  • 1. Data: 2009-02-15 22:27:53
    Temat: zakup gruntu
    Od: "viman" <v...@o...pl>

    Witam

    Czy raty kredytu na zakup gruntu pod pozniejsza budowe siedziby DG mozna
    wrzucic w koszty dzialanosci ?

    Andrzej

  • 2. Data: 2009-02-15 22:32:49
    Temat: Re: zakup gruntu
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    viman pisze:
    > Witam
    >
    > Czy raty kredytu na zakup gruntu pod pozniejsza budowe siedziby DG mozna
    > wrzucic w koszty dzialanosci ?

    Raty kredytu (pożyczki) nie są kosztami uzyskania przychodu. Ponadto
    w przypadku DG nie ma czegoś takiego jak "siedziba". Jest miejsce
    zamieszkania osoby prowadzącej DG oraz ewentualnie dodatkowe miejsca
    prowadzenia DG. Jak kupujesz ziemię, aby tam zamieszkać, to raczej nie
    wrzucisz tego w koszty, podobnie jak w przypadku zakupu mieszkania.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-02-15 22:37:35
    Temat: Odp: zakup gruntu
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    > Raty kredytu (pożyczki) nie są kosztami uzyskania przychodu.

    Wydaje mi się, że część kapitałowa raty jest amortyzowana, ale część odsetkowa jest w
    100% KUP'em.
    No chyba, że w DG jest inaczej niż w spółkach.

  • 4. Data: 2009-02-16 08:08:25
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Baloo wrote:

    > Wydaje mi się, że część kapitałowa raty jest amortyzowana, ale część
    > odsetkowa jest w 100% KUP'em.
    > No chyba, że w DG jest inaczej niż w spółkach.

    A ja sądzę, że w spółkach (osobach prawnych) jest podobnie
    i niestety grunty nie podlegają amortyzacji wcale jak u osób
    fizycznych(art22c)
    chyba, że jakieś konstrukcje prawne typu nieruchomość wraz z gruntem.

  • 5. Data: 2009-02-16 08:11:25
    Od: Paweł Muszyński <p...@b...wytnijto.org>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > prowadzenia DG. Jak kupujesz ziemię, aby tam zamieszkać, to raczej nie
    > wrzucisz tego w koszty, podobnie jak w przypadku zakupu mieszkania.

    A jak kupujesz grunt pod budowę sklepu, hali produkcyjne, magazynu?

    --
    Paweł Muszyński
    Skateshop http://www.e-street.pl

  • 6. Data: 2009-02-16 08:25:59
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości

    > A ja sądzę, że w spółkach (osobach prawnych) jest podobnie
    > i niestety grunty nie podlegają amortyzacji wcale jak u osób
    > fizycznych(art22c)

    Faktycznie, sprawdziłem i masz rację.
    Swoją drogą to kolejne fisuksowe @#$%$yństwo, że takiego zakupu nie można potraktować
    jako KUP.

  • 7. Data: 2009-02-16 11:08:04
    Temat: Re: Odp: zakup gruntu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Feb 2009, Baloo wrote:

    > "cef" <c...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Faktycznie, sprawdziłem i masz rację.
    > Swoją drogą to kolejne fisuksowe @#$%$yństwo, że takiego zakupu nie można
    potraktować jako KUP.

    Uzasadnij ;)
    Bo to nie jest tak jak myślisz.
    Kosztem jest wydatek. Prawda.
    To co "wydajesz" i nie ma (w przypadku "kosztów ogólnych").
    W przypadku ST i WNiP kosztem jest "zużycie" - to, że stopniowo
    poniesiony wydatek się "rozchodzi" i znika.
    Tak czy siak, chodzi o coś co trzeba kupić i za jakiś czas *nic
    z tego się nie ma* (oprócz ew. kłopotu ze złomowaniem, rozebraniem
    i podobnymi efektami).

    W przypadku ziemi tego zjawiska nie ma!!
    Nabyłeś jakąś wartość - i ją *masz*.
    Od używania jej dla celów DG ani metrów kwadratowych nie ubywa, ani
    nie murszeje w skali czasu o której mowa, znaczy jak masz pretensje
    że ew. erozji geologicznej się nie uwzględnia to rozumiem, ale
    wtedy powinieneś płacić odszkodowanie komuś kto ma grunt wyżej
    i od niego trochę "spływa" na Twój :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-02-16 11:24:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 16 Feb 2009, Paweł Muszyński wrote:

    > A jak kupujesz grunt pod budowę sklepu, hali produkcyjne, magazynu?

    ...to patrz sąsiedni post.
    Sklep, hala czy magazyn się "zużyją".
    Grunt nie.
    I dlatego nie stanowi kosztu - bo z założenia "majątek w DG" jest
    kosztem dlatego, że się "zużywa".
    Tak naprawdę "uznane za koszt" są jedynie (liczone jednostkowo)
    straty na majątku, czyli różnica między tym co się wydało na to
    żeby coś (np. ST) kupić (oraz wydało na remonty i ulepszenia)
    a tym co się uzyskało przy sprzedaży.

    Natomiast z przejrzenia przepisów dot. PDoOF wychodzi mi, że:
    - nabycie i następnie sprzedaż lokalu mieszkalnego "o ile nie jest
    przedmiotem DG" (czyli ktoś nie handluje mieszkaniami) *NIE*
    zalicza się do DG, mimo że sam lokal był w DG wykorzystywany
    i to samo dotyczy gruntu związanego z lokalem
    - przydałby się jasny opis co z przypadkiem lokalu niemieszkalnego :)
    Na oko wychodzi (art.30e oraz 23.1.1) że liczy się "normalnie"
    (przychód do DG, a wydatek z momentem przychodu w koszty),
    ale tak napisane, że głowy bym za to nie dał.

    pzdr, Gotfryd