebiegu.
    Koniec bajki.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 4. Data: 2007-12-04 21:20:14
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 4 Dec 2007 21:23:42 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]

    > - co oczywiście w niczym nie przeszkadza rozliczeniu VAT z tej f-ry
    > razem z VATem z DG, bo "najem nie DG" w rozumieniu PDoOF stanowi

    Informacja dodatkowa dla wątkotwórcy - wynajmując pojazd do działalności
    gospodarczej, masz prawo w kpir wpisywać koszty eksploatacji pojazdu, jeśli
    taki warunek umowa przewiduje. Nie potrzeba wtedy rozliczać kilometrów :)
    I wtedy warto mieć umowę, bo jeśli Ty zapłacisz wartość ubezpieczenia i
    wpiszesz do kup, to w razie kontroli US może chcieć widzieć, że jest to
    Twoim obowiązkiem.

    > Natomiast martwiłbym się o zastosowanie art.23 ust.o VAT oraz art.25
    > tej od dochodowego :)

    Co do tego VAT-u, chodzi Ci o art. 32, prawda? ;>
    Tylko nie myśl,że się czepiam, bo ja znowu niejako przy okazji, chciałabym
    kogoś wyciągnąć "na słówko" odnośnie tego artykułu w VATcie od 2008 r.
    Chyba będzie nieco lepiej, prawda? (a może znowu widzę tylko tę jasną
    stronę mocy?;>)
    Bo dotychczas cenę rynkową w VATcie US miał prawo zastosować od razu wtedy,
    gdy między podatnikami był związek, a teraz doszedł jeszcze warunek tego,
    gdy albo nabywca, albo dokonujący dostawy nie ma pełnego prawa do obniżenia
    podatku należnego o naliczony w związku z 86, 88, 90.
    Ja wiem, to nie dobra wola fiskusa, tylko przymus dostosowania się do
    dyrektywy, ale za to jaki fajny, prawda? ;)

    Nie trzeba by było się martwić przynajmniej tą jedną sprawą.

    Przy okazji ciągle proszę o cierpliwość, bo ja jak zwykle zakręcona ;)
    I też bez żadnych cudzysłowów ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 5. Data: 2007-12-04 21:32:33
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Jagna pisze:
> [...]
    > I wtedy warto mieć umowę, bo jeśli Ty zapłacisz wartość ubezpieczenia i
    > wpiszesz do kup, to w razie kontroli US może chcieć widzieć, że jest to

    Hmmmmmm...a możesz podac przepis który taki wyjątek dodaje do art. 23
    ust 1 pkt 46, cytuję

    "[Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: ...]

    46) poniesionych wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów,
    z zastrzeżeniem pkt 36, z tytułu używania niewprowadzonego do ewidencji
    środków trwałych samochodu osobowego, w tym także stanowiącego własność
    osoby prowadzącej działalność gospodarczą, dla potrzeb działalności
    gospodarczej podatnika - w części przekraczającej kwotę wynikającą z
    pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu oraz stawki
    za 1 km przebiegu, określonej w odrębnych przepisach wydanych przez
    właściwego ministra; w celu ustalenia faktycznego przebiegu samochodu
    podatnik jest obowiązany do prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu, "

    Powyższe, czyli prowadzenie ewidencji limitującej możliwe do dopisania w
    koszty wydatki, jest wyłączone jedynie dla samochodów użytkowanych na
    podstawie umowy leasingu. Żadnego więcej wyłączenia nie ma.
    Ślepam?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2007-12-04 21:43:38
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 04 Dec 2007 22:32:33 +0100, Maddy napisał(a):

> [...]

    [...]

    > Powyższe, czyli prowadzenie ewidencji limitującej możliwe do dopisania w
    > koszty wydatki, jest wyłączone jedynie dla samochodów użytkowanych na
    > podstawie umowy leasingu. Żadnego więcej wyłączenia nie ma.

    Ups! człowiek całe życie się uczy i głupi umiera... ;)
    Masz rację. Nie sprawdziłam w ustawie przed wysłaniem (nie po raz pierwszy
    zresztą), poszło na zasadzie wewnętrznego przekonania.
    Dzięki za zwrócenie uwagi.

    > Ślepam?

    Wychodzi na to, że nie :)

    --
    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2007-12-06 08:44:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Dec 2007, Maddy wrote:

    > A po co w to mieszać podatki. Czy ojciec chce koniecznie pieniędzy na
    > używanie tego samochodu?

    A to oczywiście bardzo celna uwaga. Ale skoro pytający pytał
    o NAJEM.... ;)

    pzdr, Gotfryd