  • 1. Data: 2007-06-09 18:48:30
    Temat: zakup auta na firmę
    Od: zagloba <c...@w...cc>

    W ciągu najbliższego tygodnia zamierzam kupić samochód na użytek
    prowadzonej przeze mnie DG.
    Jak lepiej to załatwić - kupić na siebie i wpisać w środki trwałe, czy
    kupić od razu na firmę?
    Ponoć jeśli kupię od razu na firmę, mogę odliczyć koszty związane z
    rejestracją itd.
    Jak polecacie?
    Przeglądałem posty z ostatnich dni - ktoś pytał już o to, ale nie było
    odpowiedzi.
    Pomożecie?

    Zagłoba

  • 2. Data: 2007-06-09 19:03:05
    Temat: Re: zakup auta na firmę
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    On 9 Cze, 20:48, zagloba <c...@w...cc> wrote:
    > W ciągu najbliższego tygodnia zamierzam kupić samochód na użytek
    > prowadzonej przeze mnie DG.

    Czyli rozumiem - działalność jednoosobowa, nie spółka?

    > Jak lepiej to załatwić - kupić na siebie i wpisać w środki trwałe, czy
    > kupić od razu na firmę?

    Tu najpierw doprecyzuj, czy jesteś w VAT-owcem, bo to ważne :)
    I jeszcze potrzebna jest informacja, to czy samochód kupujesz za
    granicą, czy w Polsce?

    > Ponoć jeśli kupię od razu na firmę, mogę odliczyć koszty związane z
    > rejestracją itd.

    > Pomożecie?

    Pomożemy :)

    To ja sobie założę, że jesteś osobą fizyczną prowadzącą działalność
    gospodarczą, nie VAT-owcem, samochód kupujesz w Polsce i prowadzisz
    podatkową księgę przychodów i rozchodów.

    Jeśli tak, to kupując samochód, kupujesz go na swoje imię i nazwisko,
    żaden wydział komunikacji nie zarejestruje Ci tego inaczej, niż na
    Ciebie, boś sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem....

    Natomiast faktura może być wystawiona na firmę, zamiast zwykłego aktu
    kupna - sprzedaży.
    Od razu po zakupie możesz samochód wciągnąć do śodków trwałych,
    wydatki związane z rejestracją, ubezpieczeniem są kosztem działalności
    i można je odliczyć od razu. Uważaj natomiast na wszelkie remonty
    przeprowadzane w samochodzie po zakupie, bo mogą być doliczone do
    wartości początkowej samochodu, więc o kosztach zapomnij. Jeśli będą
    przeprowadzone później, swobodnie da się to zaliczyć w koszty.

    Tak więc, czy to będzie faktura, czy umowa, w kpir liczy się data
    wciągnięcia do ewidencji środków trwałych samochodu, bez względu na
    rodzaj dokumentu. Przy umowie byłby jeszcze potrzebny protokół
    przekazania środka trwałego, a wydatki po dacie przyjęcia środka
    trwałego i tak można swobodnie zaliczyć do kosztów.

    Nie wiem, czy wyczerpałam Twoje pytania, gdyby nie - daj znać.

    Pozdrawiam - Jagna

  • 3. Data: 2007-06-09 19:04:55
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 09-06-2007 o 20:48:30 zagloba <c...@w...cc> napisał:

> [...]
    > rejestracją itd.
    > Jak polecacie?
    > Przeglądałem posty z ostatnich dni - ktoś pytał już o to, ale nie było

    na firmę i w środki trwałe.
    ubezpieczenie, opłatę rejestracyjną itd. wrzucasz w koszty.

    Piotr

  • 4. Data: 2007-06-09 19:12:23
    Od: zagloba <c...@w...cc>

    > na firmę i w środki trwałe.
    > ubezpieczenie, opłatę rejestracyjną itd. wrzucasz w koszty.

    Czyli rozumiem, że w umowie kupna-sprzedaży zamiast swojego imienia i
    nazwiska i numeru dowodu mam wpisać nazwę firmy i jej dane?

  • 5. Data: 2007-06-09 19:16:51
    Od: zagloba <c...@w...cc>

    Jagna napisał(a):

    > To ja sobie założę, że jesteś osobą fizyczną prowadzącą działalność
    > gospodarczą, nie VAT-owcem, samochód kupujesz w Polsce i prowadzisz
    > podatkową księgę przychodów i rozchodów.

    Tak dokładnie - nie jestem VAT-owcem, auto kupuję w PL (choć nie
    wykluczam samochodu ściągniętego przez kogoś z zagranicy). Prowadzę KPiR.

> [...]
    > Ciebie, boś sam sobie sterem, żeglarzem, okrętem....
    >
    > Natomiast faktura może być wystawiona na firmę, zamiast zwykłego aktu

    Podrążę trochę ten wątek - jeśli kupuję np. w autokomisie to ok -
    autokomis wystawia mi fakturkę na firmę, tak?
    A jeśli samochód kupię od osoby fizycznej, np. na giełdzie to co wtedy?
    Czy w umowie kupna-sprzedaży zamiast swojego nazwiska i swoich danych
    takich jak np numer dowodu mam wpisać nazwę i dane mojej firmy?

    > Od razu po zakupie możesz samochód wciągnąć do śodków trwałych,
    > wydatki związane z rejestracją, ubezpieczeniem są kosztem działalności
    > i można je odliczyć od razu.

    Nawet jeśli w dowodzie rejestracyjnym zamiast nazwy firmy będzie tylko
    moje nazwisko?

    Zapytam jeszcze o sytuację, gdy samochód został ściągnięty przez
    handlarza z zagranicy i kupuję autko od niego. Jak wtedy mam to rozwiązać?

    Dzięki za pomoc
    Zagłoba

  • 6. Data: 2007-06-09 19:36:55
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > Czy w umowie kupna-sprzedaży zamiast swojego nazwiska i swoich danych
    > takich jak np numer dowodu mam wpisać nazwę i dane mojej firmy?

    Ty jesteś firmą! :)
    Obojętnie więc, czy dopiszesz na tej umowie nazwę (wskazane),
    najważniejsze informacje na umowie to imię nazwisko, numer dowodu
    również. Przy dopisywaniu nazwy firmy, pokusiłabym się o numer NIP-u.
    Choć naprawdę ani nazwa firmy, ani ten NIP o niczym nie przesądzają.
    Tu najważniejsze jest wciągnięcie samochodu do ewidencji środków
    trwałych.

    > Nawet jeśli w dowodzie rejestracyjnym zamiast nazwy firmy będzie tylko
    > moje nazwisko?

    NAWET :)
    Zresztą i tak w dowodzie rejestracyjnym inaczej być nie może. Nawet w
    przypadku spółki cywilnej, samochody rejestrowane są na któregoś ze
    wspólników. Dopiero spółki dysponujące wpisem do KRS-u pojazdy mają
    rejestrowane na dane spółki.

    > Zapytam jeszcze o sytuację, gdy samochód został ściągnięty przez
    > handlarza z zagranicy i kupuję autko od niego. Jak wtedy mam to rozwiązać?

    Tak samo. Dochodzą tylko formalności typu przegląd i inne papierzyska,
    natomiast cała sprawa wygląda tak samo.
    Byłoby więcej pisania, gdybyś był VAT-owcem, ale na szczęście - nie
    jesteś :)

    Wyczerpałam temat? ;>

    Pozdrawiam,
    Jagna

  • 7. Data: 2007-06-09 19:38:35
    Od: zagloba <c...@w...cc>

    Jagna napisał(a):

    > Wyczerpałam temat? ;>

    Tak, w zupełności ;) . Stokrotne dzięki i miłej niedzieli.

    Zagłoba

  • 8. Data: 2007-06-10 08:45:30
    Od: zagloba <c...@w...cc>

    Jagna napisał(a):

> [...]
    > najważniejsze informacje na umowie to imię nazwisko, numer dowodu
    > również. Przy dopisywaniu nazwy firmy, pokusiłabym się o numer NIP-u.

    To jeszcze jedno krótkie pytanie - jak to dokładnie zawrzeć w treści
    umowy kupna - sprzedaży? Że kupującym jest dajmy na to Jan Kowalski,
    zamieszkały tu i tu, legitymujący się dowodem osobistym nr itd., a w
    którym miejscu wpisać dane firmy?
    Z góry dzięki
    pozdrawiam
    Zagłoba

  • 9. Data: 2007-06-10 09:55:00
    Temat: Re: zakup auta na firm
    Od: "Mix" <M...@w...pl>

    Byłoby więcej pisania, gdybyś był VAT-owcem, ale na szczęście - nie
    jesteś :)

    Wiem, że ktoś musi zadać to pytanie, więc będę to ja :)

    Bo też zamierzam kupić autko. Jestem VATowcem z KPiR.

    Co wtedy??