  • 1. Data: 2008-04-02 15:39:25
    Temat: wynajem mieszkania
    Od: "Lukasz" <l...@o...pl>

    Witam,

    Mieszkam za granica, w Polsce nie skladam rocznego PIT.

    W Polsce chce wynajac mieszkanie, mam w zwiazku z tym pytanie

    1. Chcialbym placic miesieczny ryczalt (min. dlatego ze nie chce mieszac w to
    dochodow stad ktore musialbym wykazac w rocznym PIT), czy place wtedy podatek od
    kwoty "za wynajem" czy tez od calosci kwoty jaka wplynie na moje konto, czyli
    czynsz i inne oplaty?
    Czy zmieni tu cokolwiek to jesli lokator bedzie placil rachunki samodzielnie, tj
    ja otrzymam tylko kwote "za wynajem"?

    2. Czy wynajem moze byc, dajmy na to, na moja mame mimo ze jest moja i zony
    wlasnoscia? Chodzi mi o to zeby mama mogla rozliczyc sie z podatku zamiast mnie.

    dzieki,

    Lukasz

  • 2. Data: 2008-04-03 23:03:05
    Temat: Re: wynajem mieszkania
    Od: f...@s...poczta.onet.pl

    Lukasz <l...@o...pl> wrote:
    > Witam,

    > Mieszkam za granica, w Polsce nie skladam rocznego PIT.

    Wiec rozlicz to tam gdzie mieszkasz, a w umowie napisz, ze wynajmuje Lukasz
    zamieszkaly
    gdzie mieszkasz. To chyba jedyna legalna kombinacja.

    > 2. Czy wynajem moze byc, dajmy na to, na moja mame mimo ze jest moja i zony
    > wlasnoscia? Chodzi mi o to zeby mama mogla rozliczyc sie z podatku zamiast mnie.

    Najpierw jej podaruj. Inaczej zaplaci podatek od "zysku" wynikajacego z faktu,
    ze uzywa cudzego mieszkania za darmo, aby je dalej wynajmowac.
    Mozesz jeszzce wynajac jej jej za 30% z prawem wynajmowania dalej.

    Fr.

  • 3. Data: 2008-04-04 12:46:35
    Od: l...@o...pl

    > Wiec rozlicz to tam gdzie mieszkasz, a w umowie napisz, ze wynajmuje Lukasz
    zamieszkaly
    > gdzie mieszkasz. To chyba jedyna legalna kombinacja.

    dzieki za odpowiedz,

    Pozdrawiam,
    Lukasz

  • 4. Data: 2008-04-04 21:04:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Apr 2008, f...@s...poczta.onet.pl wrote:
    [...]
    > Najpierw jej podaruj. Inaczej zaplaci podatek od "zysku" wynikajacego z faktu,
    > ze uzywa cudzego mieszkania za darmo, aby je dalej wynajmowac.

    Akurat tu jest wyjątek - po prawdzie nie wiem, czy nie da się znaleźć
    *innego* haka, ale:

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 16
    1. Za przychód z nieruchomoœci odstšpionych bezpłatnie w całoœci
    lub w częœci do używania innym osobom fizycznym i prawnym [...]
    (czyli to o czym piszesz)
    [...]
    2. Jeżeli właœciciel nieruchomoœci używa jej na własne potrzeby
    lub potrzeby członków rodziny albo [...]
    nie ustala się wartoœci czynszowej tej nieruchomoœci lub jej częœci
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    I to by był ów pozytyw: skoro się "nie ustala", to również się jej
    nie opodatkowuje.
    Nie wymieniono *jakie* potrzeby członków rodziny wchodzą w rachubę,
    więc IMO potrzeby ekonomiczne (zarobienie na czynszu) tego przepisu
    nie powinny wyłączać (widzi ktoś przeszkodę?)
    Pewna przeszkoda jest dalej:
    "a wydatki zwišzane z nieruchomoœciš nie stanowiš kosztu uzyskania
    przychodów"

    Nie napisano czyich kosztów (czy użyczającego, czy korzystającego,
    czy jeszcze kogo innego), z czego mi wynika że nie stanowią
    *niczyich* kosztów.
    Z jednej strony, w razie korzystania przy najmie z opodatkowania
    ryczałtem, ów brak kosztów u właściciela i korzystającego
    (który jest jednocześnie wynajmującym osobie trzeciej) wydaje się
    być nieistotnym szczegółem.
    Pytaniem będzie, czy to co ew. wynajmujący płaci korzystającemu
    będzie mogło być kosztem?
    Przecież to jest "wydatek związany z lokalem" :> (dla
    wynajmującego), acz pewnie poszedłem za daleko (bo to jest
    oddzielna umowa).
    Tak czy siak, kłopot widać tylko po ew. stronie kosztów, przychodu
    z nieodpłatnego korzystania przepis nie ustanawia (pod warunkiem,
    że to "dla rodziny").

    pzdr, Gotfryd