  • 1. Data: 2005-08-01 09:53:09
    Temat: zakup licencji - jak zaksiegowac
    Od: "D" <d...@o...pl>

    kupilem "Windows XP OEM + mysz" za 330zl, jak to zaksiegowac - do KPiR
    (ktora kolumna, mozna jednorazowo zal. w koszta?) czy do ST? wogole cos
    takiego traktuje sie jak towar materialny czy jako licencje?

    analogicznie, jak postapic z zakupem licencji na serwis www (wartosc 4000zl)

    Domino
    (KPiR, VAT)

  • 2. Data: 2005-08-01 10:18:30
    Temat: Re: zakup licencji - jak zaksiegowac
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    D napisał(a):
> [...]
    > takiego traktuje sie jak towar materialny czy jako licencje?
    >
    > analogicznie, jak postapic z zakupem licencji na serwis www (wartosc 4000zl)

    IMHO zakup XP oem podnosi Wartość ST i wrzucasz go do EŚT
    a licencja na serwis to też chyba do ŚT.

    --
    pozdros
    icek

  • 3. Data: 2005-08-01 15:01:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Aug 2005, icek wrote:
    [...]
    > IMHO zakup XP oem podnosi Wartość ST i wrzucasz go do EŚT

    Przypomnę iż Maddy stanowczo prezentowała stanowisko przeciwne.
    Acz sam oponowałem, jej argumentacja była dość przekonująca...

    > a licencja na serwis to też chyba do ŚT.

    ...a ściślej do ESToWNiP :) (i tej drugiej częsci *nazwy*, czyli
    WartościNiematerialnych*i*Prawnych).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-08-01 16:37:39
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
    > On Mon, 1 Aug 2005, icek wrote:
    > [...]
    >

    > Przypomnę iż Maddy stanowczo prezentowała stanowisko przeciwne.
    > Acz sam oponowałem, jej argumentacja była dość przekonująca...
    wiem wiem
    ale maddy jakoś już nie zagląda tutaj
    szkoda, bardzo szkoda
    ale na uczelni miałem niedawno rachunkowosć
    i udowodniono mi, że jest tak jak napisałem

    kto ma rację? nie wiem

    > ...a ściślej do ESToWNiP :) (i tej drugiej częsci *nazwy*, czyli
    > WartościNiematerialnych*i*Prawnych).

    prawdaż
    nie dokładnie określiłem swoją myśl

    --
    pozdros
    icek

  • 5. Data: 2005-08-01 19:59:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Aug 2005, icek wrote:
    > ale maddy jakoś już nie zagląda tutaj
    > szkoda, bardzo szkoda

    Ano prawda :(

    > ale na uczelni miałem niedawno rachunkowosć
    > i udowodniono mi, że jest tak jak napisałem

    Możesz wyłożyć jak ten "dowód" wyglądał ?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-08-02 13:13:01
    Od: "Damian" <s...@i...pl>

    Użytkownik "icek" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > szkoda, bardzo szkoda
    > ale na uczelni miałem niedawno rachunkowosć
    > i udowodniono mi, że jest tak jak napisałem

    Myślę, że rozstryga tę sytuację licencja OEM. Niezależnie od zakupionego
    składnika sprzętu komputerowego niebędącego urządzeniem peryferyjnym, system
    musi być zainstalowany na tym komputerze, którego integralną część stanowić
    będzie właśnie zakupiony składnik. Zatem, licencja jest udzielana na
    dokładnie określony zestaw komputerowy. Powiękasza ona zatem jego wartość
    netto, pomijam przy tym art 22g ust 17 PDOF. IMO nie wprowadzamy zatem tej
    licencji do EŚT.

    Zakup licencji na serwis www, jest wartością niematerialną i prawną wg.
    w.w. ustawy i podlega amortyzacji oraz wpisaniu jej do ewidencji.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2005-08-02 16:31:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Aug 2005, Damian wrote:
    [...]
> [...]
    > musi być zainstalowany na tym komputerze, którego integralną część stanowić

    Wygląda przekonująco.
    Tyle że udowodniłeś iż mamy do czynienia z wartością niematerialną
    (bądź prawną) pt. "program OEM" do której doliczyć trzeba by (jeśliby
    przepisy tak stanowiły) wartość zakupu komputera :)

    Spojrzyj na to właśnie z tej strony - cały tekst który napisałeś
    sprowadza się do tego że masz PROGRAM który potrzebuje KONKRETNEGO
    komputera.
    Więc trzeba by wpisać WNiP (pt. "program OEM") i... no właśnie :)
    Proponujesz dopisać cenę kompa do WNiP.

    > Zatem, licencja jest udzielana na
    > dokładnie określony zestaw komputerowy.
    > Powiękasza ona zatem jego wartość netto

    Jaka litera prawa lub idea - oprócz pewnego sposobu myślenia
    powiązanego z tym że komp "widać" i zwyczajowo mówi się że ktoś
    "kupił komputer" zupełnie pomijając sprawę czy i jakie kupił
    (lub spiracił :>) programy - więc jaka idea ma powodować że
    chcesz dopisać WNiP do ST a nie ST do WNiP ?

    Stawiam pytanie jak najbardziej poważnie.
    Zeznaję również iż sam na początku "dopisałem" OEM do wartości
    ST pt "komputer", mało - polemizowałem z Maddy. W miarę
    przemyśliwania moje przekonanie do polemiki słabło.
    Skoro nikt nie chce bronić tego stanowiska - to ja poproszę
    o objaśnienie DLACZEGO.

    Dlaczego "dopisać" OEM do kompa a nie komp do OEM ?

    przepisu stanowiącego iż ST są "nadrzędne" nie ma.
    Cena nie może być rozstrzygająca... zresztą chyba da się załatwić
    coby relacja była taka iż cena zakupu ST będzie niższa od ceny programu.

    > Zakup licencji na serwis www, jest wartością niematerialną i prawną

    ...no tu się zgadzamy bez dyskusji :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-08-03 10:23:41
    Od: "Damian" <s...@i...pl>

> [...]
    > Cena nie może być rozstrzygająca... zresztą chyba da się załatwić
    > coby relacja była taka iż cena zakupu ST będzie niższa od ceny programu.

    Moje stanowisko jest następujące. Soft jest przypisany do komputera a
    nie odwrotnie. Na komputerze instalujemy dodatkowo inne aplikacje. Komputer
    nie jest zdatny do działania bez systemu operacyjnego. Ponadto system służy
    niejako komputerowi, no bo niby po co komuś sam system operacyjny. Może
    owszem gdy zakładamy, że nasz przykładowy komputer ma pełnić rolę tylko i
    wyłącznie do przeglądania stron www i odbierania poczty, ok. powiększmy WNiP
    o jego wartość. W przeciwnym razie system jest potrzebny, aby środek trwały
    był zdatny do używania, ponieważ bez systemu nie zainastalujemy innego
    oprogramowania np. księgowego itp.
    Tak ja rozumiem OEM. Ponadto w przypadku innych aplikacji licencje OEM
    można sprzedać tylko z całym zestawem komputerowym, i wówczas oczywistym
    jest że powiększa ono wartość komputera na którym zostanie zainstalowane
    Ponieważ zakup dodatkowego dysku nie powiększy wartości licencji tylko
    komputera.
    Mogę prosić o link dot. Maddy?

    Pozdrawiam

    Damian.

  • 9. Data: 2005-08-03 20:48:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Aug 2005, Damian wrote:

    > Moje stanowisko jest następujące. Soft jest przypisany do komputera a
    > nie odwrotnie. Na komputerze instalujemy dodatkowo inne aplikacje. Komputer
    > nie jest zdatny do działania bez systemu operacyjnego.

    No OK. Ale jest zdatny do działania z DOWOLNYM SO, zaś SO OEM
    nie - ze względów prawnych.

    > Ponadto system służy
    > niejako komputerowi, no bo niby po co komuś sam system operacyjny.

    Spytaj tych co handlują systemami ;)
    SO może być teoretycznie również lokatą kapitału, taką jak akcje.
    To że TEORETYCZNIE jest bez znaczenia...
    No ja rozumiem że rozmawiamy o podstawie wpisu do EST :) ale
    skoro pytałeś "tak ogólnie" to co było robić... ;)

> [...]
    > był zdatny do używania, ponieważ bez systemu nie zainastalujemy innego

    Zgoda.
    Jest wymóg uznania ST za "sprawny i zdatny", nie ma takiego
    wymogu dla WNiP.
    Niemniej fakt "przypisania" OEM do komputera a nie na odwrót raczej
    przemawia "przeciw" niż za" (dopisaniu WP OEM do WP ST).

    > Tak ja rozumiem OEM. Ponadto w przypadku innych aplikacji licencje OEM
    > można sprzedać tylko z całym zestawem komputerowym, i wówczas oczywistym
    > jest że powiększa ono wartość komputera na którym zostanie zainstalowane

    No powiedzmy że tak może się wydawać. Jak się patrzy to stopniowo
    wątpliwości rosną...
    WNiP to jest osobna kategoria wartości. Przypadkiem tylko może być
    zapisywana w tej samej ewidencji co ST - bo część przepisów jest
    wspólna i wspólne są zasady amortyzacji.
    Przymierzajac jak pięść do oka - mniej więcej na tej samej zasadzie
    na której do KPiR wpisuje się zakupy handlowe i wydatki na wynagrodzenia.
    Dość trudno ująć je RAZEM - mimo że zdarzenie powodujące np. łączną
    korektę w KUP może byc wspólne :) (dajmy na to bliski dyskusji
    przykład: własny pracownik składa komputer z częsci z magazynu
    handlowego - zarówno wartość jego pracy jak i towaru z magazynu
    POWINNA zostać niezaliczona do KUP, a jeśli była - to "wykreślona"
    przez korektę i ponowne zaliczenie via amortyzacja).
    IMVHO wydatek na ST oraz wydatek na WNiP to są dwa wydatki na
    różne cele - choć oba podwyższają wartość "majatku w DG" oraz
    oba podlegają amortyzacji. Argumentacja że to jednak NIE jest
    jeden "rodzaj wydatku" (tak jak wałkowane niedawno koszty
    opłat bankowych) do mnie przemówiła...

    I dla jasności - primo pamiętam że sam broniłem owej tezy o "doliczaniu
    OEMa" :), secundo - nie mam zupełnego przekonania o owej "rozdzielności",
    jako iż czasami ma ona miejsce z przymusu (np. wartość NiP wyrazona
    w legalnym używaniu BIOSa już JEST doliczona do WP - w cenie płyty
    głównej, to samo dotyczy firmware karty grafiki itepe).

    > Ponieważ zakup dodatkowego dysku nie powiększy wartości licencji tylko
    > komputera.

    Zakup DYSKU niewątpliwie może w rzadkich przypadkach powiększyć WP
    komputera ;)
    Fakt wymogu jednoczesności zakupu OEMa nie przesądza o tym że to jest
    jednak *oddzielny* *jednoczesny* zakup.
    Faktura "dysk+OEM, 500 zł netto 110 zł VAT 660 zł brutto" rzeczywiście
    mogłaby powodować prawo do uznania ze to był JEDEN zakup.

    > Mogę prosić o link dot. Maddy?

    A coś w tym stylu, prowadzi tam wyjątkowo prosta tabelka:

    http://groups.google.pl/groups?as_q=oem&num=100&hl=p
    l&as_ugroup=*.podatki&as_uauthors=maddy

    Z pierwszego posta:
    "ale dyskusja na temat granic obowišzywania licencji OEM cišgnie się na prawie
    i zainteresowanych tam odsyłam"
    (sugestia coby poczytać, ponieważ był tam "podpalacz dyskusji" to
    uprzedzam że możesz utknąć przy czytaniu na dłuższą chwilę - tak
    do zimy ;))

    oraz deser:
    œrodka trwałego i nie podwyższa jego wartoœci, bez względu na licencję
    producenta.
    Ktos widział w ustawie warunek "o ile strony nie umówia sie inaczej" ?<<

    > Pozdrawiam

    wzajemnie :) - Gotfryd

  • 10. Data: 2005-08-04 07:54:27
    Od: "Damian" <s...@i...pl>

    Z drugiej strony patrząc na to całe zagadnienie używając wykładni
    gramatycznej przepisów podatkowych zgodnie z art. 22b PDOF amortyzacji
    podlegają ... licencje.... zwaneWNiP. Skoro więc ustawodawca wyraźnie
    oddzielił a wręcz enumeratywnie wymienił co rozumie przez WNiP nie ulega
    wątpliwości że OEM usi być traktowana jak zwykła licencja. Dla podatnika
    zdecydowanie korzystniejsze jest odrębne księgowanie amortyzacji ST i WNiP.
    W przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych przypisnie licencju OEM do danego
    komputera jest zasadne (z punktu widzenia prawa bilansowego i wyceny aktywów
    trwałych) natomiast amortyzacji podatkowej będą one podlegały osobno. Uff