  • 1. Data: 2008-02-03 20:30:45
    Temat: zakup samochodu 'na firmę'
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl>

    Cześć.
    Czy może mi ktoś podpowiedzieć jak zaksięgować zakup auta (najlepiej w Małej
    Księgowości RP) ?
    Firma to jednoosobowa DG, cała sprzedaż vat 22%, KPiR. Kupowany jest
    samochód używany o wartości powiedzmy 15tys netto (na fakturę). Wiem, że
    odlicza się 60% vatu i amortyzuje się zakup przez 5 lat po 20% rocznie.
    Tylko tak praktycznie - jak się to wpisuje ? Jak rozumiem samochód do EŚT i
    potem miesięcznie/kwartalnie/rocznie jako koszt, ale vat jak - 60% od
    każdego wpisu, czy na początku całą kwotę się odlicza, jeśli tak to jak ?
    Szukam w internecie, ale wyskakują bardziej skomplikowane przypadki, albo
    teoria (ile odliczyć, jaka amortyzacja).
    Pozdrawiam
    owp

  • 2. Data: 2008-02-03 21:07:38
    Temat: Re: zakup samochodu 'na firmę'
    Od: "Andrzej" <a...@p...pl>

    Użytkownik "owp" <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > samochód używany o wartości powiedzmy 15tys netto (na fakturę). Wiem, że
    > odlicza się 60% vatu i amortyzuje się zakup przez 5 lat po 20% rocznie.

    jak używany pow 6 ciu mcy to 40% rocznie

> [...]
    > Szukam w internecie, ale wyskakują bardziej skomplikowane przypadki, albo
    > teoria (ile odliczyć, jaka amortyzacja).

    vat odliczasz odrazu. w miesiącu otrzymania faktury.

    technicznie w mkrp tworzysz konto księgowe z zaznaczeniem bez wpisu do
    księgi - tylko rejstr vat.
    księgujesz zakup do rejestru vat

    potem wchodzisz w środki trwałe / kartoteka środków trwałych - przycisk OT
    uzupełniasz - wartość początkowa - netto + nieodliczony vat + koszty
    związane z zakupem do dnia przyjęcia do użytkowania
    co miesiąc z zestawienia amortyzacji księgujesz amortyzację.

  • 3. Data: 2008-02-03 21:13:40
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Firma to jednoosobowa DG, cała sprzedaż vat 22%, KPiR. Kupowany jest
    > samochód używany o wartości powiedzmy 15tys netto (na fakturę).
    Osobowy?
> [...]
    > potem miesięcznie/kwartalnie/rocznie jako koszt, ale vat jak - 60% od
    > każdego wpisu, czy na początku całą kwotę się odlicza, jeśli tak to jak ?
    VAT odliczasz w deklaracji za miesiąc w którym dokonałeś zakupu i przekazania.
    Amortyzację w koszty według - jednolitej przyjętej zasady dla wszystkich śt -
    miesiecznie , rocznie , kwaralnie , półrocznie itd.O ile pamięć mnie nie myli -
    używany śt. możesz amortyzować szybciej - 36 miesięcy ?
    Jeśli chodzi o "Małą Księgowość" - to sorry ale nie używam . VAt powyzej odpisu
    60% - zwieksza wartość śt.

    Pzdr-Kriss

  • 4. Data: 2008-02-04 00:35:28
    Od: "DarekB" <l...@g...pl>

> [...]
    > i potem miesięcznie/kwartalnie/rocznie jako koszt, ale vat jak - 60% od
    > każdego wpisu, czy na początku całą kwotę się odlicza, jeśli tak to jak ?

    http://www.rzeczpospolita.pl/mala_ks/mk_faq.html
    Przykłady z 2005 roku. Nie wiem czy aktualne, samochodu dawno nie
    zmieniałem.
    Darek

  • 5. Data: 2008-02-04 10:06:42
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl>

    Po pierwsze - dzięki za wszystkie odpowiedzi.

    > jak używany pow 6 ciu mcy to 40% rocznie

    A czy to jest sztywno ustalone ? Czy mogę sobie np po 33% rocznie ?

> [...]
    > związane z zakupem do dnia przyjęcia do użytkowania
    > co miesiąc z zestawienia amortyzacji księgujesz amortyzację.
    Ok. Czyli w KPiR wpisuję (bez wpisu do księgi :)) fakturę zakupu (z datą
    zakupu), a w EŚT wpisuję z datą dowolną (późniejszą)? I uwzględniam
    przegląd, ubezpieczenie, zarejestrowanie itp, czy to już osobno później w
    KPiR ?
    Aha - czy muszę drukować sobie jakiś dokument za każdym razem jak odpisuję
    amortyzację?
    Pzdr
    owp

  • 6. Data: 2008-02-04 10:10:29
    Od: "owp" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > Firma to jednoosobowa DG, cała sprzedaż vat 22%, KPiR. Kupowany jest
    > samochód używany o wartości powiedzmy 15tys netto (na fakturę). Wiem, że
    Aha jeszcze jedno - czy to prawda, że jeśli auto jest zarejestrowane jako
    ciężarowe (wg starych przepisów - czyli 4-osobowe, z kratką, zresztą już
    zdjętą) to można odpisać 100% vat ?? Taki opis znalazłem na allegro...
    owp

  • 7. Data: 2008-02-04 10:24:19
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    > ciężarowe (wg starych przepisów - czyli 4-osobowe, z kratką, zresztą już
    > zdjętą) to można odpisać 100% vat ?? Taki opis znalazłem na allegro...

    Odpisać można tak jak przy innych teraz TERAZ osobowych.
    Natomiast auto kupione jako ciężarowe przez poprzedniego właściciela, będzie
    miało cały VAT na fakturze.
    W innych przypadkach najczęściej VAT od marży pośrednika.

  • 8. Data: 2008-02-04 10:26:51
    Od: "Andrew" <anbereda@poczta.(onet).pl>

    > Po pierwsze - dzięki za wszystkie odpowiedzi.

    > A czy to jest sztywno ustalone ? Czy mogę sobie np po 33% rocznie ?

    Zdaje się że 40 % to stawka maksymalna. Ale nie wiem jaki jest powód nie
    stosowania maksymalnej.

    > Ok. Czyli w KPiR wpisuję (bez wpisu do księgi :)) fakturę zakupu (z datą
    > zakupu),

    czyli do rejestru vat a nie księgi.

    a w EŚT wpisuję z datą dowolną (późniejszą)? I uwzględniam
    > przegląd, ubezpieczenie, zarejestrowanie itp, czy to już osobno później w
    > KPiR ?

    Moim zdaniem przyjąć samochód do użytkowania (wpisać do EŚT) mozesz w
    momencie zakupu. Samochodem używanym możesz przecież jeździc (używać) na
    nabytym wraz z nim ubezpieczeniu itp. No chyba ze nie mozesz z jakiegos
    powodu. Wszelkie później poniesione wydatki stanowią koszt w momencie
    poniesienia (wpisujesz bezpośrednio do KPiR).
    AC lepiej zapłacić. Ewentualne naprawy po wypadku bez ac nie są kosztem

    > Aha - czy muszę drukować sobie jakiś dokument za każdym razem jak odpisuję
    > amortyzację?

    No raczej.

  • 9. Data: 2008-02-04 11:08:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Feb 2008, Andrew wrote:

    > Użytkownik "owp" <o...@p...onet.pl> napisał
    [...]
    > No raczej.

    Możesz wskazać podstawę prawną?
    FYI: IMO podstawą odpisu amortyzacyjnego jest numer pozycji w EST.
    Spełnia wszelkie wymogi par. 12 (bodaj .2) rozporządzenia o KPiR,
    dodatkowo w par. 14 w wyraźnie określonym *zamkniętym* katalogu
    dopuszczalnych DW nie ma mowy o "świstku na amortyzację".

    Zastrzegam: bez uwag akceptuję przedstawione tu kiedyś stanowisko
    Maddy, ze nie ma zakazu wystawiania "zbędnych DW" - tj. jak ktoś
    bardzo lubi, to w zasadzie może sobie wystawić i DW np. do faktury,
    tyle, że to nie owo DW jest podstawą zaksięgowania (a owa f-ra
    która "musi być").
    Ale owp nie pytał czy "może" sobie wystawić DW, tylko czy "musi"!

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-02-04 19:10:00
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Ale owp nie pytał czy "może" sobie wystawić DW, tylko czy "musi"!
    W "Małej Księgowości" jeśli chce amortyzować w miarę automatycznie to mu
    się DW sam wystawi, powinien go tylko wydrukować, więc odpowiedź brzmi:
    "musi, choć nie koniecznie" ;-)

    Maciek