  • 1. Data: 2008-02-28 11:58:27
    Temat: wypłata z polisy na życie - a podatek od spadków
    Od: "pwr2002" <p...@p...onet.pl>

    Czy ktoś się orientuje, czy wypłata z polisy na życie rodzica podlega podatkowi
    od spadków i darowizn?

    W ustawie jest podany limit kwoty wolnej od podatków: 9637.
    Kwota wypłaty z polisy była znacznie niższa, niż ww. limit, ale czy trzeba ją
    zgłosić do US, aby skorzystać ze zwolnienia?

  • 2. Data: 2008-02-29 07:27:31
    Temat: Re: wypłata z polisy na życie - a podatek od spadków
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Feb 2008, pwr2002 wrote:

    > Czy ktoś się orientuje, czy wypłata z polisy na życie rodzica podlega podatkowi
    > od spadków i darowizn?
    >
    > W ustawie jest podany limit kwoty wolnej od podatków: 9637.

    Ja mam inne pytanie: czy wypłata takiej polisy jest spadkiem?
    Idzie mi o to, że polisy zazwyczaj zawierają "wskazanie osoby
    uprawnionej" w treści umowy, więc prawo otrzymania wypłaty powstaje
    w momencie zawarcia umowy, a nie jej realizacji. Ale może za bardzo
    zaplątuję ;)

    > Kwota wypłaty z polisy była znacznie niższa, niż ww. limit, ale czy trzeba ją
    > zgłosić do US, aby skorzystać ze zwolnienia?

    Popatrz (fixed font, czyli Courier a nie semifixed Arial):
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-spadkow-i-darowizn-1_2_33.html
    +++
    Art. 9
    1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własnoœci
    ^^^^^^^
    ^^^^^^^
    rzeczy i praw majštkowych o czystej wartoœci przekraczajšcej:
    1) 9.637 zł - jeżeli nabywcš jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej,
    2) 7.276 zł - jeżeli nabywcš jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej,
    3) 4.902 zł - jeżeli nabywcš jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.
    ---

    Z tego wniosek, że kwoty niższe opodatkowaniu *nie podlegają* (NIE
    SĄ ZWOLNIONE, lecz *w ogóle nie podlegają*, tak jakby ich nie było),
    co implikuje resztę: jak nie podlega, to i obowiązku podatkowego
    nie ma, a jak nie ma, to nie ma co zgłaszać.
    Jakby taka kwota *podlegała* ale była *zwolniona* (tak jak jest
    przy spadkach i darowiznach przekraczających limit), to co innego :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-02-29 11:39:39
    Od: p...@p...onet.pl

    Masz rację, potem znalazłem w kilku miejsach, że polisy na życie zwolnione są
    z podatku od spadków i darowizn.

  • 4. Data: 2008-02-29 18:58:37
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > Masz rację, potem znalazłem w kilku miejsach, że polisy na życie
    > zwolnione są
    > z podatku od spadków i darowizn.

    No - jesli rzeczywiscie sa zwolnione, to raczej nie ma racji :)
    Gotfryd twierdzil, ze nie podlegaja.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2008-02-29 19:48:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Feb 2008, SDD wrote:

    > No - jesli rzeczywiscie sa zwolnione, to raczej nie ma racji :)
    > Gotfryd twierdzil, ze nie podlegaja.

    Nie twierdził, tylko pytał, bo konstrukcja prawna mu się podejrzana
    wydała!
    A swoją drogą: może ktoś wskazać PRZEPIS? Będzie ostateczna jasność ;)

    pzdr, Gotfryd